26 Юни, 2020 14:00 4 338 36

Защо България няма топ университети

  • университети-
  • вуз-
  • българия-
  • образование-
  • студенти-
  • изпити-
  • ивайло дичев-
  • софийски университет-
  • унсс

Най-сериозният проблем пред висшето образование в България се изчерпва с този въпрос: има ли изобщо нужда от него?

Защо България няма топ университети - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Раздвоен съм от предложената Стратегия за развитие на висшето образование: от една страна виждам точни констатации, от друга - помня много добре колко дълго вече правим такива точни констатации. Проблемът е в това, че висшето образование е не само знание. То е и поминък за преподаващите, престиж за местните власти, успокоение за родителите.

Много ВУЗ-ове, все по-малко студенти

Да започнем с констатирания демографски проблем. В България студентите стават все по-малко. Първо - защото населението на страната се топи, тя се състезава по изчезване само с Латвия. И второ - защото най-добрите заминават да следват в чужбина. Обучението е първа стъпка към емиграцията.

Авторите на стратегията сравняват България с Австрия (по брой ВУЗ-ове: съответно 7,5 и 8,1 на милион население), но забравят една подробност: в Австрия учат огромно количество чуждестранни студенти, докато в българските университети чужденците се броят на пръсти (с изключения като медицината). Етническите българи от Бесарабия са идеологически компромис - добре са дошли, но няма да ни решат проблема. Къде е стратегията за привличане на младежи например от Турция, от Индия, от Виетнам, какъв ще е маркетингът, в коя сфера можем да сме конкурентоспособни?

Студентството има и материални измерения. Мястото трябва да предлага приятно, привлекателно прекарване на студентските години. Аз обаче никъде не видях да се споменава думата "кампус"; а да обяснявам ли, че Студентски град няма нищо общо с това понятие? Че в кампус "4-ти километър", където преподавам, текат кални води и трябва да запретваме крачоли, за да стигнем до аудиториите? Кампусите са държавна работа, защото предполагат терени, урбанизация - все неща, непосилни за отделния ВУЗ. 

България няма топ университети

Чужденци не идват и поради друга причина: България няма топ университети; дори Софийският, който е начело на всички рейтинги, не влиза в първите 500 в света. Защо ли? Защото в България няма истинска йерархия между висшите учебни заведения. Стратегията отново повтаря едни заклинания като оценка на качество, не количество студенти. Но не си представям политическата легитимност на онзи, който успее да разбие модела "по малко на всеки, за да няма сърдити". Експертна оценка? Е да, но, както правилно е констатирано, акредитациите са формални, защото всички се оказват на първите места. Как в този топъл провинциален климат ще се диференцират университети от категория А (наречени "изследователски") и категория Б (да кажем - с регионално значение)? Как на едните ще се дадат много повече пари (повтарям: много), за да могат да се конкурират със световните? Нали сте забелязали, че доста политици са професори, ако не те, то близките им. Ами ще лобират до дупка за този, който ги е уважил!

Добре е, че в стратегията се споменава необходимостта в една обективна акредитация да участват чуждестранни учени. Именно от тук трябваше да се тръгне. Не може да си се акредитираме по приятелски, нужна е европейска оценка, извършвана от университети, които са далеч по-напред от българските. 

Разбира се, можеш да бъдеш акредитиран от чуждестранен колега, ако курсовете ти са на разбираем за него език. Висшите училища - поне тези от категория А, които ще се борят на световната арена за престиж и за чуждестранни студенти, трябва да започнат да преподават на английски. Чудесно е, че чуждоезичното преподаване е споменато в стратегията, но трябва да се каже: освен в няколко хуманитарни дисциплини, българският няма шанс да стане световен научен език. Тоест няма смисъл да се прави математика, икономика, физика, медицина на него. Подобна мисъл ще предизвиква вълни от патриотични възмущения, но почакайте - кое е по-добре, гордо да се хвалим помежду си на български или нашите статии да излизат в световни списания, колегите ни по света да знаят какво правим? Констатираното ни (трагично!) отсъствие от европейските академични мрежи е следствие на това - по-уютно ни е да сме си между нас си. Езиковият преход ще е болезнен, особено за по-старата генерация, но трябва да се измисли начин да бъде подкрепен. А патриотарските възгласи - отбити. Не забравяме и че българските учени нямат редовен ресурс за участие в международни конференции - ако предвидят нещо по проектче, толкоз. Върви после, че плети европейски мрежи!

Бакалаври и магистри

Добро е предложеното преосмисляне на бакалавърска и магистърска степени - първата да стане три вместо четири години, а втората да се придобива за две години. В момента магистратурите възникват хаотично според хрумването на един или друг преподавател, после изчезват поради отлив на кандидати. Добре е магистърската степен да надгражда бакалавърската, т.е. да не е въпрос на свободен избор и хрумване. Сега става така, че в магистратура се записват студенти от съвсем различни специалности и трябва да се почва от нулата, което води до абсурда бакалаврите да са по-подготвени от магистрите. Не е лошо да се кажат някои критики за т. нар. Болонски процес, който ни доведе дотук.

