Русия започна да доставя на Турция поръчаните зенитно-ракетни комплекси S-400 - първите компоненти вече са в авиобазата Мюртед. НАТО и Съединените щати неведнъж изразяваха несъгласието си с тази сделка, Вашингтон дори заплаши със санкции, но Кремъл засега тържествува. Доколко обаче ще е голяма печалбата на Русия от дружбата с Турция или отново поддръжката за "братския режим" е по-важна от икономиката?
Сегашното сътрудничество с Турция започва да напомня дружбата на СССР с идеологически близките режими от времената, в които Москва инвестираше милиарди в големи инфраструктурни проекти на чужда територия, без да получава незабавна икономическа отплата.
Напук на НАТО
Отговорът на въпроса за какво са му на турския президент Ердоган руските ракети S-400 не е сложен. Първо, армията му получава най-съвременното оръжие, което изнася Русия, при това по-мощно от американските си аналози, а е два пъти по-евтино. И второ - турският властелин демонстрира на Съединените щати и на Европейския съюз своята независимост и самостоятелност.
А това е важно за него на фона на рязкото охлаждане на отношенията с Вашингтон и Брюксел след потушаването на опита за военен преврат в Турция и е сигнал за обособяването на Ердоган като фактор. Решението му е политическо, а не военно-стратегическо, символ на неговата мощ.
Логиката на Кремъл вероятно е подобна. Военно-стратегическите цели на сегашното руско ръководство винаги са на първо място. Колкото и да изтъкват хуманитарното или историческото значение на Крим, за руския Генерален щаб полуостровът винаги е бил и ще си остане военна база. И в случая с Турция това не е по-различно: да продадеш на държава от НАТО едно от най-модерните си оръжия напук на Съединените щати, да предизвикаш разкол в Северноатлантическия пакт - това е мечтата на руските военни стратези.
И печалбата някак отива на втори план. Макар размерът на сделката да е впечатляващ - 2,5 милиарда долара, основната цел е проникването на натовския оръжеен пазар. Приходите изобщо имат все по-малко значение в руската външна политика, във външноикономическите сделки, включително в такива стратегически отрасли като износа на оръжие и нефт или в атомната енергетика.
Скъпият "Турски поток"
И сега Москва се стреми да си сътрудничи с Анкара именно в тези три сфери. Наред с началото на продажбата на оръжие на една от най-силните армии на НАТО, съществува още един двустранен проект - вече започналото строителство на атомната електроцентрала "Акую". То се осъществява благодарение на дадения от Русия кредит при много изгодни за Анкара условия - 20 милиарда за 30-годишен срок, които един ден няма да връща Ердоган, а и едва ли Путин ще се отчита за тези средства.
Трети пример е тръбопроводът "Турски поток", заменил насочения директно към ЕС "Южен поток", чието строителство бе прекратено от Русия. Половината от капацитета на новия газопровод е предназначена за Турция, на която в момента ѝ трябват по-малки количества газ заради икономическата криза.
При това турците се опитват да станат и конкуренти на Русия в региона, правейки сондажи в спорния кипърски шелф. Анкара го смята за своя територия, но Европейският съюз твърди, че полезните изкопаеми са собственост на Кипър. Ако добивът на газ започне, Турция ще се сдобие с повече собствено синьо гориво, респективно нуждите ѝ от руски доставки ще намалеят още повече.
Ще върне ли Анкара дълговете на Русия?
Лично за мен политическият и военно-стратегическият елемент в дружбата с Ердоган е очевиден. Да не говорим за това, че двамата авторитарни лидери - президентите на Турция и Русия - се разбират много добре, говорят на един и същи език и могат да изпитват взаимна симпатия.
Докато икономическите и дори политическите ползи за Русия от всичко това са доста мъгляви. Макар продажбата на S-400 на турците да е еднозначно печеливша за Москва, проектът "Турски поток" предизвиква въпроси относно своята ефективност, а строителството на ядрената централа е изгодно, но само за Турция.
В същото време и без това сложните отношения на Анкара с другите страни от НАТО стават още по-напрегнати. Що се отнася до дълговете, които Ердоган трупа, те ще трябва да се връщат от следващите поколения, които ще трябва и да установяват дали са били необходими тези толкова съмнителни проекти от гледна точка на тяхната доходоносност. Естествено възниква и въпросът дали интересите на руския авторитарен режим не противоречат на интересите на страната като цяло.
Кремъл срещу Русия?
При обсъждането на външната политика на съвременна Русия от страна на експертите-международници постоянно изплува темата за националните интереси. Някои смятат, че Кремъл ги защитава ефективно, поради което може да му бъде простено отстъплението от стандартите във вътрешната политика.
На мен ми се струва, че сегашното руско ръководство често подменя националните интереси със своите непосредствени, след което убеждава руснаците, че борбата трябва да се води точно за това. Темата доколко конфронтацията със Запада изобщо е от интерес за Русия няма да я обсъждаме - тя е вечна.
Но е очевидно, че е напълно излишно сега да се влошават допълнително отношенията с НАТО, защото икономиката вече трудно издържа сегашния режим. Страната няма полза и от личните симпатии между Путин и Ердоган. Поради това Турция няма да поеме "проруски курс" нито по темата Крим, нито в Сирия, нито по други въпроси.
Излиза, че зад актуалните сделки с Анкара стоят в по-голяма степен не националните интереси, а амбициите на руските ръководители, за които руснаците плащат от джоба си.
Автор: Иван Преображенский
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 kick
Коментиран от #6, #14
22:09 16.07.2019
2 Дааа, абсолютно съгласен,
22:12 16.07.2019
3 Хасан
Коментиран от #10, #16
22:14 16.07.2019
4 Колю
22:16 16.07.2019
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Даряване,
22:24 16.07.2019
8 Мехмедчо,
До коментар #5 от "Мехмед":
Важна е майката, защото тя възпитава децата, нали? Особено при вас! Е, значи Мехмед е станал немец! Гордей се!Коментиран от #18
22:27 16.07.2019
9 Порно
22:28 16.07.2019
10 бобо
До коментар #3 от "Хасан":
Прав си с всяка буква и всяка точка. Едно предупреждение за преврат, не може да заличи три века вражда.22:28 16.07.2019
11 Анти милиционер
22:30 16.07.2019
12 Да се плаща
22:32 16.07.2019
13 Възхищавам се на Ердоган,
Коментиран от #15
22:38 16.07.2019
14 Важни са,
До коментар #1 от "kick":
Ден до пладне, както казват дедите ни!22:41 16.07.2019
15 Колю
До коментар #13 от "Възхищавам се на Ердоган,":
Да ама не е във Варшавския договор... И защо се връща назад... А бе кво ми пука.22:46 16.07.2019
16 Османагич
До коментар #3 от "Хасан":
Врагът на моя приятел,е мой приятел. 😆22:48 16.07.2019
17 Монгола
Коментиран от #23
22:56 16.07.2019
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Мехмед
До коментар #18 от "Турчин от Столипиново":
У Столипиново турци няма, има само патриоти къде гласуват за ВМРО!Коментиран от #27
23:07 16.07.2019
20 Кой68
Коментиран от #21
23:20 16.07.2019
21 Хасан
До коментар #20 от "Кой68":
Рано или късно ще освободим и кавказките народи от руско игоКоментиран от #28, #39
23:23 16.07.2019
22 Румяна Костова
Коментиран от #46
23:36 16.07.2019
23 Джудже
До коментар #17 от "Монгола":
Фашизма е от Италия, а от Германия - нацизма, в СССР - социализма. Много си приличат, но имат и много големи разлики.Коментиран от #33
23:36 16.07.2019
24 Нещастието да си турчин
23:39 16.07.2019
25 Здаствуйте братушки
23:51 16.07.2019
26 Сульо
23:52 16.07.2019
27 само че
До коментар #19 от "Мехмед":
официалната политика на Турция е, че циганите в съседните й страни които са мюсюлмани, да се считат за турци.Коментиран от #29, #34
23:53 16.07.2019
28 Монгола
До коментар #21 от "Хасан":
Само че, в Кавказ няма пещери където да се крият както в Афганистан!Коментиран от #41
00:08 17.07.2019
29 Мехмед
До коментар #27 от "само че":
Вие от ДПСто ги разбирате тези работи с черните в България.Коментиран от #30
00:09 17.07.2019
30 ДОСТ
До коментар #29 от "Мехмед":
Той казва истината.Защо не си информиран?
