Неблагоприятното развитие на „Южен поток“ е загуба за Европа, региона и най-вече за България. Той бе важен геостратегически и икономически проект за нас и с основание доминират мнения на разочарование от неговото прекратяване, пише в страницата си във фейсбук бившият премиер Пламен Орешарски.
Сред тези мнения се прокрадват и манипулативни обвинения за стореното от Правителството, което ръководих. Това е повод за няколко разяснителни коментара:
1. Прави се опит да се внуши, че непрозрачни действия на българските участници по време на краткия мандат на споменатото вече Правителство били причина за критики от ЕК.
Позволявам си да припомня, че в официалното писмо на Европейската Комисия от началото на юни тази година (начало на санкционна процедура) бяха визирани три спорни действия:
- Определяне на „Южен поток България“ за проектант, оператор и собственик на тръбопровода
- Компетентност на България да сключи междуправителственото споразумение
- Възложените от „Южен поток България“ поръчки
Без да влизам в спор относно юридическите аргументи на Комисията, само ще отбележа, че нито едно от тези действия не са предприети в периода 2013-2014 година. Дори единствената проведена процедура по избор на изпълнител в края на 2013 и началото на 2014 година следва правилата на проведени такива в предходни години,т.е. ако тя е грешна, значи е следвана утвърдена вече грешна практика, а не е нов подход, сътворен от висшата администрация на това Правителство.
2. Проектът бил спрян още в средата на настоящата година от предходното Правителство.
Действително, в качеството ми на Министър-председател се разпоредих да се преустановят временно нови тръжни процедури и съответните стопански ръководители да се въздържат от сключването на нови договори до изясняване с Комисията на спорните тълкувания за визираните от нейни служители т.нар. нарушения. Сторих това в пълно съответствие с призива на Комисията и в обхвата, който бе отбелязан в заключението на цитираното официално писмо.
В същото време експерти на Икомоническото министерство и на БЕХ проведоха срещи в Брюксел и изложиха аргументите на българската страна защо визираните от Комисията бележки не са издържани.
Беше изпратен и официален отговор на писмото на ЕК, за да се стопира още на този етап санкционната процедура. Запознати със ситуацията бяха и партньорите от руска страна. В същото време не бяха спрени никакви други дейности по подготовката на изпълнението на проекта.
По обясними причини, не бих могъл и не намирам за основателно да коментирам доколко следващите, вече, две български Правителства са продължили усилията да защитят българските аргументи пред ЕК. Вярвам, че са работили в тази посока.
В обобщение, през втората половина на 2013 и първата половина на 2014 година действията по изграждането на Южен поток бяха ускорени, като инкасираното изоставане бе преодоляно по признание и на руската страна. Развитието в последните няколко месеца завърши със разочароващ резултат. По моя оценка, в резултат на много и комплексни по характер фактори, част от които бяха налице още от началото на тази година.