Тези дни станахме свидетели на поредната провокация от страна на „светейшия патриарх Московски и на цяла Русия”, както е пълната титла на руския патриарх Кирил. През миналата година швейцарският вестник „Блик“ представи информацията, че най-високият човек в Руската православна църква (със светско име Владимир Гундяев) през 70-те години на ХХ в. бил активен агент на КГБ в Женева. Полицейското досие под заглавие „Монсеньор Кирил“ се пази във федералния швейцарски архив в Берн. Аз няма да се спирам на десетките факти за шпионска дейност и доносничество, изнесени от вестника. Но за нас е важно отношението на патриарх Кирил към България.
На 13 януари тази година той изпрати съболезнователно писмо по повод кончината на Сливенския митрополит Йоаникий. Писмото обаче е адресирано не до Негово Светейшество Българския патриарх Неофит, а „до членовете на Св. Синод”, което е грубо нарушение на църковния протокол в такива случаи. „Несъмнено не става дума за протоколна грешка, а за съзнателно пренебрегване на Негово Светейшество патриарх Неофит като предстоятел на Българската православна църква” – коментират специалистите по каноническо право.
Но това е само последната изцепка на патриарх Кирил. Само преди три месеца той нарече българското правителство „сатанинско” по повод изгонването на архимандрит Васиан и още двама души от подворието на Руската православна църква в София. А помним 2018 г., когато Кирил смъмри в 6-минутна назидателна реч президента Радев заради словото му на тържествената заря на 3 март в София. Тогава българският държавен глава изрази признателност за националното ни освобождение не на единната руска армия, а на различните народи, които са я съставяли. Тогава с пяна на уста патриарх Кирил почти крещеше: „Още веднъж искам ясно да ви кажа, че Русия е освободила България. Не Полша, нито Литва, нито други страни. Русия. Искам откровено да кажа, че ми бе трудно да слушам всички тези позовавания на участия на други страни в Освобождението. Нито полският Сейм, нито литовският Сейм са вземали решение за започване на война с Османска Турция.”
Добре, Ваше Светейшество. Нека бъде така, явно Вие сте много вещ по историческите въпроси. Тогава обаче нека Ви попитам какво ще кажете по генералния въпрос за това – кой покръсти русите?
В съвременната историческа наука „Кръщението на Киевска Русия” е понятие, което се възприема като процес от взаимосвързани събития в края на Х в. Те включват личното покръстване на киевския княз Владимир Святославич, неговото обкръжение и населението на най-големите градове на Киевска Русия, както и създаването на църковна организация там. По принцип, следвайки летописната традиция, събитието „се слага” в 988 г. - дата, считана за начало на официалната история на Руската църква. Някои обаче с основание смятат, че това се е случило през 990 или 991 г.
Според днешната официална историография от Путиновата ера, покръстването на русите става в края на Х в. от мисия на Цариградския патриарх в Константинопол. Но и тези „хранени” от властта историци признават, че изворите дават противоречиви сведения за точното време и обстоятелствата около приемането на новата религия. А в началото на ХХ в. се оформя плеяда руски учени, които се занимават с този въпрос. Такива са професорът от Московския държавен университет А. Шахматов - един от най-големите езиковеди на времето си, и богословът и обер-прокурор (представител на императора) в Светия синод на Руската православна църква проф. А. Карташов.
Но особено място има историкът-славист и декан на факултета за обществени науки към Петроградския университет проф. М. Присьолков. Той формулира важна теза, подкрепена от другите двама учени. През комунистическия и посткомунистическия период възгледите на Присьолков са игнорирани, а той изкарва десетина години по лагери. Но неочаквано днес се появи руски учен, възродил „теорията на Присьолков”. Става дума за професора по църковна история М. Первушин, който след 2011 г. завежда PR сектора на отдела за външни църковни връзки на Московската патриаршия.
Тези историци са категорични, че Руската православна църква под формата на „Митрополия на Киев и цяла Русия” е създадена не от Вселенския патриарх в Константинопол Николай ІІ Хрисоверг, а от Българската патриаршия в Охрид. Версията за кръщение на русите от гърците е измислена от техните духовници, за да се утвърди ролята на Византия. Тази фалшификация заляга в написаните по-късно жития на св. Владимир и е преповтаряна многократно (вж: В. Первушин. Информационная война в Древней Руси. – Вестник славянских культур, Москва, 2016, т. 41, 3).
В тази обширна статия проф. М. Первушин развива идеите на М. Присьолков как е станала тази машинация и измама. В основата ѝ стои т. нар. „Корсунска легенда”, разказваща как при обсадата на град Корсун княз Владимир помолил горещо Бог, който му дал победа. В отплата владетелят отправил пратеничество в Константинопол, за да приеме неговият народ християнството, а той да получи ръката на императорската сестра. Императорът го послушал и му пратил „много дарове и мощи на светци”.
Всъщност в руските извори няма нито дума за първия половин век след приемането на християнството от княз Владимир. Такива сведения се появяват чак за 1037 г., когато започва да се строи киевската катедрала „Св. София”, и за 1039 г., когато митрополит на Киев става гъркът Теопемт. А за периода след 988 г. тегне пълна мъгла, защото, според Шахматов и Присьолков, именно Теопемт унищожава всички данни!
Проф. М. Первушин пише, че „тази „информационна война” унищожава на практика всички исторически свидетелства за първите 50 години от съществуването на Руската християнска държава.” Той припомня думите на проф. Присьолков, че Теопемт подлага на истинско гонение хората, изповядващи порядките от времето на Владимир. Нещо повече, гъркът преосвещава издигнатата от този княз първи християнски храм - Десетинната църква, за която е доказано, че в строежа ѝ са взели участие български майстори. Именно по негово време започва да се строи „Св. София”, проектирана вече в чисто византийски стил. И не е случайно, че чак до монголското нашествие в началото на ХІІІ в. Руската църква се ръководи само от гърци!
Проф. Первушин не прави грешка да нарича Охридската църква Архиепископия, а я назовава Патриаршия. И това е абсолютно правилно, защото през последните две десетилетия на Х в. Охрид е средище на пренесената от Преслав и Дръстър (Силистра) Българска патриаршия. Това е напълно доказано, защото, когато през 1018 г. император Василий ІІ най-сетне покорява Българското царство, той я закрива и създава в Охрид „Архиепископия на цяла България”. В грамотата на императора-победител е записано: „Пресветият архиепископ на България да притежава и управлява всичките български епископства и всички градове, които бяха под властта на царете Петър и Самуил”. Впрочем Охридската архиепископия има сходна съдба и само първият архиерей - Йоан Дебърски (1019-1037), е българин, докато после всички са гърци. А годината 1037, в която започват и кардиналните промени в Киев, едва ли е случайна!
Казано накратко, Руската православна църква е създадена от цар Самуил в годините, когато той води безмилостна схватка с Византийската империя. И това е много важно да се знае от днешните „русофили”, които поглъщат с наслада и безкритичност всяка дума, изречена от пропагандаторите на Путин.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Софийски
Коментиран от #6, #17, #19
16:03 20.01.2024
2 Руснаците никога няма да признаят
„Трябва да изразя своето тъжно мнение за руския човек — той има толкова слаба мозъчна система, че не може да възприема реалността като такава. За него има само думи. Неговите условни рефлекси са съгласувани не с действията, а с думите».
Коментиран от #5
16:03 20.01.2024
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Аз....
16:04 20.01.2024
5 Същата мозъчна система имат и нашите
До коментар #2 от "Руснаците никога няма да признаят":
русофили, затова обичат Русията, а мразят Родината си!16:05 20.01.2024
6 да де
До коментар #1 от "Софийски":
Що бе краварите и ингилизите да не би да имат своя писменост?Коментиран от #164
16:05 20.01.2024
7 РЕАЛИСТ
Коментиран от #15, #103, #194
16:06 20.01.2024
8 Тоя соросоид...
16:06 20.01.2024
9 Не си прав, да знаеш!
До коментар #3 от "Последния Софиянец":
Чети "Укритото и премълчаното в българската история" и там ще получиш отговор на всички твои въпроси!16:07 20.01.2024
10 Госあ
Коментиран от #21, #37
16:07 20.01.2024
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Тоест
16:09 20.01.2024
13 Филипс Македонски
16:09 20.01.2024
14 За какво да признава ?
16:09 20.01.2024
15 Госあ
До коментар #7 от "РЕАЛИСТ":
Азбуката не е. Да оставим настрана кирилицата, но и за глаголицата не е напълно ясен произхода на Кирил и Методи. Освен това става дума за Източна римска империя, а не за ГърцияКоментиран от #38
16:09 20.01.2024
16 Путинофил
А вицето Илянчето падна на колене пред руският поп да му целува ръце, а след това издаде стотици БГ паспорти на руските шпиони! В нормалните държави Митрофонова щеше да бъде изгонена веднага!
Коментиран от #60
16:10 20.01.2024
17 Само питам
До коментар #1 от "Софийски":
След като България е кръстница на Русия, има ли вяра днес у българите? В какво вярваме, в кукеров ден, сурва, банго васил, нова година или в хороскопа на Алена. Ето това се нарича лицемерие. По-скромно професое, по-яваш. Проявста на неуважение към архиереите на Светата Църква е грехът на гордостта.16:12 20.01.2024
18 Вера
Гледайте в Ютуб интервюто на Карбовски с Митрофанова. Там Митрофанова разказва част от руската история. и ясно каза, че писмеността и християнството са приели от България.
16:13 20.01.2024
19 Ти си
До коментар #1 от "Софийски":
Защо , да не би британската , френската или която и да е друга империи в Европа да имат своя азбука ? Всички са ползвали и ползват латинската азбука ! А пък за империята САЩ да не говорим че и тя няма собствена азбука и писменост !Ама така е от къде да знае това поредната жертва на образователната ни система .....
Коментиран от #30
16:13 20.01.2024
20 Башкирите възстанаха !
16:13 20.01.2024
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Сатана Z
"Историята на арменската колония в България датира от V век. През периода на византийското владичество много арменци се преселват на територията на България. През 9 век с усилията на византийската арменска императрица Теодора Мамиконян християнството е провъзгласено за държавна религия в България, пише Ноевият ковчег.
През 997-1018г България е управлявана от арменската царска династия Камитопули (на арменски - Комсадзаг), произхождаща от Никола (Никогайос) и Хрипсимия от Армения. Това е династия на православните арменци, оставила забележима следа в историята на България. Синовете на основателя на династията арменецът Никола - Давид, Мойсей, Аарон и Самуил - управлявали в различни части на държавата, която включвала териториите на днешни Албания, Гърция, Македония и Турция.
Коментиран от #124
16:13 20.01.2024
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 000013
До коментар #3 от "Последния Софиянец":
Офффф16:14 20.01.2024
25 Каква Русия
16:15 20.01.2024
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 путин на 24 май каза по телевизията, че
Коментиран от #32, #34, #100, #187
16:16 20.01.2024
28 Боруна Лом
16:16 20.01.2024
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Боруна Лом
До коментар #3 от "Последния Софиянец":
ВЕЛИКА АМА КРАВАРИТЕ БЛАГОДАРЕНИЕ НА НАШИТЕ ПРОДАЖНИЦИ НИ ЗАЛИЧИХА!Коментиран от #44
16:17 20.01.2024
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Град Симитли
... Професор по история, ама от НЕбългарски университети
и виден Бойкоблизец!
Коментиран от #76
16:18 20.01.2024
36 Ние сме езичници, бе !
