„Това да се нарекат избори е малко пресилено. Ние просто нямаме избор. Да избираш лошото или по-лошото, това е пълна безсмислица“.
Това каза общественикът Николай Колев-Босия в интервю за ФАКТИ. Свързахме се с Босия, който неуморно и последователно от десетилетия изразява позицията си чрез протести и стачки, включително множество гладни стачки, за да говорим за предстоящите парламентарни избори, за гражданското общество у нас, за промяната в политическия модел, която би дала действителни резултати и за начините, по които този нов политически модел би могъл да се постигне.
Разговорът започна от предстоящите парламентарни избори. На въпроса дали в последните месеци успя да се оформи опозиционна на сегашното управление сила, която да мобилизира промяна, Колев отговори: „Тя няма как да се появи, защото няма стратегия, няма срочни програми, няма подготвени хора, които да свършат тези програми. За тази цел трябва да се проучат както регионите, така и цялата държава. Това би могло да стане единствено с Кръгла маса, която да е постоянно действаща. Единствено на такава Кръгла маса би могла да се изработи необходимата нова Стратегия – да се набележат проблемите, начина, по който трябва да бъдат решение, сроковете, в които трябва да бъдат решени. Това е един много сложен процес. Поляците правиха именно това в рамките на две години и няколко месеца. Така те започнаха да следват дадена държавна политика, защото имаха стратегия. Ние нямаме такава стратегия, ние работим на парче и то предимно на приказки“.
Това далеч обаче не е първия призив на Босия за провеждане на Кръгла маса. Припомняме, че в края на миналата година той започна гладна стачка пред Президентството именно заради настояването си президентът Радев да организира Кръгла маса, от която да произлезе Стратегия за България.
„Нужни са продължителни разговори с гражданите. Трябва да се стигне до някаква приемлива на повечето хора посока, с приемливи за повечето хора темпове на промяна. Това са сложни процеси и не могат да бъдат решавани от отделни хорица. Да не говорим, че през последните две десетилетия ние направихме повече професори, отколкото нормални хора“, коментира Николай Колев.
На въпроса дали ще гласува на 4 април, той отговори: „Да, аз ще гласувам, за да не могат да спекулират след това с гласа ми. Ще задраскам цялата бюлетина, целия лист, тъй като не виждам такава политическа сила, която да може да направи това, което трябва да се направи“.
„На всички досегашни президенти съм писал писма, в които предлагам да се направи Кръгла маса под егидата на държавния глава, на която кръгла маса да набележим Стратегия, да направим срочни програми, да направим Институт за подготовка на политически и административни кадри, обаче получавам пълно мълчание. На настоящия президент до септември миналата година бях изпратил пет писма. Нямах отговор на нито едно дълго време, накрая ми отговори по най-глупавия начин – че сега не било времето да се прави Кръгла маса, да се прави Стратегия и да се търсят оставки. Тоест моделът да бъде запазен. Запази ли се моделът, това е пълна безсмислица, защото той е повтаря, който и да дойде на власт. При този модел на управление не може да има резултати. На всички нива в държавата проблемите не се разбират или ако се разбират, съзнателно се работи срещу тях“, каза Николай Колев-Босия и уточни, че нужните промени в модела са от една страна, върху това, което се реализира като модел на управление, но от друга са чисто законодателни.
„В Нидерландия например живеят близо 18 милиона души. Знаете ли колко е държавната администрация? 38 хиляди. А знаете ли колко е администрацията в България, която няма и 7 милиона население в момента – 800 хиляди души. При това положение, каквато и подготовка да имат тези кадри, те си пречат един на друг и не могат нищо да свършат. Разбирам много добре и Башибозука (бел.: има се предвид Бойко Борисов) – той иска хора, които да гласуват за него. Тези 800 хиляди, при положение, че имат семейства, формират едни гласове, на които той разчита. Ето това е самият модел – да се фалшифицират по този начин изборите“, каза още Босия.
На въпроса в каква посока трябва да е новият законодателен модел на управление, той отговори: „Нужно е например намаляване на тази администрация. Нужна е обаче първо една нова Конституция, в която точно и ясно да бъде определено каква държава ще бъдем, в каква посока ще се движим. Имайки предвид член първи от сегашната Конституция, новата Конституция може да се създаде от Велико народно събрание, но може да стане и с един референдум, но добре подготвен. Тоест пак трябва да се мине през Кръгла маса по места и централно, нещата да се обяснят, за да може хората да имат критерии, по които да избират посоката на развитие на България“.
Относно участието на гражданите в управлението, Босия каза: „Активно или пасивно е участието на гражданите, това не е толкова важно. Важното е това участие да бъде смислено. При нас има прекалено много емоции, които вместо да решават с разум и значение, взимат решение емоционално. От всеки 100 българи, които срещнете на улицата, 99 ще кажат, че искат да живеят по-добре. Това обаче нищо не е, това са общи приказки. Как ще се реализира това нещо не е ясно, но и хората не се интересуват, не искат да знаят“.
„В България от векове тече една антиселекция. В агрономството и при животните в селекцията се добиват най-качествените екземпляри, за да може да се създадат генетично най-качествените плодове и животни. При нас това не е така още с приемането на източното православие, което е създадено от император Константин I. Източното православие е създадено като политическа доктрина, а не като истинска религия. Самият Константин I, бидейки император на Римската империя, през 313 година подписва едикта за въвеждане на католицизма в Рим. На следващата година той оценява, че е направил голяма грешка, тъй като католическата религия е отделена от държавата – тя е подчинена не на императора, а на папата. Тогава той разбира, че не може да влияе върху хората така, както би искал. Започва да ги притиска, те го погват, той бяга на изток, отцепва Византия от Римската империя и създава източното православие. В него религията е подчинена на императорската власт. Той започва да унищожава всички несъгласни и да ги прогонва. На първо място това са павликяните.
Същото нещо прави и княз Борис Михаил при покръстването на българите през 865 година. Най-напред избива 52 болярски рода до крак, защото те не са съгласни да сменят религията си – от Тангра да минат към християнството. След тях започва да избива и да прогонва богомилите, които имат само едно единствено условия – те не искат молитвата им към Бог да минава през държавата им. Това е единственото им условие и затова има толкова написани лъжи за богомилството. По този начин в България остават само пречупени, смачкани хора, които лесно се управляват и лесно се подчиняват, защото те искат да оцелеят. Те не искат един нормален, естествен, съзнателен живот, те искат да оцелеят. Този стремеж за оцеляване води до тези резултати, които виждаме и днес. Това обяснява защо българинът е такъв и защо Дядо Славейков е казал „не сме народ, а мърша“, затова Паисий е казал: „О, неразумни и юроде“. Те само не са успели да обяснят това нещо със системата, която фактически е антиселекция“, разказа Николай Колев-Босия. Той уточни, че под антиселекция има предвид, че вместо най-добрите представители на дадено съсловие, общност или народ, се избират най-лошите.
След това разговорът се върна към настоящата политическа обстановка. Споменавайки създаването на политически институт за обучение на политици, на въпроса кой би трябвало да може да стане политик у нас, Колев отговори: „Ние нямаме политици. Ние имаме хора, които твърдят, че са политици, но те не са. Те не взимат политически решения, а най-често колективни бандитски решения, с които се ползват една малка част от хората. Говоря за управляващите и за тези, които желаят да управляват, които са кандидати“.
„Сега за пореден път отказах на три места да вляза в изборни листи. Поканиха ме, но им отказах. Казах им, че аз няма да им предам легитимност. Те нямат нито посока, нито имат програми, нито имат стратегии, нито имат подготвени хора. Казах им, че ако ида при тях, хората ще си кажат, че щом Кольо Босия е отишъл, те са читави. Не мога да подведа хората“, каза Босия. „Покани ме Сашо Томов (бел.: Александър Томов, „Движение заедно за промяна“), поканиха ме „Изправи се! Мутри вън!“. Минчо Христов („Движение на непартийните кандидати“) също ме покани. Не мога обаче да отида при хора, които не знаят какво искат. Така от една страна, ще подлъжа хората. От друга страна, няма да има никакъв нормален резултат. Навремето така отказах на Жельо (бел.: Жельо Желев) да му бъда вицепрезидент. Просто му казах: „Жельо, ти си един обикновен цървул. Искаш мен да ме назначиш за вице-цървул. Е, няма да стане!“, разказа Босия.
В края на разговора Николай Колев-Босия беше категоричен, че Кръгла маса е нужно да бъде проведена у нас. „Трябва да се видят какви са проблемите на хората, какво трябва да се случи според тях и според анализа на експерти. Трябва да се стигне до едно разбирателство. Точно както поляците го направиха“, каза той.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Асан
Коментиран от #28
13:53 01.04.2021
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 хан ювиги
Коментиран от #23
13:54 01.04.2021
5 сократ
13:55 01.04.2021
6 Защо
Коментиран от #20
13:56 01.04.2021
7 Мнение
13:57 01.04.2021
8 хах
Коментиран от #11, #15, #50, #54
13:58 01.04.2021
9 Тиква
13:58 01.04.2021
10 Ами то
13:59 01.04.2021
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Стамат магарето
Коментиран от #16, #26
14:01 01.04.2021
13 НА ВЕЧНО ГЛАДНИЯ
14:03 01.04.2021
14 Неглижирах,
14:05 01.04.2021
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 оня с магарето
До коментар #12 от "Стамат магарето":
оригинална глупост си изръсил,амебо!Коментиран от #35, #37
14:09 01.04.2021
17 Дидо
14:13 01.04.2021
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Гласувайте масово на 4 април
Коментиран от #29, #36, #38, #43
14:17 01.04.2021
20 чаплин
До коментар #6 от "Защо":
Защото е рошав като Айнщайн и почти толкова умен.14:20 01.04.2021
21 !!!?
14:22 01.04.2021
22 Johanes
14:24 01.04.2021
23 Гост
До коментар #4 от "хан ювиги":
Няма Наш и Ваш БОГ ! БОГ Е ЕДИН И ТОЙ НА ВСИЧКИ НИ !Коментиран от #59
14:27 01.04.2021
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 ГраТ Козлоуй
До коментар #12 от "Стамат магарето":
Не е ли в лудницата вече?14:29 01.04.2021
27 Поп Кръстю
14:30 01.04.2021
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 уаф
До коментар #19 от "Гласувайте масово на 4 април":
Точно за този - НИКОГДА!14:39 01.04.2021
30 Край
Това дето сега ви го организират е менте демокрация и менте избор при които потвърждаваш избрените от олигархията листи с послушковци. С такива "избори" продължаваме кръглия Преход.
14:40 01.04.2021
31 Варненец
14:45 01.04.2021
32 ТОВА Е
14:47 01.04.2021
33 Тихина
14:48 01.04.2021
34 ТЪПСКИ
Цветан Цветанов коментира резултата от президентските избори в САЩ:
В Съединените щати винаги изборът е най-демократичен..."
14:50 01.04.2021
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Оня с големия
До коментар #16 от "оня с магарето":
Сус бе катър14:55 01.04.2021
38 Копейкин шчикията
До коментар #19 от "Гласувайте масово на 4 април":
Правилно само така14:56 01.04.2021
39 дддддд
14:58 01.04.2021
40 Прав е човекът! !
14:58 01.04.2021
41 Хмммммм
На България и е нужна Бяла книга, Харта или както и да го нарекат документа, но трябва да има цел, приоритети, пътна карта и т.н. и всяко правителство, което дойде, да е задължено да работи съгласно тях.
С други дум, целите трябва да са единни, а политиците да търсят най-добрите пътища за постигането им.
А сега нещата са - орел-рак и щука. Всеки тегли нанякъде, гонейки някакви частни или тясно-партийни интереси и държавата и народа се лашкат.
15:19 01.04.2021
42 ??????????...😕😕😕
15:22 01.04.2021
43 Miro
До коментар #19 от "Гласувайте масово на 4 април":
Само така има много симпатизанти дано успее да влезе15:24 01.04.2021
44 Знайко
15:26 01.04.2021
45 МААТРИАЛА
15:31 01.04.2021
46 кочо
Коментиран от #49
15:40 01.04.2021
47 Фффффф
15:49 01.04.2021
48 Бивш левскар
16:01 01.04.2021
49 дърт рокер
До коментар #46 от "кочо":
Имаш един голям бутон, викат му интервал...ползвай го от време на време!16:15 01.04.2021
50 трън
До коментар #8 от "хах":
Няма да Ви разберат! Подкрепям написаното, и ще отида да бера коприва.16:24 01.04.2021
51 4же4
16:28 01.04.2021
52 Абе
Изводът какъв е - забрана на партиите и само мажоритарни избори плюс декомунизация,за която вашия бос човек нищичко не казва,защото е син на "акативен борец".
Коментиран от #53
16:37 01.04.2021
53 хшгх
До коментар #52 от "Абе":
Забрана ще има само за една партия. Това е тая дето иска забрана на останалите. Със здраве.16:41 01.04.2021
54 Съгласен
До коментар #8 от "хах":
който гласува всъщност легитимира комунистите,защото всички партии са техен проект.16:42 01.04.2021
55 СусБе
17:47 01.04.2021
56 joro
18:22 01.04.2021
57 Наблюдател
18:38 01.04.2021
58 перничанин
19:24 01.04.2021
59 Казмир
До коментар #23 от "Гост":
И какво от това ? Доволен ли е ?20:25 01.04.2021
60 Анархия 865 г
22:16 01.04.2021
61 ЧОБАНИН
23:05 01.04.2021
62 Marinov
Коментиран от #63
00:09 03.04.2021
63 КолевБосия
До коментар #62 от "Marinov":
Доста несвързани дрънканици!Нали точно заради идиотската Кръгла маса тогава искам да се направи Кръгла маса от друг тип-без участието на партии. Защото те би трябвало да си имат стратегия и програма.
Защо им е втора?
Прочее, аз отказах да участвам в тогавашната Кръгла маса именно по съображения от несъгласие с нейната програма. След като искането ми за декомунизация, лустрация и съд за виновниците беше отхвърлено, участие в Кръглата им маса само би им придало някаква легитимност.
09:15 03.04.2021