Last news in Fakti

25 Май, 2023 09:03 4 495 16

Доц. Милен Иванов пред ФАКТИ: Целта на политиците е да овладеят службите, а не да направят системата да работи

  • милен-
  • иванов-
  • прокуратура-
  • мвр-
  • служби-
  • политици-
  • конституция-
  • промени

През 2006 година - във връзка с влизането ни в Европейския съюз, Конституцията беше силно повредена, казва експертът

Доц. Милен Иванов пред ФАКТИ: Целта на политиците е да овладеят службите, а не да направят системата да работи - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Полицаи трудно свидетелстват против своите колеги. Когато полицаите разследват полицаи, те трябва да са по-добри от техните колеги, защото колегите им знаят всички тънкости на занаята. Затова тези, които отиват в дирекция „Вътрешна сигурност“, трябва да са най-добрите полицаи в системата. Как работи МВР, прокуратурата и като цяло съдебната система. Пред ФАКТИ говори доц. Милен Иванов, бивш зам.-ректор на Академията на МВР.

- Г-н Иванов, как гледате на това, което се случва на върха в прокуратурата днес. По време на обсъждане на съставяне на кабинет виждаме как главния прокурор и негов заместник влязоха в открит конфликт?
- Принципно не смятам, че трябва да се обсъждат личности, когато говорим за държавното устройство. Проблемите, които възникват с прокуратурата - въобще и в съдебната система, са заложени в промените в Конституцията от 2006 година. Тогава се променят фундаментални неща. Примерно, се вменяват сегашните правомощия на главния прокурор. Тогава, също така, следователите стават магистрати, стават част от съдебната власт. Ето този дефект на Конституцията го виждаме днес с пълна сила. Така се създава дефект, ако говорим за справедлив съдебен процес, основан на доказателства и равноправие на страните пред съдията. От 2006 година вече не можем да говорим за справедливост, защото от едната страна са прокуратурата и следствието, а обвиняемият разчита само на адвоката си. Прокуратурата и следствието могат да събират всякакви доказателства, за да защитят обвинителната версия с пълната сила на държавата, а адвокатът какви разследващи права има? Кой се грижи за правата на обвиняемия, освен него?

- В съдебния процес стават двама срещу един…
- Пак питам. Адвокатът какви инструменти за събиране на доказателства има? От едната страна може да има безкрайни СРС-та, а от другата страна просто виждаме опит на адвоката да държи процеса в нормалните граници на правото. Когато се променят тези неща, всъщност се обезсмисля и оперативно-издирвателната дейност на полицейските органи. Не сте ли забелязали, че всички европейски документи в сферата на правосъдието използват словосъчетанието „обвиняем и заподозрян“. В България след 2005 г., когато се променя Наказателнопроцесуалният кодекс, „заподозрян“ няма. За мен това е ключов момент, в който се появява дисбаланс в българската правова система.

- Тогава как гледате на желанието на „Продължаваме промяната“, които искат шефовете на службите да се назначават от Народното събрание?
- Това е различна линия от тази, къде трябва да бъде мястото на прокуратурата и защо в момента се случва тези неща в съдебната система. Пак ще кажа, че всичко това започва 2006 година. Когато имаме нормално функциониране на Конституцията, президентът издава укази, с които присъжда генералско звание. Това звание позволява на даден човек да заеме съответната длъжност. Когато имаме нормално конструирана държавата и бе така до 2006 година, всички служби бяха в състава на въоръжените сили. Техните ръководители бяха с генералските длъжности. Абсурдно е, примерно, президентът да издава указ за назначаване на главен прокурор, макар да е регламентирано в закона. Главният прокурор не е в неговата йерархична вертикала. Това е нещо, което е извън неговите преки правомощия в институцията му. Защо президентът трябва да може да присъжда длъжност генерал? Защото е върховен главнокомандващ, защото той – по дефиниция, би трябвало да най-големият специалист кой е достоен да бъде генерал. Затова и в президентството има длъжности, които могат да се заемат само от действащи офицери и генерали. Тези хора не са част от структурите на Министерството на отбраната. Те действат и работят в президентството, но са униформени, т.е. те са част от въоръжените сили. През 2006 година - във връзка с влизането ни в Европейския съюз, Конституцията беше силно повредена. Така започнаха всички неща, които гледаме днес.

