3 Януари, 2020 07:10 10 803 43

С 200 км/ч по магистралата. За или против?

  • магистрала-
  • германия-
  • скорост

По близо две трети от магистралите в Германия няма ограничения на скоростта

С 200 км/ч по магистралата. За или против? - 1
Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

По близо две трети от магистралите в Германия няма ограничения на скоростта. Такава свобода няма никъде другаде в ЕС. Сега темата отново излезе на дневен ред. Да ограничи ли Германия скоростта до 130 км/ч?

Много германци държат да могат да карат автомобилите си с пълна газ по магистралите в страната. Все едно дали притежават Мерцедес, БМВ, Фолксваген или Опел. За тях няма нищо по-хубаво от това да се носят по аутобана със 180 км/ч, а и по-бързо.

По близо две трети от германските магистрали няма задължителни ограничения на скоростта. Такава свобода няма никъде другаде в ЕС. Силната коалиция на автомобилните производители, лобисти и любители на високите скорости досега е успявала да отхвърли всички опити за ограничаване на скоростта по аутобаните.

В Берлин спорят

На фона на дебата за сигурността и защитата на климата обаче въпросът за скоростта отново излезе на дневен ред. И предизвика разногласие в управляващата коалиция. Докато християндемократите (ХДС) и представителите на Християнсоциалния съюз (ХСС) са твърдо против въвеждането на ограничения за скоростта по магистралите, социалдемократите (ГСДП) искат въвеждането на генерална максимална скорост за движение по пътищата. От ГСДП смятат, че това би намалило броя на смъртните случаи при катастрофи, както и на вредните емисии въглероден диоксид. Здравият човешки разум говорел в полза на генералното ограничение на скоростта, каквото отдавна е въведено в почти всички страни от ЕС. Разрешената най-висока скорост трябва да бъде 130 км/ч, настояват социалдемократите.

Това никак не се харесва на германския министър на транспорта Андреас Шойер от ХДС. Преди броени дни той изрази неодобрението си спрямо подновяването на дебата и написа в Туитър, че транспортното движение следва да се регулира "интелигентно, дигитално и гъвкаво - без забрани". Позицията му подкрепят и свободните демократи (СвДП). Според лидера им Кристиан Линднер, "забрани трябва да се налагат само там, където действително е нужно".

Не само социалдемократите са за въвеждане на ограничение на скоростта до 130 км/ч. За такова настояват и Зелените. Още миналата есен те внесоха съответно предложение. То обаче беше подкрепено само от Лявата партия. А останалите - ХДС, ХСС, ГСДП, СвДП и "Алтернатива за Германия" - гласуваха против. Социалдемократите обаче промениха мнението си и ХДС и ХСС са наясно, че към момента не могат да постигнат мнозинство.

Тези две партии блокират възможността да се излезе най-после с решение по въпроса за ограниченията на скоростта, възмущава се Катарина Шулце, шефката на фракцията на Зелените в парламента на Бавария. Тя изтъква, че Германия е "единствената западна индустриална страна, в която по голяма част от аутобаните няма ограничения на скоростта.

80 жертви годишно заради бясно каране по магистралите

Сигурността по пътищата е важен аспект в дискусията. Полицейският синдикат е за въвеждането на ограничения. Всяка година близо 400 души загиват по германските магистрали. Ако не се броят случаите, в които катастрофата е станала в участък с ограничена скорост или пък е била предизвикана поради употреба на алкохол например, то пак остават средно 80 смъртни случаи на година, виновни за които са шофьори, карали твърде бързо. Зам.-председател на полицейския синдикат Михаел Мертенс изтъква, че ограничаването на скоростта има и възпитателен ефект. "С неограничените скорости по германските магистрали даваме лош пример на младите поколения и възпитаваме утрешните безразсъдни шофьори."


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 10 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 актуална антена

    42 3 Отговор
    40% от магистралите са без ограничение. Те дебатираха и отхвърлиха ограничение от 130км/ч. в края на Ноември или Декември. Нормалното решение беше: при магистрала с 3 и повече ленти, в третата да се кара със 180-200км/ч. Защото при изпреварване на камиони, във втората лента стават тапи.

