Мнението е на Петър Кичашки, юрист
Ивелина Василева, това е министърът-отличник според Бойко Борисов. Министърът, на когото премиерът казва „Браво!“, защото „безшумно си работи, тихичко, не се пъчи и не може да й чуем името, дето се вика“, но пък постига добри резултати. От друга страна народът твърди, че тихите води са най-дълбоки.
Нямам намерение да отправям персонални критики или бележки към никого, но има факти, които не могат да бъдат заобиколени. Публично известно е, че управляващото мнозинство готви (отново и за пореден път) промени в Закона за управление на отпадъците. Покрай това сякаш нечути остават становищата на браншовите организации Асоциация на рециклиращата индустрия (АРИ) и Българска стопанска камара (БСК), които освен експертните си заключения, казват и нещо потресаващо – у нас, според тях, функционира мощен картел, който прибира към 60 млн. годишно от джоба на гражданите и то без да е ясно къде и защо се харчат тези пари.
Темата е толкова шокираща, че се наложи намесата и на националния омбудсман Мая Манолова, която заяви в прав текст, че „екотаксите, които българските шофьори плащат при регистрация на внесени автомобили, отиват в определени частни фирми, които и без друго печелят от рециклирането на бракуваните коли.“ Омбудсманът обяви и че ще внесе предложения за корекция на текстовете от закона, за да се отчете това фрустриращо изкривяване на всякакви екологични и обществени норми.
Какви са фактите - към днешна дата при внос/първоначална регистрация на кола трябва да бъдат платени 275 лв. за всички МПС над 10 години; за МПС от 5 до 10 години - 260 лв.; за МПС до 5 г. - 194 лв., а за новите автомобили - 138 лв. Това го е научил през портфейла си всеки български гражданин, на когото се е наложило да си регистрира кола в последно време.
Хубаво, но за какво са тези пари? Каква е тази „екотакса“? На теория таксата се плаща от гражданите на специални организации (нямащи право да разпределят печалба), които имат задължението един ден да рециклират вашия внесен днес автомобил. На практика обаче нищо такова не се случва. По официални данни на Министерството на околната среда една от регистрираните общо едва три (!) такива организации у нас е събрала за 2014 г. общо 190 400 екотакси, а рециклираните от нея излезли от употреба моторни превозни средства са малко под 54 хиляди. Отново по официални данни от отчета на същата организация, публикуван в Търговския регистър, приходите й за 2014 г. възлизат на 38,5 млн. лв., а разходваните средства за събиране, транспортиране и оползотворяване са над 37 млн. лв. Де факто тази организация е изхарчила екотакси, събрани от 200 000 автомобила, за да рециклира 50 000. Ако една екотакса е 250 лева средно, то това значи, че данъкоплатците са дали само на тази организация по 1000 лева отгоре кеш, за да се рециклира един-единствен автомобил.
Добре, щом толкова пари дават хората за рециклиране, значи това наистина е скъпа работа. Или поне такава е разумната логика на човек, който не знае как стоят нещата на практика. Истината е още по-нелицеприятна – всъщност рециклирането на един автомобил само по себе си е печелившо. В зависимост от колата и моментната цена на металите, търговците купуват един автомобил за 300-400 лева и след разкомплектоване го продават за 350-450 лева. Сметката, разбира се, е ориентировъчна, но това не променя факта – рециклирането на автомобили само за себе си е печелившо, т.е. няма нужда от евфемизма „екотакса“, зад който се крие нещо съвсем различно от заинтересованост към околната среда.
И тук идваме до болезнената, гноясалата част от историята. През 2012 г., тогавашните управляващи, които днес управляват отново, направиха промени в Закона за управление на отпадъците. Преди промените екотаксата беше 50-60 лева на автомобил. След промените стана 250-260 лева. Това се случи, защото държавата въведе тежки изисквания за организациите, които искат да рециклират автомобили. Само банковата гаранция, която тези организации трябва да внесат в полза на Министерството на околната среда и водите, ако искат да получат разрешително, е 1 000 000 лева. В резултат наличните 14 организации на пазара изчезнаха и се сведоха до 3.
