Подобни пресечни точки винаги са предизвиквали голям интерес у хората, пише в своята коментарна статия за изданието "Католик Хералд" Александър Луси-Смит, католически свещеник и доктор по морална теология.
Една от основните атракции в изложбата ще бъде картината "Пиета" на Себастиано дел Пьомбо, една наистина прекрасна картина, която пристига от Витербо и в която ясно личи влиянието на Микеланджело.
По-голямата част от творбите на Микеланджело не могат да бъдат пренасяни от място на място, така че другата звезда на шоуто ще бъде неговата статуя Възкръсналият Христос, чиято друга версия се намира в базиликата „Санта Мария сопра Минерва“ в Рим.
Според Луси-Смит "Възкръсналият Христос" не е нещо особено и ако авторът ѝ не беше Микеланджело, тя не би била толкова известна. Въпреки всичко тази скулптора може би е по-добра от онази в Санта Мария сопра Минерва, към която е добавена бронзова препаска, за да се прикрие голотата на възкръсналия Христос.
Всички знаем историята на Сикстинската капела, и как внушителните голи тела, изваяни от Микеланджело са били покрити благодарение на католическаите предразсъдъци и прекомерни правила, които застават срещу свободния артистичен дух.
Несъмнено е вярно, че Микеланджело обича да рисува и вае голи фигури. Не говорим само за статуята на Давид във Флоренция, където се намират две разпятия, направени от художника, който ни показва тялото на Христос като тяло на бледо, беззащитно и гол дете. По--известното от тях е в Санто Спирито, но има и друго в Сан Никола. Но истината е, че въпреки наличието на тези примери, ние не сме свикнали да виждаме Христос разсъблечен.
Може ли в тези съблечени изображения на Спасителя да се крие някакъв теологичен смисъл? Ами да, може.
Като се има предвид, че облеклото е нещо, което е прието само от хората след грехопадението според Книгата Битие, голотата на Христос свидетелства за не падналата му природа като втори Адам. Точно както Адам и Ева, които преди грехопадението не носят дрехи и не знаят що е грях, така и безгреховният Христос ни показва човешкото тяло, което не е било обезобразено от греха.
Така че голата статуя на възкръсналия Христос, която ще бъде показана в Националната галерия в Лондон, ще представлява изключително силно богословско твърдение за естеството на Възкресението и изкупуването, което идва с него.
Точно както Възкръсналият Христос се явява без грях, така един ден и човечеството ще се отърси от греховната си същност.
Това съобщение е едно от онези, които светът трябва да чуе и статуята на Възкръсналия Христос, направена от Микеланджело може да направи много за хората, ако бъде обяснена правилно. Тя може да преобърне представата на хората, че Църквата по един или друг начин се противопоставя на голотата.
След съобщението за изложбата, в църковните среди се появиха въпроси свързани с това как галерията ще се опита да обясни голотата на възкръсналия Христос на светските посетители. Някои от вярващите, сред които и Александър Луси-Смит, се надяват, че тази чудесна възможност няма да бъде пропусната.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА