Може ли Украйна да навреди на руските пристанища в Черно море?

Как Украйна може да навреди на руските пристанища в Черно море - този въпрос поставя на дневен ред руският ежедневник “Взгляд“ в обширен свой материал, цитиран от агенция "Фокус"

Публикувана: 26 Юли, 2018 19:00
26 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 4346
ШРИФТ ПЕЧАТ
 
Източник:
Focus
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

ЕС е отказал да потвърди думите на министъра на инфраструктурата на Украйна Владимир Омелян, че Киев е в преговори със Запада по блокирането на пристанищата на Русия на Черно море в отговор на "обсадата Азовско море". Нещо повече, неговата теза причини разделение в самия кабинет на Украйна. И все пак: има ли Киев възможността да "накаже" руските черноморски пристанища? И ако е така, кои?

Европейският съюз отказа да коментира изказването на министъра на инфраструктурата на Украйна Владимир Омелян за преговорите за санкции срещу руските черноморски пристанища. "Не коментираме каквито и да било предположения за възможни дискусии в Съвета", каза за РИА Новости, събеседник от структурите на Европейския съюз, който поиска да остане анонимен.

По-късно министърът обясни, че САЩ и ЕС трябва да ограничат търговските операции с руските пристанища и изрази надежда, че неговото ведомство ще може да убеди западните политици в това. Говорейки преди седмица на правителствена среща, Омелян предложи да се обсъди ситуацията в Азовско море в украинския Национален съвет за сигурност и отбрана.

Странно е, че Министерството на външните работи на Украйна се присъедини към спора с министъра на инфраструктурата по този въпрос и за първи път от ерата "Евро-Майдан" външното министерство на Украйна започна да защитава Русия от нападенията на колега от правителството. "Военното присъствие на руснаците в Азовско море е по-голямо от нашето, това е разбираемо“, заяви заместник-министърът на външните работи на Украйна Елена Зеркал по украинския телевизионен " Канал 5", собственост на украинския президент Петро Порошенко.

"Но според всички закони на международното морско право военните кораби имат правото да спрат граждански кораби за проверка, за това не им е необходимо разрешение. Сега виждам доста спекулации около това и това ме дразни". Заместник-министърът добави, че "в момента няма нито една жалба от корабособствениците или от капитаните на корабите" срещу руските военни и затова външното министерство няма причина да предприеме нещо срещу Русия по този въпрос. Въпреки че Зеркал не спомена фамилното име на Омелян, беше ясно, че инициативата на министър, който няма юрисдикция по въпроса, е причинила завист и раздразнение в дипломатическото министерство.

Според експерти Украйна няма правен механизъм, за да изпълни заплахата на Омелян. Затова редакторът на интернет изданието "Морски бюлетин" Михаил Войтенко се съмнява, че Киев ще обжалва пред международен съдебен орган, защото не е ясно кой орган трябва да се занимава с такива въпроси. "Международните санкции са единственото нещо, което може да попречи на руското корабоплаване в Черно море", каза Войтенко в разговор с вестник „Взгляд“.

"Ако бъдат приети санкциите, първото нещо, което Русия трябва да направи, е да даде гаранции, че страната няма да възпрепятства украинската корабоплаване в Азовско море". По негово мнение най-болезнени биха били евентуални турски санкции, тъй като Турция може да блокира Босфора. Но Анкара последователно се противопоставя на антируски санкции и е повече от съмнително страната да промени позицията си в обозримо бъдеще. Също така, нови санкции на Европейския съюз и САЩ биха били болезнени.

Например, чисто спекулативно ЕС може да въведе санкции - той може да глоби или дори да задържи руските кораби, които акостират в пристанища на ЕС, като например Неапол или Барселона, по пътя от Новоросийск, който остава основно търговско пристанище на Русия на Черно море. В същото време той може наложи санкции на кораби под чужд флаг, които, например отиват в Новоросийск, а след това се връщат в пристанищата на ЕС. Но на практика това едва ли е възможно при сегашната конфигурация на силите в рамките на ЕС.

Факт е, че санкциите срещу търговското пристанище Новоросийск ще доведат до значителен удар за икономиката на Запада. По-специално чрез Новоросийск петролът и петролните продукти се изнасят за страните от ЕС. Западна Европа също е потребител на руско зърно, а основният дял от износа на руска пшеница също минава през Новоросийск.

Въвеждането на нови санкции срещу Русия, поне от страна на Европейския съюз, е малко вероятно поради политически причини - срещу тях биха заели позиции Италия, Унгария, Австрия, а най-вероятно и Чехия, и Словакия. Сред политиците в Москва заплахите на украинския министър предсказуемо не предизвикват вълнение.

"Това не е първият път, когато Омелян прави подобни изявления за санкции срещу Русия", заяви пред медиите членът на Комисията по външни работи на Съвета на Федерацията Сергей Цеков. „Не забравяйте, че той многократно говори за Крим и Кубан, за моста над Керченския пролив, за статута на Азовско море. Всичките му изявления са антируски, антикримски“.

България

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Сузанита
14-годишната дъщеря на Орхан Мурад не помни какво е чела от Ботев
Чела съм неща на Христо Ботев, но не се сещам кои"

Още бисери