8 Май, 2020 13:00 19 860 26

МОН плю по електронното обучение и съвестните хора

  • образование-
  • мон-
  • матури-
  • красимир вълчев

Старание, съвест, самоподготовка... – долу! Това е огромен шамар върху единствения сектор, който не пропиля кризата, а я използва да превземе технологично стъпало

МОН плю по електронното обучение и съвестните хора - 1
Снимка: БГНЕС

Коментар на Искрен Вълчев за сайта "Гласове"

Малцина разбраха какво се случи във вторник, когато Красимир Вълчев обяви плана за матурите при кризата - с едно действие той и повереното му министерство се изплюха върху електронното обучение, считано официално за успешно и приоритетно. Унизени и обезсмислени се оказаха всички хора по веригата, благодарeние на които дистанционните уроци се провеждаха наистина качествено – деца, учители, родители. Наред с това се случи нещо още по-лошо: за пореден път МОН равни цялата система по възможно най-ниските образователни критерии. Старание, съвест, самоподготовка... – долу! Това е огромен шамар върху единствения сектор, който не пропиля кризата, а я използва да превземе технологично стъпало.

Но не очаквайте протестни гласове! МОН практически улесни неимоверно матурите. Съвестните и старателните хора са малко, мнозинството обича да му е лесно, медиите не вникват в дълбочина, канят за коментатори казионни експерти – няма кой да роптае.

От обхвата на изпитите бе изключен материалът, изучаван при извънредното положение след 13 март. Но не само той – официално влизат темите до 20-тата учебна седмица, която усреднено изтича края на февруари. Така МОН се презастрахова – да не би случайно да се появи дете, което поизостанало от темпото ще пише върху материал, усвояван електронно. Цари голям страх от уроците чрез компютър, иначе смятани за образованието на бъдещето! Голям страх за това, поради което години бяха писани програми, проекти и харчени пари!

Но защо е той? Официалното обяснение гласи, че не всички деца можеха да учат дистанционно. Около 10% нямат компютри или интернет, освен това живият контакт е по-пълноценен. Но зад този плакат действителността е различна.

Както самият Вълчев обясни, при значителна част от семействата без достъп проблемът не са парите, а нежеланието – в домовете на тези хора липсват книги, родителите употребяват скъпи телефони, но не купуват техника за децата.

Друга част от действителността е, че посредством медиатори пропуските може да бъдат наваксани. Който медиатор не иска да бъде касичка за пари по проекти, наистина ще помогне. Което семейство има истинско желание да учи детето, щеше да да се справи през март и през юни. Защо тогава Вълчев заповяда равнис по тия без книги?

Защото причината за решението е друга. Тя е страхът от скандал, прелял в тактика да се върви по линията на най-малкото съпротивление. Ситуацията е стресова, нова за децата при коронавируса. Най-вероятно ще има доста ниски оценки. И като нищо всички ще обвинят „недостатъците на електронното обучение”. Респективно – МОН. Ще полетят сълзливи медийни репортажи за дискриминирани деца, които искали да учат, но „системата не им позволила”. Целокупно ще се заклейми електронното обучение, защото изучило децата за двойки, а според общите възприятия успешното школо пише шестици. Затова най-добре да се съкрати материала! Да няма грантови сополи заради ония 10%!

Кой би негодувал срещу по-малък конспект – никой. Кой иска да се главоболи с двойки – никой. Обратно – задават се аплодисменти.

Всичко това е блестящ урок по популизъм, преподаден от номенклатурата в МОН, приседнала несменяемо под сменяемите министри. На Вълчев угодно му е било подшушнато правилното решение.

Само че всичко това означава пълното обезсмисляне на проведеното електронно обучение. Видя се, че то върви прекрасно и покрива критериите да бъде пълноценна част от образователния процес.

На някои деца не им се учеше, на някои преподаватели им бе трудно. Но така е и в класните стаи. Не опира до технологията.

