Петър Кичашки: Нискотарифните авиокомпании не спазват правата на инвалидите

10 Август, 2025 16:02 2 406 38

  • хората с увреждания-
  • хора-
  • инвалиди-
  • инвалидна количка-
  • авиокомпания-
  • ryanair

В крайна сметка, хората с увреждания са хора като всички други

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Правилна е реакцията на министъра на транспорта Гроздан Караджов по отношение на безобразието на Ryanair и свалянето на дете на инвалидна количка от техен самолет. Като човек, който е обиколил планетата на инвалидна количка и като човек, който е участвал като експерт в писането на европейските стандарти по въпроса и като човек, изкарал 8 години от професионалния си път в Комисията за защита от дискриминация, имам да кажа няколко неща.

Това коментира във "Фейсбук" Петър Кичашки.

1) Масово авиокомпаниите в Европа особено онези, които са нискотарифни, си позволяват системно лошо отношение към хората с увреждания. Причината е съвсем прозаична. Съгласно европейските правила, авиокомпания не може да откаже да качи техническо помощно средство на борда, ако то отговаря на стандартите за безопасност и ако авиокомпанията е известена не по-малко от 48 часа преди полета за необходимостта да се качи количка в самолета. Обърнете внимание, че режимът е уведомителен, а не разрешителен. Те не могат да ти откажат, но ти си длъжен да им кажеш от какво имаш нужда, за да имат те време да го осигурят чрез наземния оператор на съответните летища. Аз, например, освен акумулаторна количка в багажното, имам нужда от асистенция до и от седалката на самолета (WCHC е кодът, който обозначава такъв тип асистенция). Проблемът е, че електрическите инвалидни колички са тежки (моята тежи 180 кг.) и съответно екипажите са "подготвяни" от мениджърите си да търсят как да откажат бординг на човек на количка. Дребнаво е, но то целият им бизнес-модел е такъв;

2) Нито една авиокомпания НЯМА право да откаже бординг, ако са изпълнени две кумулативни условия. Първо, авиокомпанията е уведомена 48 часа преди полета и второ, инвалидната количка е снабдена с батерии, за които има сертификат от производител, че са изключени от обхвата на регулациите за превоз на опасни товари (по изискванията на американското министерство на транспорта и съответно IATA/ICAO, чиито изисквания са идентични с тези на ЕС). Когато батериите са изключени от списъка на опасните товари, това ги прави багаж като всички останали. Такъв тип батерии са повечето съвременни акумулатори за колички, които са или сух гел, или друг тип батерии без течен електролит, т.е. не подлежат на разлив. Единственото изискване е батериите да са разкачени от управлението на количката, за да не тръгне тя из карго-отделението, ако някой от товарещите я натисне някой бутон по погрешка;

3) Теоретично, ако авиокомпанията не е уведомена в срок или не са ѝ дадени габаритите на количката, тя може да откаже да я качи в самолета. Това може да се случи само, ако количката е по-голяма от отвора на карго отделението и тя физически не може да влезе в самолета. От България такива са полетите на Austrian Airlines до и от Виена, които летят с по-малък самолет и моята количка, например, не влиза в карго отделението и тогава авиокомпанията не е длъжна да качи количката. Затова до Виена винаги летя не с Austrian директно, а с някоя друга авиокомпания, най-често Lufthansa, с прикачване. Впрочем, в Америка летенето като човек с увреждане е много различно и там средата е много по-подкрепяща.

Случвало ми се е при прикачване в Детройт да попадна в по-малък самолет, но тамошният наземен оператор направи чудеса от храброст, забавиха самолета с два часа, но ми качиха количката. Друга потенциална възможност за отказ, отново теоретично е, ако потребителят на количката няма декларация за безопасност от производител (аз си я държа сканирана на телефона) или ако е с батерии с течен електролит. Тогава обаче авиокомпанията има право да не ти качи количката или да поиска от теб да свалиш акумулаторите и да ги изхвърлиш в кофа за батерии на терминала. Преди много години ми се случи точно това във Валенсия - бях със стара количка с акумулатори с течен електролит и просто ги зарязах на летището.