Ти си срам за нас!
00:24 17.07.2019
31 ужас
00:32 17.07.2019
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 А от Турция
До коментар #23 от "Джудже":
Е кемализма и само той надживя останалите.01:13 17.07.2019
34 А циганите които са християни
До коментар #27 от "само че":
Да се считат за българи ли? Ами то си е така .Коментиран от #36
01:15 17.07.2019
35 Сорос
02:04 17.07.2019
36 само че
До коментар #34 от "А циганите които са християни":
всички цигани в България са Български граждани , но Турция смята мюсюлмаските цигани за турци. това го прави и в Гърция и в Македония и другаде. официална турска политика е това. но какви турци сте вие, ако не знаете какво прави вашата ... "майка родина'"? очевидно не сте добри турци ... xoxoКоментиран от #37, #49
02:09 17.07.2019
37 Хо хо
До коментар #36 от "само че":
Само ,че проблемът ти с българската граматика е колосален .Коментиран от #38, #40
02:43 17.07.2019
38 само че
До коментар #37 от "Хо хо":
докато Турция смята че ти и мюсюлманските цигани сте братя, няма значение .. XOXOXOКоментиран от #48
02:54 17.07.2019
39 Ти пък роме
До коментар #21 от "Хасан":
къде скачаш? Барабар Петко с мъжете!06:01 17.07.2019
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Гост
07:13 17.07.2019
43 Знам знам🙄
До коментар #41 от "Хасан":
Ееех мойто момче. Лека полека историята ще се разкрие. И ще разбереш за еврейския проект за Нова Палестина. И как основна част от него е била източна Европа. Защо е било така може да се разбере от първите преводи на библията. След провала на кръстоносните походи еврейското лоби разбира че светата земя ще остане под мюсулманския ботуш. И започват да действат както винаги отвътре подмолно с фалшива интеграция. Финансират богато създаването на така наречената ви империя с цел по лесен контрол. Някъде по времето на Хенри 8 еврейското лоби се възползва от атаката на испанците които го правят с благословията на папата озлобен от отказването от католицизма. Тъй като е Европа е католическа а най голямата банка е Ватикана никой не отпуска необходимите за водене на война кредити на англичаните. Тогава евреите дават парите на много ниска лихва но с условие че Англия ще помогне за Палестина. Понеже Англия и Османската империя са единствените не католически сили в Европа някак автоматично стават съюзници. Поради общи врагове и интереси. Няма да пиша за парите давани на глава от раята давани от евреи. Султана категорично отказва да върне светите земи но дава мъгливи обещания за анклав на балканския полуостров. Тъй като условието е било да е чиста земя т. е. да няма население евреите измислят и заплащат а понякога и сами извършват кланетата по нашите територии и по специално между балкана и Дунав. Накрая вече когато Турция започва да се разпада и запада пак англичани и еКоментиран от #56, #57
07:28 17.07.2019
44 Знам знам🙄
Коментиран от #47, #55
07:37 17.07.2019
45 1234
08:11 17.07.2019
46 ХаХа🙈
До коментар #22 от "Румяна Костова":
Мале !А германците какво спечелиха от ФАЩ ?
Балони и въздух под налягане , и безплатно вмешателство в вътрешните им работи + двойно мито за германските коли и стоки !
Наздраве за крал Дони !
