Запознайте се с „Великият бог Пан“ на Артър Макън!

Човекът винаги е изпитвал нужда да даде име на върховното зло, прокрадващо се в душата му, да му даде лик и същност, разбираеми за самия него

Публикувана: 22 Март, 2018 00:00
0 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1596

Стивън Кинг, Кларк Аштън Смит, Оскар Уайлд, Х. Ф. Лъвкрафт, Питър Строб, Хорхе Луис Борхес и Рейчъл Клайн са само част от авторите, чието творчество е пропито от влиянието, преклонението и атмосферата на легендарната новела „Великият бог Пан“, която уелският писател Артър Макън създава през 90-те години на XIX век.

Човекът винаги е изпитвал нужда да даде име на върховното зло, прокрадващо се в душата му, да му даде лик и същност, разбираеми за самия него. Готов да коленичи пред порока, той си го представя като козите крака на Луцифер; готов да го призове с магия, той чертае с кръв кръгове за Бафомет; готов да пожертва дори ближния заради своите собствени бъднини, той реже туптящи сърца пред олтара на Апух; готов сам да го обладае и да се почувства обладан, той завира лице между гърдите на сукубус; готов да носи крушение на своите врагове, той дава дъщерите си за невести на Ноденс... Човекът винаги иска да види върховното зло с очите си. Готови ли сте да видите бог Пан?

Съставител и преводач на сензационното издание „Великият бог Пан“ е Слави Ганев, който в увода към книгата разкрива част от мистериите и обстоятелствата, които довеждат до появата на едно от най-важните произведения в историята на жанровите изкуства: „Ако има нещо, което променило битието на Артър Макън и го откъснало от самотния му живот, изпълнен с проучвания, хартия, мастило и думи, то се случило по съвсем тривиален начин – при нанасянето в новата му квартира. Така през 1887 г. се запознал с Ейми Хог, с която сключили брак още същата година. Ейми била учителка по музика, обожавала литературата и театъра и се оказала основна причина Макън да разбере нещо твърде ценно в живота: как се живее.

Съвпадение или не, освен всички социални контакти, в които бил въвлечен от съпругата си, писателят претърпял и още една рязка промяна – стилът му станал осезаемо различен. Той захвърлил архаичните си разбирания за литературата, почерпени от старите книги, които по-рано предпочитал, и заложил на новото, на бързото действие, на резките обрати, на абстракцията, позволяваща му да не смила всеки детайл, преди да го достави на читателя. Увлечен от творенията на Р. Л. Стивънсън и А. К. Дойл, започнал да прибавя готика и ужас в сюжетите си, а вечерите, прекарани над прашни средновековни томове, окултна литература и алхимия, направили произведенията му уникални съчетания от литературната традиция на няколко епохи.

Средновековната мистика срещнала мрака на готиката и любовта й към псевдонауката, към техническия напредък, а те заедно се влели в трактатите на уморени от живота розенкройцери и магьосници, търсили векове наред философския камък. Родил се космическият ужас, който по-късно бил възприет от десетки други подражатели...“

„Великият бог Пан“ излиза у нас с логото на издателство „Deja Book“, което вече натрупа готически актив с класики като „Кралят в жълто“ на Робърт У. Чеймбърс, „Дракула“ на Брам Стокър и „Монахът“ на Матю Грегъри Луис.

България

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.