3 Май, 2019 09:57 42 442 52

Широки или тесни гуми?

  • автомобили-
  • съвети-
  • гуми
Широки или тесни гуми? - 1

Много шофьори искат летните им гуми да изглеждат по-атрактивно отколкото зимните им еквиваленти. Поради това за лятото обикновено се избират широки и нископрофилни гуми, докато тесните по-често се използват през зимата. Изборът на гуми влияе на облика на автомобила, комфорта при шофиране и на много други характеристики.

В Централна и Източна Европа, собствениците на автомобили често имат два комплекта джанти: един за през лятото и друг за зимата. Разпространен избор измежду шофьорите е да използват малко по-големи и съответно по-скъпи джанти за летните гуми.

“Ако шофирате автомобила си със зимните гуми, докато отивате да закупите летни, е важно да знаете размера на настоящия си комплект летни гуми. В противен случай рискувате джантите ви да не паснат на новите гуми.”, казва Мартин Дражик, продуктов мениджър на Nokian Tyres.

Когато си купувате гуми е нужно да следвате препоръките на автомобилния производител. Можете да проверите документите на колата си, включително ръководството на автомобила, където е записан препоръчителният размер на гумите, както и възможни алтернативни размери.

Тесните гуми са по-евтини, но широките изглеждат по-добре

Правилната ширина на гумата също така се влияе от характеристиките, които са предпочитани от собственика, и които той иска да открие в своя автомобил и в управлението му. Широчината на гумата ще се отрази на цената, както и на някои други характеристики, като сцепление, ниво на шум, комфорт при шофиране и външен вид.

Смяната на тесни гуми с по-широки обикновено увеличава съпротивлението при търкаляне, и съответно малко увеличава разхода на гориво. При летните гуми, размерът е също така и въпрос на естетика; по-широката гума се смята, че изглежда по-добре от тясната.

Широки или тесни гуми?

“Ако човек иска да премине към по-голям диаметър на джантата, профилът на гумата трябва да се намали. Това позволява външният диаметър да остане в законовите граници и гумите ще продължат да разполагат с достатъчно място, за да се въртят.”, обяснява Мартин Дражик.
Профилът на гумата се отнася за съотношението между височина и широчина на гумата. Тъй като най-разпространените размери са тесни с висок профил, те се произвеждат в повече бройки от широките гуми с нисък профил. Това е една от причините тесните гуми обикновено да бъдат по-евтини от широките.

И двата вида имат своите предимства

Обемът на въздуха в гумата се отразява най-вече на комфорта, който осигурява при шофиране. Колкото по-широк е диаметърът на джантата, толкова по-малко въздух ще се побере в гумата. Високопрофилните гуми имат много място за въздух и са по-комфортни от широките, нископрофилни гуми.

От гледна точка на безопасността и двата вида имат своите силни страни. На суха настилка, широките гуми ще предоставят повече сцеплението от тесните, но рискът от аквапланинг ще бъде по-висок с широките.

„През зимата, тесните гуми се представят по-добре при екстремни ситуации, тъй като оказват повече натиск върху повърхността на пътя. Тесните гуми също така са по-добри за мек сняг и киша. Широкият вариант от друга страна предоставя повече сцепление на твърди повърхности.“, казва Дражик.


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 12 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 гощо

    77 13 Отговор
    Широко лятото тесни зимата!

    Коментиран от #15

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 читател

    85 6 Отговор
    Ей този Дражик бил голямо гуру в тази област. Никой шофьор не би и помислил да си провери размера на летните гуми или джанти, когато отива да си ги закупи. Друг безценен съвет е ако се сложат по-големи джанти да се намали профилът на гумата, за да може тя да се побере в пространството под калника, но пък в края този велик експерт все пак не се е ангажирал с еднозначно мнение коя ширина и профил са по-добри за зимния или летния период и го е оставил на въображението ни.