Трудолюбивите, амбициозните, съвестните учеха и работеха на 100 процента. Влагаха неимоверни усилия, защото електронната комуникация често ги изисква. Подготвяха се сами. Тези малки и големи хора инвестираха денонощен ентусиазъм, а накрая се оказа, че трудът им не струва. Въобще не е за подценяване проблемът: Вместо по-голям материал, на матурата отива по-малък, оценяват се не повече, а по-малко труд.

Кой печели? Печелят по-малко трудолюбивите, по-малко умните, по-мързеливите деца. Печелят и тези преподаватели, които не са успели да сколасват през последните два месеца.

Всички, които прескочиха летвата са неоценени, всичко, което се произведе над нея, е обезсмислено. Равнис по 10-те процента, които и при стандартното училище не учат.

Всичко дотук обаче е новина само за неосведомените.

Принизяването на критериите отдавна е тенденция и целенасочена политика. Защо преди три години основното образование бе смъкнато в 7-и клас? Поради същото – за удобство на тия, които трудно изкласяват.

Вместо да катерят връх – лавров венец на старта. А защо цялата държава отказва да ги учи на труд и амбиции? Ами защото в подрастващите възрастови групи все повече преобладава бодрата смяна, която на нищо не може да бъде научена.

На бунището сега отиват още доста усилия и старание, които изглеждат на пръв поглед дребни. Но вадят детските и майчинските нерви. Подготовката за матурата не е просто преговор, а целенасочено учене – тестове, осмисляне, въпроси, отговори, задачи... Отделеното за тях време е за сметка на друг вид часове, от които би имало полза. През март и април много учители и деца полагаха тези специални усилия за матурите, на база на електронния материал. Ако знаеха, че той няма да влиза, щяха да прекарат по друг полезен начин времето.

Но те бяха подведени от експертите от МОН, които през април даваха сигнали, че материалът ще се включи: „Как няма, иначе значи да не се учи въобще!”.

Резултатът е не само лъжа, не само пропилени сили. Не само напразно похарчени родителски пари за частни уроци. Но и отново прецакване на тия, които са били старателни. Мързеливците, на които им е все едно какъв точно е материала, да почерпят!

А другият голям проблем е, че с решението си МОН съобщи, че електронно обучение не е било никакво обучение, а просто забавачка. Може ли наистина да е било обучение отсъствайки от най-важната проверка? Така реално МОН му писа двойка, въпреки хвалбите.

Посланието към обществото в подтекст е: „Браво на нас, наглеждахме ви успешно децата в кризата!”.

Всичко това е дребен щрих към един също много дълбок процес. Той тече като мъртво вълнение и поглъща незабелязано деца, родители, преподаватели, министерството дори – изчезващата образователна функция на школата и превръщането им наистина в забавачка. Нали постоянно чуваме как все повече малчугани триумфално са „обхванати целодневно”? Нали постоянно се говори, че училището трябва да забавлява децата, да им е интересно? Причината е същата – някой трябва да обгрижва децата физически. Пък като ще ги обгрижва, трябва да е клоун, за да им се харесва, не строг учител. Дължи се на социални процеси.

При многото разводи, самотни родилки, емиграция и пълно натоварване на родителите на работното място няма кой да гледа децата. А поради уличната и домова престъпност те не могат да се гледат сами. Нужна е детегледачка, училището започва да изпълнява ролята.

Никой не е целял целенасочено да впише електронното обучение в тази стратегия, тя го засмука точно като мъртво вълнение.

Но няма кой да съобщи на българите тези и интересни, и опасни процеси. МОН и ГЕРБ е ясно защо мълчат. Опозицията също мълчи, може би защото не схваща процесите. Или пък също не ѝ изгодно да набива в главите на електората високи стандарти. Остава да говорят учителите. Но двама са гостите, които най-често „от името на съсловието” представят „алтернативните гледни точки” в медиите. Единият е Диан Стаматов, бивш зам.-министър при ГЕРБ и настоящ общински съветник от партията в София. Другият – директорът на 51-во СОУ Асен Александров, бивш съветник на МОН, пак по времето на ГЕРБ, подал оставка след скандал.

