Last news in Fakti

1 Октомври, 2019 10:02 4 521 18

Инвестиция с късо съединение

  • инвестиции-
  • производство на батерии-
  • електромобили

Бойко Борисов подписва от името на българската държава

Инвестиция с късо съединение - 1
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Бойко Борисов се завърна от Корея с договор за производство на батерии. Все по-изолиран на външнополитическата сцена, без никакви сериозни инвеститори от доста време, българският министър - председател се нуждаеше спешно от някакъв успех. Може би има хора, които мислят, че корейската инвестиция е добре дошла. Има други, които мислят обратното. Дали знае самият той за какво точно става дума, е много съмнително.

Първият задължителен въпрос е – след като българският пазар не представлява интерес за корейците, на кой ще продава България батериите? А, не са българите, които ще продават, а азиатските инвеститори. Те са между трите първи в света производители и разполагат със съответната търговска мрежа. Следващите въпроси засягат суровините за производството. Това са редки метали, с които България не разполага: néodym, cobalt, lithium и graphite.

Първите три са силно канцерогенни. Те се намират в Конго, Чили, Китай и другаде. Далечни дестинации за които са необходими танкери. България не разполага със специализирани плавателни съдове, превозващи отровни метали. Транспорта съответно ще прави инвеститора. Какво остава за българската страна? Работна ръка и геостратегическото разположение? Намираща се в Европа, България би могла да бъде трамплин за европейския пазар. Въпреки тази нейна принадлежност, складирането и транспорта на батерии е строго регламентирано. Относно самото производство, обработката на металите изисква обилна употреба на опасни за здравето химикали и много вода. Изхвърлената след ползване вода задължително трябва да мине през верига от пречиствателни станции. В противен случай тя замърсява околната среда за векове.

Бойко Борисов подписва от името на българската държава. Срещу неговия подпис, кой подписва? „LG Chem” един от първите в света производители на батерии или правителството на Корея. Въпросът е важен, защото производството на батерии е рисково и злополуки не липсват. В Полша продукцията на корейските заводи бе прекратена за известно време поради пожар и експлозии. Информационен похлупак на всички нива попречи на широката публика да разбере какво точно се е случило и какъв е броя на жертвите, защото жертви е имало. Кой обещетява вдовиците и сираците вследствие на злополука? Инвеститора-собственик или българската държава? Какво е мнението на българските профсъюзи по въпроса?

Всяко приложимо в живота откритие привлича инвеститорите, защото в края на веригата печалбите са зашеметяващи. За да бъде реализирано то, изследователския процес трябва да бъде приключен и само след това започва индустриалното производство. Случаят с електромобилите е показателен. При него инвеститорите започнаха производството преди края на изследователския период. Най-важното условие в една индустриална революция е сигурността. При елетромобилите тази сигурност е все още под въпрос. Високото напрежение съдържащо се в батериите е смъртоносно. Всеки несръчен жест на монтьора може да се окаже фатален. Подобно на жиците с високо напрежение, само едно погрешно докосване и човек остава залепен и бързо умъртвен от тока.

Друг важен проблем е късото съединение между катод и анод. То може да се получи при удар или часове след удара. При прегряване след дълго пътуване или при разпадане на изхвърлени от употреба батерии. Всяка експлозия се съпътства с пожар. В момента 15000 тона дефектни или изхабени батерии чакат разрешение в различни складове по света. Рециклирането е непознат и скъп процес, с употреба на отровни химикали, вредни за околната среда. На теория 60% от тежките метали могат да бъдат рекуперирани, но с останалите 40% засега няма разрешение.

Повече от показателно е отношението на застрахователите към новия вид транспорт и рисковете свързани с него. При тях реалния напредък в употребата на електромобилни коли бе съпроводен със значително поскъпване на застраховките.

За всички оставени в сянка опасности се говори само с половин уста или изобщо не се говори. Шведската девойка Грета Тумберг произнася речи написани от някой друг и управляващите сипят милиарди за да субсидират индустрия съдържаща много неизвестни. Премълчават се съзнателно геостратегическите последствия от „края на петрола“. Как ще реагират милионите жители на страните, в които препитанието идва само и единствено от нефтохимическата промишленост? Ще има ли Европа достатъчно „Къщи за гости“ за тях? Очевидно е, че широката публика не се поддава на „електромобилната мода“ и изчаква предпазливо преди да се вслуша в препоръките на политиците.