Работа на Комисията за защита на конкуренцията е да провери дали няма картелно споразумение между тези три организации, но фактът, че навсякъде в страната и трите организации работят на еднаква цена, е показателен сам по себе си. Уви, грозната картина става още по-гротескна, когато си отговорим на въпроса къде е държавата и какво прави при тази ситуация, в която е очевидно, че 60 млн. лв. годишно се вадят от гражданите, за да се дадат неясно за какво на едни точно определени компании.
Истината е, че Ивелина Василева, министърът-отличник, може да спести 60 000 000 лева годишно от парите на гражданите с... един подпис. Първото, което г-жа отличникът може да направи, е да занижи цената на държавната организация за оползотворяване на автомобили. Да, такова нещо има – освен трите частни играча, държавата също има една своя организация. Но поради неясна причина тази държавна организация удобно работи на цена по-висока от частните, с което им позволява (координирано или не, нека прецени КЗК) да смъкнат цената малко под държавната и „бизнесът“ да върви. В допълнение г-жа Василева може да разреши и на друга частна организация да се появи на пазара, което (би трябвало) да доведе до намаляване на цената поради наличието на конкуренция, която май към днешна дата отсъства. Желаещи да се включат на този пазар има много, но държавата все не им дава разрешение. Защо става така и дали има фирми спечелили дела срещу МОСВ заради такива откази, но държавата продължава да не ги „пуска“ на този пазар е въпрос, на който отговор трябва да даде ръководството на МОСВ.
Интересно е защо г-н Борисов, като министър-председател, не е разпоредил на своята подчинена г-жа Василева да даде един свой подпис, с което да спести 60 млн. на година от гражданите? Дали г-н Борисов не знае за тази ситуация? Или може би някой му обяснява, че екотаксите за автомобили са европейско изискване? Хубаво би било г-н Борисов да попита близката до него г-жа Ангела Меркел колко са екотаксите в Германия. И дано не остане прекалено шокиран, че в най-богатата държава в ЕС екотаксата за автомобили е цифром и словом 0 (нула) евро. Нула! Докато в най-бедната държава в ЕС екотаксата е 250 лева. Надявам се всичко това да е плод на обикновено недоразумение или недоглеждане. Защото другото би означавало, че в държавата съществува схема, по която един министър не полага един-единствен подпис, с който да спести 60 млн. лв. на гражданите, за да подхрани едни (не)случайни частни фирми. Топката е в полето на управляващите. По действията им ще разберем има ли толкова скъпоструващи случайности.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 но герберастите
15:36 14.07.2016
2 УУУУУУУ
15:56 14.07.2016
3 завесата се открехва
16:02 14.07.2016
4 гост
В белите страни не е така и новата кола е много по-евтина, много нашенци биха купили нови коли на чуждите лизинги, при все че базовите цени на новите коли у нас са значително по-ниски от чуждите и чуждите правят отстъпки от 10-18% от цената, а нашите не искат.
Коментиран от #6
16:03 14.07.2016
5 Димитър Димитров
16:48 14.07.2016
6 ДЖАМБАЗ
До коментар #4 от "гост":
всички пълним джобовете на управляващите, на тебе джамбазите са ти виновни.....тази екотакса е плащана вече един път в зоната на европейският съюз когато е пусната на пазара като ножа, и тука с някаква наредбичка ни облагат повторно ....но ние нямаме нищо общо с европа явно.Коментиран от #7
18:11 14.07.2016
7 гост
До коментар #6 от "ДЖАМБАЗ":
Да, цялата система е направена да стимулира закупуването на стари и мръсни коли и никой не желае да промени това. Нито инвестират в обществен транспорт, за да намалят нуждата от лична кола, нито има облекчение за нови коли, нито има завишени данъци за стари такива. Нито лизингите са достъпни за мнозинството от потенциални купувачи, каквито има много, но несправедливите изисквания ги отказват.И какво остава, да се купуват стари коли. Кой вкарва старите коли, джамбазите. Има ли изисквания за тях, фирма, капитал, гаранции, касов апарат, отчет в НАП, не. Чиста печалба, което е сива икономика, доходи без контрол.
