Коментар на Емануел Мутафов, artstudies.bg
По Коледа миналата (2019) година медиите съобщиха, че Лувърът е потвърдил третата българска изложба в Париж. Тогава бе оповестено и работното заглавие на изложбата „Изкуство и култури в България XVI – XVIII в.“
Всъщност договорът за сътрудничество с френския музей е сключен още по време на мандата на чл.-кор. Вежди Рашидов като министър на културата, а за третата българска изложба се говори от 2017 г., откогато на посещения в България идват представители на световния музей. Сред тях бе и г-жа Ш. Мори, определена от френска страна за куратор на изложбата.
Срещнах се с г-жа Шарлот Мори от музея Лувър по време на посещението ѝ в София през лятото на 2019 г. с чистосърдечното намерение да окажа съдействие като експерт по християнско изкуство по повод подготвяната изложба. Такава бе молбата на Министерството на културата към мен и други експерти от музеи, НБКМ, БАН. Всъщност се оказа, че вече има концепция за изложба, но тя касае периода XVI – XVIII в., т.е. вековете на същинското османско присъствие на Балканите и идеята на колегата е да представи „взаимодействието“ между ислямското и християнското изкуство по нашите земи.
Още в избрания хронологически обхват се породиха недоумения, тъй като фазите ХV – ХVІІ в. или ХV – ХІХ в. по-точно отговарят на етапите и вътрешната логика на развитие на българското изкуство. Тази концепция ми бе обяснена с факта, че самата г-жа Мори е специалист османист, а мястото за провеждане на изложбата ще е в отдела „Ислямско изкуство“, помещаващ се в едно от подземията на Лувъра.
Колегата вече е направила проучване и е събрала фотоси на артефакти от български колекции, сред които фигурират икони и църковна утвар. Подборът им обаче е тенденциозен и се базира на трудно доказуемата теза, че в някои от декоративните си елементи тези култови предмети са повлияни от съвременното им ислямско изкуство.
„Взаимодействията“ между ислямското и християнското изкуство, каквито през този период почти няма, са маргинални и на чисто декоративно ниво и по никакъв начин не влияят върху взаимоизключващата им се религиозна същност. Идеята за подобна изложба, доскоро придружена с идея за провеждане на колоквиум, не e и иновативна.
Дисертацията на нашата колега Лиляна Станкова, посветена именно на османското влияние върху българското християнско изкуство, категорично показа силно ограниченото и спорадично засвидетелстване на примери за проникване на ислямски мотиви в християнското изкуство по българските земи, особено що се отнася до богослужебните книги, тяхната украса и иконографски решения.
Арабски мотиви се появяват в украсата на византийски ръкописи още през XII в., но преминават в изкуството на другите православни народи силно променени и вече загубили ислямската си същност, т.е. подобни силно ограничени взаимодействия не са и директни. През същия период се появява и т.нар. псевдокуфическа украса по външните стени на византийските храмове, но тя наподобява арабско писмо, за да отблъсква злото, т.е. има апотропейна функция, чийто адресат е ислямската заплаха.
Предметите от бита пък, каквито предстоящата изложба също има намерението да покаже, е трудно да се предположи на какви ползватели са принадлежали. Светското изкуство през периода XVI – XVIII в., от друга страна, не може да бъде представено балансирано в една изложба, тъй като именно тогава българското население в османската империя е рая, бедно, без своя администрация, без монетосечене, изолирано и без интензивни търговски контакти извън империята, които са основа на балканското Просвещение и респ. на замогване на християнското население едва в началото на XIX в. Единствените представителни сгради с по-ценни артефакти през периода XV – XVIII в. са църквите, в които се молят българите.
Необяснимо за мен е, освен гореизложеното, защо се изключва периодът на Българското възраждане, когато навлизат по-осезаемо всякакви влияния в бита и изкуството по нашите земи, както защо един френски изследовател желае да покаже климата на художествени взаимодействия през призмата на османистиката, на управляващия и по-богат етнос, а не например да представи модата алафранга по българските земи. Европейските влияния от тази мода първо минават през османската култура и после се възприемат от християните, подвластни на султана. „Взаимодействията“ могат да бъдат проследени например и във връзките между католическото и православното изкуство, да се проследи ролята на българските католици в оформянето на визуалната култура през периода и т.н.
