Отидете към основна версия

10 035 2

Всеки шести българин пазарува онлайн

  • пазаруване-
  • онлайн-
  • данни
Снимка: Shutterstock

Един от най-бързо развиващите се сегменти през последните години в България е онлайн пазаруването, отчитат специалисти. Трите предимства на този тип шопинг са бързина, лесен достъп до продукта и сигурност. Делът на хората, които предпочитат да пазаруват през компютъра за периода 2012-2017 гг. е нараснал двойно. Обемът на транзакциите се е увеличил от 269 млн. лв. до 580 млн. лв. за разглеждания петгодишен период.

Ако се направи съпоставка на българския и на европейския пазар, то е добре да се започне от данните за това какъв процент от населението има достъп до интернет. България се доближава до европейските тенденции като 66% от населението й има достъп до виртуалното пространство. За ЕС този дял е 85%. Съществено разминаване има обаче при онлайн покупките. Въпреки, че за последните пет години българинът пазарува двойно повече онлайн, се оказва, че едва 18% от населението ползват тази услуга срещу 57% от хората, които живеят в ЕС. Достигнали сме европейците по показател пазаруване през смартфон – 52% и от българското, и от населението на Съюза го ползват, за да извършват покупки.

Една от причините за разликите между българския и европейския потребител вероятно е тази, че близо 90% от покупките се извършват чрез български онлайн магазини и едва 10% ползват възможността да купуват виртуално в чужбина. Наличието на такъв процент покупки с местни търговци кара бизнеса да е по-смел в решението си да продава стоки онлайн, което води и до бърз ръст на онлайн магазините, коментират специалисти.

Интересно е да се отбележи, че почти няма разлика във вида стока, която се купува физически или онлайн. Така например, 21% от потребителите на черна техника предпочитат да отидат в магазина и да видят уреда, който ще купят, а 20% рискуват и го купуват онлайн. Разлика има при домакинските електроуреди. Там 21% я купуват физически, а 8% - онлайн. При компютърната техника съотношението физически/виртуално е 9% към 21%.

Продължава и тенденцията за покупка на кредит. Профилът на заемодателят е служител, който поне от 1 година работи на постоянен трудов договор. Най-често това е мъж на възраст между 30 и 39 години със среден доход от 1028 лв. Той е семеен със средно образование, който е решил да купи стока със средна цена от 864 лв.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини