Правилна е реакцията на министъра на транспорта Гроздан Караджов по отношение на безобразието на Ryanair и свалянето на дете на инвалидна количка от техен самолет. Като човек, който е обиколил планетата на инвалидна количка и като човек, който е участвал като експерт в писането на европейските стандарти по въпроса и като човек, изкарал 8 години от професионалния си път в Комисията за защита от дискриминация, имам да кажа няколко неща.
Това коментира във "Фейсбук" Петър Кичашки.
1) Масово авиокомпаниите в Европа особено онези, които са нискотарифни, си позволяват системно лошо отношение към хората с увреждания. Причината е съвсем прозаична. Съгласно европейските правила, авиокомпания не може да откаже да качи техническо помощно средство на борда, ако то отговаря на стандартите за безопасност и ако авиокомпанията е известена не по-малко от 48 часа преди полета за необходимостта да се качи количка в самолета. Обърнете внимание, че режимът е уведомителен, а не разрешителен. Те не могат да ти откажат, но ти си длъжен да им кажеш от какво имаш нужда, за да имат те време да го осигурят чрез наземния оператор на съответните летища. Аз, например, освен акумулаторна количка в багажното, имам нужда от асистенция до и от седалката на самолета (WCHC е кодът, който обозначава такъв тип асистенция). Проблемът е, че електрическите инвалидни колички са тежки (моята тежи 180 кг.) и съответно екипажите са "подготвяни" от мениджърите си да търсят как да откажат бординг на човек на количка. Дребнаво е, но то целият им бизнес-модел е такъв;
2) Нито една авиокомпания НЯМА право да откаже бординг, ако са изпълнени две кумулативни условия. Първо, авиокомпанията е уведомена 48 часа преди полета и второ, инвалидната количка е снабдена с батерии, за които има сертификат от производител, че са изключени от обхвата на регулациите за превоз на опасни товари (по изискванията на американското министерство на транспорта и съответно IATA/ICAO, чиито изисквания са идентични с тези на ЕС). Когато батериите са изключени от списъка на опасните товари, това ги прави багаж като всички останали. Такъв тип батерии са повечето съвременни акумулатори за колички, които са или сух гел, или друг тип батерии без течен електролит, т.е. не подлежат на разлив. Единственото изискване е батериите да са разкачени от управлението на количката, за да не тръгне тя из карго-отделението, ако някой от товарещите я натисне някой бутон по погрешка;
3) Теоретично, ако авиокомпанията не е уведомена в срок или не са ѝ дадени габаритите на количката, тя може да откаже да я качи в самолета. Това може да се случи само, ако количката е по-голяма от отвора на карго отделението и тя физически не може да влезе в самолета. От България такива са полетите на Austrian Airlines до и от Виена, които летят с по-малък самолет и моята количка, например, не влиза в карго отделението и тогава авиокомпанията не е длъжна да качи количката. Затова до Виена винаги летя не с Austrian директно, а с някоя друга авиокомпания, най-често Lufthansa, с прикачване. Впрочем, в Америка летенето като човек с увреждане е много различно и там средата е много по-подкрепяща.
Случвало ми се е при прикачване в Детройт да попадна в по-малък самолет, но тамошният наземен оператор направи чудеса от храброст, забавиха самолета с два часа, но ми качиха количката. Друга потенциална възможност за отказ, отново теоретично е, ако потребителят на количката няма декларация за безопасност от производител (аз си я държа сканирана на телефона) или ако е с батерии с течен електролит. Тогава обаче авиокомпанията има право да не ти качи количката или да поиска от теб да свалиш акумулаторите и да ги изхвърлиш в кофа за батерии на терминала. Преди много години ми се случи точно това във Валенсия - бях със стара количка с акумулатори с течен електролит и просто ги зарязах на летището.
