Големият губещ от коронакризата ще е Китай. Около това мнение се обединяват икономисти и политолози от целия свят. Може би с изключение на Китай, разбира се. А когато има губещ, има и печеливш. На Централна и Източна Европа залагат две влиятелни и уважавани институции - Виенският институт за сравнителни икономически анализи и Комисията за Източна Европа на германската икономика.
Експертите във Виена предупреждават обаче, че икономическият срив в Източна Европа ще бъде много по-разтърсващ в сравнение със Запада. А анализът на Берлин показва, че е опасно да залагаш само на един основен доставчик, т.е. Китай.
За „Събота 150“ на програма „Хоризонт“ шефът на Комисията за Източна Европа Михаел Хармс прогнозира за времената след кризата.
„Според мен предстои регионализиране на производствата и на доставките, и в този опит да се скъсят веригите на доставки страните от Централна и Източна Европа са добра алтернатива. Предимствата им са както ниските разходи за производство, така и географската близост“, посочва Михаел Хармс от Берлин.
Хармс обаче вижда и проблем с недостига на квалифицирана работна ръка още преди пандемията:
„От решаващо значение ще е професионалното обучение, което е проблем не само за България, но и за други страни. В момента много хора се връщат обратно в родината си, но това е временно явление“.
Според Ричард Грийвсън, зам.-директор на Виенския институт за сравнителни икономически анализи Източна Европа в момента се намира в много тежко състояние и това ще продължи дълго. Но смята, че източноевропейците са реагирали по-добре на заплахата от икономически срив.
„В началото на пандемията в западноевропейските страни бяха допуснати повече грешки, отколкото в Източна Европа. Все още не можем да кажем, кои икономически отрасли ще бъдат най-тежко ударени от кризата. Но от сега е ясно, че икономиките, които са зависими от вноса, ще пострадат много. Това важи особено за Източна Европа“, каза той.
Според него икономическите последствия в Западна и Източна Европа за сега са сравнително еднакво тежки.
„Ако сравняваме туризма например, Италия и Испания са в същото трудно положение, както Хърватия и Албания - всички те зависят от приходите от туризъм. Като грешка в миналото може да се отчете прекомерната зависимост от търговията, т.е. някои държави, като Германия разчитат прекалено много на износа, а други, като Чехия и Словакия - на вноса“.
Грийвсън смята, че страните, които рано въведоха строги ограничения, като например Чехия, вече могат да си позволят постепенната им отмяна.
„На по-късен етап това може да се окаже тяхно предимство. Но дори и това не можем да предскажем, защото не знаем, дали отварянето на икономиките няма да доведе до втора или трета вълна на епидемията. Но също така не знаем, дали хората няма да останат подвластни на страха от зараза и да си останат в къщи, а това означава по-малко потребление и съответно по-ниски приходи в сравнение с времето преди пандемията“, каза той.
Ако оставим настрана инфекциозната заплаха, заплахата от икономически срив се дължи не на последно място на сгрешена тактика, както призна и ЕС - Европа заложи прекалено много на Китай като основен производител не само на медицинско оборудване, но дори и на компоненти за производството на лекарства.
Това важи със сигурност и за други отрасли, добавя Михаел Хармс от Комисията за Източна Европа на германската икономика, но не смята, че е нужна радикална промяна.
„Оптимизацията на производствата е едно от големите предимства на глобализацията, на които дължим благоденствието си. И това важи не само за изнесените производства в Китай, а за изградената в цял свят мрежа. Сега обаче разбираме, че не само икономическите показатели за важни. Системата ни се оказа атакуема, но не и сгрешена. Така че очаквам промяна, но не и смяна на курса“.
Губи ли обаче Европейският съюз битката с Китай за влияние в Източна Европа? Още преди да ни застигне пандемията Covid-19 новият „път на коприната“ донесе сериозно икономическо, а оттам и политическо присъствие на Пекин.
