Колко ще ни струва въглеродът?

19 Септември, 2025 23:01 2 950 25

  • климатични промени-
  • въглерод-
  • българия-
  • замърсяване на въздуха-
  • търговия с емисии-
  • генади кондарев-
  • горива

Новата схема ще засегне домакинствата, които се отопляват на газ и въглища и шофьорите на ДВГ автомобили, докато токът, дървата и пелетите остават извън обхвата й

Колко ще ни струва въглеродът? - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коментар на Генади Кондарев за Климатека:

След по-малко от две години Европейският съюз въвежда СТЕ2 – новата Система за търговия с емисии, която за пръв път ще обхване и домакинствата и малките потребители. Какво означава това за цените на бензина, дизела, газа и въглищата? Ще поскъпнат ли токът и дървата? И къде е голямото предизвикателство за България?

От 1 януари 2027 г. Европейският съюз ще въведе нова разширена система за ценообразуване на въглеродните емисии – т.нар. Система за търговия с емисии 2 (СТЕ2), насочена към горивата за транспорт и отопление. Това е част от ревизирания регламент на ЕС за търговия с емисии (Директива 2023/959/ЕС), който разширява обхвата на старата схема (СТЕ1), приложима досега само за големи индустриални инсталации и производители на електроенергия.

СТЕ2 ще обхваща доставчиците на бензин, дизел, природен газ, въглища, отоплителна нафта и други въглеродно-интензивни изкопаеми горива, но не включва електроенергията, дървата за огрев или други биогорива (като пелети, биогаз, биодизел).

Най-големият шанс за България е да насочи приходи от СТЕ2 към по-добър транспорт и по-чист въздух

Целта на системата е да допринесе за постигане на климатична неутралност в ЕС до 2050 г., като направи използването на замърсяващи горива постепенно по-неизгодно спрямо алтернативи като електромобили, термопомпи, саниране на сгради, обществен транспорт и други нисковъглеродни решения. Приходите от търговията с емисии ще постъпват в Социалния климатичен фонд (СКФ) и ще се използват за подпомагане на домакинствата и малки и средни предприятия в прехода.

Как работи СТЕ2?

Системата ще започне с фиксирана средна цена на емисия от 45 евро на тон въглероден диоксид (CO2) през 2027 г., като постепенно ще премине към пълна търговия до 2030 г., когато цената ще се определя от пазара. Това означава, че при стандартен дизелов автомобил, отделящ около 2,6 кг CO2 на литър, надбавката към цената на горивото може да достигне 12–13 евроцента/литър при цена от 45 евро/тон (и над 20 евроцента, ако цената се повиши до 90–100 евро/тон, каквито са нивата в СТЕ1 през последните години).

Тази цена ще бъде плащана от доставчиците на горива, но реално ще се прехвърли и към крайните потребители.

Малко български домакинства ще бъдат засегнати и ще има ограничен риск по линия на отоплението

Около 48% от домакинствата се отопляват с електричество (НСИ, 2021 г.), а в градовете този дял вече достига над 70% (според данните в Социалния климатичен план). Електроенергията от инсталации на изкопаеми горива (ТЕЦ на въглища и газ) вече две десетилетия е обект на съществуващата СТЕ1 и не попада в обхвата на новата схема.

С други думи, досега сме плащали цена на въглерода чрез електроенергийния микс, но не сме плащали за горивата, които горим директно в малки инсталации като автомобилни двигатели или домашни печки и котли.

Най-засегнатите от новата схема ще бъдат домакинствата, които използват въглища и природен газ – те съставляват под 10% от всички. Според данните: под 4% използват природен газ, а около 5% – въглища. Следователно ефектът върху цените на отоплението ще бъде ограничен, макар и не нулев. За някои групи домакинства в градски условия, инвестирали наскоро в газови котли, новата цена на въглерода може да се окаже чувствителна тема.

Важно: СТЕ2 не засяга нито дървата за огрев, нито токаНовата схема обхваща единствено горивата с изкопаем произход. Електроенергията не е засегната – производството ѝ от инсталации на въглища и газ вече две десетилетия попада в рамките на съществуваща схема и не попада в обхвата на новата. Дървата за огрев, които се използват от около 36% от домакинствата и са вторият най-разпространен източник за отопление в страната, също не влизат в обхвата на СТЕ2. Това уточнение е важно заради появилите се спекулативни твърдения в публичното пространство.

Относително ограниченото въздействие върху засегнатите домакинства се потвърждава и от предвидените директни плащания за ползващите сезонната държавна помощ за отопление – в Социалния климатичен план компенсацията е едва 61 лв. за сезон, сума изчислена като достатъчна да покрие очакваното поскъпване на газ и въглища. Очевидно правителственият анализ е отчел минимално влияние.

Голямото предизвикателство идва от транспорта

В България има над 3 милиона регистрирани леки коли, като средната възраст на автопарка е около 15 години. Страната ни е прекомерно зависима от автотранспорта, който е доминиран от двигатели с вътрешно горене (ДВГ) – автомобили на дизел, бензин или автогаз – все изкопаеми горива, които попадат в обхвата на СТЕ2. Преходът отвъд тази технология е твърде бавен и не наваксва, като делът на електромобилите остава около 0.5%, а хибридите добавят още около 2%.