Какво съсловие? Каква алтернатива?

И двамата оглавяват нещо като синдикати, но какви точно синдикати?!

Голямо безпокойство обаче не бива да има. Всички ще изкласят кризата – и министъра, и подчинените му, и децата. Блатото е най-добрата среда за оцеляване на микроорганизмите, в МОН това се знае най-добре. Светът е оцелял, защото никога не се е вземал сериозно.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 104 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Плюенето е най-лесно

    47 12 Отговор
    При положението е,че родители и ученици се надигнаха да не се включват в матурите материали от дистанционно то обучение и все пак ще има няколко се намериха веднага оплюващи.Ако беше включен материала съм сигурен,че тази статия щеше да е с обратното обвинение-защо е включен този материал в матурите.Да си контра на решение не е много трудно особенно без адекватно предложение.

    Коментиран от #2, #14

  • 2 Уът

    32 8 Отговор

    До коментар #1 от "Плюенето е най-лесно":

    Много правилен коментар. Истината по мои сметки е, че не повече от 25% от децата са готови за матури върху целия материал. Страшно много учители не водят online уроци, а пускат през вайбър, школо или други, как децата да си научат урока. Там се включват и родителите доколкото имат време и на практика, няма как да има висок резултат.
  • 3 " Родители и ученици се надигнаха

    13 3 Отговор
    да не се включва.." - кой все пак решава какво да е образованието, как да стават проверките, как да се завършва образователна степен? Естествено - " родители и ученици". И понеже в училище не най- умните са болшинство, а активните родители са активни единствено в полза на своето дете, зададените в началото въпрос има своя отговор. Всъщност - може ли някой да отговори на въпроса " Каква е функцията на средното образование"- освен да осигурява пълняемост на многобройните частни и държавни " университети"? Студент с оценка " среден" от матурата при долна граница 23 от сто ?

    Коментиран от #12

  • 4 Гост

    22 16 Отговор
    Това online образование е пълна ИЗМИСЛИЦА,имам наблюдение над мои близки, да ви кажа честно :ОТБИВАНЕ НА НОМЕР!

    Коментиран от #17

  • 5 ....

    24 6 Отговор
    Не напълно защитена с аргументи статия.... Не знам до колко сте запознати с електронното обучение, но то не дава 100 % резултатите, следователно няма как да се правят матурите върху този материал...
  • 6 До 4 и 5

    21 21 Отговор
    Поради голям брой недоволни е най-добре да се обяви нулева година и да се учи наново.

    Коментиран от #20

  • 7 ЖОРО

    12 10 Отговор
    ПРОСТ НАРОД=СЛАБА ДЪРЖАВА....ТОВА Е ЧАСТ ОТ ДЕВИЗА НА Б.Б. И ДУПЕБЛИЖЦИТЕ...
  • 8 Не съдете за образованието

    11 7 Отговор
    като странични наблюдатели! Образовапието е това, което остава, след като наученото бъде забравено!
    Образованието = учител+ ученик+ родител!
    Формулата беше приложена успешно, резултатите са много добри!

    Коментиран от #10

  • 9 казах

    37 5 Отговор
    Електронното обучение няма бъдеще. Това показа практиката. Като авариен вариант-да. Иначе цяла година децата да стоят пред компютъра сами затворени в стая ще създаде доста работа на психиатрите. НЕ СТАВА.
  • 10 питам

    7 3 Отговор

    До коментар #8 от "Не съдете за образованието":