- И да се върнем на това, че ПП-ДБ искат шефовете на службите да се назначават от министър-председателя?
- Като цяло световна практика е ръководителите на правоохранителните органи да се назначават от парламента. Когато се стигне до такъв избор – визирам ръководител на съответната структура като директор на полиция, директор на разузнаване, на контра-разузнаване, в нормалните страни критерият е много ясен. Просто се избира един от тримата или четиримата заместници. Това означава, че началникът на тази служба има твърда и предвидима кариера, в която няма „къси пътеки“, както се случва у нас, когато се смени едно правителство и разбутва всичко. Човекът знае как ще се развива кариерата му, той е част от службата, наясно е как функционира системата. Например, днес, за да стане служител на МВР главен секретар, трябва да има 10 години служба и 5 години на ръководна длъжност. За 10 години няма как един човек да стане достатъчно ерудиран в службата, за да стане главен секретар на МВР. А това е длъжност с ранг на четиризвезден генерал. В нормалните държави като Гърция, Турция и всички европейски държави такъв човек е израсъл в службата. Започнал е от самото начало и не е прескачал длъжности, познава материята, познава добре всички връзки в системата. Той е стигнал до заместник благодарение на кариерата, тя го е движила в работата му.

- А у нас защо се изродиха нещата?
- Много неща могат да се кажат по този въпрос защо се изродиха нещата. Просто през 2006 година партийците, а не политиците, защото трябва да се прави разлика между партиец и политик, използваха момента при промените за влизането ни в Европейския съюз, това беше претекстът - знамето на Европейския съюз, и успяха да внесат този сериозен дисбаланс. Тогава извадиха всички служби от Закона за отбраната и въоръжените сили, което е абсурдно. Също така дефинираха, че във „военно време“, всички служби стават отново част от въоръжените сили. Тоест днес един човек в службите, който е цивилен, утре става полковник, ако имаме „военно време“. А това, че този човек няма военна подготовка, че няма никаква представа как държавата започва да работи по време на война, няма значение. Ето пример. Главният секретар на Държавна агенция технически операции (ДАТО) във „военно време“ става четиризвезден генерал? А той може да няма военно образование, защото той е държавен служител. Но има таблица за съответствие на длъжностите и във „военно време“ той става генерал. И друг пример, когато говорим за днешната ситуация, нормално е да имаме преливане на специалисти от служба в служба.

Сега се оказва, че, отивайки от една служба в друга, се започва от нулата, от най-ниската длъжност.

Тоест, няма значение какъв специалист човекът е бил преди това, защото всяка служба си има свой Закон и там се започва от първо ниво. Съвсем нормално е един полицай да стане контраразузнавач – да отиде в ДАНС. Но той има 10 години служба, развил се е, но в ДАНС започва на новата длъжност от най-ниското ниво. Значи веднъж държавата инвестира в този човек, а в новата му служба започва от нулата. Къде отива кариерното развитие? Ако един служител на ДАНС иска да отиде в Държавна агенция „Разузнаване“ (ДАР), същото. А навремето, когато всички служби бяха в Закона за въоръжените сили, това преливане на кадри беше регламентирано и нямаше загуба на държавен ресурс, а сега има. Стигаме и до следващия парадокс. Служител на МВР иска да се премести в ГДИН (Главна дирекция изпълнение наказанията), които са по Закона на МВР. Той трябва да мине цялата процедура за новоназначени и дори да мине на психотест. Ако той не издържи този психотест (друг е въпросът за критериите в тези психотестове), значи ли, че не е годен и за МВР и трябва да го уволнят от там? Просто целта на политиците е да овладеят службите, а не да направят системата да работи.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 22 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Хаха

    21 1 Отговор
    Е най накрая някой да се осмели и да каже истината защо са тези кармули не за доброто на държавата, а някой да си богатият без да се притесняват от проверки и други неща. И това ще продължава докато всичко не се изсече в парламента до дъно.
  • 2 Гандалф

    17 0 Отговор
    На кого не е ясно...че проблема в съдебната система/ и не само там/ идва от политиците...бивши и настоящи..кадруване...постоване на удобни и наши хора по върховете на съдебната система и прочие..и сега същите партийно.. олигархични..структори..пак ще реформират съдебната система...единствения начин..да се направи истинска съдебна реформа..е политици и изпълнителната власт..да не се бъркат и да излязат от нея..
  • 3 чекмеджан ага