Към момента в СУ например драстично намалява приемът по държавна поръчка в магистърските програми, което на практика ще ликвидира повечето от тях. Защо, кой е взел това решение? Пропорцията, която се предлага сега - за всеки двама бакалаври една бройка за магистър - е разумна, но дали ще се спазва? Или просто се търси начин за икономия на пари като се намалява бакалавърската степен с години, а магистърската с бройки? Имайте предвид, че подобно съкращаване намалява хорариума на преподавателите и неминуемо ще трябва да се уволняват хора или пък да не се назначават млади. Това ще създаде напрежение и - както познаваме г-н Борисов - стратегията ще замре.

Виждам идеи за въвеждане на англосаксонските артес либералес - един вид обща култура, която съчетава различни науки и дава на студента време да се ориентира по-конкретно какво му се прави. Но защо тази степен да не бъде в 12-ти клас на средното образование, който и без това е леко безсмислен? Може университетски преподаватели да ходят да четат на учениците, както се прави например в Класическата гимназия. Излизането извън университетските аудитории изобщо е полезно - както и каненето на изявени в някаква професия хора за лектори. Но трябва да се помисли под каква законова форма да става това - как например ще се заплати на един специалист в някаква област да изнесе лекция, при положение че няма академична титла? По какъв начин ще се стимулира общуването на академични лица с предприятия, общини, училища?

България и докторантите

Относно докторантите - чудесно е, че се готвят да вдигнат стипендиите на 150% от минималната заплата, но тогава заплатите им ще надхвърлят тези на главен асистент. Преди време така се провали една идея за пост-док стипендии, щяха да се окажат по-високи от професорските заплати, казахме абсурд и им намерихме цаката. Дали обаче едни 900 лв. ще накарат докторантите да не отпадат? Проблемът е, че докторантурата не е перспектива за работа - с намаляващите студенти ще става и все по-трудно за младите хора да намират работа. С удивление разбрах, че за някои места - като учителските например - предпочитат младия кандидат да няма докторат, защото това принуждава училището да му плаща повече.

Тук впрочем е и най-сериозният проблем пред българското висше образование: има ли изобщо нужда от него? Пита ли работодателят какво си завършил, с какъв успех? Или се интересува само дали работиш на компютър и знаеш английски? Каква стратегия ще помогне тук - не си представям.

Автор Ивайло Дичев


Поставете оценка:
Оценка 4 от 22 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 asd

    15 1 Отговор
    И "не-топ" няма .

    Коментиран от #31

  • 2 тесни

    7 10 Отговор
    "Защото сме социалисти"
  • 3 Радио Ереван

    26 5 Отговор
    Защото има Т*П премиер, който задава "стандарта" !
  • 4 Българан Европейски

    13 1 Отговор
    Няма и да има топ-университети. Причини хиляди. Нека започнем да изреждаме с това, че Ивайло Дичев е професор.

    Коментиран от #13

  • 5 отговорът Е

    13 3 Отговор
    герберастия (корупция) !
  • 6 В коя

    17 1 Отговор
    област България е нещо???? Дъно е по всичко!! Освен едно кражби корупция, мизерия и тн
  • 7 Антимилиционер

    9 1 Отговор
    Защото милиционери. 😂
  • 8 елементарно

    20 2 Отговор
    вдигнете заплатите на специалистите до европейски нива и въведете свободна конкуренция и всичко ще се оправи от самосебе си. Студентите ще са мотивирани да учат и сами ще търсят добрите Вузове и добрите преподаватели. Но как бай ви Ганя ще плати високи заплати, нали ще умре от мъка, че е направил нещо добро за друг българин
  • 9 Ivan

    8 0 Отговор
    Защото бабите не могат да ги посещават ,всеки разумен родител изчезва от България когато децата му имат нужда от образование ,възпитание,сигурност!
  • 10 Jeep

    10 0 Отговор
    Не става с кампуси и инфраструктура само. Трябват и топ професори, а къдърните такива отдавна избягаха.
  • 11 нс1ст

    15 0 Отговор
    Нямаме, защото евтино. Евтини преподаватели - евтино образУвание. Поне е за всички. Който не е поискал, той не е взел диплома. Който е хептен бос - завършва национална сигурност.
  • 12 Селянин с колело

    10 2 Отговор
    Защо всичко в булгаристан е на посредствено ниво..... бай ганьо и Андрешко толкова си могат
  • 13 бг брат

    10 1 Отговор

    До коментар #4 от "Българан Европейски":

    да не забравим и доктор Стоичков...

    Коментиран от #17

  • 14 Хасфалт

    13 0 Отговор
    За сервитьорки, крупиета, шофьори, хигиенистки, продавачки не ти трябва и 12 клас. Икономика у нас няма, камо ли високотехнологична такава.
  • 15 Българин

    13 0 Отговор
    Спрете се продажници.Според аФторчето чуждестранни студенти подходящите за България били само от Турция Виетнам и Индия.Той пък искал да преподава САМО на английски. Ходи в Англия не са те вързали тук.Аз предлагам само виетнамци...Хем са работливи ученолюбиви и обичат ЖИВОТНИТЕ.

