Last news in Fakti

30 Януари, 2019 11:41 20 360 60

Как ВАЗ се опита да направи електронен километраж

  • ваз-
  • лада-
  • автоваз-
  • lada-
  • 2108-
  • електронен километраж

В края на 70-те и началото на 80-те години на миналия век в автомобилните интериори навлиза нова мода. Бързото развитие на електрониката води до все по-честото ѝ използване в конструкцията на автомобилите и стандартните аналогови прибори в скъпите модели започват да отстъпват място на цифрови.

Опит да усвоят новата технология правят и инженерите на ВАЗ. През 1984 г. предприятието най-сетне успява да пусне в продажба първия съветски автомобил с предно предаване (с изключение на ЛуАЗ-969В, който малко след внедряването в производство получава двойно задвижване).

Лада 2108 "Спутник" се разработва още от 1971-ва, но въпреки това се смята за най-модерната съветска лека кола и е натоварена с огромни надежди, включително и за успешен износ. За да придадат повече привлекателност на модела, във ВАЗ решават да оборудват най-престижните модификации с електронен километраж.

Цифровите приборни панели КЭП-43.501 се произвеждат в завода "Электроизмеритель" в гр. Житомир. Проектирани са с помощта на български специалисти, които се борят с непознати до този момент проблеми като точността на измерителните датчици, надеждността на електронните компоненти и производството на вакуумно-луминисцентни индикатори.

КЭП-43.501 има размерите на стандартен приборен панел за ВАЗ-2108. Информацията за скоростта, температурата на охладителната течност, равнището на горивото в резервоара и оборотите се изобразява от няколко вакуумно-луминисцентни индикатора.

Има също диодни индикатори, които сигнализират за непоставен колан, включена ръчна спирачка, ниско ниво на течността за чистачките, износени накладки на предните спирачки и др. Километражът обаче е механичен.

Новата технология не се удава на съветските инженери. Електронните километражи така и не започват да се монтират на серийни автомобили. Панелите, произведени от "Электроизмеритель", обаче и до момента могат да се открият по обявите за продажба. Цената в зависимост от състоянието варира от 10 000 до 20 000 рубли (€133-€267).


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 цитат

    159 55 Отговор
    Мдаа - " новата технология не се удава на съветските инжинери ... " ,от тогава - та до сега !

    Коментиран от #6, #14

  • 2 сектант

    40 3 Отговор
    това е много retrowave
  • 3 Meganoob BG

    81 18 Отговор
    Те радио не са искали да им слагат каму ли някъв дигитален километраж, да бяха похарчили повече пари за по-хубав стартер.

    Коментиран от #40

  • 4 СССР

    93 41 Отговор
    Няма страшно дрогари и дрогарки - скоро към 3020та година мужиците ще изобретят и те електрическия километраж !
  • 5 Дроб сарма

    54 15 Отговор
    Скоро и във ВАЗ 2107 (фейслифт)

    Коментиран от #13

  • 6 куку руку ку

    18 26 Отговор

    До коментар #1 от "цитат":

    Новите технологии на кого колко се отдават, виждаме и в момента, а това, за което е писано в статията е прекалено скъпо за серийно монтиране.
  • 7 Завеждащ 2 хирургия д-р. Т.о.ш.и.б.и.я.н

    47 21 Отговор
    Да държат водката там и друго да не барат штото е обречено
  • 8 руский

    46 47 Отговор
    Имаше наскоро един клип, накратко:Руски БТР изоставен в езеро на дъното, 40години под вода, извадиха го, ръжда може да се каже НЯМАШЕ, дизелов БТР, доляха му какво е нужно и запали..!

    Коментиран от #12, #31, #54

  • 9 Японеца

    18 41 Отговор
    Руснак кола не прави, дай му оръжие, ракети, танкове и самальоти! Колите ги правят японците и хамериканците. Немците са специалисти в конфекцията, виж Рено и Пежо са друго нещо, но еднодневки.

    Коментиран от #10, #11, #16, #19

  • 10 до Японеца

    43 15 Отговор

    До коментар #9 от "Японеца":

    На мене ми е чудно кой не го извади на време и тебе те направи ...
  • 11 Шопо

    35 17 Отговор

    До коментар #9 от "Японеца":

    Американците правят не коли, а тучове и драгстери. Те не признават за кола нещо, което е под 3 тона и с мАтор под 5 литра. А това, че трябва да си караш и цистерна с бензин, е отделен въпрос.
  • 12 русский идиот

    37 18 Отговор

    До коментар #8 от "руский":

    Товарищ "русский" ,а после (след като се събуди) ,краката ти отвити ли бяха ?
  • 13 Random

    10 6 Отговор

    До коментар #5 от "Дроб сарма":

    Интересно как се прави фейслифт на модел спрян от производство 2012г...
  • 14 Random

    16 17 Отговор

    До коментар #1 от "цитат":

    Викаш нашите инженери за нищо не стават. Браво, голям си патриот.Публикувано във факти.бг: Цифровите приборни панели КЭП-43.501 се произвеждат в завода "Электроизмеритель" в гр. Житомир. Проектирани са с помощта на български специалисти
  • 15 ЮМЗто

    28 19 Отговор
    хахаха,все още не съм видял ЛАДА с електронно табло.Това сигурно е някакъв прототип и се захранва с батерия от 4.5волта за фенерче.
  • 16 уякиш

    28 7 Отговор

    До коментар #9 от "Японеца":

    Когато немците , италианците и американците са правили автомобили японците не са знаели що е то двигател над 1.5 л, да не говорим за луксозни автомобили и тн. Факт е, че в края на 20 век дръпват сериозно, но това се дължи на американския пазар, който завземат, тъй като хората започват да търсят все по-икономични коли с малки двигатели.

    Коментиран от #17

  • 17 Пхахах

    10 2 Отговор

    До коментар #16 от "уякиш":

    Но го държат и до днес и имат доста расови резачки.... Няма значение кога пич важното е че са го направили като хората.
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 гост

    17 1 Отговор
    Таз хубава рускиня как бих я лопчил.

    Коментиран от #21

  • 21 Кит

    12 0 Отговор

    До коментар #20 от "гост":

    Вече ще е дърта бабичка, ако не е умряла де!
  • 22 Гост

    23 18 Отговор
    тук все големи специалисти се събрали...мой ли да ва запитам, у ваште западни колици отпреди 15-20 години, какви са им таблата?

    Коментиран от #34, #35, #41

  • 23 Човека

    34 17 Отговор
    Ееее мишоциии преди години давахте двойно за Стара лада, сега плюете. Нали вече карате западно. Беха си супер колиците. Забравихте москвичите и трабантите.

    Коментиран от #26

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Спиро

    5 4 Отговор
    Това на последната снимка е колата на Гагарин. Пък Илон Мъск не знам какво си беше въобразил;))
  • 26 Ивайло

    6 4 Отговор

    До коментар #23 от "Човека":

    По тая ти логика “избирахме” и Бай Тошо.
    Като няма риба, и рака е риба.

    Коментиран от #33

  • 27 пфууу

    15 11 Отговор
    Жалка работа савецка, сделан ама сите му надписи на inglish! Пак хубавите работи на вън за валутка, а за мужиките - пеш и може по един студен боряшик!

    Коментиран от #53

  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Васил

    3 6 Отговор
    Жалко. Прилича на табло на Голф 2. А е правено мааалко преди да се родя
  • 30 Джигата

    11 8 Отговор
    Пази. Боже от руснаците
  • 31 Иво

    2 5 Отговор

    До коментар #8 от "руский":

    Буский, то е ясно бе - ТАНКОВЕ и ВОДКА ! За това никой не спори!
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Човека

    4 2 Отговор

    До коментар #26 от "Ивайло":

    Е са като избираш да не си цъфнал. Та твойта логика каква е. Пак караш дарак.
  • 34 майстор

    8 7 Отговор

    До коментар #22 от "Гост":

    рено еспейс 97г. изцяло дигитално табло , фиат типо 89г. също.ситроен бх,и др. всички са на повече от 20 години , серийно производство и без всякакъв проблем в таблата? Моля, не се изказвайте неподготвени!
  • 35 Като гост

    6 1 Отговор

    До коментар #22 от "Гост":

    Mazda 323BF 1.6i 1985г.напълно дигитално табло.
  • 36 Кико

    0 0 Отговор
    На един от квартала които беше умрял доктора му направи пломба. Всички ахнаха на това чудо. ако пък беше и жив!?!?
  • 37 Хаха

    11 17 Отговор
    Само проверете Ваз 021 сглобка за Канада коя година има монтиран климатик и ел.стъкла и хидравлика и тогава може да говорите ,че руснаците не могат да правят коли. Добрече руснаците направиха разработки да могат Германците да правят коли с екстри. Купето на G класата да не са го разработили Мерцедес или го взеха готово .