Продажбите на електромобили не отговарят на предвижданията. Производителите на батерии губят пари. За да стане печелившо производството им, то трябва да се удвои, с него и продажбите. Следователно, ако „LG Chem“ инвестира в България, той няма да построи фабричка, а огромен завод. Тук изниква въпросът за мащабите между нуждите на световния гигант и страна, която представлява „една шепа земя“. Българското общество успя да спаси нивите си от дупчене за „Шистов газ“.

Изглежда, че се задава нова рискова промишленост, с опасни за хората последствия. Освен това в Западна Европа, а именно във Франция и Германия вече са гласувани бюджети за строеж на заводи за батерии, за да се намали корейско-китайското нашествие. Това означава, че ако България се впусне в подобно производство, тя ще предизвика „късо съединение“ в пазара на електромобили.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 21 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 бл.134 в Зап. парк

    16 18 Отговор
    България на 6 морета : Всичко за продан...ще проивеждаме всичко -що си плащат.И на вас вие платено да пишете това
  • 2 контрамнение

    9 39 Отговор
    Всяко производство ако се построи по правилата за безопастност не е рисково Да не забравяме че Корея са световни производители и нямат нищо общо със Сделано в Россия
  • 3 гост

    16 14 Отговор
    мазно зелено хейтърче
  • 4 Омг

    39 9 Отговор
    Бойко има ли нещо направено в интерес на държавата? Сега едни батерий ще го спрът да ни изложат пред света

    Коментиран от #7

  • 5 Гост

    11 28 Отговор
    Ще произвеждаме електрически чепове за автора на статията. Това е договорил ББ. Много вероятно е ако имаме завод за батерии да се появи и завод/и за сглобяване на електрически превозни средства.
    То бива тъпи парчета, ама този бие тъпомера.
  • 6 комунист рецидивист

    5 14 Отговор
    Е ако беше отишла кака курни...
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 До Гост

    21 5 Отговор
    Стига ни облъчва с нагла герберска пропаганда бе троле. Усетихте се, че губите изборите и сега какво? Като не можеш да влияеш на общественото мнение поне да изкараш някоя стотинка.
  • 9 Цъфнал гербер

    13 5 Отговор
    много скоро ще произвеждаме електромобили за Европа. Вервайте ми.
  • 10 Гъдю Гъдев

    7 2 Отговор
    НЕ, разбрах къде ще е заводчето, в България или в Корея?То е ясно че ние ще го ръководим.
  • 11 Нероден Петко към коментиращите

    20 4 Отговор
    Айде да го направят този завод, пък после да го мислим ще правим ли и автомобили, ще е опасно ли и т.н. Боко тиквуня няма едно нещо свършено като хората, още по-малко пък от обещанията се е изпълнил нещо, така че има голяма опасност да ги видим тия батерии само като внос.
  • 12 Пешо

    9 0 Отговор
    Научих, че графитът е метал. Интересно въглеродът какво е тогава.
  • 13 Факт

    14 2 Отговор
    Производството на батерии и тяхното унищожение след употребата им е абсолютен автогол за България!Но ние горим боклука на Европа и нищо. не може да ни спре!Къде са зелените еколози!?
  • 14 Баба Вуна

    5 1 Отговор
    Ма те са убави ора бе, с едни шапчици одат, надоле - с пантофи с пискюли! Туй за да одат тихо, че ти мине изотзад и глей кво става - Кучио ножа! Че стане работата на бате Гойко кройката, ръийш!
  • 15 Kuzmanovv

    0 1 Отговор
    Поредният, но не последен дървояд ... 😀.
  • 16 Демократизация

    0 1 Отговор
    Пишете глупости финансирани от петролните картели.Бензина е супер безопасен и екологичен няма що.КАТО ЧУЕТЕ за петролните разливи ревете крокодилски сълзи.Да не говорим за тези които плащат с живота си цената на димният въздух.Плащаме си за да ни тровят - това е крайният резултат на всички ДВГ.
  • 17 XXXXXXX

