Last news in Fakti

19 Ноември, 2023 19:00 4 402 51

Петър Кичашки: Как да намерим съюзници за Шенген

  • шенген-
  • австрия-
  • холандия-
  • петър кичашки-
  • българия-
  • мнения

Австрия ни е противник, защото доставя и изнася стоки до Световния океан през канал Дунав-Майн-Рейн

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Единадесет часа вечерта. Наближавам ГКПП „Кулата“, връщайки се от професионален ангажимент в Атина обратно към България. Автомобили почти няма. Опашката за коли е има-няма общо седем-осем возила. Опашката за камиони обаче е километрична. Буквално минават пет-шест километра, в които подминаваме ТИР след ТИР. Камиони, които ще изгубят половин денонощие, ако не и повече, за да преминат българо-гръцката граница. Изнервени водачи си изпускат нервите и блокират и платното за автомобили като попадам в близо едночасово задръстване. Без да има автомобили, искащи да преминат границата. Яд ме е на шофьора на камион, блокирал пътя. Но го разбирам. Той ще чака часове. Десетки часове.

От другата страна на България, край Видин, откъдето съм родом, мои близки ми разказват какво виждат там в същия ден. Отново километрична опашка, дори по-голяма от тази на „Кулата“. Опашката от камиони стига след Дунавци, от първия до последния камион сигурно има над десет километра. Целият Видин е блокиран. Камиони на местни фирми не могат да се приберат, не могат да доставят стоки, включително храни и лекарства. Пътят е тесен, включително леки автомобили попадат в няколкочасови задръствания. Видин на практика отсъства от картата на света, когато се появи такава опашка. Целият областен град остава изолиран.

Кажи-речи по същото време получавам обаждане от бизнес-партньор от Румъния. Човекът почти плаче по телефона, търси съвет. Негови камиони се налага да минават ежедневно между румънския Тимишоара и унгарския Сегед. Разстоянието от има-няма 120 километра се взимало за средно 12 часа. Опашките с камиони били главозамайващи. И през Арад е същото, на горе - също. Всички камиони за Западна Европа през мостовете на Видин и Русе, но и през фериботите на Оряхово, Свищов и Никопол се струпват на румънско-унгарската граница и преминаването е кошмар. Знае, че имам логистична експертиза и ме пита какво да прави. Отговарям просто - няма какво да се направи, пускай камионите с двойка шофьори, за да не им свършат часовете за шофиране на опашката и да седят там с дни, вместо с часове.

Преди близо година обясних от страниците на „Труд news“, че казусът с Шенген се дължи основно на евентуалната конкуренция, която ще се появи на холандците и техния флагман Ротердам. В кратце тезата е следната - при влизане на България и Румъния в Шенген стоките от Китай и Индия ще влизат най-лесно и бързо през пристанище Пирея в Атина. Ако сме в Шенген, тогава от Пирея стоките ще пътуват безпрепятствено до цяла Централна, а защо не и Западна Европа на камиони. Да не говорим, че с достъпът ни до Дунав и с малко повече държавническо усилие бихме могли да натоварим стоките по реката и оттам на много ниска себестойност да ги закараме навсякъде от Будапеща до Амстердам.

Но, ето че мина година и Нидерландия продължава да ни спира за Шенген. Приглася u Австрия, чиято столица Виена интензивно доставя и изнася стоки до Световния океан, използвайки каналите между Дунав, Майн и Рейн, за да стигне до АРАГ (както се означава пристанищата зона на Амстердам, Ротердам, Антверп и Гент). От тези четири порта Ротердам е перлата в короната. Едно от най-натоварените пристанища на планетата. Пристанище, което поставя Нидерландия на световната икономическа карта. Ако него го няма, то страната ще бъде едно средностатистическо икономическо джудже.

Това е причината България да не е в Шенген. Не слушайте говорещите глави, които ви обясняват врели-некипели за мигрантски вълни и прочие глупотевини. Само който не е бил в Нидерландия, може да реши, че там имат проблем с българската граница. Глупости на търкалета. Цял Амстердам е пълен с мигранти от цял свят. Почти същото важи и за Виена.

Въобще не е вярно, че причината за спирането ни към Шенген се корени в някакви проблеми на българо-турската граница. Дори и такива да има, не е в това проблемът. Следвай парите, както се казваше във вечната класика „Цялото президентско войнство“. В случая парите показват нещо съвсем простичко - Нидерландия няма интерес Пирея да стане нейн конкурент. При влизане на България и Румъния в Шенген, стоките от Индия и Китай ще преминават Суецкия канал и ще акостират на най-близкото голямо пристанище - Пирея. Оттам би било въпрос на броени часове стоките да стигнат до Централна и Западна Европа.