Впрочем, дори и при такъв случай авиокомпанията е длъжна да те информира, че можеш да си вземеш батериите на борда, дори и да са с течен електролит, ако са извадени от количката и са изолирани (с фолио, стреч или нещо подобно). С други думи - отказ от бординг на човека с увреждане НЕ МОЖЕ ДА ИМА. В изолирани и частни случаи може да има отказ от качване на количката или на елемент от нея, но никога и в никакъв случай не може да има "сваляне от самолета" на пътник с увреждане;

4) Нискотарифните авиокомпании се държат безобразно и заради некомпетентност. Има едно безумно правило в Европа, което го няма в Америка, че като си с увреждане трябва да пътуваш до прозореца. Логиката била, както ми го обясни с грозни думи, които ще спестя, една нервна стюардеса на полет до Франкфурт, че ако паднел самолетът и съм до пътеката, така ще умра не само аз, ама и двамата пътници, чиито достъп до пътеката и евакуационния изход съм блокирал.

Опитвал съм се на европейско ниво да говоря за отмяната на това глупаво правило, но съм удрял на камък. Работата е там, че особено в полупразен самолет е дразнещо да те прехвърлят чак до прозореца. Когато не можеш сам да се преместиш те вдигат двама души и те влачат като чувал с картофи.

Случвало ми се е на полет на Wizz Air до Абу Даби главната стюардеса да ме заплашва, че ще ме свалят в Техеран, защото съм се възпротивил на по-висок тон, когато те забраниха нервно на моя придружител да мине дори за една секунда между средната седалка, на която склониха да ме сложат, и прозореца, за да ме дръпне малко и да ми помогне. Като разбраха, че не просто знам, че са в грешка, но и мога да го докажа в съд, подвиха опашки и не ме свалиха в Техеран. Най-малкото щяхте да сте чули и щеше да съм вдигнал международен скандал. Но доколкото на мен не могат или не смеят да си разиграват коня, на това дете Ryanair са си позволили да са много велики;

5) Познавайки добре практиката на Комисията за защита от дискриминация, съм сигурен, че от тази трънка може да изскочи заек и може да се защити нарушение на Закона за защита от дискриминация. Надявам се решаващият състав да приложи цялата строгост на закона, включително и максималната възможна глоба. В КЗД има изключителни професионалисти, които прекрасно разбират материята и съм сигурен, че ще се аргументират добре. Още повече, че фактите са ясни. Въпросът е, че извън глобата и моралния шамар, за авиокомпанията няма да последва друго от решението на Комисията. Затова подкрепям министъра в желанието му да извести по този казус всички отговорни институции в Европа.

В крайна сметка, хората с увреждания са хора като всички други. И авиокомпаниите трябва да започнат да го осъзнават.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 13 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Сатана Z

    13 4 Отговор
    Евтин адвокат на повикване.Авиокомпаниите те питат при покупка на билет дали си инвалид и имаш специални нужди когато те качват на борда и след това.Има си специални стюарди на гейта ,които се грижат за пътниците ,които ползват инвалиден стол .
    Не ги защитавам,но това е част от условията за превоз на пътниците и го пише черно на бяло когато се съгласяваш с условията на компанията при пътуване с нея.
  • 2 къде е драмата?

    12 1 Отговор
    Геловите батерии в самолет се превозват при специфични правила за безопасност. Конкретно, геловите батерии, например тези в инвалидни колички, трябва да бъдат изолирани, за да бъдат допуснати за въздушен транспорт. Това означава, че терминалите на батерията трябва да са покрити или защитени, за да се предотврати късо съединение. Ако тази изолация не е ясно установена от персонала на летището, батерията не се допуска за качване на борда.

    Тази практика е въведена по съображения за безопасност, тъй като батериите могат да представляват риск от запалване или късо съединение по време на полет. Важно е също батерията да е маркирана като подходяща за въздушен превоз и да отговаря на изискванията на авиокомпанията и регулаторите.

    Коментиран от #25

  • 3 инвалидите в инвалидни колички

    8 5 Отговор
    Са най опасните терористи след Израел и Киев. А пък батериите с взрив могат и парламента да заличат кардинално а не само самолет.
  • 4 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    11 6 Отговор
    Вашите права свършват до моите права❗
    Нормален формален въпрос :
    Количката му тежи 180кг ,
    как трябва да постъпи компанията с 200 местата на борда при заявка на 200 билета и уведомление за над 100 колички на борда❓
  • 5 Естествено че

    16 5 Отговор
    Няма да ти позволят да блокираш с количката си пътниците към евакуационния изход терорист. И не става дума дали са нискотарифни авиокомпаниите а от вида на самолета. Кво на теб ти харесва никой не го е еня

    Коментиран от #10

  • 6 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    13 2 Отговор
    Умишлено отклоняват удара към авиокомпанията, а не към виновните от наземния персонал‼️
  • 7 Много си проц бе Кичашки

    9 3 Отговор
    Ще фърчиш със Спартана
  • 8 А ти каска

    4 0 Отговор
    Що нямаш а? Кво като ти е четириколесна тротонетката
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Е СЕГА ВЕЧЕ МЕ СПЕЧЕЛИ

    1 0 Отговор
    В ДЕТРОЙТ
    СИГУРНО ВИ Е ПОМОГНАЛ ЛИЧНО..
    ДЕФЕКТИВ...АКСЕЛ ФОУЛИ....👍
  • 12 В КЗД ли има изключителни

    5 2 Отговор
    професионалисти ? Не думай .... А и ти впрочем като ги дрънкаш тези дивотии за самолета нали си с придружител? Или си решил че кръгчета ще си правиш от скука вътре а?
  • 13 седи в седалка ама друг път.

    1 0 Отговор

    До коментар #10 от "Глупак":

    Разбира ти главата. Седи ако може да седи
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 кич

    10 1 Отговор
    Няма дискриминация! Има батерии,които са потенциален източник на опасност!
    Защо не казва тези хора,които да чакали два часа ,дали са съгласни с него!
    Той, взимаше заплата от тази комисия и да обясни къде е дискриминацията!
  • 16 Абе аре моля

    8 1 Отговор
    Соросоидника от НПО Кичашки, взел да се прави на голямата работа. обиколил бил планетата на инвалидна количка ама сега се бил сетил.
    ..
  • 17 град КОЗЛОДУЙ

    7 1 Отговор
    къв е тоя мозъчен инвалид на снимката? че много тъъпо гледа
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Кеефф

    7 2 Отговор
    Кичашки се изложи. Количката е спряна от наземния персонал, който е на подчинение на пеликанчето Караджов!!! А пътниците са свалени за проявена агресия от полицията!!! Какво общо има Райънеър и пилота не разбрах?
  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 тоз човечец на снимката

    3 2 Отговор
    да не и той инвалид
    че се е изкривил

    иначе може и да е прав ако внимателно е чел
    на таз авиокомпания стандартите за безопасност

    Коментиран от #32

  • 22 Защо триете?

    2 0 Отговор
    Даже не говорим за политика...
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Случай от Април

    7 3 Отговор
    Само преди няколко месеца мой близък имаше подобен проблем с детето си, което беше в инвалидна РЪЧНА количка (без батерии) на софийското летище.
    Изпълнили са всички инструкции на стюардете, но не е дошла специална стълба, която трябва да го свали до автобуса.
    Познайте коя е била авиокомпанията?
    Същата авиокомпания.
    Впоследствие е излязъл единия от пилотите (българин) и е започнал да вика по тях "Вие на какви се правите, бе?"
    Дали е съвпадение решението на пилотите?!?
    И, майката плачеше от ужас, защото дори и двамата с бащата нямаше да могат да свалят инвалидната количка по тесните и плитки стъпала на подвижните стълби.
    Само да уточним,че на летище София самолетите могат да се обслужват на "ръкав".

