Коронавирусът и на мен няма да ми се размине. Смятам, че към Нова година ще утихнат нещата. Това каза пред "Фрог нюз" доц. Атанас Мангъров. Ето какво още допълни той:
- Доцент Мангъров, днес стана ясно, че оглавявате клиниката за лечение на болни с коронавирус в Инфекциозна болница. Не се ли притеснявате, че ако ситуацията се усложни, може на вас да хвърлят отговорността?
- Да може и така да стане. Но нали знаете за Д'Артанян в „Тримата мускетари“- той се страхуваше, но беше храбър и вървеше напред.
- Вие сте поискали да оглавите клиниката, нали не бъркаме?
- Да, аз от доста време исках да отида там, защото виждам, че има новобранци, които се оплитат. Има и много безсмислени неща, наложени от Здравната каса. Те важат, разбира се за всички ковид- отделения. Става дума за едни безсмислени изследвания, за едни писаници, които трудно ще се променят. Както знаете НЗОК е една бюрократична структура, но каквото мога ще направя. В някаква степен трябва да се облекчи лечението. Работещите там живеят трудно. Нещата могат да се правят по много по-лесен начин.
- Има ли в болниците много хора, които могат да се лекуват вкъщи?
- Абсолютно. Днес като минах визитация, до половината пациенти биха могли да си бъдат вкъщи.
- А ще ги изпишете ли, за да настаните пациенти, които действително имат нужда от лекарска помощ?
- За да изпишеш някого, той трябва да има отрицателен писиар тест. Или пък трябва да даде съгласие да бъде изписан. Ако това се случи, трябва да стои две седмици под карантина. Има административни изисквания, които връзват ръцете ни. Като се запълни едно такова отделение и няма изпразване, докато не изпълниш тези неща. Когато са по-екстремни обстоятелствата, би трябвало да се погледне по-широко на въведените правила.
- Днес прегледахте ли болните от коронавирус в Инфекциозната болница?
- Да, видях пациентите на единия етаж. Има два етажа с 80 болни. Утре ще мина на другия етаж.
- Колко от тези 80 пациенти са в тежко състояние?
- Не повече от 20.
- Много ваши колеги казаха, че е било добре да се открие специализирана болница само за Ковид. Вие съгласен ли сте с тази теза?
- Навремето за това бе създадена Инфекциозна болница. Когато започнах работа през 1983-та година тя беше с 427 легла. Сега тя е със 120 легла, като за ковид са 80. Болницата е била направена точно за такива случаи. Но през годините леглата са значително редуцирани.
- Ще се разшири ли ковид зоната в болницата?
- Тя е запълнена, но може да се вземат части от другите отделения. Но това не е решение. Трябва хората, които не са тежко болни, да се лекуват вкъщи. Всъщност това са по-голямата част от пациентите. Това не е особено опасна инфекция. Сега зная, че ще ми скочат и ще кажат: „Виж колко хора ще се заразят, ще умрат“. Добре, но по този начин не може да се работи. Така или иначе, колкото и да се мъчим, не можем с тези мерки-затваряне, изолация, да ограничим инфекция, която се предава по въздушно-капков път. Виждате, че не се получава. Шефът на БЛС каза, че обществото се е провалило, защото не спазва мерките. Но в другите страни да не би да са по-различни от нас?! И там е така. Тук би трябвало да се действа като през 2009-2010 година, когато беше епидемията от свинския грип. Той бе нова инфекция, много хора се заразиха и много хора загинаха. Но нищо такова, като сега, не се случи.
- Психолози алармират, че освен лечение за ковид, хората ще имат нужда и от тяхната помощ заради непрестанната истерия.
- Така е, виждам уплашени до смърт хора. Ти казваш на пациента, че му няма нищо, но той умира от страх. Не можеш да го изпишеш. Най-лошото е, че и лекарите са на същия хал. Има много лекари, които се страхуват. И как няма да е така, като се съобщават само лошите новини. Лекарите трябва сами да се пазят. Не е редно да се вини обществото.
- Имате ли деца с коронавирус при вас?
- Има няколко, дори новородено. Но те реално не са за болница. На децата им няма нещо-вдигнат температура, кашлица, сополи. Това е.