    Коментиран от #25

  • 2 гощо

    104 10 Отговор
    В Германия няма ограничения,но има и суров преглед на колите! Една кола минала там преглед е 99% читава и може да кара здраво! А тук дръгелите минават формални прегледи и е опасно да се движат с над 100км. Нямам пътуване в което някой див дебил да не иска да ми покаже колко му е бърз дръгелът! Някой се напъват с опасни коли и дори децата им вътре!!! Така,че не се сравнявайте с Германия,тяхните състояния на коли,тяхният личен морал и т.н.

    Коментиран от #4, #10, #17, #26

  • 3 Я. Петров

    51 1 Отговор
    Германците ако дойдат да прокарат по нашите магистрали ще ви кажат защо тук има ограничение 140 км. СТРУМА ОТ ДУПНИЦА НАСАМ В ЛЯВА ЛЕНТА НАД 140 ЩЕ ТИ ПАДНАТ ЗЪБИТЕ
  • 4 700 NM

    40 4 Отговор

    До коментар #2 от "гощо":

    Точно така е.
    Високата скорост не е за всеки и за всяка кола.
  • 5 Mmmm

    55 5 Отговор
    Само има малка разлика, че в Германия на пътя са 90% хора със съзнание и нормално мислене и нови коли, за разлика от Българиря където 90% са пълни идиоти взели книжка чрез мой човек и каращи 20 годишни бънгии които като минават преглед изискването е да стои на канала 20 мин. докато попълнят талона в системата.
  • 6 JEEP

    39 3 Отговор
    В БГ и 300км/ч да разрешат, все е тая с нашите калдаръми наречени магистрали...
  • 7 ДОКО

    8 22 Отговор
    СКОРОСТТА ПО МАГИСТРАЛИТЕ ТРЕБЕ ДА Е ТОЧНО 55 КМ/ЧАС ДА НЕМА ПТП-ТА..ТАКА И ПРИ ТАЗИ СКОРОСТ ПИЯНИТЕ СА ЗАЩИТЕНИ ОПИ..МУУ..
  • 8 ТИР

    6 7 Отговор
    Ако има три активни ленти в посока,може но само в крайната лява-,лента эа Тарикати,,,,

    Коментиран от #21

  • 9 200км

    42 14 Отговор
    Големите Лимузини и спортните коли не ги усещат...така че 200 км не е скорост за тези автомобили пробелмът идва от малолитражките дето комплексираните шоферчета селянчета се опитват да подражават на лимузините и спортните коли или си карат по техни собствени разбирания за пътя

    Коментиран от #19, #24

  • 10 Стига с тоа суров преглед бе

    34 1 Отговор

    До коментар #2 от "гощо":

    И на всяко птп все прегледа и годините на колата са ви в устата кога ше разберете че 1000% вина за птп има некадърността на шоферите
  • 11 Наи доброто за мен е

    14 11 Отговор
    Магистралите да са на 3 нива отгоре да са камиони реисове и малолитражки а в подземните нива да са за коли дето искат и могат да карат с колко душа има колата но там да има минимално ограничение да речем 180 и под тази скорост има глоби и да ползваш този път си плащаш...и глобите там да са само че караш бавно
  • 12 Най-добрия

    9 11 Отговор
    Айде да ги махат ограниченията,че дадах 320000 за последната ЕС класа и не мога да настъпвам.
  • 13 Пежо

    16 21 Отговор
    Ако един дизелов автомобил при 100 км/ч харчи 6 литра,при 200 разхода е вече над 12-15 литра-замърсява се околната среда повече в пъти.Не е ли двойнствен морал да казват,че се борят срещу глобалното затопляне,а да използват правото на придвижване за "удоволствие от високата скорост"?Човешките възможности за реакция при извънредна ситуация също са ограничени.Нищо че кандидат Супермени продължават да опитват да се доказват...Ограничението би трябвало да е 140 км/ч,а всички данъци за автомобилите да зависят от разхода на гориво

