Скоростта на движение в Бургас ще бъде ограничена до 35 км/ч, а в най-натоварените квартали забраната може да е дори до 25 км/ч, обяви кметът Димитър Николов.
Всъщност в голяма част от европейските градове движението в центъра е ограничено на около 30 км/ч.
Кметът се мотивира във фейсбук профила си, че въвеждането на новата транспортна схема със сигурност е стрес за града. И продължава:
Решението е непопулярно и ми носи негативи, но е отговорно. Защото има червени линии, които не могат да се пристъпят. И едната от тях е безопасността.
Ако не наложим нови правила сега, след няколко години градът ни тотално ще е блокиран от коли. А статистиката за пътните инциденти ще е още по- стряскаща.
Когато през 70- те години на миналия век са правени основните улици и булеварди в града е имало 21 000 автомобила. Сега, при същите улици, регистрираните са вече са 208 670. Няма как да съборим сгради, за да увеличим габаритите на улиците. Няма как за 208 000 коли да има 208 000 паркоместа и бързоскоростни пътни платна, по които да се придвижим максимално бързо с автомобила си.
Или продължаваме със задръстванията и дишаме все повече автомобилни газове, или правим Бургас по- подходящото място за пешеходци и ползвателите на градския транспорт.
Към водачите на автомобили: Да, придвижването в града ще е по-бавно и с не повече от 35 км/ч. Но пък всички сме наясно, че при такава скорост е почти невъзможно да има смъртни случаи при катастрофа.
И да, светофарите са повече и ни бавят, но по- добре много светофари, отколкото много блъснати пешеходци. Ще трябва да се съобразяваме с повече пешеходни пътеки и бързата автобусна линия. За да стигнем до работа ще трябва да излизаме по- рано. Но пък близките ни, които ще изберат градския транспорт ще стигат до желаното място много по- бързо, безопасно и комфортно. И ще има повече сигурност на пътя.
На следващ етап ще има и други непопулярни мерки. В жилищни зони, където живеят много хора и има регистрирани пътни инциденти ще се забрани шофирането със скорост над 25 км/ч. Все повече малки улички в централна градска част ще се превръщат в пешеходни.
Това е тенденцията. Във всички съвременни градове с концентрирано население в ограничено пространство. Градът ни е заобиколен от море и езера и няма много опции за урбанизиране на нови територии.