По една стара традиция на линейното мислене се допуска, че едни страни са по-богати (съответно и заплатите са по-високи) от други поради постигнатата по-висока производителност на труда. Затова, „ако искате да станете като другите, просто увеличавайте производителността на труда“, в частност – „ръстът на заплащането е и ще бъде функция от ръста на производителността на труда“.
България е чудесен пример за проверка на горната теза. Минималната заплата в страната през 2018 г. е 64% от тази в Румъния, 30% от тази в Испания, 17,4% от тази в Германия и 13% от тази в Люксембург (в размер съответно на 260,76 евро, на 407,45 евро, на 858,55 евро, на 1498,0 евро и на 1998,59 евро). Не по-различно е положението при средните работни заплати (в България тя е 558 евро за третото тримесечие – под нивото на минималната заплата в 12 от страните членки на ЕС).
Наистина ли производителността на труда е единствената причина България да има най-ниски минимални и средни заплати в ЕС?
Ако вземем за оценка БВП на един човек в същите страни (не на един зает!) през 2017 г., то той е бил 8,077 долара в България, 10,785 долара в Румъния, 28,358 долара в Испания, 44,769 долара в Германия и 105,863 долара в Люксембург. Обратно казано, производителността на труда на един човек от населението в България е била 74,9% от тази в Румъния, 28,5% от тази в Испания, 18% от тази в Германия и 8% от тази в Люксембург.
Или, отклонението на отношението „минимална заплата – производителност на труда“ на България спрямо Румъния е -10,9 процентни пункта, спрямо Испания е +1,5, спрямо Германия е -0,6 и спрямо Люксембург е +12,2. Статистически погледнато, не се доказва пряка връзка на заплащането с производителността на труда. Икономически казано, производителността на труда е много важен факто за равнището на доходите, но… не е основен.
Кои са, следователно, основните причини най-ниските доходи на заетите лица в Европейския съюз да са българските?
Първо, структурата на икономиката на България е типична за третичен периферен капитализъм (2). Докато централноевропейските страни притежават икономически структури, насочени към производството на блага (продукти и услуги) за крайния потребител, то икономиките на „периферните“ страни притежават разкъсано дребностоково производство; експортират евтини допълващи продукти и необработени природни и селскостопански суровини; разчитат на краткосрочен туризъм и недостатъчни помощи за догонващ икономически растеж от ЕС. Секторите, които създават продукция с висока добавена стойност, се развиват бавно и рисково поради следващата причина.
Второ, свободната миграция на страните от периферията към страните от центъра на ЕС. Напълно естествено, всеки човек, загрижен за бъдещето на себе си и своето семейство, търси по-високо заплащане и по-достойни условия на живот в страните, където те се предлагат. Страните-членки на ЕС, които получават абсолютно безплатно тези подаръци на млади и квалифицирани кадри, се наслаждават и насърчават подобна миграция. Тази тенденция подпомага икономическия растеж в по-развитите страни. Но, същевременно, страните-донори като Румъния, България, Литва, Латвия, Естония, Полша и т.н. намаляват количествено и губят ценен човешки капитал. Ако направим елементарен опит за изчисление на реализираните държавни инвестиции в човешки капитал само за напусналите български граждани, то за около 2 млн. души държавата е влагала по 20 г. за всеки от тях по 2000 лв. годишно (по осъвременени цени), то загубата на страната е 40 млрд. евро; а по линия на пропуснатите ползи в следващите 40 години от всеки от „напусналите“ (при сегашна производителност на труда) сумата набъбва на фантастичните 566 млрд. евро. Тази ситуация за демографски провалените страни се характеризира като двойно наказание.
Трето, в страните с периферен третичен капитализъм са налице по-силни позиции на капитала спрямо наемния труд. Както беше доказано по-горе, не само по-ниската производителност на труда в периферните страни на ЕС е причината за по-ниските доходи; важна друга причина е съотношението „високи доходи – ниски доходи“, което в България е най-напрегнато, измервано чрез известния коефициент на Джини – 40,2 – най-високото неравенство в ЕС, където средно е 30,3! По-голямо неравенство е регистрирано в САЩ, Китай и Бразилия, но не и в друга страна от ЕС.