Липсва цялостен подход към алтернативните транспортни решения

Стимулите за преминаване към алтернативи са ограничени, като акцентът пада върху субсидии, но не и върху данъчни отстъпки, намалено ДДС или нефинансови стимули. Недостатъчно се мисли за нуждите на хората в периферни райони, за родителите с деца, възрастните, хората с намалена подвижност или с алтернативни нужди при пътуване. Липсват системни усилия за интермодална свързаност – прекачване между различните видове транспорт – и достъпен обществен транспорт.

За най-засегнатите домакинства от СТЕ2 предвидените директни плащания под формата на горивни субсидии възлизат на около 383 лв. годишно. Това е значително повече от директните плащания за отопление, което показва, че въздействието ще бъде по-осезаемо.

Колко ще струва СТЕ2 върху горивата?

От 2027 г. търговците на горива ще трябва да закупуват въглеродни квоти за всяка продадена единица гориво. При начална цена от 45 евро/тон CO2 (регулиран пазар) това означава:

При начална регулирана цена от 45 евро на тон на CO2 за периода 2027-2030 г. това означава:

Колко ще ни струва въглеродът?

Подробна разбивка на прогнозното повишение на цените в евро на различните видове горива при начална цена от 45 евро/тон CO2 (2027-2030 г.).

Какви са рисковете за България?

Съвпадение на няколко шока – въвеждане на СТЕ2, Механизъм за корекция на въглеродните емисии на границите (CBAM), еврото и евентуална либерализация на енергийния пазар в рамките на 2026–2027 г. може да доведе до ценова нестабилност, обществено объркване и популистка експлоатация.

Контрабанда, фиктивен износ и информационен вакуум за СТЕ2Съществуват рискове от горивна контрабанда и фиктивен износ, особено предвид границите ни с трети страни. България има история с измами в горивния сектор и е възможно изкуствено да се представя използването на биогорива, за да се избегне СТЕ2.Информационният вакуум допълнително подхранва спекулации и недоволство. До момента няма мащабна разяснителна кампания за СТЕ2 и Социалния климатичен фонд.

Затова е важно държавата и институциите да информират обществото ясно и навременно, за да се предотврати разпространението на популистки твърдения.

Проблеми в националния план

Социалният климатичен план на България съдържа добри мерки, но няма стратегически фокус. Транспортният компонент е слабо развит, липсват мерки за интермодалност, за обезпечаване с персонал и за постигане на синергии между социални и пазарни услуги.

Някои мерки изглеждат неефективно фокусирани – например високата стойност на ваучери за енергийно ефективни печки (до 900 евро), когато уреди от най-висок клас могат да се закупят наполовина. Мярката за подпомагане с дърва изглежда нецелесъобразна, тъй като тези горива не се облагат по СТЕ2 и няма икономическо основание за намеса.

Всяко предизвикателство е и възможност

Налагането на цена върху въглеродните емисии е ключова стъпка към справедливата декарбонизация. СТЕ2 е необходима реформа, която ще наложи постепенна трансформация към по-чиста и устойчива икономика. Успехът ѝ обаче зависи от готовността на институциите да приложат съпътстващи мерки, да комуникират ефективно и да адресират социалните неравенства. Ако това се постигне, преходът може да доведе до реални ползи за всички: по-чист въздух, по-добра свързаност и повече икономическа устойчивост.

Генади Кондарев е автор в Климатека. Той е икономист и експерт по климатични и енергийни политики с фокус върху планове, стратегии, икономически програми и геополитика в България и Централна и Източна Европа. Вече близо две десетилетия работи в пресечната точка между гражданското общество, институциите и бизнеса, търсейки решения, които съчетават екологични цели със социална отговорност и икономическа логика. Работил и работи за организации като Черноморския изследователски енергиен център, E3G, „За Земята“ и CEE Bankwatch Network, където се фокусира върху декарбонизацията на икономиката, устойчивото отопление и охлаждане, ефективното използване на публични средства и включването на засегнатите общности в процесите на промяна.


Поставете оценка:
Оценка 1.2 от 14 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ЕСССР

    52 2 Отговор
    Голямата климаизмама и простотиите на Урсуланците, честито на "печалившите"!
  • 2 Фрау фон SS – Урсуланка

    40 3 Отговор
    Заради началото на СВО в УКраИна
    се отървахте от ковид фашизма,
    но тук няма къде да ми бягате....
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Добре дошли в Еврозоната глупаци!

    50 2 Отговор
    Когато разберете, че CO2 е полезен за целия живот на планетата Земя, че цялата растителност го харесва и расте по-бързо заради него, както и планктонът и фитопланктонът, и че нашите парникови газове са 95% водна пара и че CO2 при текущи или по-високи концентрации има незначително въздействие върху температурата в сравнение с водната пара; че нивата на CO2 все още са критично ниски и трябва да бъдат много по-високи, за да се избегне опасната зона, където цялата растителност умира... тогава ще разберете че всичко, което ви говорят за глобалното затопляне и "нетната нула", е една голяма измама, целяща нашето поробване.