    8 3 Отговор
    пак ще дърпам кредитии и.... ля-ля-ляя, у-ля-ляя
  • 4 днес

    23 0 Отговор
    Тези еднокнижници искат тотално да унищожат "разделението на властите", което е основа за демокрацията. Не може Народното събрание да избира част от Съдебния съвет, защо тогава да не се предвиди реципрочност - ВСС да избира част от народните представители. Не може учили-недоучили иззмекяри да променят Конституцията и съдебната система. Джендърите нямат и един месец стаж в система, която искат да променят. Все едно аз да променям схемите в атомната централа!!!!
  • 5 Така е

    11 1 Отговор
    Защото политиците обслужват двата мафиотски кръга на доган и капитал.
  • 6 Опа

    12 0 Отговор
    Законите в България отдавна не работят. Иначе тази управляваща мафия отдавна трябва да е в затвора за корупция, кражби, безстопанственост, геноцид на народа си и д-р. престъпления, а не във властта. Затова никой няма намерение да прави съдебната реформа. Измислиха удобна ротационна система - ти на мен а аз на теб и всичко е наред горе. Трябва да се появи Левски да поведе народа!
  • 7 ДАНС работи само за себе си

    13 0 Отговор
    Това е ясно и за малките деца. Някакви нереализирани момченца и момиченца (както каза един политик навремето) взимат супер високи заплати, за да си играят на контраразузнавачи и да си измислят по цял ден невидими заплахи за националната сигурност, просто за да оправдаят съществуването си. Г-н Иванов е прав, че тази структура е превърната от началниците си в урудливо образувание, работещо само и единствено по команда и всичко мислещо и кадърно вече избяга оттам. Същото е положението и в родната милиция, в частност Икономическа полиция. Униформените поне вършат някаква работа и това са единствените в тези системи, които трябва да останат първа категория труд. Останалите са просто "деловодителки" и не виждам какви вредни условия на труд има при тях. Затова държавата няма пари.
  • 8 хе хе

    0 0 Отговор
    Едно и също е.
  • 9 Кирчо

    10 0 Отговор
    МВР е ОПГ всички началници на ОД на МВР трябва да бъдат сменени.
    На КАТ също.
  • 10 Тия престъпници във властта

    8 0 Отговор
    ..надминаха италианската и колумбийската мафия

    Коментиран от #11

  • 11 То затова мизерията България изглежда

    4 1 Отговор

    До коментар #10 от "Тия престъпници във властта":

    ..като мафиотска клоака застинала някъде 1990 година
  • 12 ИНКВИЗИЦИЯ това се случва те недосегаеми

    7 0 Отговор
    Полицаи практикуват Инквизиция срещу Българи за забавление, а Вътрешна Сигурност и Прокуратурата им потулват престъпленията!
  • 13 читател

    1 6 Отговор
    Поредните глупости от човек с няколко месечен оперативен стаж
  • 14 Айсамани

    2 1 Отговор
    А,шъ мъ звинявати,ама нещо не вдянах.В съдебния процес били 2 на 1,за обвинителите,а няма един осъден политик,висш магистрат и .т.н...Или адвокатите са много добри или просто много се плаща...Просто системата ни е пробита и ял0ва.
  • 15 коцев

    2 1 Отговор
    Най добре е прокуратурата и следствието да не са към съдебната власт, да са обособени в самостоятелна държавна агенция с ръководство избирано от Народното събрание като към тази структура да се предадат и всички разследващи полицай който да са под непосредственото ръководство и контрол от страна на прокурорите .Така няма да има постоянни оплаквания от страна на прокурорите за некачествената работа на дознателите от МВР и от намесата на полицейски началници в Разследването. Ами сега в Стара загора съдии и прокурори още в 11 часа си тръгват от работа и идват следобед между 14-15 часа и никой не им търси сметка за спазване на работно време а затова получават заплати от над 5000лв. По този начин ще се носи пълна отговорност от прокуратурата за провеждането на разследването.Колкото до МВР , според мен има нужда от тотална реорганизация на службите , намаляне на броя на оперативните служители , понеже голяма част от оперативните дела особено в икономическа полиция , а и в криминална са само данни без никаква стойност за разледването.Трябва веднага всички служители в МВР който са пенсионери да бъдат освободени след съответните промени в закона така,че да не бъдат атакувани посъдилищата.Изобщо МВР се нуждае от тотална реорганизация и редуциране и оптимизиране на длъжности и състав
  • 16 дядото

    1 0 Отговор
    моите уважения,но това овладяване отдавна е факт,вие сега го заявявате открито по медиите,но недостатъчно точно и ясно за да горазберат повечето хора в страната.а тя истината е нелицеприятна.