    По какво разбра, че резултатите са добри?
  • 11 Родител

    51 0 Отговор
    Министерството няма никакъв принос за електронното обучение. Цялата тежест изнесоха учителите, децата и родителите. Никой не се поинтересува как едно средностатистическо семейство с две деца ще осигури 4 компютъра, как родителите ще работят, ще помагат на децата и в същото време ще се грижат за осигуряване прехраната на семейството. Но за ромските семейства МОН се погрижиха. Поздравления, безкрайно уважение и респект към всеотдайните учители и родители, към прекрасните деца, които дадоха всичко от себе си, за да отчете МОН успешно електронно обучение, без да има никакъв принос.
  • 12 бобо

    18 2 Отговор

    До коментар #3 от "" Родители и ученици се надигнаха":

    Напълно си прав. Най- кресливи са посредствените. Тройкаджията на моя братовчед, моментално се отказа да кандидатства в един университет, щом разбра, че изпитите няма да бъдат онлайн.
  • 13 Edin

    17 2 Отговор
    А някой от учителите да не е разбрал, че всеки ,който е писал двойки/2/ ще дава писмени обяснения?!?!?
  • 14 Ия-Ник

    12 2 Отговор

    До коментар #1 от "Плюенето е най-лесно":

    Явно сте родител на "представителната "група от няколко процента .Не е никакво плюене,казаното в материала,а е безпощадна истина.Остава и въобще да отменят матурите,защото маскирани под страха от вирус,мързеливите търсят " на баницата мекото".
  • 15 Радек от Боктор

    28 0 Отговор
    Учителите си скъсаха нервите, изтекоха им очите, кръвното им е на тавана и работят по 12-14 часа на ден, че и събота и неделя......НИКОЙ НЕ ЗАБЕЛЯЗА ОТ МИСИРКИТЕ ТОВА!!!!!
    Ако имаш 9 класа ....5,6,7....това са около 250 ученика. На седмица трябват 6 урока- презентации, материали и по два формуляра за обратна връзка в различна форма=500 формуляра за седмица.......Ха сега смятайте колко време ви трябва за реализация на това, за проверка, за връщане на резолюции и т.н.
    А, ако имаш 4 или 5 часа седмично......
    Сметнахте ли......
    И това за скапана заплата от 1000 лева и плюнки от всички страни!!!!
    И тези хора още работят!!!!
  • 16 Бай хой

    3 13 Отговор
    За "качественото" дистанционно обучение. Повечето от "преподавателите" назначени от герП изпращаха на учениците си снимки на страници от учебници и то по фейса. Което е абсолютно противозаконно. Да общуват в социалните мрежи с непълнолетни. В сащ се влиза в затвора за това. И МОН и прокуратурата знаят много добре кои са. Ще направят ли нещо. Едва ли. Калинките са неприкосновени.

    Коментиран от #21

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Фодо

    5 2 Отговор
    Написаното е силно манипулативно и не отговаря на истината. Дистанционното обучение в България се случи, за много кратко време болшинството училища се задействаха. Да, има какво да се направи, да, има деца, които не участваха и т.н. През цялото време се търсеха други начини да се включат и те и се намираха. За съжаление винаги е имало и ще има ученици, за които ученето е неприятен момент. Но цялата статия е просмукана не от грижата за българското образование, а от желанието да се плюе МОН, разбирай правителството. В други страни децата бяха оставени да се упражняват сами, с онлайн дадени задачи и тестове, без да се упражнява учителски контрол или взаимодействие. При нас институцията образование работеше и продължава да работи. Пък какви въпроси влизат или не влизат в изпита не е най-важното. Децата, които са се трудили, ще могат и ще се представят добре, другите пак ще са на опашката, но така е било винаги.
  • 20 мама

    1 0 Отговор

    До коментар #6 от "До 4 и 5":

    А защо си мислите, че следващата учебна година ще започне нормално на 15 септември? По всяко вероятност вирус ще има и есента и дистанционното ще продължи. А докога- никой не знае!
  • 21 Учител

    0 0 Отговор

    До коментар #16 от "Бай хой":