16:19 20.01.2024
37 катран
До коментар #10 от "Госあ":
А сега..кво правим..„+Кръщението на Киевска Русия+ не пише Украйна..сигурно грешка на езика..Коментиран от #138
16:19 20.01.2024
38 РЕАЛИСТ
До коментар #15 от "Госあ":
Много е ясен произхода на Кирил и Методий. Деца на византийски велможа, отгледани от чичо си Лъв , висш военен при императора. Изпратени да дадат азбука на Моравия по лична заповед на Императора. Колкото за кирилицата. Климент Охридски е от Македония, където се е говорило само гръцки. Самата азбука е префасонирана гръцка азбука. Не си станал мюсюлманин , само защото Борис обичал свински пържоли. Иначе искал да приемем религия , далече от гръцката. Волжките българи обаче са станали мюсюлмани. На кого да благодарят?Коментиран от #51, #195
16:20 20.01.2024
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Демократ
Коментиран от #117
16:21 20.01.2024
41 С/Р от. ,, уики,,
16:21 20.01.2024
42 АГАТа Кристи
Коментиран от #50
16:21 20.01.2024
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Мехмед
Коментиран от #69
16:23 20.01.2024
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 123
До коментар #3 от "Последния Софиянец":
Оказва се, че си и последен по сивота в кратуната. При теб няма сиво - БЯЛО е !16:26 20.01.2024
48 Като знам как руснаците лъжат
16:26 20.01.2024
49 Овчаров, защо не си ровиш из Каменяците
16:26 20.01.2024
50 Демократ
До коментар #42 от "АГАТа Кристи":
Това е психическо заболяване непознато на медицината досега, но трябва масово лечение и се нарича РУСОПАТИЯ. Социопатията се лекува някак си, психиатрите трябва да открият лек.16:26 20.01.2024
51 Госあ
До коментар #38 от "РЕАЛИСТ":
Пълни глупости и догадки си написал. Половината глупости, другата половина догадки. Византийски лъв първо не е националност. Империите са мултинационални. Принципно, аз имам много далечни роднини от Солун, за които знам. Знам и с какво се занимават от дядо ми, но това е друга тема. А Борис по съвсем други причини се обръща към Византия и те нямат нищо общо с пържолите.Коментиран от #62
16:28 20.01.2024
52 Бесен-_ Язовец
Коментиран от #83
16:28 20.01.2024
53 Хисторик
16:30 20.01.2024
54 С руснаците трябва да бъдем умерени
Който и да е създал азбуката, най-значимите произведения, написани на кирилица, са дело на руснаци. Който и да им е дал християнството и богослужебните книги, църквите на руснаците са по-високи и са много повече от нашите, а вярващите богомолци там бяха повече както при социализма, така са и сега. Дори на свет ден нашите църкви сега са празни, а техните са пълни.
Излишно е да се зъбим на руснаците. С тях трябва да се общува по-умерено, защото утре може да се окаже, че точно така е трябвало. По-леко! Пък, доколкото знам, Николай Овчаров има много близки роднински връзки с тях.
Коментиран от #59, #61
16:30 20.01.2024
55 Хахаха хахаха
16:31 20.01.2024
56 Госあ
16:31 20.01.2024
57 Умен по цялата глава
16:31 20.01.2024
58 Сега руските попове
16:33 20.01.2024
59 Госあ
До коментар #54 от "С руснаците трябва да бъдем умерени":
Ето това много ме дразни у продажниците към руска страна, напълно отричат всички приноси на България, което си е абсолютно национално предателство. Руснак е написал кирилицата ! Гундяев !Коментиран от #107
16:34 20.01.2024
60 Остап Бендер
До коментар #16 от "Путинофил":
Продажници. Продадоха всичко българско. Сега реват,че тотемите имЩе ги разрушат и няма на кого да се кланят.
16:34 20.01.2024
61 Русороб
До коментар #54 от "С руснаците трябва да бъдем умерени":
с робско мислене !16:36 20.01.2024
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Госあ
16:37 20.01.2024
64 Ха ха ха ха
До коментар #34 от "Последния Софиянец":
Тогава според тебе тагаренюк е истински балгериън пейтриът. От трън та на глог, че е по - висок.16:39 20.01.2024
65 Госあ
До коментар #62 от "РЕАЛИСТ":
Точно тогава е имало сериозни причини Борис да се обърне към Византия. И не само тогава, Византия е бил слона в стаята до България. А титлите не са националност. националността е римляни ! Какви гърци, какви 5 лвКоментиран от #75
16:40 20.01.2024
66 В.В.П.
Коментиран от #96
16:40 20.01.2024
67 Оф ц а та
16:40 20.01.2024
68 мик
Коментиран от #73
16:41 20.01.2024
69 Сус бре
До коментар #45 от "Мехмед":
кератапезевенк.16:42 20.01.2024
70 В.В.П.
16:43 20.01.2024
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 И за какво ...
16:46 20.01.2024
73 Госあ
До коментар #68 от "мик":
Ти у коя история чете за гръцката империя ? Голем Академик ше се извъдиш ! Пак повтарям, ако историята за руското православие е неясна (всъщност за самата Киевска Рус не ми се струва много изгодно да се забатачва с Източната римска империя, но както и да е) проследете на какъв език се разпространява религията. И да, според историците от цял свят кирилицата е тръгнала от школата в Преслав.16:48 20.01.2024
74 Българин 🇧🇬
16:49 20.01.2024
75 РЕАЛИСТ
До коментар #65 от "Госあ":
Абе римляни, които говорят гръцки език. Това е като украинци от Донбас, които говорят руски. Това , че Рим е завладял тази територия не ги прави римляни. Турците, като са ни завладели , не са ни направили турци.Коментиран от #79
16:49 20.01.2024
76 БОЦ - ко
До коментар #35 от "Град Симитли":
Бях заченат в партизанска "обител",Червеното знаме е моят родител,
Партия свидна с идей ме закърми,
И с вярност до гроба аз и от върнах...
/"обител" = землянка/.
Специално посветено на "Град Симитли"
Коментиран от #95
16:50 20.01.2024
77 Госあ
Коментиран от #80
16:50 20.01.2024
78 В.В.П.
16:50 20.01.2024
79 Госあ
До коментар #75 от "РЕАЛИСТ":
Някои казват, че майката е българка. Много българи са говорили на турски с господарите си.Коментиран от #89
16:52 20.01.2024
80 Този коментар е премахнат от модератор.
81 Така е
До коментар #80 от "Последния Софиянец":
Това вече всеки знае, нали българите са мизийците - тракийско племе16:57 20.01.2024
82 Госあ
До коментар #80 от "Последния Софиянец":
Тракийска азбука може да не е имало в пълния си смисъл, но със сигурност е имало митология и изкуство, което може да се нарече култура.Коментиран от #85
16:57 20.01.2024
83 Няма лиценз
До коментар #52 от "Бесен-_ Язовец":
ОфчЕров е пишман тамплиер и няма нито формален,нито морален лиценз и дума да проговаря за православие. Калоян е изтепал тамплиерите при Одрин.Коментиран от #91
16:58 20.01.2024
84 Русия
За Руснака - българина е Роб.
