24 Януари, 2021 09:56 3 246 23

Заради телевизиите убиват българското кино

  • телевизии-
  • кино-
  • убийство-
  • отворено писмо-
  • филмова общност-
  • българия-
  • закон-
  • поправки-
  • българско кино

Това е убийство на българското кино и нанася тежки поражения на националната ни култура

Заради телевизиите убиват българското кино - 1
Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Най-големите съюзи на кинотворци разпространиха отворено писмо, че не са съгласни с промени в Закона за филмовата индустрия, който подготвя парламентът. С тях се въвежда механизъм за предоставяне на огромни държавни средства на големите телевизии.

Вижте отвореното писмо на българската филмова общност:

"Ние, представителите на обединената българска филмова общност, категорично не сме съгласни с публикуваните на страницата на Народното събрание предложения за промени в проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за филмовата индустрия (ЗИД на ЗФИ), направени съвместно, при безпринципно политическо съглашателство, от народни представители от парламентарните групи на ГЕРБ, БСП, ДПС и ВОЛЯ, с които се въвежда механизъм за предоставяне на държавна помощ за производство на телевизионни филми и сериали. По този начин значителни публични средства, които според първоначалния законопроект бяха предвидени за подпомагане на българското кино, се пренасочват за финансиране на телевизионно съдържание, предназначено за излъчване основно в програмите на големите телевизионни оператори (обстоятелство, което е недвусмислено видимо от предложението за въвеждане на изискване продуцентите да бъдат допускани да кандидатстват за финансиране само при условие, че са сключили договор с голям доставчик на медийни услуги - с 1 млн. активни потребители или със средногодишен аудиторен дял в праймтайм най-малко 10 на сто).

Още веднъж потвърждаваме позицията си, че уредбата на държавното подпомагане за телевизионните формати няма място в Закона за филмовата индустрия. Това ще бъде прецедент в Европейския съюз. Натискът на телевизионните оператори, (които десетилетия не отделят никакви средства за българско филмопроизводство, въпреки наличието на такова изискване в Закона за радио и телевизия) в крайна сметка ще доведе до намаление на средствата за българско кино за сметка на финансирането на телевизионно съдържание, предназначено за програмата на големите телевизии. Отстъпление от защитата на националното ни филмопроизводство вече беше направено с въвеждането на схемата за държавна помощ чрез възстановяване на разходи, където основни бенефициенти отново ще бъдат чужди компании.

Нещо повече, с предложените съвместно от народните представители от ГЕРБ, ДПС, БСП и ВОЛЯ промени, се въвеждат дискриминационни условия към продуцентите на български филми, обвързвайки допускането им до финансиране с комерсиалния успех на продуцираните от тях филми. Постъпилите предложения на практика подменят философията и основните принципи на Закона за филмовата индустрия. Приоритет на държавната политика в областта на филмовата индустрия вече не е българското кино, а комерсиалното производство на телевизионни филми и сериали, предназначени за излъчване изключително в каналите на големите частни телевизионни оператори. Предложени по този начин законодателните промени нарушават както националното ни законодателство, така и европейските правила относно предоставянето на държавни помощи в сферата на културата.

На първо място, промените, с които се въвежда телевизионно съдържание в обхвата на ЗФИ се предлагат едва между първо и второ гласуване на ЗИД на ЗФИ без да са подложени на обществено обсъждане. Според чл. 26, ал. 1 от Закона за нормативните актове (ЗНА) "изработването на проект на нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност". За постигане на тези цели разпоредбата на чл. 18а ЗНА предвижда, че при изработването на проект на нормативен акт се извършва предварителна оценка на въздействието и се провеждат обществени консултации с гражданите и юридическите лица. Следва да се отбележи, че ЗНА по никакъв начин не допуска отклонения от така установените изисквания, гарантиращи публичността, обосноваността и необходимостта при приемане на законите.

Липсата на проведено обществено обсъждане на предлаганите значителни законодателни промени, които фундаментално изменят философията на сега действащия ЗФИ, представлява грубо нарушение на законодателната процедура, детайлно уредена в ЗНА, а нормата на чл. 28, ал. 4 ЗНА, според която непровеждането на оценка за въздействието е пречка за разглеждане на съответния законопроект, е напълно пренебрегната. Ако предложените от народните представители от ГЕРБ, ДПС, БСП и ВОЛЯ промени бъдат приети на второ гласуване, грубо ще бъде нарушен един от основните принципи на правовата държава, съгласно който публичната власт трябва да се осъществява в пределите и по начина, установени от Конституцията и закона.

На следващо място, предлаганите промени, с които неоправдано се ограничава достъпа до държавни помощи на малките независими продуценти на български филми и се заобикаля изискването за прилагане на пълноценен културен тест, представляват нарушение на принципите и целите на Регламент 651/14. При така създалите се обстоятелства, настояваме за спиране на промените в ЗФИ и оттегляне на законопроекта. Ако бъде допуснато ЗИД на ЗФИ да бъде приет при такива нарушения, които застрашават съществуването на българското филмово изкуство като значима част от националната ни култура, ще бъдем принудени да сезираме европейските институции, ще се обърнем към президента на Република България с искане да наложи вето на закона и ще предприемем активни протестни действия.