Ричард Грийвсън е категоричен:
„Китайците вече са тук. Особено в страните от Западните Балкани има ниша, която Китай успешно запълва, защото ЕС доброволно му я отстъпи. Китай инвестира много, особено в инфраструктурата. Пример за това е Сърбия и връзките с Китай са тесни не само в икономиката, но и в политиката“.
„Глобализацията като цяло е в отстъпление и Китай със сигурност няма вече да инвестира така мощно в Европа. Но и Европа няма да изнася производства към Китай“, смята Грийвсън във Виена.
В Берлин Михаел Хармс наблюдава друго:
„Особено в Сърбия видяхме нещо като състезание - президентът Вучич беше много краен в критиката си срещу ЕС за наложената забрана за износ на медицински материали. Според мен тази забрана беше грешка. Но Сърбия знае добре, че бъдещето ѝ е в Европейския съюз. Ако погледнем цифрите, ще видим, че ЕС е инвестирал значително повече в Сърбия отколкото Китай“.
Според него западните демокрации трябва да покажат, че могат да са активни и по време на такива кризи.
„В момента не сме - Eвросъюзът е прекалено муден, а бюрокрацията – тежка“.
„Често китайските инвестиции имат положителен ефект. Китай модернизира и финансира строителните работи на ж.п.-връзката Белград-Будапеща. Това в крайна сметка е в полза на хората, но и на икономиката“, добави Хармс.
Политиката и икономиката вървят ръка за ръка. Въпросът е, доколко бизнесът се влияе от политическите процеси в страните, в които иска да инвестира. И ако говорим за пренасяне на производства от Китай към Източна Европа, две важни за икономиката в този регион страни - Унгария и Полша - будят притеснение сред политическите лидери на Стария континент.
„Бизнесът не реагира на политическите процеси. Медиите се взират повече в тревожните тенденции в Унгария и Полша. За компаниите водещи са икономическите условия и те са много доволни. Статистиката го доказва - именно Полша и Унгария привлякоха в последно време големи чужди инвестиции. И още нещо - статистиката от първите два месеца на годината показва, че Полша задминава Италия в търговското салдо на Германия. Това е много показателно“, казва Михаел Хармс.
Той обаче не отрича, че потенциалните имиджови щети за компаниите, решили да вложат пари в държави с авторитарен уклон са част от инвестиционното решение, както си спомняме от случая с автомобилния завод на „Фолксваген“ в Турция.
„Политическите процеси, разбира се, не са без значение. Но въпреки това притесненията за имиджа не бива да са водещи при решението за дадена инвестиция“, категоричен е Хармс.
И за Ричард Грийвсън икономическите показатели са ключови за бизнес решенията.
„Мисля, че фирмите-майки в Западна Европа гледат със страх и притеснение на това, което се случва с прекъснатите доставки на части и готови продукти от Азия. Но от друга страна е пределно ясно, че не може всичко да се произвежда в Германия или Франция. Все още важи правилото, че е по-изгодно да отвориш фабрика в държава с ниски производствени разходи. Тук е предимството на Източна Европа, и особено на Вишеградската четворка заради географската близост, но и на България и Румъния заради членството в ЕС. Не изключвам обаче и Украйна - не през тази или следващата година, но все пак в обозримо бъдеще“, каза Грийвсън.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 asd
Коментиран от #7, #17, #23
16:10 25.04.2020
2 прррц
16:15 25.04.2020
3 Blackthorn
Коментиран от #10
16:20 25.04.2020
4 Шекспир
16:23 25.04.2020
5 Юлиан
16:32 25.04.2020
6 Цигойнишланд.