08:20 17.07.2019
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Збогом НАТО
До коментар #38 от "само че":
Натория издиига съвременна Русия.С руси турци китайци ирани цигани (индуси) Индокитайци..Но и Бг. Циганите се водят за бългАри в Европа.08:59 17.07.2019
49 От правописа ти разбрах само
До коментар #36 от "само че":
Че си български гражданин, който Турция смята за турчин, а ти не си много съгласен. С правописа криво ляво, с много усилия може и да се справиш, но какво ще правиш с тена ти по рождение?09:09 17.07.2019
50 Знам знам🙄
До коментар #47 от "Хасан":
А ти кой си къде си. Ха ха ха. Български турчин. За какво се бориш. За величието на полумесеца. Ами отивай винаги е имало нужда там от мозък. И мойта злоба нали я знаеш. Като на лъва към хиената. 😋😉Коментиран от #53
09:47 17.07.2019
51 Грую
10:20 17.07.2019
52 Петро
11:51 17.07.2019
53 Хасан
До коментар #50 от "Знам знам🙄":
Живеем в 21 век ,какъв полумесец,какво величие?! ..говоря ти за отворено общество,за ценности12:26 17.07.2019
54 Шабан
12:29 17.07.2019
55 Хасан
До коментар #44 от "Знам знам🙄":
Евреите се считат за богоизбран народ и всички други народи са животни ..не само араби и мюсюлмани ..чети им религиозните тълкувания...12:29 17.07.2019
56 Шабан
До коментар #43 от "Знам знам🙄":
Що пишеш тъпотии! Само да ти загатна че, когато се създава Османската империя човешката популация на планетата Земя е било приблизително 600 милиона души разпръснати на 6 континента. Като само жълтата раса са наброявали 400 милиона. А пари е нямало а само метални монети и накити. Нито е имало банки! Всеки човек си има кесия или кофчеже за по-богатите а, на мнозина въобще не им дремело за монетите. И без тях са си живеели добре! Така че, издишаш от всякъде, зомбьо!?Коментиран от #61
12:40 17.07.2019
57 Шабан
До коментар #43 от "Знам знам🙄":
Ха-ха! Какво ще разкриеш бе, шебек! Тя истинската история е написана отдавна и се намира в музейте! А шебеците като теб само си фантазират разкрития! Като си такъв голям разкривач, защо на историческият симпозиум в Париж 2009 година никой не, се съобрази с мнението на българските историци тогава, а само ехидно се подхилкваха и ви вземаха на подбив!?Коментиран от #59
13:03 17.07.2019
58 Дойче Веле
13:22 17.07.2019
59 Знам знам🙄
До коментар #57 от "Шабан":
Ами защото трябва да си скъсват дипломите повечето от тях. На фалшива история се крепят мойто момче. От типа на османско присъствие. И няма арменски и македонски геноцид. Ясно ли ти е защо. А те разкопките вървят. Повечето от ехидно усмихващите се тогава лигльовци сега дават мило и драго да дойдат на някой обект. Изведнъж се оказа че имало там едни книги ама понеже били много в противовес с общоприетата история не им обръщали внимание. А ако Ватикана сатанинската му дупка отвори секретните архиви майко мила. Гърците не са толкоз прости те са унищожава ли направо. Колко наши книги в техни музеи са с откъснати страници. Руснаците ги пазят. Те чакат да загине и чак тогава ще си признаят че велика България е техен създател. Замисли се за готските имена Родерих, Улрих, и др. и за българските Исперих, Телерих идр. И има още мнооого такива странности. Не че съм любител на теорията на Конспирацията но къде е историята от така наречените тъмни векове.13:24 17.07.2019
60 защо
13:31 17.07.2019
61 Знам знам🙄
До коментар #56 от "Шабан":
Шабанчо и в корана пише как Исус разритал масите на сарафите. А банки и банкови гилдии има още по времето на Атина. И цивилизовани те народи са водили войни или на кредит или с увеличение на данъците или с комбинация от двете. А не като други разчитали на грабеж на мирното население за финансиране на войската. Ако има манджа напада е ако не за кво. Добре че там се намират малко османски гърци, немци, османски англичани и евреи дето да дават насоки и когато няма манджа за нападне да осигурят такава. А я виж намери там някой велик везир турчин. Щото последният Хафъз бей е син на помак и циганка а освен това и герой на Турция.13:42 17.07.2019
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Истинска истина
Отговорът е само един единствен!
21:53 18.07.2019
64 А, още нещо
Това обаче не е справедливо.
00:13 19.07.2019
65 Палавникът на света
00:19 19.07.2019
66 Просто мнение
Главната цел е ПРАСЕТАТА да си останат ПРАСЕТА !
Освен това се иска онзи който се ОТЛИЧАВА ОТ МАСАТА да бъде АУТ САЙДЕР завинаги и НИКОИ ХОРА да не посмеят да му помогнат да се съвземе като цяло и да започне НОВО НАЧАЛО в живота си, както за свое добро, така и за добро на другите.
00:17 23.07.2019