Last news in Fakti

6 Март, 2014 14:22 1 749 1

Музеите стават лично интерактивно преживяване (видео)

  • chess-
  • музеи-
  • мобилно приложение-
  • интерактивно-
  • европа

Мобилно приложение може да го проектира още преди излизането от дома или качването на самолета

Посетителите на музеите в цяла Европа скоро ще имат възможност с помощта на иновативно мобилно приложение да проектират свое лично културно преживяване още преди да са излезли от дома си или да са се качили на самолет. Чрез добавена реалност и геолокализирани технологии изобретението превръща обикновената разходка в музея в персонализирано интерактивно преживяване.

Консорциум от академични, индустриални и културни европейски организации използват европейски инвестиции за разработване на мобилна технология, която ще даде възможност на посетителите да повишат своя културен опит, съобщиха от пресцентъра на Европейската комисия. Технологията позволява на всеки да преживее персонализиран, интерактивен маршрут, създаден специално за него от сайта на музея. CHESS приложението, което ще може да се сваля на смартфони и таблети в цяла Европа, иска да съживи миналото, като го постави в ръцете на потребителя и по този начин направи културата и историята завладяващи и достъпни за всички.

„Обиколката на музей с екскурзовод е линейно преживяване, в което посетителите остават по-скоро пасивни. С CHESS посетителите стават активни, ангажирани с културното наследство, а разходката в музея се превръща в игра. Посетителят може не само да се информира, но също така и да се забавлява, да бъде предизвикван и изненадван. Това е невероятна възможност да се привлече вниманието на посетителите и по-специално на децата и младите хора, които буквално са потопени в електронните игри на своите конзоли, смартфони и таблети,” обясни д-р Оливие Бале от френската компания, която е координатор на проекта.

Как работи приложението

Проектът CHESS (Cultural-Heritage Experiences through Socio-personal interactions and Storytelling), подкрепен финансово от Европейската Комисия с повече от 2.8 милиона евро, се стреми да превърне посещението в музей в привлекателно преживяване за всеки.

Проектът постига това с помощта на няколко иновативни инструмента, фокусирани върху посетителя и чрез сайтовете за културно наследство, които публикуват преживяване, създадено специално за клиента. Чрез попълване на онлайн „CHESS въпросник за посетители”, хората могат да заявят предварително своите интереси.

Този инструмент позволява на музеите да генерират въпросник, който предлага един или няколко избора и след това да свържат получените отговори с даден образ или характер, който отговаря на профила на посетителя. Кураторите на музеи и останалите нетехнически специалисти използват „CHESS инструмент за авторство” и много лесно създават оригинална разходка с динамични сюжетни линии и модерно мултимедийно съдържание.

Разходката на посетителя се управлява от „Машина за истории”. Разказваната история следва предварително избрания от посетителя път, но също така се персонализира и адаптира в движение според индивидуалните избори на посетителя като актуализира профила в хода на историята.

За разлика от традиционните музейни екскурзоводи, CHESS разказва на всеки посетител специално създадено за него история, фокусирана върху експонатите, които са най-тясно свързани с неговите интереси и настроението, с възможно най-малко или много детайли - според предпочитанието му. Историите могат да бъдат допълнени с мултимедийни и 3D игри, както и с игри с "добавена реалност", като в някои случаи експонатите говорят и канят посетителите да си взаимодействат с тях.

На тръгване посетителите ще намерят на сайта на музея сувенири, например видеоклип или снимка, от собствената им разходка, която ще бъде техен личен спомен, който могат да споделят със семейството и приятелите си. Според д-р Мария Руссу от Атинския университет проектът  има потенциала да революционализира начина, по който се държим посещавайки музеи и да създаде по-голяма близост между нас и културната ни история.

„CHESS има за цел да персонализира преживяването на всеки посетител чрез създаване на история, основана на неговите лични предпочитания, хоби и интереси. Насочвайки посетителя към артефактите, които са най-интересни за него или нея и предлагайки интерактивно съдържание като викторини или игри, ние можем значително да подобрим преживяването на потребителя. От това ще спечелят не само посетителите, но и музеите, които искат посетителите да бъдат доволни и да идват отново и отново", каза проф. Янис Йоанидис от Университета в Атина.

Продуктът CHESS е тестван с голям успех за шест месеца през 2013 година в музея на Акропола в Атина и в Парка за космически приключения Cité de l’Еspace в Тулуза, Франция.

CHESS е разработен от седем партньора от четири държави – Франция, Гърция, Обединеното кралство и Германия. Според координатора на проекта - компанията DIGINEXT, отговаряща за привеждането на продукта от научноизследователският етап до етапа на пазарния продукт, CHESS приложението ще бъде пуснато на пазара до две години.

„Тази иновация нямаше да може да се превърне в реалност без европейските инвестиции. Тя наистина изисква съчетаване от специфичен опит в различни области, което по принцип е трудно постижимо на национално ниво в Европа. По света има 55,000 музеи – този факт открива възможностите за разрастване  в световен план,” каза д-р Бале.

Майкъл Дженингс, говорител на Мойра Гейгън-Куин, комисар Научни изследвания и иновации на ЕС заяви: „Европа има много богата история, която с технология като CHESS може да бъде съживена за дигиталното поколение и да стане още по-достъпна за всички. Създаването на общество на социалното включване с отношение към културното ни минало е приоритет на програмата Хоризонт 2020. Тук е и мястото на иновациите, които могат да ни образоват и да ни срещнат с европейското културно наследство по един свръх модерен начин”.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 vertu

    0 0 Отговор
    БРАВО!!!