Коментиран от #42
16:35 25.04.2020
7 Ес простотия
До коментар #1 от "asd":
Анатоли сметката ти е крива, разбираемо толкова години пляс пляс ЕС. Големия губещ е Европа, все още в управлението е стария либерастки екип който няма да слезне доброволно, обаче света вече и друг и да не искат са минало. Да даваш програма „Хоризонт“ за пример е признак на лош вкус и първосигнално клатене на глава, ще го разберете след 2 месеца.Коментиран от #55
16:42 25.04.2020
8 Без сантименти
16:47 25.04.2020
9 цербер
16:49 25.04.2020
10 Хахаха
До коментар #3 от "Blackthorn":
И кво предлагаш пред Европа да ходим при примитивните азиатци и африканци ли?Коментиран от #12, #22, #37
16:49 25.04.2020
11 МръстнотоПроизводство
16:52 25.04.2020
12 Blackthorn
До коментар #10 от "Хахаха":
"Примитивните" азиатци са по-малкото зло, най-малкото защото са необятно голям пазар, а и не само това.Коментиран от #13, #47, #58
16:55 25.04.2020
13 Много си тъп
До коментар #12 от "Blackthorn":
Заминавай за на там жълтурнак прост и не се връщай.Коментиран от #38, #54
16:58 25.04.2020
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 дай боже
На китайците никой не може вече да разчита, освен руските тролове.
17:14 25.04.2020
16 Тарантино
Коментиран от #48
17:16 25.04.2020
17 опорна точка
До коментар #1 от "asd":
А бюрократичните боклуци в Кремъл кога ще помогнаТ? Кога !?17:21 25.04.2020
18 Госあ
17:26 25.04.2020
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 опорна точка
До коментар #19 от "Нино Нинов от БСП":
по добре в САЩ защото там има афро-американци и са много якиКоментиран от #21
17:31 25.04.2020
21 Хахаха
До коментар #20 от "опорна точка":
Ние ще го направим на червения площад с афро-американци17:34 25.04.2020
22 Гошо
До коментар #10 от "Хахаха":
"Примитивните азиатци"произведат всичко което" развитие европеици" ползват Включително презервативите и сексиграчките17:42 25.04.2020
23 kkk
До коментар #1 от "asd":
Дори и не схващате какво ви се казва, нали? А то е много простичко:Източна Европа трябва да стане конкурент на Китай поне в 30% от производството (не като количество, а като видове производство), а това означава само 2 неща:
- нови заводи които ще цапат нашата природа
- още много хора работещи в гнусни условия за минимална заплата
Коментиран от #27
17:57 25.04.2020
24 Тито
18:10 25.04.2020
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 ежко
18:13 25.04.2020
27 El komunqga
До коментар #23 от "kkk":
Абе трол червен - нали ревахте как били унищожени "великите" соц. заводи и нямало работа. Сега в момента хората мислят да създават заводи, работни места, съответно и по - голям БВП, освен това това ще бъдат съвременни, автоматизирани екологични заводи, а не неефективните, замърсяващи соц. съборетини бълващи продукция четвърто качество.Коментиран от #29, #31, #39
18:22 25.04.2020
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Ето
До коментар #27 от "El komunqga":
Заводи могат да се направят много бързо ама квалифицирана работна ръка няма ! Това е проблем , за нас !Коментиран от #33
18:39 25.04.2020
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 До El Kom...
До коментар #27 от "El komunqga":
ДЗУ-то ли беше стар завод,завода за компютри в Правец,"Антибиотици"Разград,"Фармация" Дупница,"Арома","Булгартабак" и мн.др.Я стига си тролил, некадърнико.Коментиран от #36
18:49 25.04.2020
32 Know-how
18:52 25.04.2020
33 Госあ
До коментар #29 от "Ето":
Вече две поколения са шкарт. Измамници, сервитьори и проститутки. К'ви заводи,к'ви 5 лв. Той ганьо си мисли,че да си специалист е като да си меринджей или кръчмар 😂 балъчета.18:52 25.04.2020
34 Госあ
18:54 25.04.2020
35 Имах в предвид...