    Коментиран от #41, #43

  • 4 боцмана

    130 11 Отговор
    Широки гуми и тесни пут.и , там е истината!
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Кракра

    40 5 Отговор
    И за двете ми коли имам комплект зимни и летни гуми на оригинални алуминиеви джанти и с размера, предписан от производителя.

    Коментиран от #40

  • 7 гост

    29 3 Отговор

    До коментар #2 от "Потресен":

    Е как , не разбра ли за какво иде реч ??? МЕНИДЖЪР на Nokian Tyres !!!!!
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Леле колко зле

    76 9 Отговор
    Широки или тесни - каквито е написал производителя на лепенката на вратата. Аз не съм никой че да променям изчисленията на инженерите. Айде със здраве специалистчета коментатори.

    Коментиран от #42

  • 10 Капитана

    47 5 Отговор
    Широки или тесни,но най-важното е да са нови и от по класна марка,и да съответстват по цолаж и размер за самият автомобил.Всичко друго е шменти капели с гуми втора ръка със незнаен дот и други глупости.

    Коментиран от #19

  • 11 Шошо

    44 5 Отговор
    Този дава акъл без да е карал по българските дупки! Гума с нисък профил те води направо към магазина за нова, като издуе тумбака.

    Коментиран от #50

  • 12 Марто

    21 6 Отговор
    Написаното е вярно, но професори в коментарите - всякакви
  • 13 К.К.

    18 2 Отговор
    И най-важното е, че диаметъра може да е по-широк и по-малко широк.
  • 14 honda

    18 6 Отговор
    на хонда заводските ми са 195/60/15 - имам зимни и летни такива, но са крайно ниски и на всяко 'полицайче' или опит да премина през нормален бордюр, колата задира .... не ги разбирам хората, които си 'свалят' колите умишлено на долу ...незнам по какви пътища карат, но явно не караме по едни и същи такива... Та тази година минах на по-високи гуми и си взех 195/65/15 - за сега няма никъде задиране, само трябва да се примиря, че ще имам с една идейчица по-висок разход и по-бавно набиране на автомобила, които така или иначе в СФ не се усеща много.

    Коментиран от #16, #20, #49

  • 15 куку руку ку

    35 4 Отговор

    До коментар #1 от "гощо":

    И лято и зиме, каквито е предвидил производителят на автомобила!

    Коментиран от #37

  • 16 Гад

    31 1 Отговор

    До коментар #14 от "honda":

    Браво на теб щом 1 см разлика в клиренса те е спасила от всички беди.
  • 17 БАРС

    14 5 Отговор
    Прави са дето са написали както си е написано в талона си е най добре.И на двете им слагам по талона и както е написано така си гори на 100км Другото с по широки гуми пари на вятъра.
  • 18 Лошия

    26 2 Отговор
    Айде гумената мафия пак започна да мрънка да сменяме гумите. Ей ма много гладни тез гумаджии. Ще ни накарат да си накупим по 5-6 комплекта гуми, за зима, лято, пролет, есен, дъжд, за сянка, за слънце и незнам кво още. После ще почнат да ни обясняват , че не е хубаво да имаве само един или два комплекта джанти, а 5-6.

    Коментиран от #22

  • 19 КорморанЕVEПеликан

    6 4 Отговор

    До коментар #10 от "Капитана":

    В голяма верига магазини миналата година някъде по това време видях нови гуми с ДОТ Септември - след няколко месеца. Ок, втората ръка те лъжат, магазините за нови стоки са света ненапита. Върви си купувай от където искаш.

    Коментиран от #25, #36, #38

  • 20 Варна

    13 10 Отговор

    До коментар #14 от "honda":

    Не е от гумите колега, не е и от пътищата! От талигата е ! Иназ навремето карах хонди само но от както подкарах стари немски танкове като видя дупка минавам с мръсна газ. Всички ме мислеха за луд и ми повтаряха че правя огромна грешка пт японска на немска като минавах, но уви даже и излязоха по дуракоустоучиви

    Коментиран от #21

  • 21 Аз съм

    13 10 Отговор

    До коментар #20 от "Варна":

    Само ОПЕЛ
  • 22 Хаха колега

    13 2 Отговор

    До коментар #18 от "Лошия":

    За шарена сянка?
  • 23 Сектант

    15 18 Отговор
    Карам дъстъра по капли, защото вноската на лизинга на този премиум авомобил е по висока от заплатата ми (моята и тази на жена ми) и пенсиите на родителите ни!
    Всички с голф майбах ес класа и сузуки марути да го ду х ъ или а и Т
  • 24 луд с винкел

    26 4 Отговор
    Кой с каквито иска да кара, всеки си има глава. Важното е да НЕ са нокиан, хей така , та дано някой от факти се усети и спре да ни облъчва с абсолютно ненужна информация и реклама на посредствен производител на посредствени гуми (летните даже са много зле)
  • 25 Гуми 37

    19 2 Отговор

    До коментар #19 от "КорморанЕVEПеликан":

    Искаш да кажеш ,че пролетта на 2018г си видял гуми с DOT показващ ,че са произведени септември 2018г.Направо ме разсмя.
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 AmiX

    14 4 Отговор
    Истината е :
    Зимата - тесни гуми.
    Лятото - широки гуми.
    ⚠️⚠️⚠️
  • 28 Mpowered

    9 6 Отговор
    Аз лятно време съм с 255/35/19 и 285/30/19 континентали и съм много доволен.За зимата ползвам 225/55/16 пирели и те са добри.

    Коментиран от #31

  • 29 Прост и беден

    17 4 Отговор
    Китайки, всесезонки по 59 лева на 175/70/14 и всичко е топ. Гумаджиите нека реват. Пък нека съм прост.

    Коментиран от #30

  • 30 Амазонкин

    6 4 Отговор

    До коментар #29 от "Прост и беден":

    Ама наистина си...
  • 31 New beetle

    14 3 Отговор

    До коментар #28 от "Mpowered":

    Баце, ти с тея деветнайски по 35, фъркаш бе. Сигур си първи на пистата у ваше село.
  • 32 Гелендеваген

    7 4 Отговор
    19 тц тц...на 30/35 тц тц я джипо си го карам с 255 ама са шеснаески.......баце ти теее 30% от 255 с монтажна пена место възух ли ги плъниш бе...то у село с тез дупкье требе да сменяш и джантьете с гумьете бе баце....веднъж у годинята...мнооо крива работа
  • 33 Гелендеваген

    4 6 Отговор
    Продавай ми джантьете...криви не криви, я че ги земем....баце и то тва БМВ...кой кара БМВ ама че ги узнем
  • 34 Мечтател

    23 3 Отговор
    Вярно ли е че тати като ми купи резачка с големи черни джанти ще ми порасне пишката
  • 35 Николай

    6 1 Отговор
    За какво да коментирам общи приказки. Бла-бла. На капачката на резервоара и на табелата на лявата колонка пише с какъв размер и какво налягане да се карат. На някои коли пише и при каква скорост и натовареност на колата какво налягане на гумите да се поддържа.
  • 36 Николай

    9 0 Отговор

    До коментар #19 от "КорморанЕVEПеликан":

    Как разбра, че е септември. ДОТ упоменава седмицата и годината в която са произведени. Ако е 0918 означава 9-та седмица на 2018 г.
  • 37 гощо

    4 0 Отговор

    До коментар #15 от "куку руку ку":

    Подкрепям това ти мнение! Аз лично така правя! С какъвто размер е от магазина колата с такива си карам и лете и зима! Макар за зимата да идват широчки....
  • 38 Николай

    1 0 Отговор

    До коментар #19 от "КорморанЕVEПеликан":

    Е как те лъжат по втората употреба гуми? Гледаш ДОТ-та да не е 15 годишна гумата, гледаш протектора има марки между грайферите мериш с дълбокомера колко милиметра са дълбоки и си ти. Аз лично карам с нови гуми, но се е случвало да вземам и втора ръка.
  • 39 незнайко

    6 3 Отговор
    ВСИЧКО Е ПАРИ ПРИЯТЕЛИ !!! Това, че ни карат да сменяме гуми лято и зима е достатъчен аргумент. Как може атобусите и камионите да са с едни и същи гуми ? КУПУВАЙТЕ СИ ВСЕСЕЗОННИ ГУМИ !!!

    Коментиран от #47, #48

  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Хайл

    5 1 Отговор

    До коментар #3 от "читател":

    Сега разбрах че размера на джантата имал значение...и четирите ми са различни и с чудех защо на 15 цоловата джанта 18 цолова гума хлопа и не мога да вкарам въздуха вътре
  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 Патил

    4 2 Отговор

    До коментар #3 от "читател":

    Много е прав човекът в статията. Ще се учудиш колко неориентирани хора има. Продавам 18 цола гуми за джип тойота. Идва на крака при мен човек да ги взима. Разбирам, че има предишно поколение на джипа, за което знам, че се е предлагало най-много с джанти 17-ки. Питам го: "Сигурен ли си, че ще станат?" Човекът: "Не, знам." Оказа се после, че наистина джантите му били 17-ки.
  • 44 Mpowered

    2 2 Отговор
    До New Beetle и Гелендеваген по-големи селтаци от вас едва ли съществуват :)
  • 45 Еретика

    5 0 Отговор
    На дупката и е все тая с каква гума и джантата караш.Дупката все ще спука гумата и ще изкриви джантата.Та не говорете идиотщини и тъпотии.ГОВОРЕТЕ за скапаните пътища и магистрали които уж Бойко Борисов строи или вече е построил.Там да знаете е заровено кучето.А не с какви гуми караш.Това е вятър и мъгла.
  • 46 Еретика

    2 0 Отговор
    На дупката и е все тая с каква гума и джантата караш.Дупката все ще спука гумата и ще изкриви джантата.Та не говорете идиотщини и тъпотии.ГОВОРЕТЕ за скапаните пътища и магистрали които уж Бойко Борисов строи или вече е построил.Там да знаете е заровено кучето.А не с какви гуми караш.Това е вятър и мъгла.
  • 47 Еретика

    1 1 Отговор

    До коментар #39 от "незнайко":

    Такова чудо все сезонни гуми няма. Всичко е пари и пак пари и още реклама.А щом в България нещо се рекламира значи че то е ВЕКАЧЕСТВЕНО.
  • 48 Еретика

    1 0 Отговор

    До коментар #39 от "незнайко":

    Такова чудо все сезонни гуми няма. Всичко е пари и пак пари и още реклама.А щом в България нещо се рекламира значи че то е ВЕКАЧЕСТВЕНО.
  • 49 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 50 Ох гоше гоше

    2 1 Отговор

    До коментар #11 от "Шошо":

    Ами хората в нормалните държави като спукат 2 гуми 3тия път няма да идат до гумаджийницата ами ще идат я на протест защото явно хората които са избрали не се справят, или ще тича да осъди Общината. Там 99 на 100 се печели от ищеца относно такива казуси. Остави тининженерите на избраният от теб автомобил да определят лл е най беЗопасно да бъде оборудван автомобила. Вие може да сте пилот на самолет или готвач или продавач или юрист или предприемач, и надали ще разбирате повече от инженерите в областа на автомобилостроенето.
  • 51 Trendafil

    1 0 Отговор
    Лично аз предпочитам да са тесни, за вас не знам. Всеки си има предпочитания.
  • 52 Bat Sande

    3 0 Отговор
    Тази статия е много поучителна и аз лично научих някои изключително важни неща от нея. До сега си мислех, че тези неща не са ясни само на циганите с каручките дето не знаят да пишат и да четат. Сега знам, че и ентелегентните и богати европейци не ги знаят, щом им трябват такива съвети.