Унгарският премиер настървено критикува ЕС и го представя като враг и едва ли не като някакъв окупатор, подобен на СССР. Какво всъщност иска Орбан? Сериозно ли мисли за Укзит - т.е. за напускане на ЕС?
Унгарският премиер Виктор Орбан обича да повтаря, че е политик, който говори в прав текст и не крие мнението си – нито пред своите европейски партньори, нито пред вътрешнополитическите си противници. Но има редица парливи теми, по които унгарският премиер отдавна се изказва твърде общо. А с това поражда и редица спекулации сред обществеността.
Възможно ли е Унгария да последва примера на Великобритания?
Най-важната сред тези теми със сигурност е за т.нар. Укзит (съчетание от Унгария и екзит) – с други думи дали Унгария иска да остане в Общността или се стреми да я напусне, следвайки пътя на Великобритания. Орбан настървено критикува Европейския съюз, представяйки го за враг, какъвто на времето е бил и Съветският съюз, окупирал Унгария. Но пък от друга страна не спира да повтаря, че Унгария има своето място в ЕС. Какво иска Орбан всъщност? Сериозно ли мисли за Укзит? Ако ли не - какво цели със своите антиевропейски тиради?
Тези въпроси станаха отново актуални миналата събота (12.02.22), когато премиерът на Унгария държа своята традиционна годишна реч в Будапеща. В нея той оцени изминалата година и очерта перспективите пред новия политически сезон. Този път речта на Орбан съвпадна с горещата фаза на политическата кампания - на 3 април в Унгария ще се проведат парламентарни избори, които се определят от мнозина като едни от най-важните за страната в последните две десетилетия.
На фона на предишни изказвания на Орбан за европейската политика, този път думите му прозвучаха доста цивилизовано, макар и да не се мина без обичайните абсурдни инсинуации. Например как ЕС искал да наложи на Унгария семеен модел „в цветовете на дъгата“, или че водел “съдебен джихад” срещу нея.
Орбан сухо заключи, че Будапеща и Брюксел мислят по различен начин по отношение на нацията, бъдещето, традициите и глобализацията. И все пак заяви: “Ние от своя страна искаме да запазим единството в Европейския съюз”. След което отправи “апел за толерантност към Брюксел” - добре било двете страни да проявяват уважение и взаимно да се оставят на мира. Орбан не каза какви ще са последствията, ако този призив не бъде последван, но плашилото за Укзит продължава да витае из пространството.
Унгарците не искат да напускат ЕС
Унгарският премиер не за първи път намеква за възможността страната да напусне ЕС. По време на дебатите около Брекзит през 2016 година, той заяви, че “очевидно има и живот извън Европейския съюз”. Някои от сподвижниците на Орбан бяха далеч по-категорични. Председателят на унгарския парламент Ласло Кьовер заяви през юли 2021 година, че на референдум за членството на Унгария в ЕС днес със сигурност би гласувал с „не“.
Малко след това финансовия министър Михай Варга каза, че в края на настоящото десетилетие, когато Унгария стане нетен платец в ЕС, въпросът за Укзит може да бъде разглеждан „от различен ъгъл“. Миналото лято неофициалният правителствен вестник „Magyar Nemzet“ за първи път лансира дебат за членството на Унгария в ЕС. „Време е да поговорим за Укзит“ - така вестникът озаглави своя коментарна колонка.
Реакциите на тази кампания явно изясниха на Орбан следното: не е време темата за излизане на Унгария от ЕС да бъде форсирана. Дори е контрапродуктивно. Даже консервативните кръгове реагираха с възмущение на твърденията на Орбановите поддръжници и на коментара в „Magyar Nemzet“. Социологическите проучвания в последните години показват рекордно високо одобрение на членството на Унгария в ЕС. Дори сред гласоподаватели на Орбан близо 80 процента не искат страната да напуска Общността.
И по друга причина напускането на ЕС не е опция за Орбан. Унгарският премиер иска да превърна страната в регионална сила и противовес на Брюксел в Централна и Югоизточна Европа. Унгария инвестира в компании, имоти и медии в целия регион. Правителството в Будапеща отпуска милиарди за унгарските общности в Румъния, Сърбия, Украйна, Словакия, Хърватия и Словения.
Правителството на Орбан упорито се застъпва за бързото присъединяване на Сърбия, Босна и Херцеговина и Черна гора в ЕС - три държави, в които някои недемократично настроени политици на водещи позиции следват същия модел на управление като този на унгарския премиер. Но ако Унгария напусне Общността, Орбан ще се лиши от възможността да играе ролята на влиятелен регионален лидер в ЕС.
И ЕС има полза от членството на Унгария
Тук, разбира се, трябва да се споменат и милиардите, които Унгария получава от ЕС. Обвинението, че Унгария просто прибира парите на европейските данъкоплатци, без да има личен принос, в действителност не отговаря на истината. Защото европейските компании извличат големи ползи от ниските производствени разходи, от данъчните облекчения и другите възможности, които им предоставя унгарският пазар.
И все пак паричните трансфери от Брюксел осигуряваха през последното десетилетие между два и четири процента от унгарския брутен социален продукт, което ги превърна в стожер на икономическия модел на Орбан. Затова Орбан и неговото правителство биха били засегнати особено болезнено, ако с помощта на новия механизъм за върховенство на закона Брюксел наложи на Унгария чувствителни финансови санкции.
Един сериозен дебат за напускането на ЕС по-скоро би подкопал властта на Виктор Орбан. Неговият основен интерес е по-скоро насочен към това страните в Европейския съюз да нямат общи ценности. Това да се превърне в съюз, в който Орбан би бил в състояние да действа както намери за добре, без да го заплашват финансови санкции и наказателни процедури заради правни нарушения. Един съюз, който действа като като прагматичен икономически клуб. Затова и реториката на Орбан, изпъстрена с постоянни атаки срещу ЕС и намеци за Укзит, е напълно логична.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Факти
10:02 18.02.2022
3 Вън от Ес
Коментиран от #54
10:04 18.02.2022
4 НАТО ВЕЦ
10:07 18.02.2022
5 Унгарския тулуп
10:10 18.02.2022
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Перо
10:13 18.02.2022
8 мдаааа
10:13 18.02.2022
9 ИНЖ
10:13 18.02.2022
10 momo
10:19 18.02.2022
11 БРАВО НА ОРБАН, ТАКА ТРЯБВА ДА СЕ ДЕЙСТВ
Коментиран от #12
10:25 18.02.2022
12 да питам
До коментар #11 от "БРАВО НА ОРБАН, ТАКА ТРЯБВА ДА СЕ ДЕЙСТВ":
Имаш ли опция за малки букви ?!10:34 18.02.2022
13 Ако....
Коментиран от #55
10:39 18.02.2022
14 Слава на ЕССР
Защото "СЪЮЗЪТ" е ДОБРОВОЛНО СДРУЖЕНИЕ НА ОТДЕЛНИ НЕЗАВИСИМИ държави!
След като ВСИЧКО се РЕГЛАМЕНТИРА и определя от Централата в Брюксел и отделните страни СА ДЛЪЖНИ да изпълняват нейните решения,то за какъв "съюз" става въпрос?!?
НЯМА "съюз".Това си е ЧИСТА ПРОБА съвременна ,ИЗЛЪСКАНА С ЛУСТРО ...ДИКТАТУРА!
Измислените "ПРО ФОРМА" "ЕП" и "ЕК" са ЗАВЕСИТЕ,зад които се развиват.
Подписан е тайно в Лисабон на 13.12.2007 зад гърба на европейските народи, БЕЗ ДА Е БИЛ ПОДЛАГАН ЗА ОДОБРЕНИЕ от тях;
· ПО-СИЛЕН Е ОТ НАЦИОНАЛНИТЕ КОНСТИТУЦИИ и закони, парламенти и държавни глави;
· ПАРЛАМЕНТЪТ С ЕВРОДЕПУТАТИТЕ НЯМА НИКАКВА ВЛАСТ ДА СЪЗДАВА И ГЛАСУВА ЗАКОНИ, може само да ги обсъжда, ако получи абсолютно мнозинство от евродепутатите.
· ЕК НИКОЙ НЕ Я ИЗБИРА, НО ТЯ ПРАВИ ЗАКОНИТЕ. В ЕК има 3000 комисии евробюрократи, пишещи закони, без да сме ги избирали. ЕК предава законите в Съвета на ЕС и той принципно ги гласува без обсъждане, Парламент няма!
· Президентът на Съвета на ЕС не е избран от никого, но може да подписва задължаващи международни договори.