    Коментиран от #34

  • 14 Кольо

    22 4 Отговор
    Купил си човека мощна кола ,плаща си чинно всичко ,кара я бързо Къдуто му е мястото . защо да го ограничават ? За да плаща и глоби ли ? Тези само то наще изедници са видели мурафетите с ограбването и финансовата война с шофьора. Защо всички нови коли в които може да качиш семейство са в категорията на високи данъци според конски сили и защо тези които горят по-малко са с двигатели удобни за по-високи застраховки. Тя пък в кубици. Някой е седнал и така натъкмил нещата ,че вечно да си обран. Забранете на производителите да правят мощни и високоскоростни автомобили . За какво е с ограничение на километража чрез електрониката на 180 км. като всичко над 130 е в забрана и нарушение. А в повечето участъци на България е от 30 до 60. Да спрат да бълват мощности и реклами за да се набуташ и съответно да хрантунтиш МВР и политици на ясла от бюджет и проценти от лобистки закони в полза на застрахователи. От завода да излиза с газово монтиран и до 110 коня с максимална реална скорост до 140 и кво ще глобявате тогава ,освен ако не направите ограниченията 20 км в час или каране на задна.
  • 15 Някой

    27 6 Отговор
    Детето ме пита: тате, щом е забранено да се кара по-бързо от 140, защо колите се правят да могат да вдигат повече?
    Не знам какво да му отговоря.

    Коментиран от #27

  • 16 wtf ve

    17 3 Отговор
    Немската магистрала е много по-безопасна, макар и с неограничена скорот в сравнение с Хемус с максимална скорост 140км/h. Последният път минавайки от там получих повереда по ходовата част, заради зврските аномалии по настилката. Не знам как издържат финансово хората, които карат там ежедневно. Вместо да пишете статии за немските магистрали, може ли да обърнете внимание на нашите, които генерално са с настилка на третокласен селски път вече? Да не коментираме новите участъци, които са на вълнички най-редовно, но хората се радват че поне за 6 месеца няма дупки там...
  • 17 LKW Fahrer

    12 0 Отговор

    До коментар #2 от "гощо":

    Хаха... Германските аутобани отдавна не са това, което бяха! На 90 % от тях ремонтите са 10 км, през 10 км. Дори и без ограничения 10 км шпорят, следва стеснение - 80 км/ч. Задължителното 2 - 3 км щау, пак шпорене и, ако това е бързо шофиране?! Само в крайгранични участъци има мегдан да шпориш 80 - 100 км без ограничения!За сравнение, като се прибирах лятото с колата, в Румъния със 140 км магистрала и 270 км стандартен двулентов път постигнах по-висока средна скорост, отколкото от Дортмунд до австрийската граница!!! Друг е въпросът, че и се кара по анадолски - копираме терена! Надолу някой аснатик с 220, нагоре падаме на 100! Точно така карат и в Турция м/у Измир, и Айдън по хълмистата магистрала. Или пък ти си караш в средна със 180, а те изпреварва някой с 220 - 230 км/ч, а отгоре качил 500 литров куфар... Направо ти пада ченето! Въобще нищо общо с Германия отпреди 15 - ина години. На германеца това му е "най-святото благо", ама както е тръгнало май ще го резнат. И с право!
  • 18 gradski

    13 1 Отговор
    Пращаме им нашите фирми да строят и гарантирано до 3 години 90км/ч.
  • 19 Бабун

    10 6 Отговор

    До коментар #9 от "200км":

    Като ти чета написаното, май ти си комплексираното шофьорче, което избива комплекси, най вероятно на 20+ години. Не забравяй, че магистралите са създадени за да стигне човек безпроблемно за където е тръгнал, а не за да се поставят паметничета като крайпътни знаци.

    Коментиран от #33

  • 20 Morgoth

    14 0 Отговор
    Да не сте посмяли да посягате на единствената свободна страна в Европа! В Германия жертвите на глава от населението са двойно по-малко отколкото у нас. Очевидно не скоростта е проблема!
  • 21 Morgoth

    11 2 Отговор

    До коментар #8 от "ТИР":

    Може навсякъде, дори по нашите магистрали има участъци позволяващи да се кара с 200. Но за такива високи скорости трябват здрава кола и шофьор, който не прави глупости - когато има трафик не можеш да караш толкова, трябва и другите ленти да са чисти, защото ако те засече някой, каращ със 100 нямаш никаква възможност да спреш. Големите разлики с Германия са именно здравите автомобили и някои правила, като спазването на дистанция и прибирането в най-дясна лента, които там се спазват.
  • 22 ТМВ

    7 1 Отговор
    В ОАЕ конкретно в Дубай градските магистрали са с шест ленти и на много места ограниченията са до 90км.
    Максимално разрешената скорост е до 130км.
    Въпреки че тук шофьорите са доста калпави в карането на практика катастрофите са много малко!!!
    Но за сметка на това има железни правила и солени глоби!!!!