    Коментиран от #43

  • 38 Люляково

    1 2 Отговор
    на първата снимка касетофона "ALPINE" ли е или така ми се привижда ???
  • 39 Русофоб

    4 3 Отговор
    До хаха, човек писах в Гугъл " ваз 021 Канада" нищо съществено не излиза. За по сигурно прати линк за да се образоваме и ние останалите. Да я видим тая Лада с климатик, Ел стъкла и хидравлика.

    Коментиран от #42

  • 40 Граматиката бе!

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "Meganoob BG":

    Не в камион ли,а е камо ли.
  • 41 digital

    7 0 Отговор

    До коментар #22 от "Гост":

    Една обикновена бюджетна кола Фиат Типо модел 1988 г. и произвеждана до 1995 г. имаше версии с напълно дигитално табло - сигурно това е най-разпространената за времето си кола у нас (нова и втора употреба) с дигитално табло. През 83 г. Renault 11 Electronic е бюджетен европейски автомобил с цифров панел, преди него още 70-те има А. Мартин. Американците имат такива още от 70-те - Кадилак Севил, а 80-те години брандове на ГМ имат HUD (heads-up display) - Понтиак, Олдсмобил изписващи основни параметри на челното стъкло.

    Коментиран от #44, #52

  • 42 Коментара

    3 2 Отговор

    До коментар #39 от "Русофоб":

    Аз съм се возил и разглеждал "Канадка" 2107 мисля че '99 година беше, води се бележки.. Екстериор ... Почистване на фарове с чистачки( работеше!), фарове за мъгла, предпазващи лайсни по вратите, стандартни гуми (чувал съм за такива с BBS джанти..съмнявам се)...Интериора ... много красиви седалки тип Рикаро... без подглавници тип леген, климатик, ел. огледала, за стъклата спомен нямам, интериора си беше кожа като тавана доколкото помня беше тапициран с перфорирана кожа (стана малко Горубленски пост). За такова нещо като хидравлика спомен нямам, ако имаше такава със сигурност щях да запомня. Фокуса на руското автомобилостроене много десетилетия е бил доста встрани от разбиранията на останалата част от света, за това и дълги години правят едни и същи недоразумения според нашите разбирания и нужди. Електрониката винаги им е била слабо мяст на руснаците....
  • 43 Човека

    2 1 Отговор

    До коментар #37 от "Хаха":

    Прав е Хаха. G класата са я взели наготово. Това всъщност е Пинц от военните.
  • 44 Гост

    3 4 Отговор

    До коментар #41 от "digital":

    не видях да се е произвеждала масово фиат типо 88 с електронно табло, така че новинката ти е фейк

    Коментиран от #48, #51

  • 45 Руслан

    6 4 Отговор
    Руската кола не става, това си е факт. Говоря за масовото производство, все едно са правени по трудово обучение!!!
  • 46 1944

    3 3 Отговор
    мъка алкоболшевишка. барабар петко с мъжете.
  • 47 фактолог

    5 0 Отговор
    Че като гледам - не само са опитали, а съвсем успешно са си го направили. Не е по-различен от другите пионерски електронни дисплеи от онова време.
    Не е станал масов по различни причини и какво от това?
  • 48 Obey the law

    2 0 Отговор

    До коментар #44 от "Гост":

    Потърси в Мобилето или в Карс Бг. Добави опциите Повредени/Ударени и на Части.
    Поровичкай малко и ще видиш колко Fiat-a са с електронни табла.
    И в интернет виж, там има видеа как би трябвало да изглежда едно електронно табло.
  • 49 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 50 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 51 digital

