17 Август, 2019 10:10 4 783 39

Искаме "Булгарваген". Но можем ли?

  • коли-
  • автомобили-
  • българия-
  • фолксваген

Защо продължаваме да мечтаем за класическия автомобил във време, когато градове като Мюнхен забраняват дизела

Искаме "Булгарваген". Но можем ли? - 1
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Който е бил момче през 1960-те, ще си спомни как се състезавахме по познаване на редките тогава автомобили из София. На нашата улица в Лозенец, на края на града, имаше едно Рено Дофин, един Таунус и едно Фиатче микробус, в което чичо Сава качваше всички деца за кръгчета из квартала. Реното беше по френски замислено, в Таунуса виждахме английски аристократизъм, Фиатът пък сякаш имаше весела италианска усмивка. После ни заляха Москвичите.

Когато се роди нашето Булгаррено

Трудно описуемо беше страданието, че България си няма свой автомобил. С какво да го сравним - че не сме били никога шампиони по футбол? Че така и не сме завладели Константинопол? Затова всеобща беше радостта, когато през 1966 се появи нашето родно Булгаррено. Срещу лиценза, технологията и частите, България се беше ангажирала да произвежда за Франция крикове и манивели. И досега произвеждаме всевъзможни части, но никой не е записвал на задния си капак нещо подобно на тогавашното гордо BULGARRENAULT. Имаше даже спортен модел Алпин като за деца на началници - съвсем съзвучен с аеродинамичните фантазии на времето.

Дали спряха проекта заради нареждане от Москва, дали нашите гяволи решиха да продават коли в чужбина в нарушение на договора и да конкурират фирмата-майка - така и не се разбра. Остана си обаче болката, че отново си нямаме своя кола - както турците си имаха своя Доган, югославяните своето Юго, румънците своята Дачия. След промените в Ловеч тръгнаха да правят Грейт Уол по китайски лиценз, но и там - дали ги спря някой от управляващите, дали проектът за такъв голям автомобил при такова бедно население излезе недомислен - работата позатихна.

И ето как мечтата припламна с нова сила, когато научихме, че Фолксваген обмислят да идват насам. Не че е ставало дума да сложат на капака BULGARWAGEN. Но самата идея, че ще правим тук цял автовобил, а не само обичайните крикове и манивели, събуди за нов живот националния дух. Забележете само как в момента, в който се появиха сигнали, че германците май ще предпочетат Турция, започна трескава дипломатическа дейност в посока Южна Корея, после Япония - все с обещания в България да се правят автомобили.

Нека не се надценяваме

Разбира се, чудесно ще е най-после да започнем да произвеждаме продукти с висока принадена стойност. Дали ще стане този път - не знам, хубаво е поне да си помечтаем, онези момчета от 1960-те. Но нека все пак не надценяваме автомобилната култура на тази страна. Представете си как потенциалният инвеститор опитва да направи едно кръгче из София - какви са дупки, каква е неразбория. Вечно ремонтиращи се магистрали, табели няма, ако пък има, те са на кирилица, двама-трима убити седмично, пребити заради „засичане“, полицаят загадъчно пита „Какво ще правим сега?“. Отделно - цената на тока може да скочи двойно и тройно без особена причина, данните на гражданите могат да изтекат, бизнесмени да станат обвиняеми за неопределено дълго време - все нашата версия на Европейския съюз.

Най-сериозният проблем, разбира се, е странният, граничещ с расизъм протекционизъм на родния трудов пазар. Няма хора за работа, ама няма и да пуснем чужденци. И как решават тази апория? Щели да връщат българите от чужбина. Чудя се как точно си го представят. Ей така изведнъж пращаме чартърни полети и натоварваме наколко хиляди желаещи. И само чистокръвни арийци, нали сме наясно? Да, ама няма друг начин да правиш голяма индустрия, освен да отвориш вратите си за (избрана) имиграция. Знам, че сънародниците ни не обичат да го чуват, затова го повтарям. Като се затваряме между нас си, най-много да вдигнем някоя къща за гости. Дай боже да дойде някой голям инвеститор, та да ни помогне да го разберем и да се депровинциализираме малко.

Духът на новото време

Чудя се само защо продължаваме да мечтаем за класическия автомобил във време, когато градове като Мюнхен забраняват дизела, в Атина периодически пускат само четни или нечетни номера, а в Шанхай ограничават броя на колите, като вдигат до небесата цената на регистрационния номер. Дали пък не е по-добре наместо отново да догонваме, да заложим на нови производства? Водородни автомобили, самоуправляващи се автомобили, обществени автомобили, електрически автомобили? Пак няма да успеем да си организираме сами производство, не е и нужно, но поне може да се окажем с едни гърди напред. Може да ви прозвучи смешно, но имахме традиции в областта на електрокарите и електротелферите - не че нещо е останало от тогава, но може би по света някои партньори ще си спомнят за нас. Китай развива всевъзможни возила на електрическа основа - от тротинетки до автобуси, можем да погледнем за идея как върви това производство. Нефт нямаме, но за хубаво или лошо се каним да произвеждаме повече електричество, отколкото ни трябва.