Илюзия е, че нарастването на производителността на труда в България – само по себе си – ще доведе до настигане на средното ниво на доходите в Европейския съюз. Но ако Брюксел погледне през очите на обикновения български или румънски гражданин, решенията му нито ще са толкова дългосрочни, нито толкова в полза на централна и северна Европа. Що се отнася до България, държавната политика по доходите и данъчното облагане със сигурност се нуждаят от сериозни корекции.
(1) Заглавието е на ФАКТИ
(2) Първичен по известната класификация са САЩ, вторичен – развитите страни в ЕС.
Източник: списание „Мениджър“, Бр. 12, 2018, с. 116-118.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Meganoob BG
13:10 02.01.2019
2 Гост
Коментиран от #7
13:10 02.01.2019
3 Mорук
Коментиран от #21
13:13 02.01.2019
4 отвратен
13:14 02.01.2019
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Тити
13:20 02.01.2019
7 Готин ама не съвсем
До коментар #2 от "Гост":
Бизнеса го разбира, но управляващите не го разбират! Те са създали такива условия и гласували такива безумни закони, които правят невъзможно друго отношение на бизнеса, към работещите! Защо никой не коментира, какво е отношението на държавата към малкия и среден бизнес?? Не към едрия такъв. А към онези 93-94% от действащия бизнес и фирми, които са микро предприятия с персонал до 9 човека, както изнесе тази статистика сутринта един/ Нейков/ по тАлевизията!Коментиран от #8
13:20 02.01.2019
8 Гост
До коментар #7 от "Готин ама не съвсем":
Прав си, уместна забележка. Приемам я. Но и това си има своето обяснение. В едрият бизнес са големите пари, от които политиците смучат!13:26 02.01.2019
9 Иван
Коментиран от #11, #17
13:34 02.01.2019
10 Yavuz
13:36 02.01.2019
11 Гост
До коментар #9 от "Иван":
Прав си, но същият проблем го имат и чехите с германците. Ако не се лъжа, точно в този сайт го четох. Поводът бе заплащането на чешките работници при производството на части са Фолксваген и Шкода, които са идентични, спрямо заплащането на германските работници за производството на същите тези части.Коментиран от #14
13:38 02.01.2019
12 комунисти
13:49 02.01.2019
13 Димов
13:50 02.01.2019
14 Иван
До коментар #11 от "Гост":
Да, отчасти е така, но в Чехия заплатите се повишават непрекъснато със съществен процент. Чехите догонват германците доста бързо. Освен това, като цяло в Чехия е трудно да си беден, защото навсякъде ти предлагат работа, а за най-неквалифицирания персонал и общежития, които обикновено се заплащат от работодателя. Знаеш ли какво е да си работиш цяла година в завода-работодател, да си намериш и допълнителна работа за свестни пари (от порядъка на 12-15 лв/час) и накрая да посетиш старите си родители с приятни суми от порядъка на 20-30 хил. лв. спестени чисто? Това често и в Германия не се случва с неквалифицирания персонал.... Миналата година бившият ми работодател (изгониха ме заради неходене навреме на работа, но вината е изцяло моя) ми повиши заплатата на 2 пъти и всеки път получавах около €100 повече след повишението... Интересно ми е - с тези 560 лв/мес. колко ще се промени икономическата, демографската и социалната картинка в държавата?13:51 02.01.2019
15 Бачо Киро
13:54 02.01.2019
16 неЕС
народ. Тоест, след промените през 89-та година не само от България, от цяла Източна Европа беше изпомпано абсолютно всичко, което можеше да се изпомпа. До 89-та година по индекса на жизнено развитие на ООН България беше на 27-ро място в света. Докато сега сме на 66-то място. Тоест за 30 години демокрация ние сме се сринали безвъзвратно. България вече най-официално е страна от Третия свят, по стандартите от края на 20-ти век.Честито! Да живее американската либерастка демокрация!
Коментиран от #23, #34, #37
14:41 02.01.2019
17 Готин ама не съвсем
До коментар #9 от "Иван":
Момче, защо даваш само едната страна на монетата??Колко ти е застраховката в Чехия и Германия?? Колко плащаш на зъболекар?? Защото за мен успелите в чужбина са тези, дето си правят зъбите там, а не като се приберат в България, първото което правят е да се излекуват и оправят зъбите! Колко ти е наема, колко ти са данъците за жилището и дори, колко ти вземат за едно подстригване, защото не е по-малко от 50 евро!