16:59 20.01.2024
85 Този коментар е премахнат от модератор.
86 ПО РЕАЛИСТ
До коментар #43 от "РЕАЛИСТ":
Американецът иска ли война?не питай тази тишина,
в която партньорските могили
войниците са приютили.
Ти за това попитай тези,
които в дървени ковчези
тук от земи съседски влачат
стариците да ги оплачат.
Попитай храбрите момчета,
които днес из Вашингтон шетат,
с пагона си го украсяват
и сопа „мирна” там развяват.
Виетнамец питай и сириец –
за тях кошмарът е САЩ-тиец,
попитай "цветната пролет" из Света
как мир със сила се налага.
Иракчаните попитай как
войникът янки в US танк
из Багдат мирно ХОРА гази
от тях мира за да опази.
Ще ти отвърне побелял
афганистанец доста остарял
как „мирно”американската войска
там лете драпа през прахта.
И братът иранец даже
намерил би какво да каже,
че на изгаряща цена
дари им сакции таз US страна.
Когато с ордата си зла
Буш палеше села.
Попитай техните поля –
кръв непокорна ги поля.
Попитай ти отцепилите се от Украйна
защо от любовта американска
и от прегръдката на натовски микс
защита търси днес от БРИКС.
Миролюбивият Джони
обстрелваше Югославия
и в градове, и във села
не мир донесе, а беда.
Деца, вдовици във Виетнам
янкито иска ли война
попитай и ще чуеш сам
янки как „миротворства” там.
Либиец винаги щастлив
през сълзи днес ще премълчи,
че от партньор „миролюбив”
сега земята му гори !
„Американецът иска ли война?” –
от Сърбия питай до Тайван
съсед дали един поне
ще отговори твърдо: „Да!”
Коментиран от #143
17:02 20.01.2024
87 Госあ
17:03 20.01.2024
88 ТаУмВзе
Коментиран от #94
17:03 20.01.2024
89 РЕАЛИСТ
До коментар #79 от "Госあ":
И Левски е говорил турски, но това не го е направило турчин. Тези някои, които говорят , че майка им е славянка, са български историци, които търсят под вола теле. Няма никакви сведения в хрониките за майка им и това им дава право да си измислят. Дето д-р Тони Филипов писа" Като деца ни учат, че Кирил и Методий са славяни, в средното училище , че майка им е славянка, а в университета разбираме, че няма славянин в рода им17:04 20.01.2024
90 Владимир Владимирович
24.05.2017
Коментиран от #163
17:05 20.01.2024
91 Запознат
До коментар #83 от "Няма лиценз":
Виж му моравия нос на Овчаров и ше разбереш колко спирт е изпоркал през мизерия си животец на под.лога17:06 20.01.2024
92 КАСАПИН
ВСЪЩНОСТ АКО Е ТАКА
ОЩЕ ПО ЗЛЕ ЗЕЛЕНСКИ ПРЕСЛЕДВА ПРАВОСЛАВНАТА ЦЪРКВА В УКРАЙНА
НАЛИ ЗНАЕШ
И ТОЛЕРИРА КАТОЛИЧЕСКАТА
Е СЕГА НА ЧИЯ СТРАНА СИ
МНОО СЕ УВЪРГОЛИ НЕЩО В УМСТВЕНИТЕ СИ ИЗХВЪРЛЯНИЯ
17:06 20.01.2024
93 В.В.П.
Коментиран от #99
17:07 20.01.2024
94 ТаУмВзе
До коментар #88 от "ТаУмВзе":
Кирил и Методи са Гърци, съответно тва е Гръцка азбука а! Не бе маке азбука си е де. ХахахаахКоментиран от #101
17:08 20.01.2024
95 Град Симитли
До коментар #76 от "БОЦ - ко":
Не е лошо тоя път.Коментиран от #177
17:08 20.01.2024
96 А какъв е Гундяев
До коментар #66 от "В.В.П.":
Бре .Тръгнал да ни кръщава , Червения Отпадък
Няма РПЦ , има Отдел на КГБ
17:08 20.01.2024
97 Госあ
17:10 20.01.2024
98 В.В.П.
17:11 20.01.2024
99 Владимир Владимирович
До коментар #93 от "В.В.П.":
Нашата Азбука дойде от Македония24.04.2017
За кое да се гордеят Българите
Или ВВП и той Соросоид.
Хаха
Коментиран от #110
17:11 20.01.2024
100 РЕАЛИСТ
До коментар #27 от "путин на 24 май каза по телевизията, че":
Ами, кое не е вярно. Викаме кирилицата е създадена от Климент ОХРИДСКИ. Къде е този Охрид , да те питам? Не е ли в Македония. Точно това каза Путин. Създадена е по тези земи, когато бе на посещение там.Коментиран от #102
17:14 20.01.2024
101 Госあ
До коментар #94 от "ТаУмВзе":
Коя е гръцка ве таумЗЕ ? Къде пишат на нея ? Щото у Русия пишат на българската. Няма лошо, де. това е една от причините все още да се пише на нея и в други части на света. Че и в България. Щото един син скакалец искаше официално да я заменя с латиница.Коментиран от #104
17:15 20.01.2024
102 Госあ
До коментар #100 от "РЕАЛИСТ":
Създадена е в Преслав. А че и Климент Охридски е грък си го установил само ти. И Путин.Коментиран от #127
17:16 20.01.2024
103 Търновец
До коментар #7 от "РЕАЛИСТ":
Не бяха Гърци а хеленизирани Римляни са основали Византия и Магнаурската Книжовна школа в Константинопол, а писмеността и науката идват от Финикия и Египет. Хелените ограбват и поробват и Финикия и Египет. А иначе статията не е лоша но най първо да почнем с агентите на КГБ у нас дори и в БПЦКоментиран от #118
17:17 20.01.2024
104 ТаУмВзе
До коментар #101 от "Госあ":
Аре Прочети и после пак клекнал! Палави сте. Но когато ви питам, що се пените против Русия Траете. Що така, нали сте модерно тръкнати, поне да знаехте Защо де!Коментиран от #108
17:17 20.01.2024
105 Този човек
17:19 20.01.2024
106 Язе да ви кажа
17:20 20.01.2024
107 Добре
До коментар #59 от "Госあ":
Има принос на хората живяли по това време, българи ,цар, свещеници, граждани. Тези хора са заслужили слава и благодарност, за вярата, а за писмеността, за съграденото.. А ние, днешните българи сме загубили ум и срама.
Забравили сме даже защо сме свободни. Забравили сме вяра, род и родина.
Коментиран от #115
17:20 20.01.2024
108 Госあ
До коментар #104 от "ТаУмВзе":
К’во ? Нещо не те разбирам. Кажи къде да прочета, че кирилицата е гръцка ? Или че Климент Охридски е грък. Ти варяга лЕ си ?Коментиран от #111
17:20 20.01.2024
109 А бе
До коментар #21 от "Последния Софиянец":
Чети бе русоподаниче!От около 971 г. Самуил управлява България съвместно с тримата си братя.
17:20 20.01.2024
110 Разбираш му
До коментар #99 от "Владимир Владимирович":
Охрид тогава е България малко другарчеИма и надписани камъни по въпроса но ти няма как да знаеш
17:21 20.01.2024
111 ТаУмВзе
До коментар #108 от "Госあ":
Къв Климент Охридски те гони бреее? Иде реч за Кирил и Методи родени във Гърция. Или да ви го Нарисувам некак. Една мозъчна клетка под наем ти е дала фира.Коментиран от #121
17:22 20.01.2024
112 БеГемот
17:22 20.01.2024
113 Русия ли?
17:22 20.01.2024
114 Циник
17:23 20.01.2024
115 Госあ
До коментар #107 от "Добре":
Ама онези които биха дали всичко свято за Русия също се пишат за българи ! Те срам и съзнание имат ли ? И с какво са по различни от днешните продажници в парламента ?17:23 20.01.2024
116 Този коментар е премахнат от модератор.
117 Мда
До коментар #40 от "Демократ":
Виж ги как наскачаха с плюнка на уста, да защитават московските си господари и да хулят предци и родина! Отвращават ме!Коментиран от #122, #125
17:24 20.01.2024
118 РЕАЛИСТ
До коментар #103 от "Търновец":
Древна Гърция е било и сега е Гърция. Кой как ги е завладявал са подробности. Колкото до това, кой какво от кого е взел , то си има приказка " Всичко в света се копира, никога нищо не се измисля" . Айнщайн затова казва, че е стъпвал на раменете на титани. Маркс е ползвал Дарвин, утопичните социалисти и Френската революция, Моцарт е крадял напеви оттук и там, Библията е взаимствана от легенди от други религии.Коментиран от #134, #139
17:25 20.01.2024
119 мик
17:28 20.01.2024
120 Валя
17:28 20.01.2024
121 Госあ
До коментар #111 от "ТаУмВзе":
Източна римска империя, а произходът на Кирил и Методи не е напълно ясен. Иначе, иде реч за кирилицата на която се е разпространявало от самото му начало и разпространява и днес православието в РусияКоментиран от #123, #168
17:29 20.01.2024
122 Госあ
До коментар #117 от "Мда":
Имаш плюс от мен. Наистина отвращават.17:31 20.01.2024
123 ТаУмВзе
До коментар #121 от "Госあ":
Византия, но явно сте напреднали Яко. По това време, вече Няма Римска империя.Коментиран от #126
17:33 20.01.2024
124 ха-ха
До коментар #22 от "Сатана Z":
Комитопулите са били българи, не арменци! Дори самият Самуил съобщава за роднинската си връзка със старите български родове и пише че е "родом българин".Коментиран от #162
17:34 20.01.2024
125 То повечето
До коментар #117 от "Мда":
дращещи изобщо не са българи. Антуража на Мутрофана здраво цапа.17:35 20.01.2024
126 Госあ
До коментар #123 от "ТаУмВзе":
Византия е Римска империя.Коментиран от #128
17:36 20.01.2024
127 РЕАЛИСТ
До коментар #102 от "Госあ":
Хайде влез в Уикипедия и провери какъв е Климент Охридски.Коментиран от #129, #183
17:37 20.01.2024
128 ТаУмВзе
До коментар #126 от "Госあ":
Много добре! И луната е от сирене. Я прочети кво си надраскал и след тва уикиПедия, че си по смешен от себе си. Византия е След Разпада на Римската империя Гении!Коментиран от #130
17:38 20.01.2024
129 Госあ
До коментар #127 от "РЕАЛИСТ":
Не мисля че това е най надеждният източник, но ще направя справка по въпроса. И да си призная, никак не съм оптимистичен, че ще се справя. Историята без географски артефакти, въглерод 14 и ДНК ми се струва изключително спекулативна. Някой може да намери вестник Дойче Веле след време и да започне да гради тези….17:41 20.01.2024
130 Госあ
До коментар #128 от "ТаУмВзе":
Хахахаха “Византия е след разпада на Римска Империя” не прекалявайте с уикипедия - британска е !Коментиран от #132
17:43 20.01.2024
131 Зорбас
Коментиран от #148
17:43 20.01.2024
132 ТаУмВзе
До коментар #130 от "Госあ":
Плавник, аз съм от НГДЕК, ако знаеш кво е тва де. Ква Уикипедия те гони. И вервай ми, много много Добре познавам Историята.17:45 20.01.2024
133 Едуард Петров
БОГ ДА ПАЗИ БЪЛГАРИЯ И БЪЛГАРСКИЯ НАРОД! За голямо съжаление, около 3 000 000 (ТРИ МИЛИОНА)
етнически българи напуснаха България! Пръснаха се по Целия Свят!
17:47 20.01.2024
134 Госあ
До коментар #118 от "РЕАЛИСТ":
Маркс не е ползвал дарвин, а всъщност Енгелс е имал докторска степен по Биология и както не веднъж съм писал “ от всеки според потребностите и на всеки според възможностите” отразява клетъчните физиологични процеси. По онова време физиологията е била в разцвет. Всъщност, официално дарвиновата теория е отхвърлена днес от генетичния дрейф. Относно айнщайн, всъщност не е стъпвал на титани, а на хора с известни имена, които не е цитирал. И не само е стъпвал, а откровено е преписвал. Други хора, пак с известни имена, внасят доста уточнения и корекции по тезите му. Иначе, с първата част съм съгласен и по долу също съм писал.Коментиран от #136, #144, #145
17:49 20.01.2024
135 Човек с очи
Българските управници с една дребна Северна Македония не могат да се справят, а ще се репчат на суперсилата РФ? Ако не я дразните, може и да ви отвърне със същото. Все пак, не е започнала РФ сегашната истерия в ЕС и БГ.
Коментиран от #146, #157
17:52 20.01.2024
136 Госあ
До коментар #134 от "Госあ":
“На всеки според потребностите и от всеки според възможностите” имах предвид. А принадената стойност е на Прудон.17:52 20.01.2024
137 Този коментар е премахнат от модератор.
138 Този коментар е премахнат от модератор.
139 Търновец
До коментар #118 от "РЕАЛИСТ":
Според познавачи Хелените като етнос да прогонени от Северен Египет, думата Byzant на Латински е името на Тракийски вожд чието племе е населявало проливите а Byzantium е Латинска дума Византия - земята на това Тракийско племе. Сегашна Северна Гърция е бивша Южна Тракия, Симитли и Скопие да също основани от Панони преди 6000 години. Колкото до Християнството вече съм писал - първите сведения за Йесус да от Юдеи + Флавиус Йозефус и Лукас Евангеликум родени след крусифицирането на Христос. Нито Египтяни нито Арамейци нито Финикийци съвременници на Йесус не да писали нищо за него, не е ясно той бил ли е грамотен. А пък има "Книга на Енох" отчасти забранена - твърди се че той бил Юдей роден преди около 5000 години, само че независими историци са виждали в Египет окултен камък с гравирано "Енох" и това е било древно Египетско божество.Коментиран от #141
17:56 20.01.2024
140 ТОВА. ГОВЕДО ОВЧАРОВ
17:57 20.01.2024
141 Госあ
До коментар #139 от "Търновец":
Много добре.Коментиран от #150
18:01 20.01.2024
142 Борислав Дичев
18:01 20.01.2024
143 Глупаво
До коментар #86 от "ПО РЕАЛИСТ":
Да це ползва като шаблон. Но като не можеш да измислиш оригинално!18:02 20.01.2024
144 Търновец
До коментар #134 от "Госあ":
Айнщайн беше личен приятел на династия Ротшилд и го готвеха за духовен вожд и след това президент на Израел. А енергийното уравнение с които има снимки е открито от съвсем друг физик. Опенхаймер пък е име на Немско село18:03 20.01.2024
145 РЕАЛИСТ
До коментар #134 от "Госあ":
Маркс е залагал на еволюцията на Дарвин. Приема развитието на обществото от един обществен строй в друг , че става по еволюционен път. Това се приема за един от трите стълба на Научния Комунизъм. Все нещо е останало от това, което сме учили. Маркс приема , че комунизмът ще дойде чрез еволюция, когато капитализмът изчерпа напълно възможностите си. В развитието на обществото няма застой. Не може капитализма да е последният последен обществен строй. Ленин е виновен за революцията. Там си има причина. Като немски шпионин трябва да изкара Русия от Първата световна. Така дава обаче време на капитализма.Коментиран от #149
18:03 20.01.2024
146 Хахаха
До коментар #135 от "Човек с очи":
Очите обаче са ти на грешното място 😁Тази велика суперсила щеше да превземе Украйна за няколко дни и какво стана?
Сега ще скачате и ма останалите цивилизовани държави по света заедно със Северна Корея, Иран Беларус и др. диктатури .
18:03 20.01.2024
147 Не съм историк
Коментиран от #152, #153
18:04 20.01.2024
148 Гърка
До коментар #131 от "Зорбас":
Каквото и да си говорим, наследниците на Викингите са еволюирари до цивилизационни висоти! Това са Дания, Швеция и Норвегия, гордеят с това. А наследниците на Белгородските викинги са основно сегашните украйнци! Ние миналото го знаем и не ровим в него. Българите сме потомци на тракийските племена. А сегашна Росия е възприела всичко диво от монголите и не иска да се цивилизова. Иска отново да граби и убива.Коментиран от #180
18:06 20.01.2024
149 Госあ
До коментар #145 от "РЕАЛИСТ":
Термина еволюция е въведен от Ламарк 60 години преди дарвин. Между другото.18:07 20.01.2024
150 Търновец
До коментар #141 от "Госあ":
Благодаря, Константинопол е основан хиляди години преди Хелените.18:07 20.01.2024
151 ОвчарПрофесоров
18:07 20.01.2024
152 Не си историк,
До коментар #147 от "Не съм историк":
не си и човек, обикновен крепостен uguoт си си! 🤣🤣🤣18:12 20.01.2024
153 Ха ха
До коментар #147 от "Не съм историк":
Ти си д.у.р.а.к18:15 20.01.2024
154 Еййй
18:19 20.01.2024
155 маке..
Коментиран от #160
18:20 20.01.2024
156 Искам да попитам:
(Не знам кое е първото и кое е следствието, но корупция и русофилство вървят заедно.)
На тях ако руският патриарх им каже, че сме получили вяра и писменост от Русия в един глас ще се съгласят за да може подаръците, т.е. откровените подкупи от Путин да продължат да текат и прояждат народа отвътре.
18:24 20.01.2024
157 до Наведената главица
До коментар #135 от "Човек с очи":
Войната в Украйна не е истерия, а реалност която уби стотици хиляди и остави милиони без дом. Хибридната война на русия и износа на сепаратизъм към България и ЕС, също не можеш да го наречеш истерия, защото е абсолютна реалност. Относно непобедимата руска армия, можеш да прочетеш за Добруджанската епопея, ген. Колев и Брест-Литовския мирен договор от 1918 г., за да ти се разшири малко взора и да ти се вдигне малко и националното самочувствие !!!!!В началото беше словото ........ така започва всичко и не случайно така започва и Библията !
18:27 20.01.2024
158 Перо
18:27 20.01.2024
159 В.В.П.
18:30 20.01.2024
160 Перо
До коментар #155 от "маке..":
А македонските земи са били тогава БГ! “Макетата” имат 35 г. история!Коментиран от #190
18:30 20.01.2024
161 Госあ
18:31 20.01.2024
162 Сатана Z
До коментар #124 от "ха-ха":
Чукча писател,не читател.Та и ти така,колкото да не зАспиш."Изводите, в основни линии, се свеждат до три решения, които приписват на комитопулите славянски, български или арменски произход. Особено интересна е последната теория, появила се още преди публикуването на допълнението на Михаил Деволски, която се основава на необичайния факт, че имената на комитопулите Давид, Мойсей, Аарон и Самуил, всички без изключение, са старозаветни и много типични за Армения. В полза на това е и по-късното уточняване на името на майка им - Рипсимия, типично арменско, както и свидетелството на един съвременен арменски писател - Асолик от Тарон. Разказвайки как през 435 г. от арменската ера (което съответства на периода от 14 март 986 г. до 13 март 987 г. от християнската ера) император Василий изпратил едно пратеничество да сключи мир с българите» той споменава, че тогава ги управлявали „двама братя". Казвали се (комитопули) и името на по-големия било Самаел (т. е. Самуил). „Те били от арменския народ и по произход от провинция Дерджан, а император Василий ги прехвърлил с наемните части" в Македония да се бият срещу българите." От тук в удобен момент те се отделили от него и преминали на страната на владетеля на българите който бил евнух. Заради смелостта си „израснали в неговите очи". Именно „комсадягк-Комитопулите" владеели земята и с времето започнали сериозна борба срещу „императора на гърците"... Йоан Скилица и Стефан Таронски са единствените извор
18:31 20.01.2024
163 Обективен
До коментар #90 от "Владимир Владимирович":
Каза "от македонските земи". А тогва това е било в пределите на България.18:41 20.01.2024
164 Да питам..
До коментар #6 от "да де":
Абе, гапош скъсан.. къде става на въпрос за ингилизи или франки бе, каиш ?18:42 20.01.2024
165 В.В.П.
18:45 20.01.2024
166 САЩ днес са тук, а утре ги няма
18:52 20.01.2024
167 Пенчо
Тва като тоя дето изобретил универсалния разредител ... Само дето не могъл да отговори в какво го държи
18:55 20.01.2024
168 уйко калеко
До коментар #121 от "Госあ":
Напълно вярно е,че не може със сигурност да се установи етническия произход на двамата братя,Те създават своята азбука и първата им мисия за разпостранението й,е във ВЕЛИКА МОРАВИЯ.(днешна ЧЕХИЯ)И нтересно ми е на какъв език са преподавали новата писменост след като те са родени в СОЛУН.Предполагам е имало някакво славянско наречие или език да го наречем който е бил разбираем за тогавашните славяни.Разстоянието СОЛУН ПРАГА Е 1536 КМ затова ми е интересно как славяните от Моравия разбират езика на славяните от СОЛУНСКО.В ПРАГА ИМА ДВЕ ЦЪРКВИ НА ИМЕТО НА КИРИЛ И МЕТОДИ ПРАВОСЛАВНА И КАТОЛИЧЕСКА. ЕДНО Е СИГУРНО,ЧЕ БЛАГОДАРЕНИЕ НА БЪЛГАРИЯ В ЛИЦЕТО НА ЦАР БОРИС ПЪРВИ( по сегашно му спонсор) СЕ ЗАПАЗВА ТАЗИ АЗБУКА И СЕ ДОРАЗВИВА ВПОСЛЕДСТВИЕ.Един друг факт искам да отбележа ;ЕВРОПА-ПЛОЩ 10,5 МИЛОНА КВ КМ,НАСЕЛЕНИЕ 757 МИЛОНА ;ОТ ТЕЗИ ДАННИ НА СЛАВЯНСКИТЕ ДЪРЖАВИ СЕ ПАДАТ 4,5 МИЛИОНА КВ КМ И ОКОЛО 250 МИЛИОНА СЛАВЯНИ.Включена е само европейската част на РУСИЯ.В СРЕДНОВЕКОВИЕТО ПОСТОЯННО Е ИМАЛО ДРЯЗГИ МЕЖДУ СЛАВЯНИТЕ.ЗАТОВА ЕДНИ ПАДАТ ПОД ТУРСКО ,ДРУГИ ПОД МОНГОЛО- ТАТАРСКО ГЕРМАНСКО ВЛИЯНИЕ.СЕГА В МОМЕНТА НАЙ ГОЛЯМАТА ВОЙНА В СВЕТА Е С УЧАСТИЕТО НА ДВЕ СЛАВЯНСКИ ДЪРЖАВИ.19:06 20.01.2024
169 Олга
Само да добавя за обективност: първа държава приела християнство е Велика Армения IV век (391г.) Безсмислено е да се говори за Русия, тъй като веднага възниква истерика.По навик.
19:11 20.01.2024
170 Въпросче
19:17 20.01.2024
171 Ами
Коментиран от #182
19:24 20.01.2024
172 Реално
19:36 20.01.2024
173 овчарска изцепка
19:37 20.01.2024
174 Майстора
19:40 20.01.2024
175 Мечката
За шепа пари и плът сте готови на всичко........ ЖАЛКИ СТЕ, СМЕШНИ СТЕ, ГРЕШНИ СТЕ!
Сатанисткото ни правителство (защото то е такова) не милее грам за своя народ, А МИЛЕЕ ЗА СВОЯ ДЖОБ, както и останалата 99% част от смешната ни предателска нация.
ЖАЛКА ПРОКЪЛНАТА И НЕБЛАГОДАРНА НАЦИЯ СМЕ НИЕ, ПО-ЗЛЕ СМЕ ДАЖЕ ОТ АЛБАНЦИТЕ.
СРАМ........ СРАМ, ГОЛЯМ СРАМ.
Коментиран от #181
19:41 20.01.2024
176 С две думи
20:24 20.01.2024
177 БОЦ - ко
До коментар #95 от "Град Симитли":
Благодаря !Хубава и спокойна вечер!
20:30 20.01.2024
178 катриарх
21:02 20.01.2024
179 С доза ирония
23:12 20.01.2024
180 Оракула от Делфи
До коментар #148 от "Гърка":
Викингите от Скандинавия , също са с Тракийски произход!Което дава основа , думата " славянин" да се подразбира , като тракиец!
"Славяни" , такова племе няма, но има 50 племена, които говорят на църковен стар Български език
с тракийски корени!!
Чети, Иб Фадлан, арабин , на когото може да се вярва!
Викингите търгували на Волга , са имали Волжка България за Световен кръстопът на бизнса!
00:24 21.01.2024
181 Този коментар е премахнат от модератор.
182 русия е ислям
До коментар #171 от "Ами":
Не знам за какво християнство в русия говориш като Русия вече се счита за ислямска република.Освен това Русия е враг на християнството и защитник на исляма.08:38 21.01.2024
183 БЕ ТИ УЧЕБНИЦИ И КНИГИ
До коментар #127 от "РЕАЛИСТ":
НЕ СИ БАРАЛ И НЕ ИЗКАШ ДА БАРАШ.КАК ЩЕ РАЗЧИТАШ НА ЕДИН ИЗТОЧНИК КАТО УИКИТО КОЙТО Е ЦЕНЗУРИРАН И ИСТОРИЧЕСКИ ФАЛШИФИЦИРА СПОРЕД ИНГИЛИЗКАТА ПРОПАГАНДА....09:09 21.01.2024
184 ДАЖЕ И НЕ ЗАСЛУЖАВАШ ХРАЧКАТА
До коментар #181 от "България мрази русия":
МИ.КЪК Е УДОБНИ ЛИ СА ВНОСНИТЕ НАЛЪМИ И ГУМЕНИТЕ ДУМАТИ.ГМО ХЛЯБА И МЕСА.......БОЦНА ЛИ СИ ВАКСИНКА ...ТРЯБВА ШИТ ТЪЙ ПОВЕЛЯВАТ ГОСПОДАРИТЕ......09:12 21.01.2024
185 Без коментар
12:00 21.01.2024
186 ВЪН циони$тит€ ОТ БЪЛГАРИЯ!
САМО ДЕТО РУСОФИЛИТЕ ИСКАМЕ ДА НАПОМНИМ НА РУ$ОФОБИТ€ (€вро-атлантици),ЧЕ АКО НЕ БЕШЕ РУСИЯ НА ИМПЕРАТОР АЛЕКСАНДЪР-II , ДН€$ НЯМАШЕ ДА ИМА БЪЛГАРИЯ!
АКО НЕ БЕШЕ СССР , ДН€$ НЯМАШЕ ДА ИМА Д€Н НА €ВРОПА....!
АКО СПРЕ ДА РАБОТИ ЕДИН ОТ ОСТАНАЛИТЕ $АМО ДВА БЛОКА НА АЕЦ(БЛАГОДАР€НИ€ НА €$) РБ(Р€ПУБЛИКА БАНАНОВА) ОСТАВА НА РЕЖИМ НА ТОКА...!
ДА ЧАКАШ €ВРОД€ПУТАТИ В БРЮК$€Л ДА ОПРАВЯТ БЪЛГАРИЯ, Е ВСЕ ЕДНО ДА ЧАКАШ ЕНИЧАРИ В ОСМАНСКАТА ИМПЕРИЯ ДА ОСВОБОДЯТ БЪЛГАРИЯ!
P.S.
КАК $ТАНА ТАКА ,Ч€ В$ИЧКИ дж€н д€ ра$ти $ТАНАХА РУ$ОФОБИ(€вроатлантици) И ЗАОБИЧАХА украйна ПОВЕЧЕ ОТ БЪЛГАРИЯ?!?!?!? ИМА НЯКАКЪВ К€ЛИПИР В ТАЗИ РАБОТА?!?!?
13:57 21.01.2024
187 ВЪН циони$тит€ ОТ БЪЛГАРИЯ!
До коментар #27 от "путин на 24 май каза по телевизията, че":
АМИ ТОЧНО ТАКА Е, ОТ ГРЪЦКАТА ОБЛАСТ МАКЕДОНИЯ ИДВА КИРИЛИЦАТА, А НЕ ОТ брюк$€л,ИЛИ вашингтон!14:09 21.01.2024
188 Мехмед
Кажете; Един е Бог и Мохамед е негов Пророк. Обрежете се и готово.
Коментиран от #191
15:33 21.01.2024
189 Този коментар е премахнат от модератор.
190 перо
До коментар #160 от "Перо":
не се пали?! Прочети нещо в Антична Македония ?! в Google16:16 21.01.2024
191 А да си е..ш
До коментар #188 от "Мехмед":
Майката можеш ли?19:11 21.01.2024
192 Този коментар е премахнат от модератор.
193 Менехем Уврит
Втор въпрос - Цар Борис, българин ли е? - ако да, по майка или по татко? - а ако не, защо го е намесил някой на българите? - Кой е това?
Евреин съм па не знам много! - Но сигурен съм че Давид, Арон и Самоил са ЧИСТИ еврейски имена? - (Първите две на братята на този българския цар извън България). Абе много нещо изобъркано. Хем защо царството му не се казва България, а „Самоилова държава“?!
Я сега „учените“ коментатори, отговорете ми! - че искрено не мога да хвана логика?! - Каква па вързка всичко настоящаата каша попара - текст, има с Русия?
Поздрав от далече!
Мени
01:17 22.01.2024
194 Напротив
До коментар #7 от "РЕАЛИСТ":
Гърците са взели от траките(българите) азбуката и мита за разпнатия Орфей08:09 22.01.2024
195 Знаменосец
До коментар #38 от "РЕАЛИСТ":
Македония, ама коя Македония? Защото през Средновековието тема Македония не е там където е историческият регион Македония. Василий I Македонец, родоначалник на македонската династия, е роден в столицата на тема Македония град Одрин.Иначе е ясно, че българската кирилица е копие на гръцкото писмо. Е и? Гръцкото писмо също не е оригинален продукт, а копие на финикийската азбука. През средновековието не е имало авторско право.
Само ще се съглася, че Кирил и Методий са вероятно гърци. Във всеки случай са били ревностни християни, които на отдавали повече значение на вярата, отколкото на някаква "националност". Самият термин така или иначе е продукт на XIX в.
Като цяло съм съгласен, че тия спорове са безсмислени. Няма да обедим нито руснаците нито гърците. А и сме се вторачили в миналото докато настоящето отлита, а бъдещето става все по-несигурно. Както е тръгнало няма да има България и ще останем като текст в историческите книги.
11:30 22.01.2024
196 България
11:24 18.02.2024