Венцислав Спирдонов е роден през 1975 г. в гр. Велико Търново. Учил в родния си град - основно училище „Бачо Киро“; профилирана хуманитарна гимназия „Св. св. Кирил и Методий“; Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“. Магистър по история, финанси и право. Отслужил военна служба в ЦУЦПМКН „Христо Ботев“. През периода 2009-2015 г. е регионален и изпълнителен директор на Агенция по вписвания. Два последователни мандата от 2015 до 2023 г. е председател на Общински съвет - Велико Търново. През юни 2020 г. е избран за председател на управителния съвет на Националната асоциация на председатели на общински съвети. Има двама сина – на 10 и 15 години.
-Господин Спирдонов, каква е равносметката ви за изтеклия мандат на Общински съвет-Велико Търново?
Общинският съвет работи спрямо своята „длъжностна характеристика“, определена от Конституцията и законите на държавата. И този мандат не се работеше за бизнес интереси, а за избирателите ни. Лично аз съм удовлетворен от колегите си, по важните теми за общината всеки беше на мястото си. Проведохме 60 заседания, средно с 50 точки, т.е. имали сме над 3000 казуса. Отделно от тях са решените проблеми на нашите избиратели. И ако повечето решения са вземани без особени дебати то това е заради добрата работа на кметската администрация. Няма как да се случват нещата за един град, ако общинският съвет е в постоянна конфронтация с мажоритарно избраният кмет.
-Как се отразиха кризите в държавата-финансова, политическа на функционирането на местната власт?
Ковид кризата се отрази във всички сфери на живота. Това беше най-трудното изпитание, с което трябваше да се справим. Всичко друго минава на заден план, когато е застрашено здравето на хората около теб, на гражданите от твоята община. Адмирации за кмета на Велико Търново, който направи толкова много в тази реална опасност. Изключително труден мандат беше, но за радост преминахме успешно. Въпреки всичките закани как ще фалираме, как не се справяме с проблемите, градът ни е един от развиващите се градове в Северна България.
-Какви по-важни проекти бяха изпълнени в община Велико Търново с подкрепата на местния парламент?
Всяко решение е успех. Всеки човек е важен и не бива да омаловажаваме пчелинът в някое село за сметка на някаква стратегия. Да, общинският съвет определя политиката за изграждане и развитие на общината, но всеки въпрос, преминал през тези 12 постоянни комисии и заседания на съвета, са били внимателно подготвяни от администрацията и съветниците. И за тях е гласувано с отговорност.
Безспорно най-важното решение е Бюджетът за годината. Но тук не трябва да забравяме мисълта на Бисмарк „Политиката е изкуството на възможното“. Желанията и нуждите винаги трябва да се съобразяват с реалните възможности. Обикновено в интерес на едни и в ущърб на други. Да, реалността е проблем. В нея демокрацията е въпрос на осъзнати ограничения, а корекциите на несправедливостта са възможни, когато тя се възприеме като част от по-голямата и обща справедливост на трудния, но истински живот.
-За реализирането на какво не стигнаха изминалите 4 години?
Сигурно има много неща, които не сме свършили. Изглежда не съм успял да обясня какви са правомощията на общинският съвет, на общината, на правителството, на съда, на парламента и др. Често срещам хора, които не разбират тези основни правни понятия и не знаят как да подходят. Да, без съмнение публичността на основни права и задължения на гражданите ще доведат до решаване на много проблеми. Ако един човек знае, че е в правото си или че има задължение то това би допринесло за по-бързото решаване. Тогава ще отпадне темата „аз имам човек“, защото ти самият ще си човекът, който знае как и къде. Със сигурност това включва и развитие на електронните услуги, изграждане на механизми за минимална субективност.
-Какви новости в работата на Общински съвет-Велико Търново инициирахте и въведохте като председател?
Според ЗМСМА председателят на съвета: свиква съвета на заседание; ръководи подготовката на заседанията на съвета; ръководи заседанията на съвета; координира работата на постоянните комисии; подпомага съветниците в тяхната дейност; представлява съвета пред външни лица и организации. Мисля, че успях да изпълня тези изисквания на закона, дори надграждах, доколкото ми позволява нормата.
Смятам, че нашият общински съвет има много добре конструирани правила и механизми. Ние бяхме първенци в публичността на материалите, тяхната регулярност, видео излъчвания, работа по време на ковид криза, участие на граждани и т.н.
-Кои са най-актуалните предизвикателства пред местното самоуправление в Република България?
Пред местното самоуправление са най-големите предизвикателства, защото местната власт е най-близо до хората, тя най-добре усеща пулсът на обществото. А той се променя ежедневно, проблемите се появяват ежеминутно. За мен работата на кмета, като орган на изпълнителната власт в общината, е най-трудната и отговорна позиция в обществената стълбица. Общинският съвет трябва да коректив, но не „контра“ на кмета. Същото важи и за кмета.
-Вие сте радетел на идеята за финансова децентрализация на общините, за която настоява и НАПОС-РБ. Има ли шанс да се осъществи?
НСОРБ и НАПОС работим активно в тази посока. Дано след местните избори депутатите и изпълнителната власт се вслушат в нашите идеи.
-Вие сте председател и на Националната асоциация на председателите на общински съвети в Република България. Как оценявате работата и инициативите на НАПОС-РБ?
Ковид кризата доста попречи на работата ни, но със сигурност гласът на общинските съвети се чува. Благодаря за доброто сътрудничество на НСОРБ и на Национална асоциация на секретарите на Общини в Република България.
-Какви са перспективите пред Асоциацията?
Организация, в която членуват над 200 председатели на общински съвети, хора, които най-добре знаят болежките на обществото е задължена да продължи да бъде начело на обществените дела.
Как ще спечелите отново доверието на гражданите
Политиката е един непрекъснат процес на добри дела, ангажименти и комуникация. Това е най-добрият начин да се спечели доверието.