- А бебенцето как се е заразило?
- Майката е с COVID-19. Тя няма на кого да го остави, кърми го. Но и двамата биха могли да са вкъщи. Важно е да се каже на хората, че симптомите при познатия ни грип минават за около седмица. При коронавируса са необходими близо две седмици. Трябва да мине технологично време, за да се оправят. Човек трябва да влиза в болница, ако има нужда да му се даде кислород.
- Докато говорихме, ви чух да кашляте. Да не би и вие да сте пипнали заразата?
- Какво като кашлям? И на мен няма да ми се размине. Спомням си през 2009 година, когато бе епидемията от свински грип, първият случай бе с пациент в правителствена болница. Отидох там, за да консултирам и какво мислите видях. Всички бяха забулени. Бях без нищо и не се заразих. Много по-късно прекарах свинския грип.
- Какво правите в момента от всички мерки?
- Мия си ръцете, това е. Има и нещо хубаво при нас - не се приложиха най-рестриктивните мерки, което е добре. Така действаха в няколко държави, които мислеха планово. С този темп на заразяване, би трябвало към Нова година и малко след това нещата да са затихнали.
- Наскоро в едно предаване казахте, че сте влизали в отделението за ковид без маска. След това от същото място казаха, че не сте влизали. Защо така се получи?
- Аз, доколкото зная, работя в Инфекциозна болница, а не в някой санаториум, нали така?! Хайде да не говорим смешни работи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 МангъроFF
13:07 11.11.2020
2 някой
Коментиран от #5
13:08 11.11.2020
3 военен вирус
13:09 11.11.2020
4 MERS
13:09 11.11.2020
5 МангъроFF
До коментар #2 от "някой":
Какво си познал че яко ще се мре ли ?!Коментиран от #12
13:10 11.11.2020
6 123
13:11 11.11.2020
7 БГ лекар
Коментиран от #49
13:11 11.11.2020
8 Karosel
Коментиран от #21
13:13 11.11.2020
9 БОЕЦ
Коментиран от #43
13:16 11.11.2020
10 Свободен човек
13:17 11.11.2020
11 Дабе да
Дали има някой луд да иди тоз да го лекува с чайче което ще му предпише срещу за 200лв на преглед .
13:18 11.11.2020
12 някой
До коментар #5 от "МангъроFF":
ами че то не е като да не се мре :)13:18 11.11.2020
13 Фелдшер
Коментиран от #17, #24
13:20 11.11.2020
14 Си ган
Коментиран от #16
13:23 11.11.2020
15 Бат Бойко нощния бандит
13:23 11.11.2020
16 Пръч
До коментар #14 от "Си ган":
Ще търчи ако е жив...13:23 11.11.2020
17 ОлигУфрен
До коментар #13 от "Фелдшер":
Никога не е казвал, че няма вирус! Основната му идея беше, че младите трябва да се оставят да работят, възрастните и тези с придружаващи рискови заболявания да се ограничат. А не да се затвори цялата държава, както се направи за 500 заболели! Преиначавате си нещата, пишете си ги и почвата да се зомбирате и да си вярвате в тях!Коментиран от #30
13:24 11.11.2020
18 тарикату
13:24 11.11.2020
19 piff
Коментиран от #22
13:25 11.11.2020
20 Антимилиционер
13:27 11.11.2020
21 АНОНИМЕН
До коментар #8 от "Karosel":
Публикувано във факти.бг: И ако го гепи короната пак Мутафчийски ще му спасява кожата!Ти шегуваш ли се колега! Мутафчийски ще спаси нечия простата, но за вирус????
13:28 11.11.2020
22 АНОНИМЕН
До коментар #19 от "piff":
Пиши и за плазмодия нещо, колега!13:29 11.11.2020
23 Обективно
Коментиран от #29
13:30 11.11.2020
24 АНОНИМЕН
До коментар #13 от "Фелдшер":
Мангъров е доцент, колега! А не е професор защото е чешит и не е дупелизец!Един професор щеше да си къса дипломата, ама на - още не е!
