Тенденциите през последните 10 години показват, че качеството на атмосферния въздух се подобрява. Към този момент единственият контролиран замърсител, който следва да бъде приведен в нормите, са фините прахови частици. Отдавна няма проблеми с азотния диоксид, със серните окиси, с въглеродния двуокис и др. В този смисъл е редно да кажа, че в други европейски столици този проблем още не е решен. Това заяви пред "Дир" зам.-кметът на София Йоана Христова.
"Фините прахови частици са последен, но труден за решаване замърсител. Причината е, че са различни източниците, които водят до неговото появяване и натрупване във въздуха. За първите 6 месеца на тази година 36% е намалял броят на превишенията на нормите от 50 микрограма на кубичен метър (мкг/кб) средно за денонощие, сравнено със същия период за миналата година. На сайта на общината в реално време може да се види за всеки един от контролираните замърсители измерените почасови стойности. Обръщам внимание, че почасовата стойност за фини прахови частици не може да бъде сравнявана към средно денонощната стойност от 50 мкг/кб. Простата математика показва следното.
Ако в момента измерим 150 мкг/кб, това не означава замърсяване за деня - през следващите часове може да измерваме по 20 мкг/кб, трябва да търсим средноаритметично. Тези 50 мкг/кб са отнесени към 24-те часа и едва в края на деня може да кажем надхвърлена ли е среднодневната норма и имало ли е превишение. Законодателството, включително това на Европейския съюз, защото нашето е изцяло приведено към европейското, дават възможност в рамките на година да има 36 дни, в които да има превишение на нормата от 50 мкг/кб. Експертите на европейско ниво са преценили, че, когато стойностите, отчетени от една станция, имат завишение на нормите до 36 дни в годината, това не е опасно за човешкото здраве. И сега да видим какви са стойностите на фините прахови частици, ще забележим тенденция, на база която можем да направим едно предположение дали при изтичането на деня ще имаме надхвърляне на нормата от 50 мкг/кб. Масовите стойности в момента се движат между 10 и 20 мкг/км", коментира тя.