Основата на предимно представителната и сравнително слаба президентска власт в Република България е заложена от Великото народно събрание в периода 1990 - 1991 година. Тогава действащ президент на страната е един от лидерите на опозицията д-р Желю Желев, на което мнозинството на БСП във ВНС се страхува да даде повече правомощия, без да мисли държавнически и в перспектива, както се случва и с предложенията днес, типично по нашенски.
В правомощията на президента не се предвижда законодателна инициатива, която е изцяло предоставена на Народното събрание. Възможността за законодателна инициатива е заменена с едно слабо отлагателно вето, което се преодолява лесно с половината плюс един от гласовете. Д-р Желев предупреждава, че ограничените президентски правомощия ще доведат до едно противоречие, свързано с прекия избор и на Президента и на Народното събрание. От това следва, че те имат еднаква легитимност и очакванията на хората към президентската институция ще бъдат по-високи от реалните възможности на президента.
"Независимо от моето настояване" казва Президентът Желев в книгата "Моята политическа биография" от 2005 г, "аргументирано при това, за разширяване правомощията на президента в новата конституция, парламентарното мнозинство на БСП направи точно обратното - още повече ги окастри. Правото на законодателна инициатива беше заменено с едно слабо отлагателно вето, което лесно можеше да се преодолее с 50 плюс 1 от гласовете на присъстващите в пленарната зала депутати."
Практиката през последните тридесет години доказа действително, че това президентско вето, се преодолява не само лесно, а на практика автоматично, с тези 50 плюс един гласа. Единственият реален резултат от него е да обръщане внимание на обществото върху даден закон или законопроект, когато върху него е наложено президентско вето.
След това въвеждане в темата, стигаме до най-лесната стъпка за разширяване на президентската власт, а тя е върнатите от президента закони да бъдат прегласувани от две трети от народните представители в Парламента, за да влязат в сила. Това на практика увеличава властта на Президента до степен на реален законодател. В този случай Ветото на Президента ще бъде истинско. Понеже практиката показва, че събирането на две трети от гласовете е много трудно изпълнимо.
Такова решение ще ни спести и още един проблем. И това е възможността за създаване на двукамарен парламент. Целта на двукамерния парламент е именно тази - за контрол на едната камара върху другата при приемане на законите. С приемането на силно отлагателно вето - две трети мнозинство при прегласуване на даден закон, реално президентската институция ще играе ролята на втората камара при двукамарния парламент и ще контролира законодателната инициатива на Народното събрание.
Да цитираме отново д-р Желев, който също казва: „Ясните и точни правомощия и отговорности на президента в старата конституция по отношение на армията като върховен главнокомандващ и въобще системата на отбраната на страната и националната сигурност бяха заменени с някакви неясни и двусмислени формулировки в новата конституция, която, както ще видим по-нататък, откриваше прекрасни възможности за война между институциите." стр. 418-419. Все пак първият демократично избран Президент уточнява следното: "Внушението е, че президентът има чисто представителни функции, които се изчерпват едва ли не с раздаването на ордени и медали, и приемането на военните паради (и помилване), също не е вярно. Президентът назначава и освобождава посланиците, които съгласно двете виенски конвенции са негови пратеници при държавния глава на страната, в която отиват. Без съгласието и подписа на президента никой не може да назначава и освобождава посланици. В областта на сигурността и отбраната, в качеството му на върховен главнокомандващ той има важни правомощия, които съвсем не са представителни. Подписва международни договори, свързани със сигурността и отбраната на страната." стр. 447
Действително прекият избор на Президента от народа натоварва неговата фигура и Президентството като цяло с повече очаквания. Затова е добре правомощията на Президента да бъдат увеличени, а най-лесният начин за това е простото приемане на едно по-силно отлагателно вето от страна на Президента, върху приетите от Народното събрание закони.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Анджело
16:06 03.08.2023
2 Хахаха..
16:11 03.08.2023
3 истина ти казвам
16:17 03.08.2023
4 Диамантената ръка
16:24 03.08.2023
5 Хил и хил
16:31 03.08.2023
6 Анонимен
16:44 03.08.2023
7 Те тоя отмени селското жителство
Коментиран от #16
16:46 03.08.2023
8 Политкоректен
16:48 03.08.2023
9 Анонимен
Коментиран от #24
17:04 03.08.2023
10 смях
17:09 03.08.2023
11 БСП на Бунището
18:21 03.08.2023
12 За протокола
Коментиран от #13
18:38 03.08.2023
13 Пха ха ха ха
До коментар #12 от "За протокола":
Кирчококорчовец бля бля бля бля18:55 03.08.2023
14 Русофил Българин
Коментиран от #15
18:59 03.08.2023
15 ТИ ПЪК
До коментар #14 от "Русофил Българин":
Не щем комунорастия......19:25 03.08.2023
16 КЪДЕ ПО СВЕТА
До коментар #7 от "Те тоя отмени селското жителство":
Има такова жителство.....само при соца....Коментиран от #17
19:26 03.08.2023
17 БГ сбъркана логика
До коментар #16 от "КЪДЕ ПО СВЕТА":
Само, че светът живее векове в демокрация, а ние от социализъм и хоп...в демокрацията! Панимаеш разликата?20:31 03.08.2023
18 херодот
22:52 03.08.2023
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 мнение
07:40 04.08.2023
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Психиатър
До коментар #9 от "Анонимен":
Г-не, вие ходили ли сте на училище? Едно изречение не можеш да напишеш бе човече. За психолог си. Какви са тези не свързани мисли, ако въобще става въпрос за мислене де ?12:03 04.08.2023