    Коментиран от #36, #37

  • 23 Димов

    9 1 Отговор
    Книжки на все по-некадърни шофьори и без ограничения за скорост. За да затриеш един прост народ, не ти трябва да харчиш пари нито за война, нито за шпионаж. Само му дай мегдан да си развихри простотията.
  • 24 Христо

    5 2 Отговор

    До коментар #9 от "200км":

    За усещането си прав но 200км/ч е точно 200км/ч с каквото и да се движиш!!! Да не би 10 кг памук да е по лек от 10 кг желязо?

    Коментиран от #35

  • 25 Димов

    4 4 Отговор

    До коментар #1 от "актуална антена":

    Ако спасвате ограниченията смъртността по пътищата ще намалее с 95%.
  • 26 Димов

    4 0 Отговор

    До коментар #2 от "гощо":

    Колко ПТП са станали у нас заради повреда в колата? А колко са станали заради лошо шофиране?
  • 27 Димов

    2 5 Отговор

    До коментар #15 от "Някой":

    А щом моторът ти развърта до 7000об, ти защо го караш на 3000?
  • 28 Петро

    6 0 Отговор
    Главна пътна артерия Мюнхен - Берлин -> 120-130 ограничение, на ви

    Коментиран от #29

  • 29 Komapak

    9 1 Отговор

    До коментар #28 от "Петро":

    Говориш за "девятката" От Мюнхен до Нюрнберг ограничения няма. За нагоре до Берлин не знам, но редовно пътувам и са ме изпреварвали ниско прелитащи с 300. Усещането е все едно са ти забили шамар. Така се разклащаш, че ако си караш спокойно със 140 е доста трудно да овладееш колата си.
  • 30 Виктор

    6 2 Отговор
    Когато магистралата е достатъчно добра и има поне 3 ленти е тотално логично да се кара бързо.Тук , на две ленти и умопомрачително лош асфалт - няма как , колкото и да ми се иска!Да не говорим , че има и изключително много неадекватни шофьори , които пречат за подобно движение.
  • 31 VikiLexusNX300

    5 2 Отговор
    В България без глоба е до 149 км в час. Достатъчно огромна скорост за рабитите ни пишман магистрали с две ленти! В Турция и Гърция платените магистрали са с по пет ленти и отделно аварийна и имат осветление на завоите и ограничението е 130 - до 135 км в час без глоба!!!
  • 32 ФАКТ

    2 4 Отговор
    ами за нашите магистрали мисля 4е 150 е горе долу поносима скорост..като за по постоянна скорост...от 150 нагоре..може само на моменти за 1-2 километра примерно..и то в зависимост от колата..и когато няма 10-20 тира пред теб..защото може когато тъкмо решиш да караш 180 или 200..и някой тир да реши да изпреварва друг тир..и да стане грешка...така 4е..въпрос на много неща е...не е само дали е позволено и дали може..дали е опасно или не..дали колата позволява или не..по скоро това са скорости които се нуждаят от сух асфалт..да не вали или да не е валяло..скоро преди това..да няма много коли по самата магистрала...просто да се съобразяваш кога да си позволиш такава скорост и кога не..а какво правят в германия мен не ме засяга защото не живеем в Германия,,нито сме Германия...то по тази логика в франция има влакове които се движат с по 250..трябва ли и нашите влакове да тръгнат да се движат с толкова....не е въпроса къде какво правят..а какво ни позволяват пътищата при нас..не при съседа..примерно..стига сте гледали в 4уждата къща там от страни вси4ко изглежда по хубаво..но в пове4ето слу4ай..не е така..
  • 33 Ми като караш кола 5 литра и 400 кони

    2 7 Отговор

    До коментар #19 от "Бабун":

    С колко да се движа😂😂😂😂тази кола си иска скорост реално не аз а ти правиш предпоставките за птп ама не го разбираш щот си комплексар и изтъкваш кви ли не дивотии в собствена защита щот не можеш да управляваш и притежаваш такъв автомобил
  • 34 Random

    3 5 Отговор

    До коментар #13 от "Пежо":