Е не ми казвай, че те държат на сегашните правила, а от къде са извадили десетки или стотици хиляди за колите, никой не ги пита.
Трябва системата да се обърне и хората със сигурност ще започнат да купуват нови, но евтини коли с лизингови вноски по 250-300лв ще са адекватни и достъпни за много хора. Но никой не иска да го направи, защото ще падне търсенето на старите морги и хората ще карат безпроблемни коли, знам го от опит.
18:52 14.07.2016
8 Ивелин Молов
Реалността е следната: През 2010 година г-н ЦЦ, чрез ПП измениха ЗУО.. Тъй като промените засягат много въпросните организации... не им остана нищо друго освен да се съберат и "Картелно" да се разберат.
Преди промените от 2013 г. на пазара имаше действащи 14 бр. организации с 5 собственика (неофициално). Средната цена на бр. за дадена организация беше 40-50 лв.
След промените от 2013 г., 5-те собственика си оставиха 2 организации - една в софия и една в бургас... далеч далеч - само по регистрация, а сумата нарастна на 250 лв. - 250/5 = 50 лв - по всичко личи за какво иде реч.
Отделно 3 министри и 3 правителства НЕ ДОПУСКАТ други фирми да оперират на българския пазар! Това е ФАКТ и е виден от страницата на Върховен Административен Съд!
Въпреки решенията на ВАС - нито един министър не се съобразява с тях и по всевъзможен начин не издават нови разрешителни..
Да .. ще кажете че има 3-та фирма.. хаха, но по всичко личи, че представляващите я лица са бивши предствляващи първите две... което само по себе си ще рече, че КАРТЕЛА има 3 организации и трите оперират под една неофициална шапка...
Защо никой не говори по тези въпроси - всичко е публично - видно и ясно.
Нито една медия, нито един журналист не каза истината с реалното и име...
Кой са хората зад фирмите ... алабала.. всичко има хронология и е ясно КОИ фирми стоят зад този КАРТЕЛ, кои са Партиите и излъчените от тях министри които поддържат този КАРТЕЛ..
12:36 15.07.2016
9 Илиев
Кой и защо лъже - оставам сами да си отговорите на този въпрос.
12:54 15.07.2016
10 от първо лице
13:46 15.07.2016
11 от второ лице
15:30 15.07.2016
12 Ивелин Молов
15:51 15.07.2016
13 Бивш служител на Министерството
15:58 15.07.2016
14 Милен Иванов
Коментиран от #15
16:11 15.07.2016
15 ДИМИТЪР
До коментар #14 от "Милен Иванов":
МОНОПОЛ И ИЗРЯДНОСТ НА ФИРМИТЕ СА 2 РАЗЛИЧНИ ПОНЯТИЯ !ИНТЕРЕСНО КАК ХОРАТА =СОБСТВЕНИЦИ, ИЗПЪЛНИТЕЛНИ ДИРЕКТОРИ ,ФИРМИ СЪДРУЖНИЦИ ... И В ТРИТЕ ФИРМИ СА ЕДНИ И СЪЩИ . КАК СЛУЖИТЕЛ НА БРК ВНАСЯ ДОКУМЕНТИ В КАТ ОТ ТРЕТАТА ФИРМА . ВСИЧКО СЕ ЗНАЕ , НО НИКОЙ НЕ СЕ ЗАЕМА .
11:25 21.07.2016