13 Януари, 2021 06:30 7 560 23

Брекзит: Логистичен и административен кошмар

  • великобритания-
  • брекзит-
  • ес

Експерти смятат, че последиците от Брекзита ще разтърсват британската икономика още най-малко 5-10 години

Брекзит: Логистичен и административен кошмар - 1
Снимка: БГНЕС/ЕРА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Опашки от камиони по границите, камари от удостоверения и сертификати, данъчни бариери. Британски предприемачи вече се оплакват и искат промени в споразумението за Брекзит. ЕС отговаря: "Вие така искахте".

Една мимолетна сценка на холандското фериботно пристанище Hoek of Holland казва за Брекзита много повече, отколкото редица политически изявления от последните месеци: митничар конфискува от британски шофьор сандвич с шунка, увит в станиол. „Определени храни като месо, плодове, зеленчуци, риба и други нямате право вече да внасяте в ЕС,“ обяснява митничарят на шокирания британец. А ако се махне шунката и остане само хлябът? – пита шофьорът. „Не, конфискувам всичко. Това е то Брекзитът, съжалявам“, отговаря служителят.

От края на миналата седмица британските медии преливат от статии за уж неочакваните последици от споразумението за Брекзит. Булевардният „Дейли Мейл“ протестира срещу „бюрокрацията по пристанищата“ и публикува снимки на празните етажерки в британски супермаркети, от които отсъстват обичайните зелки, салати или портокали.

Голямата британска верига „Маркс&Спенсър“ съобщава от Париж, че в нейните супермаркети липсват редица от собствените ѝ продукти, които вече няма право да внася в ЕС. А различните сдружения на производителите непрестанно обикалят из телевизионните студия във Великобритания с настояването да се предоговорят отношенията с ЕС.

Сериозни трудности по границите

Вместо това обаче ресорният министър Майкъл Гов предупреждава, че през следващите седмици се очакват „сериозни трудности по границите“, защото там се струпват все повече камиони, които са подложени на все повече проверки. Фериботният транспорт, например в Кале, се е свил до 25% от обичайното. В момента по складовете все още има стока, но когато тя свърши и движението на тировете се възстанови до обичайното число от около 10 000, в Кале навярно ще възникнат още по-сериозни проблеми.

Френската полиция вече предупреди, че проверките занапред ще бъдат съвсем сериозни, защото преходният период изтече в края на годината. Фирмата, обслужващата фериботите, съобщи, че голям брой камиони са задържани заради липсващи или непълни документи.

Фирмата за пощенски доставки DPD засега е прекратила доставянето на пратки за ЕС, за да може да се оправи с новите правила. Други спедитори взимат същото решение, защото шофьорите им не смогват да се съобразят с всички нови изисквания, а и недоволстват от дългото чакане на границата.

Една фирма, която е специализирана в трансграничната електронна търговия, очаква, че търговците и клиентите едва през идващите седмици ще установят истинските последствия от Брекзита и новите разпоредби – например по отношение на възстановяването на ДДС.

„През първите седмици виждаме само върха на айсберга,“ казва експертът по търговията Мартин Палмър от фирмата „Хюрикейн“. Особено засегнати са онези производители, които досега използваха Великобритания като разпределителна гара за търговията си с ЕС. Джинси, произведени в Бангладеш например, се обмитяват при внасянето във Великобритания. Сега обаче те ще се обмитяват и втори път, ако отиват за продажба в ЕС. Защото не са „наполовина произведени във Великобритания“, както изискват новите правила.

Подобни търговски операции с дрехи или техника занапред навярно ще станат неизгодни. Дори изконно британската търговска верига „Джон Луис“ засега е замразила пратките си към ЕС. Същото важи и за лондонската фирма с вековни традиции „Фортнъм Мейсън“, която изнася чай и прочутите портокалови мармалади. Малко преди Коледа най-високопоставеният данъчен служител във Великобритания обясни пред Долната камара на парламента, че допълнителните разходи за британската икономика ще възлизат на 7 милиарда паунда годишно. А тази сума приблизително отговаря на британската вноска в бюджета на ЕС.