В действителност, идеята на г-жа Ш. Мори е да покаже, че по българските земи са живели и творили мюсюлмани през периода XV – XVIII в., а тяхното изкуство е повлияло не само бита на подвластните православни християни, но и е навлязло в интимната сфера на религиозния им живот. Затова иска да предложи паралели в украсата на корани и напрестолни евангелия, което освен светотатство е и дълбоко погрешно от научна гледна точка, защото ислямът е аниконична религия, която точно през разглеждания период е агресивна към християните в Османската империя.
Не на последно място трябва да се отбележи, че подобна концепция за изложба, представяща България в Лувъра, не може да бъде кауза на съвременната българска държава с нейните културни и научни институции, които са толерантни и плуралистични, но в рамките на историческата обективност и научната деонтология. Подобни изложби трябва да носят ясно послание не само към тясно специализираните гилдии, но и към широката общественост.
Представете си, Руската федерация би ли се представила в Лувъра с изложба, посветена на културните взаимодействия между руси и монголотатари в периода на присъствието на Златната орда на територията на Киевска Рус за около 250 г. (1237–1480); Република Гърция би ли представила влиянието на немската култура върху гръцкия бит и изкуство в периода на окупацията през 1941–1944 г.?
Аргументът, че периодът, с който се занимава изложбата от България, е османски, както че потенциалният департамент на Лувъра, който би приютил такава изложба, е „Ислямско изкуство“, може да бъде оборен с отдавнашната препоръка към този световен музей най-сетне да се учреди департамент за византийско (източноправославно) изкуство (в тази връзка препоръчвам статията на д-р Емили Л. Спрат от Университета в Принстън „Защо Лувърът има нужда от секция за византийско изкуство“, от 2018 г. Ислямското изкуство по българските земи през XVI – XVIII в., което доказано влияе ограничено върху визуалната култура на подвластните иноверни народи, може да бъде представено само от религиозни институции, свързани с това вероизповедание, както от Р Турция, която напоследък претендира за османското наследство.
Приканвам архиереите от БПЦ, както колегите от музеи, библиотеки, институти и галерии, до които е адресирано писмото на министъра на културата с изх. № 91-00-15 от 05.07.2019 г., да не предоставят експонати за предлаганата от г-жа Шарлот Мори изложба. А въз основа на гореизложеното призовавам министър Боил Банов да откаже институционално участие в изложба с подобна концепция, предлагайки да се изготви идея за изложба „Християнско изкуство от българските земи през XV – XIХ в.“ с участие на куратор и от българска страна, както да изиска от Лувъра да бъде определено контактно лице куратор, който има поне докторска степен. Предлаганата изложба може да се реализира в департаментите „Живопис“ или „Скулптура“ на музея „Лувър“.
Писмо с подобен текст бе изпратено на министър Боил Банов с изх. № 181-РД-08 още на 01.08.2019 г. То е подписано освен от мен, от директорите на ЦСВП „Иван Дуйчев“ при СУ „Св. Климент Охридски“ и на ИЕФЕМ–БАН, от тогавашния зам.-ректор по научната и художественотворческата дейност на НХА, както и от председателя на УС на Асоциацията на реставраторите в България. Отговор и до момента няма, а новини за изложбата научаваме от медиите – щели да участват дори икони от Несебър, църковна утвар и ръкописи.
Прави впечатление обаче, че на журналистите засега се спестява, че половината от планираните да гостуват в Париж 60 експоната от български колекции няма да са свързани с бита и изкуството на християните по нашите земи. С други думи, до иконите ще се излагат ятагани, чердженца за намаз, ибрици и корани, за да се докаже колко мирен, та дори и взаимопроникващ на художествено ниво е бил животът на културите из тези османски територии през XVI – XVIII в.
Не е ясно има ли определен научен комитет на изложбата и какво е неговото мнение поне относно заглавието ѝ „Изкуство и култури в България XVI – XVIII в.“,тъй като понятие „България“ през споменатия период не съществува, а може да се говори само за български земи под османска власт… В тази концепция за изложба, зададена от Париж, отново става дума за прословутото западноевропейско отношение към нас като част от европейска Турция, определено още в края на XIX в. например в книгата на James Baker, Turkeyin Europe. London, Paris & New York, Cassel Petter & Galpin, 1877. А подобна геополитическа идея с милозливо и спорно представяне на културните интеракции стои в основата на съвременния неоосманизъм.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Народът на БЪЛГАРИЯ!!!