Може би е време автомобилът като символ на национална гордост да мине в художествената сфера. Големите марки отдавна са интернационализирани, а производството - разпръснато по цялата планета. Не е толкова важно дали ще сглобяваме колите тук - важното е дали ще правим бордови компютри или манивели. Самите Фолксваген отдавна не са „чисто германски" - над 50% от акциите са на Порше, 17% притежава Катар, 20% са собственост на провинция Долна Саксония. Така е с повечето големи марки. Е, има някаква остатъчна носталгия, но нека не я взимаме много на сериозно. Ако перифразирам Еко: „Някогашният автомобил остана само в името, ние запазваме само името“.

Текст от Ивайло Дичев


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 15 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ахахах

    21 22 Отговор
    Статията показва ранните зачатъци на педофилията.
    Чичко Сава с микробуса...
  • 2 Порно

    54 4 Отговор
    Разбира се , дьонметата на Дойче сере няма да пропуснат да оплюят Българшя и да рекламират Турция. Покрай другото пробутват и любимата си тема - дайте си задниците на мегрантите , по светлия пример на баба Шмеркелана. Едно трябва да се признае на Дойче сере , следват принципна позиция към България - или лошо или нищо.
  • 3 Academeg

    31 2 Отговор
    Една дума не обелиха за произвеждане на Москвич

    Коментиран от #24

  • 4 абвг

    24 10 Отговор
    Проектите Булгаррено 8 и 10, Фиат 850 и 124,бяха спрени по нареждане от Москва.Бързо след това се пусна слуха,че сме продавали коли в чужбина,измислена причина за спиране на проекта.

    Коментиран от #17, #33

  • 5 Тръмп

    17 3 Отговор
    Негативизма и песимизма са основна черта на българина,но в случая с ФВ е излишен!!!:):):)По-добре да произвеждаме Нещо вместо Нищо да не правим и да мрънкаме!!!:):):)Хюндай също има интерес за производство на авто-батерии в България,което не е случайно!!!:):):)

    Коментиран от #16

  • 6 Плужеци

    31 2 Отговор
    Статията е миш-маш на икономически невеж човек. Какво сме имали и защо сме го загубили във времена когато политическите бяха над икономическите интереси е въпрос на отделна дискусия. Сега макар и това да зависи най-малко от нас трябва да привлечем голям автомобилен производител дори да произвеждаме дизелови автомобили. Днес дизели а утре този завод принуден от пазара ще произвежда електрически автомобили. Няма логика и в язвителното твърдение, че нямаме нефт а се напъваме да произвеждаме повече електроенергия. Естествено, че трябва да произвеждаме повече електроенергия особено след очакваното затваряне на Мариците поради вредните емисии. Аман от дървени философи осребряващи слугинажа си към един или друг голям господар!

    Коментиран от #7

  • 7 Гросе

    18 3 Отговор

    До коментар #6 от "Плужеци":

    Как да се произвежда повече ел.енергия,като спряха действащи блокове в АЕЦ Козлодуй? Прави се всичко възможно да не тръгне проекта АЕЦ Белене.Дай идея от къде да произвеждаме.
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Тръмп

    15 1 Отговор
    С това мислене,Дичев и да иска няма да може да работи в завода на ФауВе!!!:):):)Некадърен е!!!:):):)

    Коментиран от #36

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Тръмп

    9 2 Отговор
    От такива некадърни и необразовани мислители сме на тоя хал!!!:):):)Дичев да смени професията,че е идеален за Бакшиш или Гумаджия!!!:):):)
  • 12 Тръмп

    21 4 Отговор
    Дичев виждал ли е роботизирана поточна линия на ФВ или как се боядисват колите???:):):)ФВ има нужда не само от завинтвачи на гайки,а и от грамотни хора!!!:):):)Българина успява навсякъде в работата,защото е грамотен и работлив!!!:):):)ФВ не е фабрика за лук и тютюн,та по туй се различаваме от анадолците!!!:):):)По интелекта!!!:):):)А ФВ едва ли търсят ислямисти за производство на високотехнологичен продукт!!!:):):)
  • 13 касапина

    13 0 Отговор
    Не забравяйте, че където и да се правят, големите пари отиват в Германия ,за нас или за турците ,ще остават трохи от голямата баница.Важно е че у нас има синдикати ,а у турция такива няма, всичко това се взема в предвид от инвеститорите.
  • 14 Васил

    8 5 Отговор
    За какво ни е завод за стари технологии тенденцията е да произвеждат електрички а не стри двг-та