    Коментиран от #26

  • 25 Чук Петко що лъжеш?

    8 1 Отговор

    До коментар #2 от "къде е драмата?":

    ПЕТЪР ЧУКУНДУРА ГОВОРИ ГЛУПОСТИ И ЛЪЖИ. ВИНАТА Е НА НАЗЕМНАТА СЛУЖБА НА ЛЕТИЩЕТО,ЧЕ НЕ Е ОБЕЗОПАСИЛА БАТЕРИЯТА. ТЕ ТОВА ТРЯБВАЛО ДА НАПРАВЯТ НО НЕ СА ГО НАПРАВИЛИ И КАПИТАН е отказал да качи необезопасена батерия! БРАВО НА КАПИТАНА, ТАКА ТРЯБВА ДА СЕ ДЕЙСТВА. ПЕТЪР ЧУКУНДУРА ВИ ЛЪЖЕ О ОПЛЮВА.
  • 26 обслужват се на ръкав самолети

    1 2 Отговор

    До коментар #24 от "Случай от Април":

    чиито авиокомпании си плащат таксата за обслужване на ръкав.

    Коментиран от #30

  • 27 ко са?

    0 0 Отговор
    На летище София има четири наземни оператора, като сред тях са "СОФ Кънект" (концесионер на летището), "Суиспорт България", "Голдеър хендлинг България" и един още, като общият брой е четири. При това "Суиспорт България" временно е лишен от лиценз за наземно обслужване в София поради констатирани несъответствия.

    Така че основно летище София се обслужва от четири наземни оператора, като в момента има лицензирани и временно спрени поради несъответствия компании.
  • 28 Много се разлетяха

    1 1 Отговор
    Тези инвалиди бре. Кво става
  • 29 Най добре

    2 0 Отговор
    Да са в багажното.
  • 30 Друг

    3 0 Отговор

    До коментар #26 от "обслужват се на ръкав самолети":

    Дали е по-евтино да се плаща на водач, който да закара и върте стълбата, да се зареди с гориво, да се обслужва технически, в сравнение с гъвкавия ръкав.
    В сравнение с летищата, на които кацат именно нискотарифните компании, нашето е на ниво лъскав хангар.
  • 31 КЗД ! ------------ !

    1 0 Отговор
    КЗД ! ------------ !

    Също !
  • 32 Да Инвалид !

    1 1 Отговор

    До коментар #21 от "тоз човечец на снимката":

    Да Инвалид !

    На Дебела Заплата !

    Който отнема правата ня Инвалидите !

    Сега може ида не е !

    Но преди Беше !

    В Разрез с Постановеното от Закона !

    Коментиран от #33

  • 33 По Мозъка му !

    1 1 Отговор

    До коментар #32 от "Да Инвалид !":

    По Мозъка му !

    Си Личи !
  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Мда

    2 0 Отговор
    Слугата на пеенски отново от всичко разбира.
  • 36 безпартиен

    5 1 Отговор
    Освен права,има и задължения които също трябва да се ЗНАЯТ! Нещо за етноса на "дискриминираните? Знае се само,че са български граждани! Тайна ли е какво работят, какви специалисти са в чужбина!?
  • 37 Иван Ангелов

    1 1 Отговор
    Прав сте г-н Кичашки, нискотарифните авиокомпании често нарушават правата на хората с увреждания — от отказана инвалидна количка до неспазено 48-часово уведомление. Това е не просто жестока несправедливост, но и символ на системна липса на уважение. И не забравяйте, климатичните промени, за които авиацията допринася, са най-опустошителни за най-уязвимите от нас, в това число и хората с увреждания.
  • 38 Бай Даньо

    1 0 Отговор
    Кичак нема да ривеш пазар бате само силните оцелвват ...