Впрочем, дори и при такъв случай авиокомпанията е длъжна да те информира, че можеш да си вземеш батериите на борда, дори и да са с течен електролит, ако са извадени от количката и са изолирани (с фолио, стреч или нещо подобно). С други думи - отказ от бординг на човека с увреждане НЕ МОЖЕ ДА ИМА. В изолирани и частни случаи може да има отказ от качване на количката или на елемент от нея, но никога и в никакъв случай не може да има "сваляне от самолета" на пътник с увреждане;
4) Нискотарифните авиокомпании се държат безобразно и заради некомпетентност. Има едно безумно правило в Европа, което го няма в Америка, че като си с увреждане трябва да пътуваш до прозореца. Логиката била, както ми го обясни с грозни думи, които ще спестя, една нервна стюардеса на полет до Франкфурт, че ако паднел самолетът и съм до пътеката, така ще умра не само аз, ама и двамата пътници, чиито достъп до пътеката и евакуационния изход съм блокирал.
Опитвал съм се на европейско ниво да говоря за отмяната на това глупаво правило, но съм удрял на камък. Работата е там, че особено в полупразен самолет е дразнещо да те прехвърлят чак до прозореца. Когато не можеш сам да се преместиш те вдигат двама души и те влачат като чувал с картофи.
Случвало ми се е на полет на Wizz Air до Абу Даби главната стюардеса да ме заплашва, че ще ме свалят в Техеран, защото съм се възпротивил на по-висок тон, когато те забраниха нервно на моя придружител да мине дори за една секунда между средната седалка, на която склониха да ме сложат, и прозореца, за да ме дръпне малко и да ми помогне. Като разбраха, че не просто знам, че са в грешка, но и мога да го докажа в съд, подвиха опашки и не ме свалиха в Техеран. Най-малкото щяхте да сте чули и щеше да съм вдигнал международен скандал. Но доколкото на мен не могат или не смеят да си разиграват коня, на това дете Ryanair са си позволили да са много велики;
5) Познавайки добре практиката на Комисията за защита от дискриминация, съм сигурен, че от тази трънка може да изскочи заек и може да се защити нарушение на Закона за защита от дискриминация. Надявам се решаващият състав да приложи цялата строгост на закона, включително и максималната възможна глоба. В КЗД има изключителни професионалисти, които прекрасно разбират материята и съм сигурен, че ще се аргументират добре. Още повече, че фактите са ясни. Въпросът е, че извън глобата и моралния шамар, за авиокомпанията няма да последва друго от решението на Комисията. Затова подкрепям министъра в желанието му да извести по този казус всички отговорни институции в Европа.
В крайна сметка, хората с увреждания са хора като всички други. И авиокомпаниите трябва да започнат да го осъзнават.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Сатана Z
Не ги защитавам,но това е част от условията за превоз на пътниците и го пише черно на бяло когато се съгласяваш с условията на компанията при пътуване с нея.
16:07 10.08.2025
2 къде е драмата?
Тази практика е въведена по съображения за безопасност, тъй като батериите могат да представляват риск от запалване или късо съединение по време на полет. Важно е също батерията да е маркирана като подходяща за въздушен превоз и да отговаря на изискванията на авиокомпанията и регулаторите.
Коментиран от #25
16:09 10.08.2025
3 инвалидите в инвалидни колички
16:11 10.08.2025
4 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Нормален формален въпрос :
Количката му тежи 180кг ,
как трябва да постъпи компанията с 200 местата на борда при заявка на 200 билета и уведомление за над 100 колички на борда❓
16:14 10.08.2025
5 Естествено че
Коментиран от #10
16:17 10.08.2025
6 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
16:17 10.08.2025
7 Много си проц бе Кичашки
16:22 10.08.2025
8 А ти каска
16:24 10.08.2025
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Е СЕГА ВЕЧЕ МЕ СПЕЧЕЛИ
СИГУРНО ВИ Е ПОМОГНАЛ ЛИЧНО..
ДЕФЕКТИВ...АКСЕЛ ФОУЛИ....👍
16:27 10.08.2025
12 В КЗД ли има изключителни
16:28 10.08.2025
13 седи в седалка ама друг път.
До коментар #10 от "Глупак":
Разбира ти главата. Седи ако може да седи16:31 10.08.2025
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 кич
Защо не казва тези хора,които да чакали два часа ,дали са съгласни с него!
Той, взимаше заплата от тази комисия и да обясни къде е дискриминацията!
16:34 10.08.2025
16 Абе аре моля
..
16:35 10.08.2025
17 град КОЗЛОДУЙ
16:50 10.08.2025
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Кеефф
16:56 10.08.2025
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 тоз човечец на снимката
че се е изкривил
иначе може и да е прав ако внимателно е чел
на таз авиокомпания стандартите за безопасност
Коментиран от #32
17:03 10.08.2025
22 Защо триете?
17:04 10.08.2025
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Случай от Април
Изпълнили са всички инструкции на стюардете, но не е дошла специална стълба, която трябва да го свали до автобуса.
Познайте коя е била авиокомпанията?
Същата авиокомпания.
Впоследствие е излязъл единия от пилотите (българин) и е започнал да вика по тях "Вие на какви се правите, бе?"
Дали е съвпадение решението на пилотите?!?
И, майката плачеше от ужас, защото дори и двамата с бащата нямаше да могат да свалят инвалидната количка по тесните и плитки стъпала на подвижните стълби.
Само да уточним,че на летище София самолетите могат да се обслужват на "ръкав".
Коментиран от #26
17:07 10.08.2025
25 Чук Петко що лъжеш?
До коментар #2 от "къде е драмата?":
ПЕТЪР ЧУКУНДУРА ГОВОРИ ГЛУПОСТИ И ЛЪЖИ. ВИНАТА Е НА НАЗЕМНАТА СЛУЖБА НА ЛЕТИЩЕТО,ЧЕ НЕ Е ОБЕЗОПАСИЛА БАТЕРИЯТА. ТЕ ТОВА ТРЯБВАЛО ДА НАПРАВЯТ НО НЕ СА ГО НАПРАВИЛИ И КАПИТАН е отказал да качи необезопасена батерия! БРАВО НА КАПИТАНА, ТАКА ТРЯБВА ДА СЕ ДЕЙСТВА. ПЕТЪР ЧУКУНДУРА ВИ ЛЪЖЕ О ОПЛЮВА.17:12 10.08.2025
26 обслужват се на ръкав самолети
До коментар #24 от "Случай от Април":
чиито авиокомпании си плащат таксата за обслужване на ръкав.Коментиран от #30
17:12 10.08.2025
27 ко са?
Така че основно летище София се обслужва от четири наземни оператора, като в момента има лицензирани и временно спрени поради несъответствия компании.
17:13 10.08.2025
28 Много се разлетяха
17:46 10.08.2025
29 Най добре
17:48 10.08.2025
30 Друг
До коментар #26 от "обслужват се на ръкав самолети":
Дали е по-евтино да се плаща на водач, който да закара и върте стълбата, да се зареди с гориво, да се обслужва технически, в сравнение с гъвкавия ръкав.В сравнение с летищата, на които кацат именно нискотарифните компании, нашето е на ниво лъскав хангар.
17:50 10.08.2025
31 КЗД ! ------------ !
Също !
20:07 10.08.2025
32 Да Инвалид !
До коментар #21 от "тоз човечец на снимката":
Да Инвалид !На Дебела Заплата !
Който отнема правата ня Инвалидите !
Сега може ида не е !
Но преди Беше !
В Разрез с Постановеното от Закона !
Коментиран от #33
20:10 10.08.2025
33 По Мозъка му !
До коментар #32 от "Да Инвалид !":
По Мозъка му !Си Личи !
20:11 10.08.2025
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Мда
10:41 11.08.2025
36 безпартиен
11:22 11.08.2025
37 Иван Ангелов
13:37 11.08.2025
38 Бай Даньо
16:39 11.08.2025