· „Въздържането“ при гласуване е забранено, разрешено е само „конструктивното въздържане“, т.е. „за“ .
· Съдът на ЕС е съставен от съдии, които се избират от бюрократите и политиците, поради което „независимостта“ му е смехотворна. Той е по-силен от всеки конституционен съд, касационен съд, върховен съд
· Стачките са забранени.
· Държавите ня
Коментиран от #15
10:59 18.02.2022
15 Слава на ЕССР
До коментар #14 от "Слава на ЕССР":
...· Стачките са забранени.· Държавите нямат право да решават какво да строят и как да развиват икономиката си - само по проекти на ЕК.
10:59 18.02.2022
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Гьобелс Веле
11:08 18.02.2022
18 Европеец
Ами точно това искат всички европейци. Икономически съюз на суверенни държави. Не може някакви чиновници в Брюксел да ни нареждат колко да се криви краставиците и колко да са щастливи кокошките или пък прасетата. Те си защитават собственото производство а на нас слагат ограничения - забраниха ни да правим захар от цвекло. Забраниха ни Южен поток а си построиха СП2. Забраниха ни да строим АЕЦ Белене и ни накараха да затворим 4 блока в Козлодуй а Франция строи нови ядрени централи, сложиха ни квоти за производството на вино и списъка е много - много дълъг.
Заради едни фондове които със съвсем малко превишават вноската ни в ЕС и които се окрадваха от управляващата върхушка затриха икономиката ни и селското ни стопанство - да не говорим за туризма.
ЕС не е лоша идея но именно като прагматичен икономически клуб - в сегашния си вид е някакво извращение на съюз още повече че е подчинен на краварите и изпълнява техните интереси а не тези на ЕС.
Коментиран от #23, #53
11:08 18.02.2022
19 Булзит
11:08 18.02.2022
20 Хихихи
11:10 18.02.2022
21 Ми за какво мислиш, че гягат
До коментар #16 от "Ужас и там кремловици":
Точно Унгария знаят какво е, и изпатиха от СССР, и могат да направят реално съпоставка днес с новия ЕССР11:12 18.02.2022
22 Биби Кинг
11:13 18.02.2022
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 гост
Коментиран от #32
11:36 18.02.2022
25 един от многото
Коментиран от #29
11:42 18.02.2022
26 Диана
11:52 18.02.2022
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Иво
До коментар #25 от "един от многото":
Ти ако имаш 100000 а твоя съдружник 100 л. Ще бъдете ли равнопоставени???!!12:01 18.02.2022
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Навалний
Неговия гуру Путин не му даде и копейка!
12:06 18.02.2022
32 Диана
До коментар #24 от "гост":
Съгласна съм, че хомосексуализмът е неприемлива тема за много страни, но никоя от тях не е убедила останалите в правотата си, така че трябва да се приеме мнението на мнозинството. Според мен, в основата на хомосексуализма днес лежи алчност и самота, неразбиране между партньорите...Мъж се разбира по-добре с мъж, и жена с жена..Освен това, жените имат много претенции и раняват лесно мъжете с илюзиите си..Времето е трудно, преходно..Неща, които са били основополагащи през вековете, вече не са валидни, рушат се, сриват се под натиска на времето, а новата култура още не се е установила, напротив - пропада надолу с разруха на морала, моралните ценности..Бившите соц. страни сме по-назад в развитието си от демократичните и тези проблеми у нас не са все още толкова сериозни, което не означава, че сме застраховани или че той не съществува и у нас вече - много самотни хора биха предпочели да се правят на хомосексуалисти за да се спасят от набезите на противоположния пол или за да могат да живеят заедно с приятел, с когото да имат защитен "бизнес", т.е. да има някаква правна защита над съвместно придобитите материални облаги и доходи...Сложно е! Но това не значи, че трябва да се правим на слепци /или може би Орбан просто си е слепец, като нашите БСПари/...Коментиран от #35
12:08 18.02.2022
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Я па тоя
До коментар #32 от "Диана":
Кое "мнение на мнозинството"?? Кой и кога е питал мнозинството??В София например - кой и кога са питали столичани, дали искат по улиците си гей-парад?
Коментиран от #38
12:13 18.02.2022
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 В.В.П.