13:32 11.11.2020
25 Лейка
Коментиран от #31
13:32 11.11.2020
26 piff
13:33 11.11.2020
27 Доц. Мангъров,
Коментиран от #32, #39
13:35 11.11.2020
28 а да чуем
13:36 11.11.2020
29 АНОНИМЕН
До коментар #23 от "Обективно":
Тoчнo зa пcихoтeрoр cтaвa въпрoc! Дa ти излизa вcякa cутрин нa вcякa тeлeвизия cвeтaтa трoицa c гeнeрaлa oблeчeн в чeрнo в cрeдaтa и дa ти нaбивa, чe e cтрaшнo и "шa ca мрe"!Тoвa e eдин oт нaчинитe дa ce държи нaceлeниeтo в cъcтoяниe нa трeвoжнocт! Нe нa cтрaх - нa ТРEВOЖНOCТ!
Зaщo ce нaпрaви? Кaтo пooтминe иcтeриятa щe рaзбeрeм мoжe би, чe нeщo ce e прoмeнилo, чe някoи ca удeceтoрили бoгaтcтвaтa и влacттa cи.........! A някoи нaпрoтив - щe ca зaгубили мнoгo!
Някoи държaви минaхa изoбщo бeз cтруктури кaтo НOЩ! Прocтo хoрaтa тaм cи вършaт рaбoтaтa бeз мнoгo мeдиeн шум и бeз ДOПЪЛНИТEЛНO ЗAПЛAЩAНE!
Някoй oт пocтвaщитe тук дa e прoчeл зaкoнa зa зaщитa нa нaceлeниeтo при бeдcтвия и aвaрии!? Прoчeтeтe гo! Има и влacтимaщи, които нe гo знaят!
13:38 11.11.2020
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 ПСР
До коментар #25 от "Лейка":
Това му се написа хиляда пъти.Самовлюбен,правещ се на интересен.Дълбоко се съмнявам в глобалните му познантия по КВ 19 проблематиката.Боко го заснеха без маска-поне официално,го глобиха.Този изобщо не слагал маска,но явно,него не го лови Държавата.Медийна звезда.Каквото е изрекъл досега-нищо не се е сбъднало.Но пък си има фен група от поклонници,които му вЕрват сляпо.Кой със сто,кой с двеста.
13:40 11.11.2020
32 Чичо Тончо
До коментар #27 от "Доц. Мангъров,":
Като не харесваш и не ти се дават пари на Мангъров - ами не давай! Ще си го премести!Като викаш в къщи водопроводчик или шпакловчик така ли им говориш!? Или си тих като мишка и плащаш колкото ти кажат! Виждали сме ги на живо и такива като теб!
Коментиран от #34
13:44 11.11.2020
33 Фелдшер
13:46 11.11.2020
34 Нямам и намерение
До коментар #32 от "Чичо Тончо":
да се консултирам с него в случай на нужда. Коментарът ти отговори ли на зададените от мен въпроси за несъответствията между информацията от сайта на болницата, твърденията на Мангъров за тарифата му и публикуваната днес в друга статия, че на жена с двустранна пневмония и CoviD е бил отказан прием в болницата ПОРАДИ ЛИПСА НА АПАРАТУРА ЗА РЕНТГЕНОВИ СНИМКИ. За водопроводчика и шпакловчика не ме мисли - нямам две леви ръце. Ако случаят е тежък, се поема от застраховката на жилището.Коментиран от #37
13:54 11.11.2020
35 АНОНИМЕН
Цяло лято и хепатит А нямаше защото може би всички най-усърдно си миехме ръцете и зеленчуците! Значи ли това, че само грипни и коронавируси предизвикват т.нар. ОВИ и ОРЗ с подобни симптоми!? Има дълъг списък с около 200 такива вируси / парагрипни тип 1и2, респираторно-синцитиалният вирус, метапневмовирусът, адено-, рино-, корона- и бокавирусите/!
Цитирам частично интервю от 03.04.2018г. на проф. Нели Корсун завеждащ Националната референтна лаборатория „Грип и ОРЗ“ към Националния център по заразни и паразитни болести (НЦЗПБ), София
Коронавирусите също са много на брой! Не е само КОВИД!