    Коментиран от #19

  • 15 cornholio

    5 7 Отговор
    Калпавите елетрокари ги купуваше Япония за чугуна, че им беше по-евтино...
  • 16 Бачо Киро

    17 2 Отговор

    До коментар #5 от "Тръмп":

    Нормално е да се търсят балъци да произвеждат батерии. Никой не иска да се цапа. Цивилизованите искат само да карат електромобилите и да им е чисто, а някъде далеч от тях разни балъци да си замърсяват природата.
  • 17 Random

    9 6 Отговор

    До коментар #4 от "абвг":

    Глупости на търкалета. Спрени са защото частите са се купували със западна валута, а тука са се продавали по-малко от 1000 бройки на година, изключение една година когато са били 2000. Москва няма нищо общо, ако имаше защо ще разрешава на Румъния?

    Коментиран от #20

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Random

    5 0 Отговор

    До коментар #14 от "Васил":

    Електричките са по-стари ве бастун
  • 20 абвг

    4 1 Отговор

    До коментар #17 от "Random":

    Колкото са произведени,толкова са продадени.Части без пари никой не дава.Въпрос на воля е да се опънеш даже на Москва.
  • 21 Само

    6 0 Отговор
    ге разбрах-Порше и Долна Саксония имат ли нищо общо с Германия?

    Коментиран от #22

  • 22 нафто

    1 2 Отговор

    До коментар #21 от "Само":

    Ами чети бе приятел,чети и ще разбереш.
  • 23 Axaxa

    13 0 Отговор
    Мн добре е написано и звучашо загрижено, докато не прочетеш ПУСНЕТЕ МИГРАНТИТЕ - това орезили цялата статия
  • 24 Hdvv

    9 1 Отговор

    До коментар #3 от "Academeg":

    Ами Роувър Маестро във Варна през 90-те?

    Коментиран от #35

  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 гуньо

    2 1 Отговор
    Няма как да конкурираме рено с толкова малко произведени броики ,особено като си ги плаштаме комплектите за колко ще ги продадем на двоина цена ли.ПО вероятно е или москва така да енаредила или са решили да не се дава повече валута ида се ползва за друго.Все пак колата е лукс за хората по него време и не са искали да дават валута за лукс.Когато привършва договора с рено от там са предложили да произвеждаме напълно рено 16отказали и рено се насочва към румъния.Поне да бяха взели лиценза на запорожката евтено штяха да го вземат можеше да сменят двигателя с на рено и преден мост от москвич за по евтено вместо торсионото окачване и щеше да стане що годе нормален автомобил на рено 8-10.Руснаците са разбрали че за да вземат спестяванията които са се натрупали в хората л няма в какво да ги исхарчат са почнали произвеждат повече коли за това копуват и фият пък и валута се печели.А наште тапунгери неса проумели това .
  • 29 каунь

    2 0 Отговор
    турнат ли швабите заводо у турско и Бойко ке падне!
  • 30 стар

    2 0 Отговор
    афтора явно н знай сагата с двигателя "Перкинс" ! там смеха е ще по тъжен!!
  • 31 Дгд

    4 0 Отговор
    В България няма да има завод на ФВ!

    Коментиран от #34

  • 32 Ррр...

    4 0 Отговор
    Какъв Булгарваген бе, БГ в момента е за нищо. Обезкървена и без никакви позиции.
  • 33 любопитен

    4 0 Отговор

    До коментар #4 от "абвг":

    Защо руснаците да са забранили да произвеждаме автомобили? Всяка соцдържава произвеждаше тогава. Чехия-Шкода, ГДР-Вартбург, Трабант, Румъния-Дачия, Сърбите-Юго, Полша-Варшава, Фиати, Полонез. Все някой ни е виновен!
  • 34 ТОЧКАТА

    1 0 Отговор

    До коментар #31 от "Дгд":

    поооозна!!!!И един от факторите е сбъркана сигнализация,дебнещи камери,скапани пътища...Корупция и бюрокрация ни огласяват ТЕЗИ>>ВИНОВНИТЕ СТЕ ВИЕ!!!!нарушили те закона.ШАШ>>>>
  • 35 ТОЧКАТА

    0 0 Отговор

    До коментар #24 от "Hdvv":

    малииии,как се сети за него!!!Че и искаха ПРАВИТЕЛСТВЕНИ ПОРЪЧКИ!!!!И понеже министрите ни НЕ ИСКАТ @) годишни бракми ,,ни наклепаха с корупция!!!!!
  • 36 Порно

    0 0 Отговор

    До коментар #9 от "Тръмп":

    Той Дичев не иска да работи , иска да папка от подобви гъзолизни статии.
  • 37 Бг стоки са боклуци

    0 0 Отговор
    Не си даваите парите за боклуци
  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 сиь

    0 0 Отговор
    И защо "Москва" да ни е забранила производство?За да е издържана статията? За да не се губи вярната посока на папагалите?