Разбираме, че предвид предстоящите парламентарни избори големите телевизионни оператори ще имат решаваща роля в кампанията, но това което се извършва с предлаганите промени, внесени от депутатите между първо и второ гласуване за финансиране на телевизионни филми от субсидията, определена за българското филмопроизводство, е убийство на българското кино и нанася тежки поражения на националната ни култура, които ще имат последствия десетилетия наред. Надяваме се, народните представители няма да допуснат подобен компромис, независимо от партийните си обвързаности и натиска, на който вероятно са подложени.
_________________________________________
УПРАВИТЕЛЕН СЪВЕТ НА
СЪЮЗ НА БЪЛГАРСКИТЕ ФИЛМОВИ ДЕЙЦИ
Милко Лазаров – председател
___________________________________________
БЪЛГАРСКА АСОЦИАЦИЯ НА КИНОРЕЖИСЬОРИТЕ
Павел Веснаков – председател
___________________________________________
АСОЦИАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ ОПЕРАТОРИ
Иван Тонев – председател
___________________________________________
СДРУЖЕНИЕ НА ФИЛМОВИТЕ И ТЕЛЕВИЗИОННИ РЕЖИСЬОРИ
Илия Костов – председател
_________________________________________
БЪЛГАРСКА АСОЦИАЦИЯ НА ФИЛМОВИТЕ, ТЕЛЕВИЗИОННИ И РАДИО СЦЕНАРИСТИ
Проф. д-р Станислав Семерджиев – председател
__________________________________________
АСОЦИАЦИЯ НА ФИЛМОВИТЕ ПРОДУЦЕНТИ
Галина Тонева – председател
___________________________________________
АСОЦИАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ ФИЛМОВИ ПРОДУЦЕНТИ
Христо Христов – председател
__________________________________________
АСОЦИАЦИЯ АКАДЕМИКА 21
Проф. д-р Емилия Стоева – председател
Любомир Халачев
__________________________________________
ОБСЕРВАТОРИЯ ПО ИКОНОМИКА НА КУЛТУРАТА
Д-р Диана Андреева - Попйорданова
__________________________________________
АСОЦИАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ АНИМАЦИОННИ ПРОДУЦЕНТИ
Лъчезар Велинов – председател
___________________________________________
БЪЛГАРСКА АСОЦИАЦИЯ НА НЕЗАВИСИМИТЕ ХУДОЖНИЦИ АНИМАТОРИ “ПРОЙКО ПРОЙКОВ”
Надежда Славова - председател
___________________________________________
МЕЖДУНАРОДЕН СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ
Стефан Китанов
___________________________________________
МЕЖДУНАРОДЕН СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ,
СОФИЯ МИЙТИНГС
Мира Сталева


Поставете оценка:
Оценка 5 от 11 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 КОНТРАТА

    43 1 Отговор
    Българското кино след 1989г е пародия и мизерия на духа и аматьорство....

    Коментиран от #22

  • 2 РАДИО ЕЛТО

    18 2 Отговор
    мафия
  • 3 РАДИО ЕЛТО

    17 0 Отговор
    има и БГ ФИЛМИ от преди 89 година който са класика но имаше цензура

    Коментиран от #18

  • 4 324

    30 3 Отговор
    Като не сте направили още филм за "Човекът с джипката на инспекция" така ще е. Художниците веднага уловиха "духа" на десетилетието и ще има паре за тях.
  • 5 Технологии,майна..

    15 3 Отговор
    Киното ми е в ръката,цъкам клавиатурата с показалеца и гледам кино навсякъде.Не е романтично,нооо..Технологии,майна..
  • 6 Алфа Вълкът

    14 2 Отговор
    Нямаме режисьори и сценаристи, и няма кой да одобрява филмите, оттам идва проблемите на бг киното. Нали има и филми след демокрацията с Тодор Колев, Никола Анастасов, Стефан Данаилов, Георги Калоянчев, защо са посредствени и никой не знае за тях?
  • 7 ДядоСтою

    15 4 Отговор
    ЧЕ КОЙ ГЛЕДА ВЕЧЕ ТЕЛЕВИЗИЯ ДЯДОВАТА 21ВЕК СМЕ ЛАПТОПА И СМАРТФОНА МИ КАЗВАТ ВСИЧКО В РЕАЛНО ВРЕМЕ ДА ГЛЕДАШ ТВ ДНЕС Е ОТЖИВЕЛИЦА И ЖИВА ЗАГУБА НА ВРЕМЕ И НЕРВИ И ТОВА Е СВЕТОВНО Н Е САМО В БГ ЩЕ ГЛЕДАМ МИСИРКИ И ЧАЛГИ МИИИ
  • 8 да бе

    17 1 Отговор
    То си е умpело, бе!
  • 9 700

    4 3 Отговор
    Каквато телевизията, такива са и законите със законотворците-обратното на острото. Все пак зависи кой те "натиска" -някой с пари или някой с думи))
  • 10 кво искат

    18 1 Отговор
    "...условия към продуцентите на български филми, обвързвайки допускането им до финансиране с комерсиалния успех на продуцираните от тях филми"

    Е, хубаво де, а с кво да е обвързано финансирането? Да им сипват едни пари, дето няма да си ги върнат после, само с идеалистични цели ли?

