Комисията за защита над потребителите (КЗП) предвижда засилен контрол на туроператорите, съобщи на пресконференция днес председателят на регулаторния орган Димитър Маргаритов. На нея присъстваха и членовете на КЗП - Константин Райков и Константин Арабаджиев.
По думите на Маргаритов, комисията няма да почива в следващите 4 месеца и ще работи активно в няколко определени насоки. Обект на проверки ще бъдат заведенията за хранене и забавления, по-специално местата за настаняване в тях, тъй като има редица констатации на случаи, в които се засягат правата на потребителите. Ще бъдат извършени и превантивни проверки в средствата за подслон и местата за настаняване. Инспекциите ще бъдат за наличие на категоризация на обектите и за съответствие на предоставяните от тях услуги с дадената им категория.
Комисията ще обърне и специално внимание на това, договорите на туроператорите да бъдат изчистени от неправомерни клаузи. Някои от констатираните нарушения са свързани със срока за рекламиране на туристическият продукт, като той е сведен от регламентираният 14, на 7 дневен. Също така, някои от туроператорите се опитват да се освободят от отговорност, ако поради независими от тях причини, срокът на пътуването се отмени или бъде променен, съобщиха от КЗП.
Маргаритов призова потребителите да са по-бдителни, когато резервират своите почивки и да се уверяват в автентичността на туроператорите, т.е. дали са вписани в регистъра към Министерството на туризма (МТ) и дали са си платили съответните застраховки. В момента КЗП разглежда общите условия на над 50 туроператора у нас, като до момента са разгледани 25 от тях.
През летния сезон ще има и масирани проверки на атракционите и аквапарковете, съвместно Българска Агенция по Безопасност на Храните (БАБХ), Дирекция за национален строителен контрол и Министерство на туризма.
От началото на месец юни, за потребителите ще бъдат открити и приемни на открито във всички черноморски курорти и големите градове. В тях гражданите ще могат да сигнализират на място за нередности. Те ще функционират през целият туристически сезон. По думите на Маргаритов, приемните могат да бъдат разположени в административните сгради, но идеята на КЗП е те да са на открито, на плажа или крайбрежната алея. От комисията съобщиха, че това всъщност не е нова практика, а точните адреси на приемните ще бъдат обявени допълнително.
За периода от един месец, в който комисията е с нов състав, са получени над 1000 сигнала, които отговарят на средногодишният брой от над 15 хил. подадени сигнала от граждани. Извършени са над 3000 проверки, установени са над 300 нарушения, за които са били съставени и актове. Новият състав на комисията е разгледал над 50 случая за нелоялни търговски практики, а от пазара са иззети над 10 опасни стоки.
Най-много потребителите са се оплаквали от сектора на телекомуникациите и в частност мобилните оператори. В момента КЗП води разговори, има и колективни искове за това, да бъдат премахнати неустойките, които потребителите трябва да заплащат при предсрочно прекратяване на договорите с мобилните оператори. От КЗП съобщиха още, че с два от операторите са постигнали съгласие по този въпрос.
На следващо място по брой оплаквания от граждани е търговията на дребно и по-специално различните промоции и отстъпки които се правят от търговците. Маргаритов посочи, че често търговците, желаейки да привлекат клиенти в търговските си обекти, пускат подмамващи съобщения за промоции, които дори не съществуват.
Третият сектор с най-много жалби е финансовият, заяви Константин Арабаджиев. Това са най-често сигнали от клиенти на фирми за бързи кредити, както и за банки. КЗП призова потребителите да внимават при запознаването си с преддоговорната информация по даден кредит.
Арабаджиев посочи, че комисията комуникира с БНБ, като е изискан списък на всички банки и институции занимаващи се с кредитиране, за да бъдат проверени договорите и общите им условия за неравноправни клаузи. В период на няколко месеца това ще бъде свършено, заявиха още от КЗП.
Ще бъдат създадени пет специализирани помирителни комисии в секторите енергетика, водоснабдителни и канализационни услуги, електронна търговия и съобщения, транспорт, съобщи Константин Райков. Той поясни, че комисиите ще бъдат безплатни за потребителите и че срокът, в който комисията трябва да излезе с помирително предложение (след размяната на всички книжа: жалба, възражение, отговор на жалбата) е 90 дни.