Декларации, удостоверения, сертификати

Когато една страна напусне данъчния съюз с ЕС, във всеки отделен случай трябва да се подават данъчни декларации. Към тях се добавят и декларациите за произхода на стоката, ветеринарни удостоверения, сертификати за производствените стандарти и какво ли не още. Предприемаческите съюзи вече говорят за логистичен и административен кошмар.

Търговският експерт Дейвид Хенинг от „UK Trade Forum“, смята че от една страна правителството не е предупредило за настъпващите проблеми, а от друга – самите фирми не са били наясно, че тъкмо членството в ЕС е гаранция за свободната търговия с континентална Европа.

„Някои фирми вече прекратиха износа, други ще ги последват заради нарастващите разходи и административното бреме. Предстои ни неизбежно икономическо напасване, а част от последиците ще забележим едва след години,“ пророкува той.

Според него автомобилната индустрия ще се оттегли от Великобритания, когато производството там вече престане да ѝ бъде изгодно – но най-напред ще гледа да си възвърне инвестираното. Хенинг смята, че последиците от Брекзита ще разтърсват британската икономика още 5-10 години.

Великобритания си го избра

Той призовава британското правителство да помага повече на фирмите и да преговаря с ЕС за опростяване на граничните и митнически процедури. Хенинг не вярва обаче, че ще се осъществи желанието на онези браншови организации, които призовават сегашното споразумение за прилагане на Брекзита да бъде променено в самата му същност.

В Брюксел това споразумение не се подлага на съмнение. Очаква се Европарламентът да го одобри, Комисията също е доволна. Леон Делво от Генерална дирекция „Търговия“ на ЕК обобщава: „Това е само споразумение за свободна търговия. На масата за преговори имаше и други оферти, но британците избраха най-скромната.“


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 37 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 taka

    67 6 Отговор
    Каквото сам си го направиш, никой друг не може да ти го направи.

    Коментиран от #2, #15

  • 2 Японеца

    46 4 Отговор

    До коментар #1 от "taka":

    Лишо им се пише на колонизаторите! Няма кого да грабят и мамят! Пакистанците ще ги превземат!
  • 3 Пловдив

    58 4 Отговор
    Гордостта и високото им самочувствие им изигра лоша шега
  • 4 7777

    11 6 Отговор
    Съдът в Москва потвърждава
  • 5 Българин

    59 4 Отговор
    Комбинацията от луд министър председател и имперско мислене,ги доведе до там.
  • 6 Дънкан

    19 51 Отговор
    От ЕС са зли и отмъстителни. Ще правят всичко възможно да им стъжнят живота , защото англичаните не искаха да им вървят по гайдата на Брюкселските бюрократи.

    Коментиран от #9

  • 7 аха

    11 42 Отговор
    Нищо подобно няма,това са празни приказки.Ако трябва от САЩ и Канада ще внасят,но стоки има и ще има.А тия 10000 камиона които не влизат сега,чии стоки возят?На кого ще ги продадат европейцие?Така че тях не ги мислете,след 2 месеца всичко ще се нирмализира,и едно време се чакаше с дни на всяка граница

    Коментиран от #10, #13

  • 8 Азззззззззз

    12 33 Отговор
    Британците има с кого да търгуват извън ЕС.

    Коментиран от #20

  • 9 Хоху

    33 3 Отговор

    До коментар #6 от "Дънкан":

    ЕС не е виновен за попарата която сами си насочиха. United we stay , divided we fall...май така беше на английски.