    Коментиран от #17

  • 11 1234

    7 3 Отговор
    не е телевизията ,финансовата обезпеченост е ,едно кино семейно може да надхвърли стотака,няма как да се задържа пред телевизора със през седмица 'умираи трудно',рамбо ,терминатор и други
    срам за телевизийте с 10к на минута реклама и нито 1 нов филм
    пред тв. може да ме задържи синемакс. хбо цинема и др. подобни със филми 2017 насам
    Благодаря!!!
  • 12 ммм

    9 0 Отговор
    ..И като погледнеш изброените отдолу асоциации и сдружения, всичките са по 2. Е що така се дублират? Не моат се разберат ли? Изглежда несериозно.
  • 13 ТаУмВзе

    10 0 Отговор
    Семерджиев, Халачев и Китанов. Само тия 3 именца са достатъчни, за да разберете за каква пародия иде реч!
  • 14 Жоко

    18 1 Отговор
    Егати и българското кино, дето чака на помощи. Не желая парите от данъците ми да се харчат за некадърни протежета.
  • 15 StZvest

    6 4 Отговор
    За пореден път слугите на Турция и Щатско в Народното искат да увековечаат турските и американска продукция на бългаеския екран.
  • 16 От Варна

    9 0 Отговор
    В общата суматоха и недоволството от Борисов и Прокурора, Народното събрание твори необезпокоявано “лобистки” закони вкупом, ударно и като за последно. А колкото до българското кино, умориха то в стремежа си да правят “тюрлюгювечи”, с цел да се харесат на всички. И още, замая ми се главата от изброените институции, дето протестират. Наистина ли има толкова много нищоправещи в тая сфера и държавата ли им плаща заплати? А им се иска и те още парици да усвояват, видяли , че някои го докарват успешно !
  • 17 Хохохо

    7 0 Отговор

    До коментар #10 от "кво искат":

    Този път напълно подкрепям депутатите, не може да си правиш филмчета, които от снимачната площадка отиват директно в коша за боклук и да чакаш следващата субсидия.
  • 18 И кои са те

    8 1 Отговор

    До коментар #3 от "РАДИО ЕЛТО":

    -значи - хем цензура, хем класика... Ето един пример за абсолютна конюнктура - "Иван и Александра"... Също и "Граница", "Маргарит и Маргарита" - филми, в които всичко е както трябва по "новите веяния". Именно философията "както трябва" остана непроменена... Хайде сравнете тези халтури с "А бяхме млади", "Лист отбрулен", "Голямото нощно къпане", , "Обич"... /абстрахирайте се от съдържанието и идеологията, ако можете. Всяка идеология има талантливи творци, но и своята халтура.
  • 19 Наблюдател

    11 0 Отговор
    Откакто Бай Тодор падна, в бг киното се правят само халтури удобни на новите " евроатлантически" господари . А какво да кажем за телевизиите залети от турски сапунки.
  • 20 нашия

    10 1 Отговор
    нали скачахте за пазарна икономика-а сега да ви видим какъв продукт произвеждате и как го пласирате на пазара
  • 21 Баш майсторът

    2 1 Отговор
    Да бе ...На калпавите сценаристи и режисьори и още по-бездарните ни днешни "актьори" ...телевизията им пречи ...ха-ха-ха...
    Да не припомням лафа за калпавата ракета ,кое и пречи и нецензурният вариант на тоя лаф....
    На 64 години съм и български филм (особено -сериал) не ми се гледа от 20-30 години вече ...Но за сметка на това си пускам за сетен път филми от преди 1989-та -въпреки ,че съм ги гледел десетки пъти ...и да Ви кажа...НЕ толкова от носталгия ...
  • 22 Подкрепям!

    1 1 Отговор

    До коментар #1 от "КОНТРАТА":

    След 10 ноември българско кино няма. Филмите са абсолютна гнус!
  • 23 Сравнение

    1 0 Отговор
    Тези дни попаднах на поредица" Златна роза " на българското кино.Поредица от БГ филми преди и след 1989 година.Дори за лаик в това изкуство проличава огромната разлика.Няколко заглавия с гениалния Тодор Колев.Преди: " Опасен чар" Господин за един ден". Великоплепни актъори,не играят а живеят във филма.И веднага след това филм" Развод" - създаден,по - точно нахвърлян пак с гениалния Т.Колев.Абсолютна , тягостна боза.Нищо общо със предишните сценаристи,поведението,масовката пред камера.Дори репликите изкуствени,кухи.Един актъор,но режисурата,сценария са различни.Простичко казано- няма база за сравнение.Убеден съм ,че няма българин,който да не гледа с удоволствие филмите създавани през миналия век.Филми,който не омръзват,дори гледани многократно.