    Коментиран от #23

  • 16 Гост

    8 0 Отговор
    Докато не започнат да преподават хора специалисти от реалния бизнес ще сме все така.
    Не може жената на професора да ми преподава по измислени предмети и да е на държавна хранилка
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Behemoth

    14 1 Отговор
    Всичко съзнателно беше профанизирано по нареждане от вън...на запада му трябваше пазар и евтина работна ръка а не конкурентна държава...
  • 19 АБВ

    11 0 Отговор
    Занижаванета на качеството в образованието е държавна политика.Гледа се количеството,а не качеството.Така се оценява труда на преподавателите. УПРАВЛЯВАЩИТЕ НЕ ИСКА Т МНОГО ОБРАЗОВАНИ ХОРА.

    Коментиран от #30

  • 20 Catrock

    18 0 Отговор
    Аз съм преподавател в професионална гимназия,натискат ни да пишем 3-ки на откровено тъпи и мързеливи създания,които после завършват и висше.Срам ме е!!!
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Отговор

    2 0 Отговор
    Защото има ТОП НЕКАДЪРНИЦИ !
  • 23 Не знам що

    11 0 Отговор

    До коментар #15 от "Българин":

    Споменава Турция и Индия,та те са светлинни години преди нас в образованието !!!Даже скоро и виетнамци няма да 3дват за обучение тук!
  • 24 фен

    15 0 Отговор
    Местата в университетите са повече от завършващите 12 клас.Няма приемни изпити.На практика всеки завършил 12 клас може да стане студент.В университета те тикат да завършиш заради парите.
    В България няма нужда от толкова кадри с висше образование.Намалете приема!
  • 25 Отговорът е ясен

    6 2 Отговор
    Защото в България няма топ учени и преподаватели. Има само пруфесори и дуценти на килограм. Нивото на науката е отражение на нивото на обществото.
  • 26 ТОЙ

    6 1 Отговор
    ЩОТО БЪЛВАТ МИСИРКИ И ТОЛУПИ И ПРОФЕСОРИ КАТО ТОЗИ със специалност СОЦИОЛОГИЯ (страхотен практикант!) с голямо търсене и приложение в модерния технологичен свят!
  • 27 123

    1 0 Отговор
    Всичко е до организацията-университете са от два вида изследователски и по приложни науки( техническки, инжинерни,медицински и бизнес в като се прави дуално обучение , учение60/практика40 ,като последната година става 40/60). Всички изпите се стандартизират и правят само на компютър без преподавател да може да променя оценката на комютъра. Кампуса е студентски общежития с, студентски столове, ресторанти,кафенета, стадиони, зали за спортуване, клубове по интереси, а в всеки унивесрситет си има и изследователска и разойна част където студентите работят и се произвеждат продукти и продават на свободния пазар.
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 гост

    1 0 Отговор

    До коментар #28 от "гост":

    Там се учи не ти пишат оценките даром и си имаш и практика, без изкаран стаж не получаваш правоспособност!
  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 защо крие прокуратурата и данс

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "asd":

    Да не говорим за рушветите към професорите , които се разчуха по цял свят, и направиха за смях,българските университети.
    Араби и терористи , теглят кредити от Шведски банки, за обучение в България , а парите отиват, за войната против Сирия.
    Къде е държавата,прокуратурата,ДАНС и Външно министерство?
    -Как да дойдат да се учат, за терористи ли или ислямисти ?
    Продължавайте да прикривате "Прасето" ,той ще ви нахрани ,един път завинаги.
  • 32 Димов

    2 1 Отговор
    Защото прост народ се управлява лесно. Никой не иска умни българи. Подхвърляте им чалга, кибапчита и по една минимална за да си позволят 20 годишна таратайка и почивка на бетономорието, и те са щастливи. Но вярващи, че партията и вожда ги водят към по-висок стандарт на живот.
  • 33 Snake

    0 0 Отговор
    С подлоги на подлоги на чужда власт, няма как да е.
    Българският език може да стане от най-нужните езици, но трябват БЪЛГАРИ-ДЪРЖАВНИЦИ, а не мутри, ПКП, Тиква и подобни.

    Коментиран от #36

  • 34 Мими

    1 0 Отговор
    На въпроса в заглавието, ами защото е пълно с преподаватели на години на които другите хора отдавна са пенсионери, а най вече защото повечето са възпитани и направили кариера по времето на соца. Те просто са обременени с една друга идеология. Гледала съм университетски преподаватели, поканени да коментират процеси и събития в разни телевизионни студия, ами ужасна идеологическа обремененост, то русофилски тежнения, то политически пристрастия и за капак един изказ.. Все по очевидно е че е голям пропуск лустрация та и нека не се чудим защо нямаме класни университети и все повече кадърни деца избират чужбина.

    Коментиран от #35

  • 35 Пеяме

    0 0 Отговор

    До коментар #34 от "Мими":

    Мими, ти ходила ли си на училище?
  • 36 Мендоса

    0 0 Отговор

    До коментар #33 от "Snake":

    Къде ще стане нужен? В Битоля ли?