13:58 11.11.2020
36 Алфа Вълкът
13:59 11.11.2020
37 Чичо Тончо
До коментар #34 от "Нямам и намерение":
Приятен ден, колега! С постове като твоя радваме само НЕТ-трафикантите! Ако не си разбрал: Мангъров не е шеф на клиниката, в ценоразписите и оборудването на която така се вторачваш! Шефа на клиниката е с титла ппофесор! Добре е да се позаинтересуваш и ако имаш забележки да си ги адресираш към правилния човек!Коментиран от #40
14:05 11.11.2020
38 Пикаещият в шадравана:
14:07 11.11.2020
39 ами той
До коментар #27 от "Доц. Мангъров,":
иска толкова в ЧАСТНИЯ си кабинет...някой да те кара насила да ходиш там?Коментиран от #41
14:16 11.11.2020
40 Може да не е
До коментар #37 от "Чичо Тончо":
шеф на клиниката. Но може да отговори на въпроса за апаратурата - работи там, трябва да знае. Това, че взима по 100 лв. за преглед, Мангъров го каза сам, така че шефът на клиниката няма отношение. Освен ако не го интересува, че Мангъров, по свои думи взима на преглед с 40 лв. повече от официално обявеното от болницата. Там да си се оправят те със счетоводството. Или да си актуализират сайта. Защото двете неща -твърдението на Мангъров и ценоразписа на болницата - определено си противоречат. Следващият път, ако нямаш отговори към конкретно поставени от мен въпроси, моля не линк-вай твоя коментар към моя!Коментиран от #46, #47
14:23 11.11.2020
41 Благодаря за отговора,
До коментар #39 от "ами той":
тази информация явно ми е убягнала.14:24 11.11.2020
42 доктора
14:33 11.11.2020
43 Дълбоко виждащ
До коментар #9 от "БОЕЦ":
Аспиринчето е ПАнацеята на Всички Болести!!!Започнете профилактика ,когато навършите 35 и ще ме Споменавате с Добро до късен Гроб!!И срещу Нещото е най-добро!!Коментиран от #48
14:36 11.11.2020
44 За позабравилите
„Тестовете, които правят в момента (PCR), хващат наличието на вирус, във времевия интервал от 3-4 дена след заразяването до 15-20 дни след това. При контактните лица обикновено не се хваща нищо, защото това са едни хора, които са го преболедували вече и не отделят вируса или пък са заразени, но все още не са започнали да отделят вируса, защото се намират в инкубационен стадий.
Накратко казано, с настоящите тестове трудно ще докажем размерите на епидемията. Сегашните проби са бавни, трудоемки, те са сравнително точни, ако се правят както трябва, но виждаме, че всяка проба се проверява по два-три пъти, което показва, че тези, които ги правят не са сигурни в тяхната достоверност. Ако в последните дни се изследват максимум стотина души дневно, то в началото се изследваха 15-20. Това е много малко”, обяснява доц. Мангъров."
14:43 11.11.2020
45 За позабравилите
14:48 11.11.2020
46 Политолог
До коментар #40 от "Може да не е":
Не стига, че ще те преглежда Мангъров, че и пари да му даваш!?😂😂😂😂Сякаш свършиха нормалните доктори....
15:17 11.11.2020
47 Чичо Тончо
До коментар #40 от "Може да не е":
Ако имаш въпроси към Мангъров лично - знаеш къде да го търсиш! За клиниката отговаря и носи отговорност съответния шеф, директор, управител... назначен от принципала - собственика! Включително за всичките информационни материали! Какво прави в собствения си частен кабинет доц. Мангъров си е лично негова и на тези които го търсят там работа! Повтарям - като не го харесваш не ходи при него! Друг е въпроса защо занимаваш коментаторската колегия с личните си пристрастия!15:52 11.11.2020
48 БОЕЦ
До коментар #43 от "Дълбоко виждащ":
Абе що заблуждавате хората? Как ще се лекува рак или псуриазис с аспирин? Вие добре ли сте?16:33 11.11.2020
49 Педант
До коментар #7 от "БГ лекар":
Докторе, по същество съм съгласен с теб, но все пак българската дума е "уважение".20:07 11.11.2020
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 даскала
10:08 12.11.2020