Коментиран от #8, #21, #24
10:03 08.02.2020
2 123
10:05 08.02.2020
3 Банго Хабиби
Коментиран от #46
10:07 08.02.2020
4 ГЕРБ, СДС, ДПС, ВМРО, Атака, ВОЛЯ, ОП
Коментиран от #14
10:07 08.02.2020
5 Никой
10:08 08.02.2020
6 Какво става другари
10:10 08.02.2020
7 булгаристан
Коментиран от #19, #25, #26, #52
10:17 08.02.2020
8 Голем смях
До коментар #1 от "Народът на БЪЛГАРИЯ!!!":
БСП ли да ни управляват?Заедно с татарите от Мацква ли?Коментиран от #13
10:20 08.02.2020
9 Ахахах
10:22 08.02.2020
10 Логика
"cвeтoтaтcтвo e и дълбoкo пoгрeшнo oт нaучнa глeднa тoчкa, зaщoтo иcлямът e aникoничнa рeлигия, кoятo тoчнo прeз рaзглeждaния пeриoд e aгрecивнa към хриcтиянитe в Ocмaнcкaтa импeрия"
само това е достатъчно...
10:22 08.02.2020
11 Оставка мутри
10:24 08.02.2020
12 християнин
10:25 08.02.2020
13 Всеки друг
До коментар #8 от "Голем смях":
Всеки друг но не и герб повече! Никога вечв герберунгелите! Всеки е по-добре!10:27 08.02.2020
14 мечо
До коментар #4 от "ГЕРБ, СДС, ДПС, ВМРО, Атака, ВОЛЯ, ОП":
граждани за европеиско развитие на балгария е абревятурата на герб ти тап ли си нечетеж лиКоментиран от #18
10:29 08.02.2020
15 Ахаха
10:29 08.02.2020
16 През посоченият период
Коментиран от #34
10:29 08.02.2020
17 Само БСП имат БЪЛГАРСКО самосъзнание.
10:34 08.02.2020
18 Мечо ГЕРБ означава.
До коментар #14 от "мечо":
Гръко Европейска(Еврейска) Република България това е истинското значение на ГЕРБ.10:37 08.02.2020
19 Османците КУЛТУРА ИМАТЕ ЛИ БЕ?
До коментар #7 от "булгаристан":
Да КОЛИТЕ И БЕСИТЕ, култура ли е?Коментиран от #23
10:58 08.02.2020
20 Според вас
Коментиран от #28
11:12 08.02.2020
21 Рошко
До коментар #1 от "Народът на БЪЛГАРИЯ!!!":
И после? то и на мене ми е мечта, ама то скоро в България и българите ще са в червената книга11:16 08.02.2020
22 Пипи дългото чорапче
11:19 08.02.2020
23 EL TURKO
До коментар #19 от "Османците КУЛТУРА ИМАТЕ ЛИ БЕ?":
Taç Mahal e postroen ot Osmantsite...te vi dadoha kuhne vilitsa lojitsa... kopçeta da si zakopçavate gaştite koito padaha taka nareçenata " VIZROJDENSKA" arhitektura e SAFRANBOLU stil ot malko no bogato gradçe v Anadola...zapoznala sveta s ŞAFRANA PODPRAVKO PO SKIPA OT ZLATOTOZAŞTO DOKATO V eVROPA MİLİYONİ ZAGİVAT EPİDİMİ ...v Osmanskata dırjava nema takıv sluçay...vseki tırgovets pıtnik 3 dni prestoi v karantina izkıpva se v raztvor ot otset çesın sol i imbir AKO NE SE POTÇİNİ SE İZGONVA AKO SE İNATİ YMİRA...Poştenski slujbi sa mnogo ptedi ANGLİYA KAK SE UPRAVLEVA ogromna dırjava...a stomana s koyato zavladeha sveta e na 7 000 godişen opit...Evropetsa prez 18 vek ya preotkri kolko plodove i zelençutsi vi dariha kayasiya, praskova, dülya ...razrovi knigite ...i vij vaksinata protiv şarka Angliyska leydi zadigna ot İstanbul...kakto vaz vi spre tsırkvata taka i camiyata spre turtsite...Коментиран от #53, #54
11:30 08.02.2020
24 ВЪЗРАСТЕН
До коментар #1 от "Народът на БЪЛГАРИЯ!!!":
А ЗАЩО БСП ЗАБРАВИ , ТЕ УПРАВЛЯВАХА С ДПС И ТОГАВА СА НАЙ ГОЛЕМИТЕ БЕДИ НАНЕСЕНИ НА ДЪРЖАВАТА НИ !Коментиран от #35
11:32 08.02.2020
25 Извади си пръстите от контакта!
До коментар #7 от "булгаристан":
Иди да ти направят ресет, софтуера ти е пълен с боклук!11:40 08.02.2020
26 Нещо си в грешка?
До коментар #7 от "булгаристан":
Булгаристан беше когато бабите ти играеха с българските еничарина "скрий салама"! Да виждаш днес еничари из вас да чепкат вълната на баба ти?Коментиран от #39
11:42 08.02.2020
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Французите са Гръкоподобни
До коментар #20 от "Според вас":
Историята на света е:До преди 10 000г. ЕВРОПА е била в ЛЕДНИКОВ ПЕРИОД и не е годна за живот, европейците народът Ба Бал Бел Бул Бълг предците на Траките се изнасят в Мала Азия(Месопотамия), това се е случило много преди 10 000г., т.с. когато е започнал ледникови период. В Месопотамия се преселват и много Африкани-Лидийци-Данайци-Гърци-КХоси(Южна Африка)-Хиксоси(Амери-Евреи)-Хари. При смесване на древните Бъл с Харите(Гърците) се получават БЪЛГАРИТЕ(ТРАКИТЕ) и БЪЛХАРИТЕ(Авганите). Българите с по-вече Бъл(предците на Траките), БЪЛХАРИТЕ с по-вече ХАРИ(Гър-Гур-Гер). Получават се и ГЕРМАНИ, подобни на Българите с превес към Гърците. В Индия Гърците са СИНГХ, в Китай са ТЮУЕ(УйГури-ТЮРК). БЪЛ и ГЪР са древни народи. ГЪР копира култура на БЪЛ с други имена и заличава в историята съществуването на БЪЛ. Гърците вевеждат думата ЕТНОС, за да се разделят, и думата ПОМАКОЙ - подчинил СЕ. ТОВА Е ИСТОРИЯТА НА СВЕТА И ТЯ ТРЯБВА ДА СЕ УВАЖАВА. ГЪРЦИТЕ НЕ Я УВАЖАВАТ, ЗАЩОТО ТЕ СА РАСИСТИТЕ. Бъдете БЪЛГАРИ с превес към БЪЛ.
Коментиран от #43, #48
11:56 08.02.2020
29 От Народа
12:02 08.02.2020
30 Компютърен техник
До коментар #27 от "Инвеститор от балтийските страни":
Виждам че някой ти е бърникал софтуера! Дай си адреса, ще дойда да ти тегля един ресет!12:05 08.02.2020
31 Колкото и да боли
12:15 08.02.2020
32 Абдул
12:16 08.02.2020
33 Госあ
12:16 08.02.2020
34 Скапаняко
До коментар #16 от "През посоченият период":
Такъв един дивидент ще ти набия в устата, че ще има да повращаш една седмица бяла течност! Идиот герберски!Коментиран от #41
12:17 08.02.2020
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Мехмед
Но кой да го разбере?
12:37 08.02.2020
37 Хасан
Коментиран от #38
12:40 08.02.2020
38 Ооооо Роме
До коментар #37 от "Хасан":
Забрави да споменеш и вашите катуни!12:57 08.02.2020
39 Сега всеки ден гледам
До коментар #26 от "Нещо си в грешка?":
Как жена ти и щерка ти крият турския саламКоментиран от #40
13:08 08.02.2020
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Лапай и потапяй
До коментар #34 от "Скапаняко":
Боклук14:03 08.02.2020
42 Що, майка ти не ти ли каза
До коментар #40 от "гост":
Че саламът първо се бели хахахаха14:04 08.02.2020
43 viki
До коментар #28 от "Французите са Гръкоподобни":
ti ni napravi evrei BAL E VIRHOVEN Bog NA finikiya ...kartagena...prenaseşti jertva detsatasi...v ogane....predi 17 000 BALKANİTE SA KOLONİYA NA Egipet...15:36 08.02.2020
44 Обичам свинска пържола
16:16 08.02.2020
45 Ако продължаваме да спим
17:59 08.02.2020
46 Уйчо
До коментар #3 от "Банго Хабиби":
Не ,като турци.18:36 08.02.2020
47 Ха ха ха
18:36 08.02.2020
48 Е всъщност
До коментар #28 от "Французите са Гръкоподобни":
Най ми е драго неграмотници да обясняват историята на света!!!Илитерати да казват кое ,как се е случило!!19:46 08.02.2020
49 Аспарух
20:54 08.02.2020
50 Един блокиран от дирниците
21:14 08.02.2020
51 Хасан
15:14 09.02.2020
52 Балканец
До коментар #7 от "булгаристан":
Всичко в османската "култура" е противно на българите. Всичко в османският бит е отблъскващо за българина. Османските бит и "култура" са в пълна противоположност с българските ценности.09:18 10.02.2020
53 Димов
До коментар #23 от "EL TURKO":
По-големи глупости съм чел само от македонците. И те като тебе се опитват да си присвоят заслуги, до които дори не са се докосвали. Първо: когато в Европа са гинали от епидемии, тук също не са ни подминали. Чумата е изтрепала много хора и в България, през османското робство. Цели села са се преселвали, за да избягат от заразата. Второ: самата дума карантина, произлиза от Венеция (quaranta), и означава четиридесет. Толкова дни са държали корабите на котва, пред града, преди да ги допуснат до пристанищата, като превантивна мярка против разпространението на чумата. Четиридесет, а не три, както в османската империя. С три дни карантина нищо не предотвратяваш, но и тук османците са демонстрирали невежество, ама са изкопирали маниера от европейците, макар и некадърно. Трето: стоманата ви не блести с никакви качества, както и всяка друга ваша продукция. Всеки е чувал за шведска стомана, но няма позната турска такава. Четвърто: Допреди няколко десетилетия нямахте никакви плодове, нито зеленчуци. На гол камък виреят само тръни. Нямате нито природа, нито климат, че да вихрите агрономия. Ходехте гладни и боси. Добре, че се вързахте с ЕС, че ви поочовечиха малко с милиардите, които ви наляха, че да им работите по-евтино, ама манталитета ви си остана неандерталски. Отделите ли се от великите сили - загивате. Изкуствените ви градини, направени с европейски пари, ви докарват продукция, но тя няма нито вкус, нито качества. Можете само да мечтаете за вкуса на българските д09:36 10.02.2020
54 Димов
До коментар #23 от "EL TURKO":
..... Можете само да мечтаете за вкуса на българските домати и плодове. Имено нашата продукция с качеството си ви затискаше износа толкова години наред. Накрая я унищожихте с помоща на колцина наши продажници след 1989г, които сега гордо носят прозвището "Управници на България". Същите тия унищожиха всяко друго българско производство, всяка българска стока, само и само да разчистят път за вносните си турски и китайски боклуци. Обикновеният потребител веднага долови голяма разлика в стоките. Вноса от Турция и Китай е долнопробен боклук, сравнен с нашенските качествени продукции, но те все по-трудно се намират. Последният удар по българското качество беше свинската чума, която разчисти пазарите за вносно месо. Целувай ръка на българските управници, че те работят във ваш интерес, а не в наш.Коментиран от #57
09:43 10.02.2020
55 Един
15:08 10.02.2020
56 1122
23:36 10.02.2020
57 EL TURKO
До коментар #54 от "Димов":
vse drugi sa vinovni za nekadırnika po Osmansko vreme karantinata e vskidneviye a kogato plamne epidemiyata ... nay starit meç e na 7000 godini nameren v Tuva-Altay " tsitat ot Aleksandar Garbovski" a razrovi boynite orıjiya na Hunite Türko-Tatarite i Mongoltsite samo nakraynitsi za streli sa nat 40 vida...a za pleteni broni meçove kopiya nema da ti stignat mesetsi da gi razglejaş...OT HİLEDOLİTYA NİL, ANATOLİYA SA JİTNİTSİ NA Rim, Vavilon...Persiya ...RAZROVİ drevnite gradini na Turfan v pustinyata Gobi...podzemnite vodni kanali sıştite zahranvat Dobruca s voda ot Dunava...vırvi v SELATA YUPER BİSERTSİ...V DETSKİTE Sİ GODİNİ İGRAEHME TAM vıobşte zapitvali se zaşto bez nito edna seriozna reka tam ima plodorodiye...prez 4-5 vek sa prekarani kanali ot potomtsite NA HERMAK nay malkiyat sin na ATİLA ZASELİL SE TAM 200 GODİNİ PREDİ ASPARUH...Poçetİ malko JEAN PAUL ROX...23:54 10.02.2020
58 Асен Илиев
ХУНСКИ ДИ-ВА-ЦИ.
01:35 11.02.2020