Отидете към основна версия

30 835 70

Всяка трета кола е със зимни гуми през лятото

  • зимни гуми-
  • лято-
  • шофьор-
  • кола

Всеки трети автомобил е със зимни гуми в началото на лятото. Това показа преброяване, направено от в. „Труд”. То бе осъществено за три дни в средата на тази седмица със съдействието на рали шампиона Крум Дончев. От 1534 автомобила 1027 бяха с летни гуми и 507 – със зимни, показа резултатът. В преброяването бяха включени автомобили от различни марки и с регистрация от 9 области в страната. Броенето бе осъществено на подземен паркинг в мол и на открит пред хипермаркет, на места за паркиране пред бизнесцентър, на улица с дължина от около 400 м в синята и в зелената зона на София, както и на обща площадка пред няколко жилищни блока в квартал „Младост 1”.

Понятието зимни гуми бе изведено от определението в Закона за движение по пътищата „гуми, подходящи за зимни условия”, тоест – бяха броени гумите с търговски означения М+S (Mud+Snow – кал и сняг), 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake – Три планински върха със снежинка в средата). В проучванeто не е използвано понятието „всесезонни гуми”, тъй като ако не всички, то повечето от тях имат означение М+S. Шарката и дълбочината на протектора, както и означенията за годината на производство не бяха взети под внимание. Бяха забелязани автомобили с предни летни и задни зимни гуми или обратното, затова бяха броени само предните гуми на автомобилите.

В проучването попаднаха и два патрулни полицейски автомобила – „Опел Астра” на Седмо столично РУП, който се оказа със зимни гуми и КИА на КАТ-София, оборудван с летни гуми. „Шофирането със зимни гуми през лятото е толкова опасно, колкото и с летни гуми през зимата. Рискът е от удължаването на спирачния път, в което всеки водач може да се убеди и от личен опит, и ако направи справка с ежегодните тестове на ADAC – германския автомобилен съюз”, коментира Крум Дончев.

Зимните и летните гуми се различават по каучуковата смес, от която са направени и вида на протектора. При зимните той е по-дълбок и грайферът е нарязан с отвори, наречени ламели. Зимните гуми имат по-голямо съдържание на естествен каучук, което ги поддържа меки и гъвкави в студеното време под + 7 градуса Целзий и им дава по-добро сцепление с настилката. Грайферът им е по дълбок и има ламели. Когато асфалтът е над 7 градуса започва по-бързо изтриване на грайферите. Лятно време температурата на шосето може да стигне и надмине 40-50 градуса, тогава ламелите „се изпичат”, изтриват и запълват, с което губят своята еластичност да „защипват” снега.

Шофьорите казват, че усещат как зимните гуми се „размазват” при рязко задействане на спирачките, като и че „свирят” при завиване. Мекотата им, която е предимство при минусови температури и заснежена настилка, се превръща в недостатък, който може да бъде и опасен, особено при екстремно шофиране с мощен автомобил.

Ако се кара със зимни гуми от края на април до края на октомври, те се изтриват, ламелите им се втвърдяват и през следващата зима не могат да осигурят същия спирачен път, какъвто са имали. През лятото са нестабилни и при висока скорост на завой автомобилът може да се подхлъзне. Същият ефект може да има и ако е с различни гуми отпред и отзад.

Според закона от 15 ноември до 1 март трябва да се кара с гуми с грайфер не по-малък от 4 мм, а в другите сезони – до 1,6 мм. Обикновено като нови зимните гуми имат около 8-10 мм дълбочина на шарката на протектора. Без да има точни изследвания, мнението на гумаджиите е, че от 1 декември до 28 февруари износването е в рамките на 1-2 милиметра на сезон, което позволява използването на комплекта и за 4 зими при по-малък пробег. Ако се карат обаче от 1 ноември до 1 април, износването със сигурност е над 2 мм заради по-високите температури. Затова няма да могат да се използват за повече от 3 сезона. Ако се кара със зимните гуми и през лятото, протекторът им може да се изтрие под 4 мм дори за около 3-4 месеца. Всъщност – една от причините, които обясняват защо толкова коли са със зимни гуми в жегата е, че има шофьори, решили да не ги сменят. Те смятат, че така ще спестят около 60-80 лв. за „преобуването”, а през есента ще си купят нови зимни гуми.

Експеримент показва разлика от около 4 метра в спирачния път между зимни и летни гуми, произведени от една и съща фирма. Подобни тестове се правят ежегодно с различни марки летни и зимни гуми под контрола на германския автомобилен съюз ADAC.

Ако тестовият автомобил се движи със 100 км/ч при температура 15 градуса и е с летни гуми, след задействане на спирачната система, той спира за 38,4 метра. При същите условия със зимни гуми спирачният път се увеличава на 41,9 м. Разликата от 3,5 м е точно колкото един от стандартите за пешеходна пътека в Германия. Тоест – ако е пресичал човек, той е щял да бъде ударен.

„При същата скорост с всяко увеличение на температурата с 10 градуса, спирачният път със зимни гуми се удължава с 1 метър. Знаете, че лятно време асфалтът се нагрява до екстремни стойности – 45-40 градуса. Тогава спирачният път би нараснал двойно”, коментира Крум Дончев.

„Човек трябва да се отнася отговорно към себе си, към семейството си, което вози, както и към всички останали на пътя. И да се замисли какъв огромен е рискът, когато управлява автомобил с неподходящи гуми”, казва европейският и четирикратен шампион на България Крум Дончев. Той поясни, че на състезания изискванията към гумите се обявяват предварително от организаторите и ако не са спазени, екипажът изобщо не се допуска до участие.

„В България няма почти никакви нормативи за вида на гумите, в същото време липсва и капацитет на пътната полиция, затова и въпросите какви са гумите, какво е състоянието на настилката не се вземат предвид при даден инцидент. Когато тези проблеми са оставени да ги решава кой както си иска, не бива да се учудваме, че страната ни е на челните места в Европа по жертви на катастрофи”, добави Дончев.

Поставете оценка:
Оценка 4 от 3 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове