26 Юни, 2024 06:01 2 955 32

"В училищата в България не те учат на живот"

  • образование-
  • георги малчев-
  • училище-
  • ученици-
  • учители-
  • изкуствен интелект

Образователната система е "застинала в 20 век", а изкуственият интелект води до невиждано досега дигитализиране и персонализиране на образованието. Как да наваксаме?

"В училищата в България не те учат на живот" - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В дигиталния свят, в който сякаш и емоциите са декомпозирани на нули и единици, амбицията да създадеш екип, в който човешката част е водеща, напомня носталгията по времето, когато в телефонната слушалка не ти отговаря автомат ("натиснете 1", "натиснете 2"), а оператор, който е готов да те изслуша и да не те прекъсва.

Създаването на такъв екип предполага осъзнаването на потребност от хуманизиране на отношенията - особено в среда, която спокойно може да просперира в стерилната лабораторност на роботизиран автоматизъм. Има такъв екип и в гравитационното поле на неговия център стои образованието.

От тук започва разговора ни с Георги Малчев - дигитален експерт и преподавател, един от тримата съдружници на екипа Xplora, който изучава зависимостта на хората едни от други, пристрастеността им към социалните мрежи и зависимостта на времето от знания.

Изкуственият интелект ще промени из основи образованието

Нарича екипа, с който работи - superhumans ("свръххора") и казва, че това е негова сбъдната мечта. Но не за състезанието човек-робот ще стане дума, а за образованието, което предшества намирането на хора, които да отговарят на идеята за human digital ("дигитален човек"). Както и за очакваните промени в методите на преподаване в една динамична среда. Защото част от професиите, които ще определят бъдещето, още не съществуват и дефицитите в образователната система се компенсират или от пророчески преподавателски експерименти, или от изкуствения интелект(AI).

"Изкуственият интелект ще промени толкова много средата, че всяка прогноза има голяма вероятност да не се сбъдне, а да е по-скоро субективно усещане на база на личен фокус в момента", казва Георги Малчев. И продължава: "Първото и може би най-важно нещо е персонализиране на образованието. Който не е опитвал да отчете нуждите на всеки един от хората, които обучава, и в същото време да спазва график и обхват, едва ли знае за какво предизвикателство става дума."

AI вече ни "разпознава", вече улавя спецификите ни, а в скоро време ще позволява да има отлично профилиране на всеки от обучаваните в зависимост от индивидуалния му стил на възприемане, неговите знания и умения.

Полезен опит за следващите

"Моят опит показва, че студентите попадат в няколко групи. И че за съжаление е трудно темпото и вниманието им да се поддържа през целия семестър. Разчитам на AI да подпомага както създаването на персонализирано съдържание, така и проследяване напредъка на студентите и учениците, и опростяване или надграждане според темпото на обучаваните. Важно е също така и каква професия избираме. В книгата "Задълбочена работа" Кал Нюпорт съветва да не се специализираме в нещо, което студент, завършил току-що университет, може да научи за седмица, а да станем добри в нещата, които изискват натрупване на такива умения, които добавят стойност", обяснява Малчев.

"Учениците" му от superhumans екипа са завършили своето образование "вчера", регистрирали са плюсовете и минусите от натрупания университетски багаж и са се научили да се адаптират към реалностите на работната среда. Интересува ги как ще се променят условията за труд утре и вярват, че постигнатото от тях, както и несполуките им могат да бъдат полезен споделен опит с добавена стойност за тези след тях.

"Тотален асинхрон с темпото и очакванията"

Рая Кирилова от Xplora казва, че образователната система е "застинала в 20 век", а Пламена Христова добавя, че "промяната в държавните учебни заведения се случва много бавно. В тях все още се изучават теми, които отдавна не са актуални".

Според Мария Сиракова "няма установени механизми за високата скорост, с която нахлуват иновациите и изкуственият интелект, и системата не е в състояние да ги интегрира в учебния процес, а методиката на преподаване е в тотален асинхрон с темпото и очакванията на съвременния студент, за когото хилядите страници теория са отживелица, а слайдовете, изпълнени с текст и безсмислени снимки, губят интереса му на 15-ата секунда".

"В училище се учат предмети, които не те учат на "живот", споделя Катерина Ценкуловска. "Липсва развитие на социалните умения на децата, на тяхната способност за общуване и емоционална интелигентност. Отсъства работата с ръце, което е пряко свързано със социално-емоционалното учене. Важно е да има повече междупредметни връзки и повече учители да бъдат обучени и подпомагани как да използват технологиите на днешното време, за да отговорят на нуждите на учениците. Преподаването продължава по наложения начин на фронтално предаване на знания, а е добре да се работи в "обърната класна стая", която поставя учениците в центъра на всеки един учебен час."

Познанието има първостепенно значение за успеха

Тази кратка анкета не ни казва нищо, което не знаем. И това е най-големият проблем на образованието днес. То се движи инерционно върху релси, трасирани през миналото столетие. А успехите? Те се дължат на пророчески преподавателски експерименти и на superhumans, които продължават да печелят в състезанието човек-робот.

Даваш си сметка за това, когато приемеш, че в скалата на ценностите познанието, но не само алгоритмичното познание, а и онова разпростряно върху целия спектър на човешкото - от Хераклит до Евклид и от Сафо до Софокъл, заема първостепенно значение за успеха, за удържането на цивилизованост в турбуленциите на днешния ден.

Автор: Еми Барух


Поставете оценка:
Оценка 2.1 от 21 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ

    35 6 Отговор
    СМЯТАМ ЧЕ НАЙ ВИСОКО РАЗВИТИЕ НА ИНТЕЛЕКТА СИ БЯХ ПОСТИГНАЛ КОГАТО РЕШАВАХ
    ДИФЕРЕНЦИАЛНИ УРАВНЕНИЯ НА РЪКА
    И ЧЕТЯХ КНИЖКИТЕ НА ВАЗОВ, КАРАВЕЛОВ, ЕЛИН ПЕЛИН , ЙОВКОВ ,ГОГОЛ, ДОСТОЕВСКИ , ЮГО , ДЮМА И СИН, ЧЕХОВ , СЕРВАНТЕС И ТОЛСТОЙ :))
    ...
    САМО ЖИВО СЪЩЕСТВО МОЖЕ ДА РАЗБЕРЕ ЖИВОТА И НА ЗЕМЯТА И ВЪВ ВСЕЛЕНАТА :))
  • 5 Германец

    18 9 Отговор
    Трябва всеки родител, който пуска детето си в българско училище да бъде подвеждан под наказателна отговорност! То е все едно да го пратиш в наркокомуна...
  • 6 Исторически парк

    17 10 Отговор

    До коментар #3 от "Град Козлодуй":

    Атлантически ценности
  • 7 АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ

    14 6 Отговор

    До коментар #1 от "В бегето няма образование":

    СМИСЪЛА НА ЖИВОТА НА ВИСШИТЕ ФОРМИ
    ВЪВ ВСЕЛЕНАТА Е ДА РАЖДАТ ЖИВОТ И
    ДА ГО ЗАЩИЩАВАТ В ЦЯЛОТО МУ МНОГООБРАЗИЕ
    КЪДЕТО И ДА Е
    .....
    С ТВОИТЕ ПАРИ ТИ НЕ СЕ РАЗЛИЧАВАШ ОТ МАЙМУНАТА В ГОРАТА КОЯТО БЕРЕ БАНАНИ ЗА ДА СЕ НАХРАНИ :))
  • 8 Русофил

    12 14 Отговор
    ДА КАЖЕМ НЕ НА ЕВРОАТЛАНТИЧЕСКИТЕ ЦЕННОСТИ И ДА КАЖЕМ ДА НА ЕВРАЗИЙСКИТЕ ЦЕННОСТИ!
  • 9 Руснак

    23 17 Отговор

    До коментар #1 от "В бегето няма образование":

    Викаш под турско робство бяхте по добре.. ми айде марш в анадола бе раи! Затова ли дадохме 200 хиляди жертви?!
  • 10 Фурор

    23 6 Отговор
    Мислех си че Мара го е писала но явно имате по тъп от нея!
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 DW, И Еми Барух

    29 5 Отговор
    Иновации, Искусвен, интелект, Свръх човеци?? Образованието ни било Застинало в20 век!! Учеиците ни излизат с Дипломи полуграмотни, необразовани, Невежи! Какъв искусвен интелект, какви иновации? ПРИКАЗКИ, Празни приказки! Каквито ни политиците, такова ние и Образованието!? Пълен Провал!!
  • 13 -4°

    20 5 Отговор
    в бг училищата не те учат на живот... в българия не се отнасят с теб като жив човек, а като заменим роб...
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Училищата са безмилени

    11 3 Отговор
    Подготвят бъдещите роби на системата да продават времето си срещу пари😉
  • 16 Имаш +

    2 1 Отговор

    До коментар #11 от "АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ":

    От мен колега
  • 17 Истини

    2 5 Отговор
    Интелект. То наше село е без ток край границата Гърция и деца им ги е страх, да не ги убият, а живеят три самотни жени, едната умря и са две къщи. Идват богаташи от варна и софия търсят да купят къщи, църквата я купиха, училище купиха и ловуват, а сестрите хаха милите си нямат на идея кво става. Честни добри женици, дете на 20 г внуче умря, снаха на 48 г от ковид. Богатите си живеят, а след 1989 всичко мре
  • 18 Иван

    6 2 Отговор
    Това са "брътвежи", първо - мъжът - това съм аз - като изразител на уменията - училището ме научи на доброта, на уважение към другите и на всичко.

    По трудово обучение имахме един учител - първо - "раш" пила, второ - менгеме, трето - обработка на метал, на струг. Струговали сме. Контакт "Шуко" - все още се използва, как се завиват клемите.

    Физическо възпитание, хватателни умения, лост, прескок, айде да не продължавам.
    Това е стандартно училище. Кой е умен - умният или училият.
  • 19 Вечен ученик

    9 2 Отговор
    Тази система е тотално неадекватна и неактуална. Все още има училища без кабинет с нормални и съвременни компютри, изучават се какви ли не глупости, учениците в 9 и 10 клас имат дни с 8 учебни часа, сред които например 4 разказвателни предмета с обемни уроци и още 3 по които има домашни. И това в училще с изучаване на чужди езици. Кое по-напред? Тези, които наистина учат редовно и искат да са готови да бъдат изпитани всеки момент и гонят висок успех, страшно натоварване понасят. От рано сутринта та до 14 часа, следва подготовката за другия ден и часовете заетост надминават един работен ден за възрастен!
    Трябва да се синтезира важното и актуалното, което да прави подрастващите адекватни за пазара на труда или за следване. Система спрЕла през 90-те на миналия век, натоварване на максимум, ефективност клоняща към нулата, затова всички ходят на курсове и частни уроци след всичко това 12 години, нямам думи!
  • 20 Артилерист

    9 1 Отговор
    В България, след като учебните програми се подготвят от "експерти" на Международния валутен фонд, е ясно, че образованието няма особена ценностна стойност. Напротив! То цели да отдалечи обучаемите от нашите добри образователни традиции, идентичност и вековни народностни и семейни ценности. В малките развити и силно прогресиращи държави (изключвам бившите империи, които са се развили от пиратство и колониално зарабване) хората са подредени главно по своята реална образователна стойност...

    Коментиран от #31

  • 21 редник

    6 0 Отговор
    / В дигиталния свят, в който сякаш и емоциите са декомпозирани на нули и единици, амбицията да създадеш екип, в който човешката част е водеща, напомня носталгията по времето.../

    Не знам защо е публикуван този "странен" текст, но да попитам авторката - поради что се срамите от българския език?...
  • 22 Грантаджиев соросоид

    8 0 Отговор
    Ми точно соросоидната сган, която се бърка в образованието ни превърна училищата в зверилници и на изхода получаваме 35% функционално неграмотни. Имахме работеща система даваща отлични резултати. В това включвам и богатата извънкласна дейност, както спортна, така и кръжочна. Това насочваше учениците към бъдещите им професии и това бяха хора, които правеха нещата с желание и знания. Сега на учителите се карат, що писали двойка на някой, дето не си е научил урока. Забраниха им и да въдворяват дисциплина и да възпитават.
    Не можели да наказват и да гонят от час. Де дърво...
  • 23 Масонска ложа "Ориент НАТО"

    3 1 Отговор
    В училищата в изобщо не те учат на нищо, нали така ни казаха да направим от Посолството.
  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 ромче..

    3 1 Отговор
    Що търкаш бре..в германия се интегрираме,децата учать немски,хората ни уважават и те повече няма да се върнат тук..та да ги командорат ония от списако магнитски-борисов и пеевски и ония киро лъжата и кокорчо-дето он ужким открил швейцарското правило за увеличение на пенсиите от първи юли..шмекери-използвачи.
  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 ИМПЕРИАЛИСТ

    3 0 Отговор
    Да...няКОЙ "доброжелател" на България вече се "ОСВЕТЛИ"!
    Поклон пред Българските учители, за всеотдайността която проявяват в името на България!
  • 30 Абе

    2 0 Отговор
    Айде нема нужда дойче веле точно да ни дава акъл за училищата.
  • 31 Бай Ху (By Who)

    1 0 Отговор

    До коментар #20 от "Артилерист":

    Здраве желая другарю Артилерист.
  • 32 Бай Ху (By Who)

    2 0 Отговор
    Дойче веле и особено българската му секция е рупорът на юдосоросоидната дълбока държава.