    4 0 Отговор

    До коментар #44 от "Гост":

    То и аз не виждам да съм писал, че се е произвеждала масово, :). Ясно и точно съм написал, че "имаше версии с напълно дигитално табло", а не че всички са били масово такива . Също и че не става въпрос само за 88 г., а съм дал периода на производство, просто модела тогава тръгва (1988 г.), а логично втора ръка ще има и много по-късно. ...
  • 52 Някой

    2 4 Отговор

    До коментар #41 от "digital":

    Баща ми купи от Кореком кулата през 1986 Лада 1500s нова за близо 9000 лв. Предназначена за гръцки пазар...и до днес се търкаля и вози зеле в едно Благоевградско село...имаше я 14 години ...аз съм с нова лагуна 2017 ...която на тогавашните пари е същата...бих предпочел Лада дори и с обикновенно табло....
  • 53 заяждач на ДРЕБНО

    3 2 Отговор

    До коментар #27 от "пфууу":

    Покажи ми някаква не-жалка кола, проектирана и произведена в България...

    Хайде бе умнико !!!

    Коментиран от #56

  • 54 български

    4 2 Отговор

    До коментар #8 от "руский":

    Чудесен пример с този БТР! Убеди ме! Ей сега отивам в магазина да си купя един руски телевизор, че ми трябва нов. Не знам какви руски телевизори има в магазина, ама там на място ще си избера - дали да е от най-хубавите или от по-малко хубавите. Ще гледам да е руски обаче...

    Коментиран от #55

  • 55 Гост

    2 1 Отговор

    До коментар #54 от "български":

    То колкото и да се оглеждаш, все китайски ще видиш или турски...нещо и американски или немски също се не видят...брях!
  • 56 пфууу

    2 0 Отговор

    До коментар #53 от "заяждач на ДРЕБНО":

    Четеш ли смисъла на написаното бре уйе, или само така да се заяждаш? Къде написах, че не са направили ''НЕЩО''? Писал съм само, че боклука който са произвели, са тръгнали да продават на запад (на мръсните и гадни империалисти) а техните мужики одат ПЕШ бе тупан!

    Коментиран от #59

  • 57 БАРС

    2 2 Отговор
    Наистина добро изпълнение за времето си.А защто не са го почнали да го монтират масово можеби защтото във водещтите запъдни компании не им идвало на умът да поставят такъв километраж.То те и до сега немските прехвалени компании не слагат.Но като се сетя чче през това време а именно 1971 година та някъде 1975 ако неме лъже паметта то в българия имаше създадени ТКЗС и масово ходеха да пръскат лозята с пръскачки на гърба и буретата с разтворът бяха сложени на конски каруци и с двама души екипаж всяка ходеха да пръскат лозята пък и събираха гроздето за ядене и щтайгите ги товареха същто на каруци така наречените ияьове дори и волски каруци имаше а РУСНАЦИТЕ отдавна летяха в космосът така че тия колеги писатели които плюят по руснаците със своите коментари мога спокойно мога да им кажа че то да си ТЪП ТО ТО Е ДАР БОЖИИ.

    Коментиран от #58

  • 58 идем из Село

    2 0 Отговор

    До коментар #57 от "БАРС":

    Ма оно нали ни бе рзвит комунизамо бе, умнио! А са па волски каруци! А ти де беше под воло или под бико?
  • 59 заяждач на ДРЕБНО

    0 0 Отговор

    До коментар #56 от "пфууу":

    Уф, добре ! А ти дали разбра смисъла на написаното от мен? Зле, по-зле, най-зле, България, това е смисъла. Жалко комплексарчета и поплювковци сме всички ние, за съжаление....

    Коментиран от #60

  • 60 пфууу

    1 0 Отговор

    До коментар #59 от "заяждач на ДРЕБНО":

    Не, не те разбирам! Нищо свързано с ''сделаните'' Спутници не си написал! Да ти потретя вече като на ма*****н - нещо което е супер дефицитно в собствена та им страна се продава на запад за валута с която се облагодетелства и финансира една шепа ОЛИГАРХИЯ! И ако смяташ , че сме толкоз зле, поне веднъж се опитай да го отдадеш на общото ни комунистическо минало!