Невъзможността на държавата да се противопостави на ефективно на пътнотранспортните произшествия в страната е причина за създаването в края на миналата година на Институт за пътна безопасност. Това казаха на пресконференция по повод обявяването на задачите, които си поставя новата структура. Неин председател е Руслан Вуцов, а Полина Пешева, Настимир Ананиев, Диана Русинова и Богдан Милчев са сред експертите, на които ще се разчита.
Институтът представлява независима неправителствена организация, която се стреми да обедини експертния потенциал на гражданското общество с цел да подпомага дейността на институциите по отношението проблемите на безопасността на движението.
Стана ясно, че Швеция - страната, която дава най-малко жертви на пътя, има такава структура от 90-е.
Екипът предлага две конкретни стъпки за нормализиране на пътната обстановка в страната. Първата е да се създаде организация с административен капацитет, който да извършва постоянен мониторинг на пътнотранспортната обстановка и да подпомага Министерски съвет при взимане на решения. Втората стъпка е да се приеме спешно нова национална стратегия за единна държавна политика по безопасност на движението.
Сред конкретните предложения са още да се разшири обхвата на глобите. Електронни фишове да има за всички нарушения, а не само за превишена скорост, да се подобри стимулирането на хората да плащат глобите си чрез намаления.
"Нужна е нова философия за глобите, 200 лева ти струва да минеш на червено, а 400 лева, ако те хванат да караш без винетка - кое е обаче по-опасно?", отбеляза Диана Русинова.
Тя съобщи, че е разработена методология във връзка с опасните пешеходни пътеки и становище е изпратено до прокуратурата.
Владимир Тодоров от Асоциация на пострадалите при катастрофи приветства новия институт и попита как обаче ще се преборим с чувството на безнаказаност у българите. "Не мога да отговоря с една дума, но трябва да започнем да променяме средата", отговори Вуцов.