12:23 18.02.2022
38 Диана
До коментар #35 от "Я па тоя":
Решенията се взимат на съвети на представителите на отделните членки на съюза и ако там повечето представители имат еднакво мнение - то това е мнение на мнозинството! Ако някой не е убеден във верността на това решение, е трябвало да убеди останалите в това преди гласуването, както и той би трябвало да е убеден от мнозинството, че бърка, а не като Орбан само да пищи как му се налагало да приема неща, с които не бил съгласен..Има вариант решение да не се приема докато всички не са съгласни с него, но той явно не се използва в ЕС с цел взимане на по-бързи решения, явно..ЕС не обича да спори, а ми се струва и че не умее да спори /ако почнат да спорят може и да се сбият!/, а това мисля, че не е най-добрия вариант на взимане на решения...Засега обаче, мнозинството от гласуващите определя какво ще бъде решението, но никой няма право да се оплаква, защото има пълното право да докаже че се бърка...Колкото до гей-парадите в София, няма и да те питат, защото това е просто демонстрация на тези комплексирани хора над другите, те не правят всъщност нищо лошо освен да ни дразнят с лошия си вкус и поведение..Коментиран от #47, #48, #51, #56
12:25 18.02.2022
39 Антикомуниста
До коментар #16 от "Ужас и там кремловици":
Орбан през времето а комунизма е бол винаги дисидент. Именно като истински антикомунист е против новия комунизъм налаган от ЕС. За разлика от нашите някогашни комунисти сега демократи, чиято идеология е накъдето духа вятъра.Коментиран от #40
12:27 18.02.2022
40 Диана
До коментар #39 от "Антикомуниста":
Не знам какъв десидент е бил Орбан - сигурно от тези, които винаги и на всичко са против...Това не е десидент, а опак човек, значи..Всъщност итой като тоталитаристите се налага, а това е едно и също насилие, не демокрация..Коментиран от #46
12:31 18.02.2022
41 Марин
До коментар #33 от "Марина":
Лошото е, че не ги дават, а обратно - вземат ги, справка -самолетите Ф16, които никога няма да получим.12:33 18.02.2022
42 РЕАЛИСТ
До коментар #16 от "Ужас и там кремловици":
Глупости пишеш. През 1956 чуждите станции бълват обещания, че стига унгарците да въстанат, ще влезнат с войски да им помогнат. Като идват руските танкове, унгарците осъзнават, че са излъгани и жертвани. Остана им утехата за гювеча който им пуснаха във футбола, водната топка и медалите на Ласло Пап.12:36 18.02.2022
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Антикомуниста
До коментар #40 от "Диана":
Като политическа нагласа хората, ако за удобство ги разделим на два вида като единия вид е винаги с упраеляващите, това са тези, които подкрепяха хитлеризма, сталинизма, и всички престъпления на т. нар. демократични държави. Благодарение на тях съществува всяка една диктатура. Такива са всички днешни наши демократи. Другите като Орбан са винаги с страната на свободата. Защото диктатурата дреме в съзнанието с човека , тя постоянно сменя формите си и подоките от които идва; изток, запад, север или юг.12:49 18.02.2022
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Човек с памет
13:23 18.02.2022
50 Грульо
Коментиран от #59
13:57 18.02.2022
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 ЗНАМ КВО НЕ ИСКА
15:07 18.02.2022
53 Ром ама кубински
До коментар #18 от "Европеец":
За едни фондове,които малко надвишават вноските си напълно прав,но забравиза една подробност,че в по голямата си част се усвояват от едни определени хора и кръгът около тях,а за обикновенните хора като мен остават само негативите- директиви,мирективи и тем подобни глупости,които удрят по джоба на обикновенния човек.Моето лично мнение за ЕС от напълно позитивно за десет години стана отрицателно.15:31 18.02.2022
54 Цъфтичко
До коментар #3 от "Вън от Ес":
Ко? Сигурен ли си, че ти самият си разбираш?15:31 18.02.2022
55 Иво
До коментар #13 от "Ако....":
Не звам къв му е проблема на Орбан. Нека си прави промените, но да не реве за евро пари. Българският народ има чудесва поговорка за това: "В живота нява две добри".16:14 18.02.2022
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Ха ха
До коментар #50 от "Грульо":
Празните мисли,на един празен човек, е твоята позиция.Ама така става,когато човек чете само заглавията.09:34 19.02.2022
60 Иван
13:11 19.02.2022
61 Горд Българин
19:50 19.02.2022
62 Жулиен Гаков
19:56 19.02.2022