    Уникално прост си. Първата половина на коментара ти няма да я коментирам, ама на втората вече става 200% всно че си много, много заблуден. Разхода няма значение, катализатора определя какви са емисиите, според това колко е ефективен зависи дали за 10л разход излизат Х емисии или Х*У. Възможно е на кола с разход 20/100 емисиите да са по-ниски от колкото на друга кола с 5/100 разход, просто защото катализатора е по-ефективен. Избийте си от главата че разхода е единствения фактор за емисиите. Още повече възрастта или евро категорията

    Коментиран от #38

  • 35 Добре значи викаш

    2 3 Отговор

    До коментар #24 от "Христо":

    Ше щангист които тежи 150 кг ще се озори също толкова да изтласка 120кг както щангист тежащ 80кг примерно нали😂😂😂😂😂тежеста е една и съща нали и за двамата атлета😂😂😂😂или пак ше дрънкаш тегло за памук и железо😂😂😂😂същото е и при колата ....караш голема кола там спирачките са огромни някои и керамични караш умрелата малолитражка и 200 км са и предела и едвам диша горката а на големата кола 200км тепърва почва да набира😂😂😂
  • 36 333

    4 5 Отговор

    До коментар #22 от "ТМВ":

    От 400 жертви по магистралите на Германия, 80 са на участъци без ограничение на скоростта. В ограничените са няколко пъти повече. Значи може да се вдигнат жертвите, ако въведат повсеместно ограничение?

    Коментиран от #39

  • 37 333

    6 2 Отговор

    До коментар #22 от "ТМВ":

    В ОАЕ, дето катастрофите били много малко имат над два пъти повече жертви на пътя на 100х човека, отколкото у нас. 18.1 на 100х души, в сравнение с 8.4 у нас. В Германия са 4.1 - близо 5 пъти по-малко! В Австрия, където има ограничението и все пак са западноевропейци, са повече, отколкото в Германия - 5.2. Това може да ти се струва малка разлика, ама за мен е 25%. В Австрия това са 451 души. Ако имаше същият процент като в германия говорим за близо 120 души по-малко. 120 убити по-малко биха имали. Във Франция също са над 5. В Италия дори 5.6. Oчевидно няма пряка връзка между разрешената максимална скорост на магистрала и броят на жертвите.
  • 38 Гост

    4 2 Отговор

    До коментар #34 от "Random":

    Катализатора не определя какви да са емисиите. Той само намалява стойностите на два или три от техните компоненти (СО, азотни оксиди). Целият състав на изгорелите газове е доста разнообразен. Катализатора не влияе на целият състав. А това, че кола с разход 20/100 може да е с по-малко вредни емисии от кола с 5/100, може да стане само, ако колата с 5/100 гори по 5л масло на 100км. При изправни коли тази с 20/100 винаги ще вреди повече от тази с 5/100. Разликите в различни те Евро степени не са чак толкова фрапиращи, че да се обърне това наобратно. Който си гори повече, той си и пуши повече. Това е.
  • 39 Гост

    5 1 Отговор

    До коментар #36 от "333":

    Излиза, че 20% от жертвите са на пътища без ограничения. А какъв процент са тези пътища, от цялата пътна мрежа? Да не се окаже, че на 5% пътища са станали 20% от жертвите, имено защото са без ограничения.
  • 40 Гост

    7 2 Отговор
    Вероятността за ПТП при висока скорост винаги е в пъти по-голяма, отколкото при ниска скорост. Вероятността да оцелееш при ПТП с висока скорост винаги е в пъти по-малка, отколкото да оцелееш при ПТП с ниска скорост. Карайте бавно! Не се мислете за състезатели! Не сте такива.
  • 41 Бате Ачо

    6 3 Отговор
    В цяла Европа с много по добри магистрали са с ограничение от 130 км/ч, само България с "превъзходните" магистрали 140 км/ч. Бойко ти си велик.
  • 42 Hahoman

    5 0 Отговор
    Напълно ограничения на скоростта, обесмисля покупката на бърз автомобил . А това ще повлияе на икономиката на Германия.Нидерландия прие закон 100 км ограничена скорост.Какъв е смисълът че караш AMG,AUDI или някоя по мощна кола.
  • 43 случаен

    0 0 Отговор
    що тогава ги правят тез коли по 200 к.с. и нагоре с 40 ли да карат,да ги правят да дигат до 150к.м.