И освен всичко друго, там цените в евро, на различните продукти, отговарят за същите продукти в България в левове!
Освен ако не са някакви местни, освободени от ДДС или с намалено такова!
Коментиран от #22, #40
14:46 02.01.2019
18 jambazina
15:12 02.01.2019
19 Защото сме прости
15:30 02.01.2019
20 така е при комунистите
15:51 02.01.2019
21 Демограф
До коментар #3 от "Mорук":
Ако крадат това го влагат някъде или го дават на някого. Водата само в бутилката не прави нищо.Иначе напоява и помага за раазтежа.Така е с корупцията ако ги събират без да ги влагат или ги изнасят навън като Баневи това е най лошия вариант.Помислете все пак защо е имало Берлинска стена заради разликата в заплатите на запад и изток15:59 02.01.2019
22 Иван
До коментар #17 от "Готин ама не съвсем":
Не съм отдавна никакво момче, напротив, здрав и силен мъж съм, 130 кг. тежък, с висше образование магистърска степен и т.н. Не знам защо опряхме до застраховки, наеми и подобни, но даже не ги усещам, ако е за въпрос. Вземам достатъчно, работя здраво и така... На зъболекар не съм ходил въобще (не ми се е налагало), а в България не съм се прибирал повече от 15 години... Какво се опитваш да ми кажеш? Можеш ли да сравняваш качеството на живота и стандарта в България със западния такъв? Ама съвсем доскоро в София нямаше дори метро, а някои другари ми разправяха, че то положението е подобно и там, и тук... Впрочем, ходих на лекар заради разцепен при работа трицепсов мускул. За първи път от 10 години боледувам нещо, разбираш ли, а в "тъпата" Чехия даже такса за джи-пи-то не плащам... "Тъпите" чехи ми предписаха да си седя 2 седмици вкъщи, дадоха ми направление за ултразвук за лечение на ръката (в България само в спортните клиники, в Чехия всяка втора поликлиника има такива уреди), а междувременно ми текат болничните (за трети път в живота си ползвам болнични)... Кажи за работодателите, кажи за икономическата политика в България, която трябва да води до поне 10%-ен ръст всяка година и повече, за да се приближаваме до европейците, кажи за чуждите инвестиции...Коментиран от #24, #25
16:14 02.01.2019
23 Умен
До коментар #16 от "неЕС":
А защо не казваш и за братушките с техните потоци, дето си ги плащаме ние т.е. са наши а те да казват чий газ да тече по тях. Също и за смешните транзитни такси, с които ще се изплащат тръбите в продължение на 30-40 години и чак след това евентуална печалба. Я кажи и за тоя белене дето ни продават стара технология на цената на нова при това няма таван за цената на проекта. И дай някакъв линк за това прословуто 27-мо място преди 89-та, че нещо не намирам информация. Защо ли? Например няма индекс на жизнено развитие на ООН а на човешко развитие и е разработен през 1990 т.е. не е ясно как сме били през комунизма, но е ясно след него как сме. И сме на 50-57 място а не на 66-то.Коментиран от #26, #27, #28
17:03 02.01.2019
24 Готин ама не съвсем
До коментар #22 от "Иван":
Защо аз трябва да казвам за всичко това, дето си написал, като въпроси? Аз ли ръководя държавата??И аз чух само суперлативи за Чехия! Евала! Но да се върнем на днескашния ден. След като сте толкова можещ и знаещ, защо напуснахте България, а не останахте, като мен, да направите една "фирмичка" с 20-тина души персонал и да давате и плащате всичко написано от Вас?? Само питам?
А отговора на всички ваши въпроси е в следните неща. Първо: Мафиотската каста на хората с юридическо образУвание сътвориха една камара безумности или по-точно злонамерености.
Създадоха си закони за тяхната си каста и резултатът го имаме. Нотариуси мулти милионери, съдия изпълнители милиардери и адвокати милионери, които могат да изкарат и най-големият престъпник от затвора, да го оневинят за всичко и той да си избяга с паричките, дето си иска! Да има в България осъден политик? Второ: Същите днескашни супер братя на държавата България, дойдоха тук единствено да крадат и източват ресурси. От двете Марици на американците, държавата губи по едни 500-600 милиона годишно. Колко губи от концесиите? Колко губи от ВЕИ-тата? Кой продаде банките на България и ЗАЩО??? В момента печалбите са им над 1,5 милиарда, които заминават за чужбина. ЗАЩО го допуснахме това?? Защо си нарязахме заводите? Искаш работодатели? Ми няма, няма и да има. Защо ли?