    Коментиран от #15

  • 5 Няма Разлика-Утописти

    20 1 Отговор
    Кафени-Червени-Зелени
  • 6 Сатана Z

    31 3 Отговор
    Абе,направо ЕС и УрSSулиъе да отварят концлагерите и да набутат там всички СО2 зависими евро роби.
    А дано се разпадне това гнило фашистко образование ,че бял свят няма да авидим
  • 7 прогноза

    27 3 Отговор
    Очаквам скоро еко шарлатани да танцуват по клони и диреци.
  • 8 Гориил

    2 14 Отговор
    За България ще бъде по-евтино, отколкото за много от страните членки на ЕС.
  • 9 Да си върнем Европа

    36 2 Отговор
    Да си върнем Европа!
    ЕС е в ръцете на зелените и извратенйте!
    Да ги прогоним от управлението, това е диктатура на малцинства с нездрави идеи!
  • 10 Стенли

    27 3 Отговор
    Простотиите край нямат лошото е че обикновените хора ще гризнем дръвцето и не е проблема само личният автомобил като се повишат цените на горивата повишат се цените на транспорта и оттам на всички стоки защото всичко се транспортира с камиони до магазините абе ще става все по весело в този ЕС
  • 11 Име

    25 3 Отговор
    Пелетите по-екологични от газта?! Тези от ЕС са шизофреници!
  • 12 Данко Харсъзина

    27 1 Отговор
    Колко ще плащаме за газовете, които изпускаме изотзаде?
    Тези дето пият Дегазин трябва да плащат по малко, а тези дето ядат боб повече.

    Коментиран от #22

  • 13 Уса

    11 2 Отговор
    В сащ е безплатен
  • 14 Хаха

    17 3 Отговор
    Поредната ши•|•ня
    Как едно време хората са ползвали печки с дърва без никой нищо да им каже,или ся всички мислят че заради това климата се променя 😂
  • 15 Баба Гошка

    20 2 Отговор

    До коментар #4 от "Добре дошли в Еврозоната глупаци!":

    Какво поробване? Нетната нула означава само едно - да ни няма! Можеш да вдишаш, но за да издишаш ще трябва да си платиш на измислилите и таз понзи схема за млеконадой на гоййите. Ха честитУ ви Съюззз - диктат. Сега ка сА набълбукате с електрокарчета и ви тресне една електеомагнитна вълна от слънчево изригване, ще ходите пешачката и ще молите бабба ви да ви качи на траббитУ
  • 16 Баба

    16 0 Отговор
    " Това означава, че при стандартен дизелов автомобил, отделящ около 2,6 кг CO2 на литър, надбавката към цената на горивото може да достигне 12–13 евроцента/литър "
    2.6 кг на литър гориво. Някой или е много неумен или искат да изработят раята.

    Коментиран от #25

  • 17 Уса

    11 1 Отговор
    Ами не правете нищо само гледайте като дрогирани и когато се гласува ходете за гъби.Ние в САЩ се ядосахме и изринахме боклука за един ден.Още го ринем и не се уморяваме,защото има смисъл.Вие в България не правете нищо няма смисъл

    Коментиран от #23

  • 18 Нищо няма да ни струва

    16 1 Отговор
    Ако излезем от ЕС, и не въведем еврошийта! ЕС се превърна в обикновена диктатура на шепа неизбирани бюрократи, обслужващи лобистките интереси на 16 000 лобистки фирми в Брюксел.

    Коментиран от #20

  • 19 Ама

    10 0 Отговор
    С колко ще плащаме за кислорода които дишаме
  • 20 редник

    12 0 Отговор

    До коментар #18 от "Нищо няма да ни струва":

    /Ако излезем от ЕС, и не въведем еврошийта! ЕС се превърна в обикновена диктатура на шепа неизбирани бюрократи, обслужващи лобистките интереси на 16 000 лобистки фирми в Брюксел./

    Засъжаление, €С тръгна по грешен път - дали не е дошло време разделно?...

    Коментиран от #21

  • 21 редник

    14 0 Отговор

    До коментар #20 от "редник":

    И още - в Англия се проведе референдум за напускане на ЕС, у нас възможен ли е?

    Коментиран от #24

  • 22 Аз съм

    2 1 Отговор

    До коментар #12 от "Данко Харсъзина":

    И това време идва ....
  • 23 Бай той Толстой

    2 1 Отговор

    До коментар #17 от "Уса":

    Бе я бегай.В момента ви сапунисват въженцето.Ние ще помагаме
  • 24 Милена

    8 0 Отговор

    До коментар #21 от "редник":

    Вече има подписка на Сдружение "Дойран 2025" за излизането на страната от Европейския съюз и еврозоната. Инициативата е свързана с недоволството от обществото спрямо процеса на въвеждане на еврото в България и по-широкия въпрос за посоката на евроинтеграцията.

    Бланката може да се изтегли и от нета
  • 25 Толкова е бабо,

    0 0 Отговор

    До коментар #16 от "Баба":

    учи химия.