В момента какво се случва? Ако стока бъде разтоварена на Пирея, тя има два възможни пътя. Вариант едно - с камион през Гърция, десетки часове на „Кулата“, през България, десетки часове на „Дунав мост 2“, през Румъния, десетки часове на румънско-унгарската граница. Вариант две - с камион през Гърция до фериботите на Патра или Игуменица и после в Италия - я Венеция, я Бари, я Анкона. После през цяла Италия, през скъпите тунели под Алпите, та до „обетованата“ Западна Европа. При вариант едно имаме значително оскъпяване, заради десетките изклишки човекочасове шофиране. При вариант две имаме значително оскъпяване, заради безумно скъпите фериботи. Резултатът е такъв, че в момента на превозвачите им е по-евтино корабите да минат през цяло Средиземно море, през Гибралтар, покрай Франция, Ламанша, та да акостират в Ротердам, откъдето вече няма оскъпяване до зона „Шенген“.

Това е причината да не ни пускат в Шенген. Пари. Нищо повече, нищо по-малко. И тук големият въпрос е какъв е изходът? Според говорещите телевизионни глави ние трябва да сме се справели с миграцията. Мигар, ако го направим ще ни пуснат, а? Вярвате ли го това? Ама честно? Това са приказки за наивници. В случая става въпрос за бизнес и политика. И ние трябва да подходим като хора, които разбират от бизнес и политика, а не като лаладжии. Както, впрочем, постъпваме обикновено.

Какво може да се направи? Трябва да търсим съюзници. Естествените ни съюзници са Румъния и Гърция. И доколкото с Румъния нямаме проблем, то Гърция умело пасува до момента. Причината е проста и се корени в гръцкия национален интерес. След кризата от 2008 г. т. нар. „Тройка“ принуди Гърция да разпродава на безценица национални активи. Един от тях се оказа пристанище „Пирея“, което попадна (като собствено, а не концесия!) в ръцете на Китай. Гърция няма интерес Пирея да се развие, защото Гърция не печели от Пирея, печели Китай. Виж, ако ние подкрепим Гърция при бъдещ техен ход по национализиране и/или ограничаване на Китай в Пирея, тогава Атина би била много по-разговорчива. Те имат нужда някой да им пази гърба, ако предприемат такъв ход, а ние имаме нужда някой да ни помогне за Шенген. Бихме могли да сме естествени съюзници по въпроса.

Необходима е обаче дипломация. Национално отговорна, дългосрочна, далновидна, умна дипломация. Нима нямаме хора, които да могат да изработят такъв про-български фронт за Шенген? Имаме, разбира се. Въпросът е защо българската държава продължава да действа наивно и дилетантски по този тъй важен казус. Лаладжии ли сме или просто ни е угодно да се правим на глупави? И в двата случая е ясно едно - докато политиците се вземат в ръце и осъзнаят отговорностите си, ще страдаме всички.


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 65 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    31 9 Отговор
    Шенген умре.
  • 2 Делю Хайдутин

    21 8 Отговор
    Израел праща милиони палестинци в ЕС.Какъв Шенген?
  • 3 ес втора ръка

    34 10 Отговор
    и втора употреба, всеизвестна законна дискриминация, и храна ни дават второ качество.... по съветско време нещата стояха демократично
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Какъв Шенген, какви 5 лева?

    25 31 Отговор
    Във Външно Министерство работят национални предатели! България е единствената страна от ЕС, която издава визи на руснаци!
    Има няколко банки, които в нарушение на европейските санкции отварят сметки на руснаци!
    Кои са тези банки, тук няма да казвам, ДАНС лесно може да ги намери, руснаците сами си ги казват в ютюб каналите за България!

    Коментиран от #11, #34

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 ПСР

    46 8 Отговор
    Чудесна статия и мнение на автора.Браво за пуб
    ликуването й.
  • 11 Едната банка е на

    24 3 Отговор

    До коментар #5 от "Какъв Шенген, какви 5 лева?":

    бившата приятелка на Бойко!
  • 12 ИМПЕРИАЛИСТ

    25 5 Отговор
    Съюзници гърците, ха-ха?
  • 13 Бай той Толстой

    15 8 Отговор

    До коментар #8 от "400 000 имота":

    А бе ти да не сиебан от руски полковник?Е как е,боли ли много?

    Коментиран от #48

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 МАЙ

    20 2 Отговор
    Когато създадоха Шенген нямаше войни,нямаше бежанци, а и САЩ не бяха взели на прицел Европа.
    Създадоха го 12-13 държави,но сегасе превръща в балон и нещата са добре ца централно европейските държави,за периферията -буфер...ще чакан.
    Пък да не говорим за едни украинци, които станаха шенгенци преди други членове..
  • 16 Хорхе Сантер

    30 19 Отговор
    Извинявайте, но написаното по-горе е ГЛУПОСТИ НА ТЪРКАЛЕТА!
    Няма как да оценя по друг начин това бълнуване за Пирея, фериботите, Кулата и тунелите под Алпите.
    .
    България няма да бъде допусната в Шенген, защото след 14 години управление на Банкянската Мутра с харема му, Дянков, Прасето от ДПС и компания от "съдии" и "прокурори", името на страната навсякъде по света, не само в ЕС, е синоним на КОРУПЦИЯ!!!

    Коментиран от #46

  • 17 Кирил

    14 10 Отговор
    Глупости.
    Пазарите са в Европа, където е населението. За чий им е да тътрят камиони от Пирея до западна Европа, като морския транспорт е до 14 пъти по евтин . Естествено, че ще разтоварват на Ротердам. Контейнер от Китай до Ротердам е 6000 долара. Контейнер от Китай до Пирея е пак толкова плюс 2500 долара за камионен превоз до централна Европа

    Коментиран от #20

  • 18 Ти си

    20 5 Отговор
    В евро парламента Нидерландия казва "А" България и Румъния казват "вето" , Австрия казва "Б" България и Румъния казват "вето" -и те така ...
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 000013

    19 2 Отговор

    До коментар #17 от "Кирил":

    С бе умник за колко време се стига от Суетския канал до Ротердам , колко време корабите висят на външният рейд ? Времето е пари а от Суетския канал до Пирея времето е много кратко от там контейнерите могат да се натоварят на влакове , камионите също , хем по-бързо , хем по-евтино

    Коментиран от #22, #35

  • 21 да допълня

    14 1 Отговор
    Добър анализ, но има и друга уловка за която рядко и малко се говори. Нидерландия е държавата в ЕС, която е с най либерален режим към дрогата макар, че наскоро уж позатегнаха малко нещата, но това е по скоро формално. Дали това е случайно? Разбира се, че не! Това е начина чрез по либералните правила да се намират вратички за по лесно заобикаляне на по строгите. От там нататък пътя е почти без препятствия, а вероятно и Австрия е включена в схемата за разпространение по нататък в Европа. Този бизнес, макар и нелегален, в никакъв случай не е по малко доходен за една държава. А и не само за държавата.
  • 22 Иван

    18 5 Отговор

    До коментар #20 от "000013":

    Не зацепвам.
    Мигар във Франция и Испания няма пристаница, та са останали само до Ротердам?
    Ако влизаме в Шенген единствено, за да транспортираме по-бързо китайските стоки до Западна Европа, тогава по-добре да влезем в... Китай - ще имаме гарантирано и стоки и транспорт.
    Нещастници!

    Коментиран от #24, #25

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 ха, ха, ха...

    13 2 Отговор

    До коментар #22 от "Иван":

    Ами то и в Бургас и Варна има пристанища, ни нито един кораб не си разтоварва стоки предназначени за Eвропа. Те дори да дойдат три кораба наведнъж има да ги разтоварваме три седмици. Какво ли да ти обяснява човек, като сам казваш, че не зацепваш на горния етаж.
  • 25 000013

    13 1 Отговор

    До коментар #22 от "Иван":

    Франция и Италия си имат пристанища но капацитета и инфраструктурата им не е с капацитет който може да поеме целия трафик . А ползата за нас ще е увеличаване на товаропотока което означава повече пътни такси , повече приходи за хазната
  • 26 Име

    13 0 Отговор
    Има логика, щото Холандия е била в миналото много могъща в търговията. Нищо чудно.

    А и никак не ни харесват някак си. Считат ни за трето качество.
  • 27 Баце

    6 2 Отговор
    Я се праим на прост.
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Русороб

    8 8 Отговор
    От войната рускините пак ще останат без мъже и ще тръгнат пак да се омъжват за бг цигани. Пак ще се народят много русофилчета.
  • 30 Руски еничари, мекерета

    10 10 Отговор
    Историята на България е низ от предателства! Като започнеш от предателите на Левски и Ботев и свършиш до днешните национални предатели - русофилите!

    Коментиран от #36

  • 31 Ван дер Любе

    13 3 Отговор
    Крайно време е да разберем, че проблемът е в България. Целият ЕС си го мисли: Руското влияние и безнаказаните прокурори спират България за Шенген. В наш интерес е това да се промени. И то не заради Шенген, а заради Магнитски, където се появяват партии като ДПС, ГЕРБ, БСП и то на високо ниво: Пеевски - Доган, Горанов - Борсиов, Овчаров - Станишев - Нинова. Докато съдебната система обслужва мафията, България ще загива.
  • 32 Браво

    11 0 Отговор
    За този коментар! Точно отразява нашият проблем с Шенген! Да напомня само че Шенген е свободно движение на хора и товари, неговата икономическа полза е огромна за страните членуващи в съюза! За който не знае товари означава бизнес!!!
  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Ъхъ, ъхъ

    6 2 Отговор

    До коментар #5 от "Какъв Шенген, какви 5 лева?":

    Ти гледай, какво ще стане като падне КиiФ!!! Ще задаваш въпроси на елените в тундрата, а чукчетата ще те смазват отзаДи с китова мас!
    Полярен гейпарад, без тротинетки, само шейни, елени и чукчета!
  • 35 Знайко

    4 6 Отговор

    До коментар #20 от "000013":

    Ако карам стока за Париж,Брюксел,Стразбург или Кьолн,Дюселдорф и други по Рейн за чии ми е да разтоварвам на Пирея?И после да се клатя с тира през цяла Европа.Най бързо и евтино е с кораб.А ако много се бърза разтоварвам в марсилия и от там за нула време съм в Париж или Брюксел или в Рурската област.Само се чудите какви интриги и конспирации да мислите.И на крива ракета...........
  • 36 Русофил

    6 4 Отговор

    До коментар #30 от "Руски еничари, мекерета":

    Ще бъдеш излекуван от евроатлантическият си ФАЛШИВ, патриотизъм! Ще се лекуваш и ще учиш история, ще се лекуваш и ще учиш история!
    Ще боли много, но ще станеш като нов! Като бонус ще ти бъде върнат оригиналния пол!

    Коментиран от #39, #51

  • 37 Ком

    4 1 Отговор
    Много си зле с логистиката, господин директоре, на Института за модерна политика.
  • 38 бай Даньо

    5 1 Отговор
    Статията ми хареса но накрая се изложи за съюза с гърците . Умни хора са виждали глупост в съюз със гърция още ПРЕДИ балканската война 1912 г, какво остава за днес ....

    Коментиран от #43

  • 39 Доктор Рачо Петров

    4 4 Отговор

    До коментар #36 от "Русофил":

    Лекувам русофили от патологична омраза и българофобия по стара и изпитана рецепта. Гарантирани резултати.
  • 40 Събеседник

    4 1 Отговор
    Адмирацииии за автора
    Всичко написано е точно така
  • 41 ежко

    5 0 Отговор
    Евала!Значи гурците като харчеха,харчеха и накрая продадоха пристанището в Пирея на китайците, сделката беше супер,а?А сега да го национализирали,а ние да помагаме.Пешоооооооо!Утре на теб някой ще ти национализира апартамента,за който си плащал и ще режеш като убодено мече!Това ли ти е "модерната политика"?Силно ще се радвам,да дойде някой и а ви закрие!По-точно да ви спре грановете и вие сами ще се пръснете като битълсите!
  • 42 A на мен не ми пука. Защо ли?

    3 3 Отговор
    Защо през България да преминават стоките за Австрия? Пътувам си за където поискам. Лятото морето се пръскаше от туристи. Магазините са пълни със всичко. С какво Шенген ще подобри живота ни? Ааааа, може би за много време се минава през границите? За КОЙ ще е от полза Шенген? За шепа трафиканти ли?
  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 1020

    2 0 Отговор
    Не знам дали не е по-смислено да сключим двустранни споразумения с Гърция и Румъния. И без това към Сърбия и РСМ не може да имаме Шенген. Даже може и да ги стресне това симпатягите в Брюксел.
  • 45 Шаран БГ

    3 3 Отговор
    Влизането в Шенген няма с нищо да подобри живота на редовия български гражданин !! Вероятно имащите ще имат още по-вече....... И аз не разбирам за какъв Шенген се натискат българските политици, когато ЦЯЛАТА страна е затрупана с боклуци, когато безсъвестно унищожаваме горите, не се строят автомагистрали в страна, която е транзитна за много стоки, когато не се създават предприятия дори за леката промишленост, и т.н. и т.н.
    Като няма елементарни условия за живот на населението, само Шенген ни липсва, че и търсим съюзници........!?
  • 46 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 47 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 48 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 49 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 50 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 51 Хохохо

    0 0 Отговор

    До коментар #36 от "Русофил":

    На тебе така ли ти върнаха оригиналния пол?