    2 1 Отговор
    Т'ВА С БАТЕРИИТЕ Е ПОРЕДНАТА ПАРТЕНКА, КАКТО ХЮНДАЙ, ФОЛКСВАГЕН И Т.Н. И Т.Н. НЕ ВЯРВАМ НЯКОЙ ОЩЕ ДА ВЯРВА ВЪВ ВСИЧКИ ТИЯ ГЛУПОСТИ. ВСИЧКО ТОВА Е С ЦЕЛ 'ДЕН ДА МИНЕ, САМУН ДА ЗАГИНЕ', КАКТО Е КАЗАЛ НАРОДЪТ. ДА ПОСТОИМ ОЩЕ МАЛКО НА ВЛАСТ. ПЪК АКО МОЖЕ И МАЛКО ПОВЕЧЕ. ОТ САМОТО ПОСРЕЩАНЕ НА НАШ'ТЕ В Ю КОРЕЯ, ТРЯБВАШЕ ДА НИ ХВАНЕ ТАКЪВ СРАМ, ЧЕ ЦЕЛИЯТ БЪЛГАРСКИ НАРОД ДА СИ НАПРАВИМ ДРУЖНО СЕПУКО. ДЕВЕТИЯ ДАН, БЪЛГАРИСТИКАТА, ВСИЧКО ТОВА ИЗГЛЕЖДАШЕ КАТО, ЧЕ ЛИ ПОСРЕЩАХА АФРИКАНСКИ ВОЖД. ИЛИ МОЖЕ БИ ВОЖД НА ДИВАШКО ПЛЕМЕ. ПЪК МОЖЕ И ДА Е ТАКА.
    СЕГА ЕДИН ВИЦ:
    ОТИШЪЛ ЕДИН НАШ УПРАВЛЕНЦ НА ПОСЕЩЕНИЕ В ДЕМОКРАТИЧНА СТРАНА НА КОРЕЙСКИЯ ПОЛУОСТРОВ. ПОСРЕЩНАЛИ ГО ПОДОБАВАЩО, ТОЙ ИМ ПОКАЗАЛ ЧАЛЪМИ ОТ ЕДНО БОЙНО ИЗКУСТВО И Т.Н. ДОМАКИНИТЕ МУ ПРИСЪДИЛИ НАЙ-ВИСОКИЯ МАЙСТОРСКИ КЛАС ОТ ТОВА ИЗКУСТВО. НАШИЯ ЗА БЛАГОДАРНОСТ ВЗЕЛ ДА ИМ РАЗДАВА АРМАГАНЧЕТА. НЕ РОЗОВО МАСЛО, РАЗБИРА СЕ, А ДОБРУДЖАНСКИ СУДЖУК, ОСТАНАЛ МУ ОТ ЕДНИ ПО ДОБРИ ВРЕМЕНА. ТЕХНИЯ ПРЕМИЕР РЕШИЛ ДА ВЪРНЕ НА СВОЙ РЕД ЖЕСТА. ЗАВЕЛ ГО В ТЕХНИЯ НАЙ- МОДЕРЕН МЕСОКОМБИНАТ. ПОКАЗАЛИ НАЙ- НОВАТА МАШИНА. ГЛЕДА НАШИЯ ОТ ЕДНАТА СТРАНА ВЛИЗАТ ЖИВИ ПРАСЕТА А ОТ ДРУГАТА СТРАНА ИЗЛИЗА ГОТОВ ШПЕК САЛАМ. НАШИЯ ХИТРЕЦ ОБАЧЕ ЗАПАЗИЛ САМООБЛАДАНИЕ И ПОПИТАЛ:
    - МОЖЕ ЛИ ОБРАТНОТО? ДА ВКАРАШ САЛАМ И ДА ИЗЛЕЗЕ ЖИВО ПРАСЕ.
    ТЕХНИЯ ПРЕМИЕР ОТГОВОРИЛ:
    -Е, Т'ВА ДА НЕ Е НА МАЙКА ТИ ОНАЯ РАБОТА.
  • 18 хахаха

    3 0 Отговор
    тая приказка е като оная - тая година полупроводници а догодина цели проводници хехехехехе смех ама голем смеххх в залата и току виж Илън Мъск почне да купува батерии от България а не от Панасоник аба ударили сме ги в земята всичките ама по глупости