    До 7-8 клас може и да ги "натиснете" да повторят. По-големите ще е трудно. Особено тези, които имат 10 клас.
  • 22 Учител

    5 0 Отговор
    От два месеца едва вчера един ден почивах на 95% от учене и училище. Ако искате вярвайте. И тази почивка ми е натрупала работа, която мен чака.
  • 23 Култиф

    1 1 Отговор
    Дистанционното обучение е наистина ефективно в много малко училища. Това са СМГ и НПМГ. Със сигурност учениците от тези две училища са много ощетени, предвид целия труд, който положиха в последните 2 месеца и е абсолютно некоректно целият им този труд да отиде по дяволите! Съгласен съм с автора на статията, че по този начин печелят само по-глупавите ученици, които нямат желание за учене и така или иначе биха изкарали ниска оценка.
  • 24 Учител/съпруг на начална учителка

    2 0 Отговор
    Уважаеми съграждани, намира за напълно естествено учудването Ви от противоречивите резултати от провеждането на дистанционното обучение. За да ви помогна да вникнете в сърцевината на проблема и да осъзнаете обречеността на този "проект" още преди започването му, ще ви споделя моите лични наблюдения по темата. Както авторът на статията посочва, за развиването и модернизирането на обучението в онлайн среда от години "години бяха писани програми, проекти и харчени пари". Малката, но съществена подробност е, че тези проекти бяха реализирани в определен брой училища и общини, към момента на обявяване на извънредното положение. Вследствие на тази "частична" интеграция на съвременните технологии в образователната система, на значителна част от преподавателите в системата им се наложи да се запознаят в движение с тази нова форма на работа. Друг интересен факт е липсата на единна лесно достъпна (за учители, ученици и родители) електронна платформа, в която да се извършва пълноценно онлайн комуникацията. Нито една от настоящите платформи не успя да издържи на огромното натоварване и единствените работещи алтернативи в много случаи, се оказаха социалните мрежи. Мисля че няма смисъл да обсъждаме средната възраст на преподавателите в България, поправете ме ако греша, но по последни данни тя бе 54 години. Също така липсата на материална база (лични компютри с бърза и най-вече стабилна интернет връзка) както в семействата на учениците, така и в тези на учителите (невероя
  • 25 pbdan

    2 1 Отговор
    Не бива да се очакват чудеса за няколко дни. Здравната каса от 2000г. досега колко пари похарчи и няма електронен регистър на здравноосигурените. Нямаме електронно правителство, тоол системата погълна стотици милиони и пак има фалове. НАП я хакнаха, системите на КАТ, МВР, Митници забиват често... Сега да искаме от учителите за няколко дни без никакви пари и техника, никакво предварително обучение, със собствени най-вече компютри - техни и на децата, да започнат дистанционно обучение на ниво е доста наивно. Да не говорим, че много от учителите са на пенсионна или близо до тая възраст. Има учители по БЕЛ, география, история и др. които като хуманитари са далеч от компютърните умения. Дистанционно обучение никой не е учил в университета. Майкрософт тийм дава равни права на всички участници и учителят лесно бива заглушен или изхвърлен от някои "дечица". Да не говорим как се включват от кревата и пак заспиват. Повечето са с телефони и това не е толкова удобно като десктоп компютър или лаптоп. Има семейства с 2-3 деца и един компютър... Много са проблемите.
  • 26 Stamen Iliev

    0 0 Отговор
    Българските държавни университета проявиха изключителен непрофесионализъм и лицемерие . След заповедта за преминаване към онлайн преподаватели просто изчезнаха . Не ппишеха с седмици , не провеждаха никакви скайп или зуум лекци , а пращаха единствено стари материали и така имитираха дейност . Нямаше никакви живи дискусии ,никаква интерактивна връзка ,нищо онлайн . Всичко стана стана задочно .Плащаме си семестрите,а получава нищо насреща .Възмутен съм