19:13 25.04.2020
36 El komunqga
До коментар #31 от "До El Kom...":
Тези, които ставаха за нещо бяха приватизирани и до ден днешен съществуват, останалите(90% от соц. заводите), отидоха там където им мястото - в небитието.Коментиран от #40
19:32 25.04.2020
37 JAGUARES DE CORDOBA
До коментар #10 от "Хахаха":
ох мамоууууууууу ти жив ли си ве? тъкмо се бях зараздвал че си гушнал букета викам къде се изгуби тоя Африканец........ как така ще ходим ти нали беше от Африка бе кво стана? кво викаш Индийците са Европейска раса да сигурно като нас Индианците от Латинска Америка,Арабите,Турците,Кюрдите,Мароканци,Алжирци хаххаа драги ми Афро ти за КАФЯВА РАСА нещо да си чувало? явно не хахаха20:37 25.04.2020
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Голям праз
До коментар #36 от "El komunqga":
Тия проценти как ги изчисли?Можеш да провериш, колко работещи предприятия унищожи по пръчка Мутригруп. А с ДЗУ историята е показателна, как се разчиства конкуренцията.
21:21 25.04.2020
41 Мемфис
Ако България не беше с това допотопно изостанало образование от което завършващите получават само диплома, но не и някакви знания,западните фирми щяха да наводнят БГ с филиали.
Другата основна пречка е корупцията в държавата,която гони дори фирми, вече жестоко опарили се с действителността у нас.
За съжаление първата пречка изисква кадърни учители, професионални училища с модерно и технологично оборудвани бази, които нив нямаме.
За второто, корупцията- нещата са безнадеждни!
Народа е съгласен да плюе на бъдещето на децата си за 50 лв кеш или една почерпка в селския хоремаг.мисленето му не е от силните му страни.
Така, че НИКОЙ НЕ НИ Е ВИНОВЕН!
Коментиран от #43
22:28 25.04.2020
42 IMRAN KHAN
До коментар #6 от "Цигойнишланд.":
баце а ние Пакистанците сме най-големите Европейци22:53 25.04.2020
43 Голям праз
До коментар #41 от "Мемфис":
С тия заплати от къде ще ги намериш тези кадърни учители?Коментиран от #49
23:02 25.04.2020
44 не е важно на мен да ми е добре
23:42 25.04.2020
45 вместо батман станах ватман
00:15 26.04.2020
46 боса по асвалта
00:37 26.04.2020
47 И аз да кажа
До коментар #12 от "Blackthorn":
Само много задръстен задръстеняк може да помисли такава простотия! Ти можеш ли да си представиш колко много са те? Ще ни попилеят като песъчинка! Можеш ли да си представиш 2-3 милиарда какво количество хора са? Те руснаците се огъват и се безпокоят от демографския натиск, вие безмозъчно искате да се набутате ! Пфу02:44 26.04.2020
48 Айде бе
До коментар #16 от "Тарантино":
Научи български преди да списваш катастрофически прогнози, троле!02:47 26.04.2020
49 И аз да кажа
До коментар #43 от "Голям праз":
Ами като се затворят половината измислени университети!Коментиран от #51
02:55 26.04.2020
50 Смях
,
Коментиран от #52
08:24 26.04.2020
51 Голям праз
До коментар #49 от "И аз да кажа":
Съгласен. И други неща могат да се направят, но основно трябва да се върне престижа на учителите.09:19 26.04.2020
52 Нова
До коментар #50 от "Смях":
Вие да не сте от друг материал? Сигурно от родоотсътпнически.11:52 26.04.2020
53 Нова
12:42 26.04.2020
54 Брат за Брата
До коментар #13 от "Много си тъп":
Ти пък замини за кенефите западна Европа и Фащ и ща видим после13:05 26.04.2020
55 Мисленето не е за всички
До коментар #7 от "Ес простотия":
Да се кефиш,че твоята страна е засегната от политиката на диктаторските режими на Китай и Русия ....това е лош вкус .15:52 26.04.2020
56 BoT
15:56 26.04.2020
57 Готин
05:45 27.04.2020
58 nqkoi
До коментар #12 от "Blackthorn":
Само хора незачитащи собствените си човешки права лижат ботуша на китайци и руснаци!12:29 27.04.2020