90 милиарда мъртви в банките! Ами хората си загубиха апартаментите, техните и на родителите си, спестяванията, къщите, бъдещето на децата си, от те
17:22 02.01.2019
25 Готин ама не съвсем
До коментар #22 от "Иван":
от тези същите банки и заминаха да работят в чужбина, като Вас. Смяташ ли, че от всеки става работодател?? А имаш ли на представа, какво безумие са законите в България, касаещи дребния и среден бизнес?? Че Кодекса на Труда е от 68 година, поправян над 100 пъти в годините, което е по 4-5 пъти годишно и е една диария на юридическата българска мисъл! Знаете ли уважаеми, колко закона, наредби, правилници защитават работниците в България?? Над 200, а няма нито един който да защитава работодателя!Защо ни приеха в Евросъюза, макар че не бяхме готови за него?? Защото им трябваха нашият пазар и на Румъния, където да си изчистват нискокачествените стоки! Построиха си веригите с безлихвени заеми от евроГейската и световна банки, нещо дето никой български бизнесмен няма да получи. Направиха си логистиката и заливат пазара с най-нискокачествените стоки, които и Русия отказа да купува. Ми българските стоки в Лидъл са под 2%. За какво изобщо да говорим. Това протекционизъм, нелоялна конкуренция, монополи и каквот се сетиш още! Под ведрото ръководство на ЕвроГейския съюз! Защо продадохме ЕРП-тата. За да храним чешки пенсионери и немски и всякакви такива!
Къде са младите? Ми като няма работа те са в чужбина и работят и внасят в чужди бюджети, като Вас. И от къде да дойдат заплати, пенсии, стандарт?? Ми няма от къде! И на следващите избори да се гласува пак за ГРОБ! Няма смисъл да продължавам. Лека Ви вечер!
17:33 02.01.2019
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 1234
18:09 02.01.2019
30 браво бе Архимед
Коментиран от #31, #38
19:02 02.01.2019
31 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #30 от "браво бе Архимед":
Сегашното ни фискално състояние е пълен абсурд. Направо се чудя как България оцелява финансово. Ние сме в хроничен недоимък на пари за болниците, учителите, пенсионерите, полицията, армията, - а бе дантел марка сме и това се дължи на ДВОЙНАТА ПАРИЧНА СИСТЕМА. От друга страна, пък ако се откажем от валутния борд, пропадаме безвъзвратно, тъй като руската агентура е буквално на всички нива.21:45 02.01.2019
32 Фактии смях
23:23 02.01.2019
33 hater
08:11 03.01.2019
34 Пешо
До коментар #16 от "неЕС":
От къде го измисли това 27-мо място бе, чугун!10:21 03.01.2019
35 Крум
10:23 03.01.2019
36 ТОЧКАТА
18:30 04.01.2019
37 Cowboy
До коментар #16 от "неЕС":
Не, точно ние в България не живеем в Третия свят. Не си бил там и говориш глупости! Да сравняваш изключителната ни СТРАНА (не казвам държава) с Третия свят е тъпо и необразовано изказване, ей тъй взето от ефира. Не възнамерявам да обяснявам подробно защо21:26 04.01.2019
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Костадин
23:22 04.01.2019
40 Анонимен
До коментар #17 от "Готин ама не съвсем":
Едно подстригване в Германия е 15 евро. Ето ви една заблуда... 1000 кила домати са 5200 евро в швейцария . 3520 долара в чикаго 2630 евро в Германия 1750 евро в Кипър 1250евро в българия. И докато нещата са добре премерени там за средни и минимални заплати тук не са.. точно както спомена някой ние сме територия без производство.... относно зъболекарските услуги. Коронката си е точно 200 кила домати навсякъде 520 евро в Германия... 350 в Кипър и т.н. нещата се мащабират според големината на икономиката и не изпадаите в заблуди на 600 лв заплата 6 лв и подстригването... на 2700 евро в швейцария естествено е 27 евро. Много се чудех как 2 тона ябълки са употребяван Nissan GTT във Вашингтон но са .22:01 28.02.2019