    Коментиран от #12

  • 10 Дай

    45 1 Отговор

    До коментар #7 от "аха":

    да се върнем в средновековието. Като едно време.....Тщеславието, самочувствието без покритие, спомена за отминало величие на Империята в комбинация с популистки политици като Фараж и сега ще им сърбат попарата. По горе колега го е посочил. Хора от колониите и свиване на пазара. Не харесват източно европейците защото се държат като равни с тях. Не им се кланят за разлика от колониалните.
  • 11 tzl

    29 1 Отговор
    Мой колега словак, който от 15 години е в Англия, ми сподели, че там се говори за възстановяване на традиционните отношения, с близки до тях народи. Тези народи обаче се оказват Бангладеш, Индия и други от района. Със сигурност генетически са "по-близки", отколкото с източноевропейците...
  • 12 РЕАЛИСТ

    44 2 Отговор

    До коментар #9 от "Хоху":

    Попарата я надроби Дейвид Камерън. Блъфираше в желанието си да получи невъзможното. Каза на Брюксел "Спирам източноевропейците да не идват или правя референдум за Брекзит" . Европа му каза"Прави каквото искаш, но после да не плачете". Сега най после осъзнаха, какъв голям им влезе.
  • 13 Справка

    23 0 Отговор

    До коментар #7 от "аха":

    Това е така но на практика основните стоки внасяни от ЕС са доказано в пъти по евтино от Америка и Канада.
  • 14 Пешо от блока

    16 2 Отговор
    Брекзит и избирането на Тръмп са най- големият успех на ГРУ през 21- век.Американците се усетиха вече, но англичаните, най- вече заради огромното си самочувствие, още не са разбрали какво направиха.Нека им е за главата.След 10 години ще кандидатстват пак за ЕС, пък ние ще решаваме дали да ги приемем.
  • 15 гост

    12 0 Отговор

    До коментар #1 от "taka":

    Има и една за вола дето риел л..на и ги мятал на гърба си,че и тяхната така стана.
  • 16 В.В.П.

    2 19 Отговор
    Норвегия,Швейцария,Турция,и др.,не са в ЕС..Все още са живи.Най важно е че се отърват отнавлеците от Изток.Литва и Латвия.Румъния.

    Коментиран от #17, #18

  • 17 РЕАЛИСТ

    16 0 Отговор

    До коментар #16 от "В.В.П.":

    Объркал си се нещо. Въпреки, че не са членки на ЕС в Норвегия и Швейцария могат нашенци да работят и живеят. За Турция никой не се е запътил.
  • 18 Митко

    11 4 Отговор

    До коментар #16 от "В.В.П.":

    Те се напълниха с резани и тъмнокафяви, а ти за източноевропейците говориш. Не сме стока, ама сме в пъти по-читави от кафявите.
    ЕС направи всичко за да покаже, че излизане от ЕС не е оферта. Скоро никоя друга държава няма и да си помисли за излизане.
    Англичаните ще се оправят, те са силни, да видим Какво ще предприемат Ирландците и Шотландците.
  • 19 Шаран БГ

    5 3 Отговор
    Спете спокойно , деца ! Най-малката Ви грижа нека да е Великата Британия.
    Дъртите хайдуци са се разбрали с чичо Сам и все някак ще се оправят.........
    Ние винаги " изтегляме късата клечка" - там е бедата

    Коментиран от #21

  • 20 rule

    9 0 Отговор

    До коментар #8 от "Азззззззззз":

    Да си търгуват! Кеф им Китай, кеф им САЩ!:) Да не говорим за Индия!:) Светът е голям! Тия , се имат за голямата работа, ама тепърва ще се запекът!:) Разпределителен център на Световната търговия и финанси!:) Ама, вече няма да е така! Не може да се опиташ да нариташ Общият пазар и да не съжаляваш! Европа не е кой да е! Ще продължава да бъде важен фактор в Световната икономика и значението и ще продължава да расте! Тия, ще се молят да ги приемем обратно! Въпрос на време!
  • 21 rule

    1 2 Отговор

    До коментар #19 от "Шаран БГ":

    Чичо ти Сам напоследък хич го няма!:) Много болежки му се струпаха и взе да бере душа!:) Лошото е че няма кой да го реанимира!:) Касаело се за злокачествено новообразование и никой не може да му помогне!:) Амин!
  • 22 кочо

    1 0 Отговор
    вече няма великобритания .важно е путин-русия да не се изкурвят и да търгуват зад гърба на европа.
  • 23 ТОТО

    4 1 Отговор
    англичаните разчитаха на сащ но не очкваха кризата с избора на байдън.в сащ ще има размирици до свалянето на байдън-поне 4 г-