Отидете към основна версия

15 746 39

Половината камери на КАТ са слепи

  • камера-
  • кат-
  • тринога

Камерата записва всяко преминаващо превозно средство

Снимка: БГНЕС

Близо половината от наличните камери на КАТ са слепи за нарушения на пътя. Причината е, че са извън строя, а ремонтът им се извършва бавно, пише „Телеграф“.

Най-много повреди има по 24-те стационарни камери. С различни технически проблеми са и мобилните устройства, които издишат главно софтуерно, но има и няколко счупени, а резервни части за тях все още не са доставени.

В неособено добро състояние са и мобилните камери, които дебнат шофьорите за превишена скорост от патрулките на КАТ. В сградата на националната полиция са складирани демонтирани от патрулките камери, които чакат за ремонт и на практика не се използват.

Над 150 от камерите обаче са на пътя и всеки ден дебнат за нарушители с тях. Катаджиите все повече използват унгарските и руските триноги, които са и най-ефективни. За разлика от останалите устройства за контрол на скоростта тези камери могат без проблем да снимат джигити в тъмната част на денонощието, както и при недобри метеорологически условия, включително и мъгла.

Най-уязвими си 24-те стационарни устройства, които са заложени в кутии по родните пътища. Те често биват атакувани от вандали или са обект на агресия от страна на глобени заради висока скорост джигити. Обикновено пръскат визьора им със спрей или директно стрелят в тях с въздушна пушка. Има случаи на удари с чук, камък, а една край Бургас осъмна със забита в нея кирка. Последната увредена камера от този тип е в участъка с концентрация на катастрофи по главния път София – Варна на разклона за лясковското село Джулюница. Камерата бе уцелена с въздушна пушка и пропусна да снима джигити през по-голямата част от летния сезон.

Най-много бой са отнесли 15-те стационарни камери на „Сименс“, които са първите у нас и работят от 2009 година. Пълното им име е „Видеорадарна система Sitraffic ERS 400. По принцип имат възможностите да засичат и денем, и нощем и двете посоки на движение, но на тъмно ефективността им е доста слаба, показва практиката през годините. Те измерват скоростта на принципа на Доплеровия ефект, т. е. непрекъснато се излъчва сигнал с известна честота, а той бива прихващан от радардетекторите в автомобилите. Освен това заснемат повече от един автомобил в зоната за обработка на данните за скоростта, а софтуерът им не позволява еднозначно определяне кой е нарушителят. Затова и голяма част от снимките им са брак. Другите стационарки са 8 на брой и са швейцарско производство. Официалното им име е MultaRadar SD580 и са на пътя от 2014 г.

Системата следи до четири пътни ленти в едната посока и може ясно да определи в коя лента се движи превозното средство, което нарушава ограничението на скоростта. При условие обаче, че автомобилът не е ясно позициониран в някоя лента в момента на измерването или маркировката липсва, системата показва междинно положение. Радарният сензор работи също според принципа на Доплер. Този тип устройства от КАТ поставят предимно на двулентови шосета около отбивки за отдих и бензиностанции.

Единствената у нас Стационарна видеорадарна система SENSYS SSS Droplet RS240 е монтирана в София на бул. „Цариградско шосе“ и от години е добре известна на всички жители на столицата. През 2011 година камерата бе взривена от недоволен шофьор. Причината е, че системата е доста ефективна, прави добри снимки и вечерно време. Тя вече над 10 години принуждава шофьорите да намалят скоростта от 80 км/ч до 50 км/ч, преди да стигнат на кръстовището на Орлов мост и благодарение на нея значително намаляха катастрофите в този район. Радарът ѝ следи няколко пътни ленти едновременно на разстояние до 150 м в дълбочина. Скоростта се определя на база на Доплеров ефект.

Другата единствена по рода си у нас е камерата за средна скорост „3М“, която е британско производство. Тя работи на принципа за заснемане на автомобил на 2 контролни точки и изчислява средната му скорост на движение. Разположена е във втория тунел на магистрала „Струма“. Системата бе въведена през 2015 година, но почти 5 години не работеше заради проблеми с поддръжката. От КАТ имат желание да закупят още една такава за магистрала „Тракия“ при тунела „Траянови врата“. Този тип устройства освен изчисление на средна скорост могат да отчитат дали има винетка, ТОЛ такса и наличие на „Гражданска отговорност“.

Най-много на брой са мобилните камери ТFR1-M. Те са българско производство и са въведени масово през 2012 година. Монтирани са в патрулките на КАТ, извън тези от модел КИА, тъй като ъгълът на панорамното им стъкло не позволява. Като ефективност за скорост не дават оптимални резултати, но могат да заснемат и други нарушения като неправилно изпреварване, отнемане на предимство и движение в аварийна лента на магистрала.

В последно време тези камери често се ползват в комбина с т.нар. триноги. Името им идва от това, че са поставени върху триножник. Първите от тях са унгарско производство и са много добри като характеристики. Името им е ARH CAM S1 и работят на лазерен принцип, което ги прави невидими за обикновените радардетектори. Камерата записва всяко преминаващо превозно средство, регистрира неговата скорост и номер, обработва информацията и я праща автоматично в централна база данни, където се издава моментално електронен фиш. Има възможност да регистрира и други нарушения освен превишена скорост. Най-новото оръжие на КАТ са руските „Кондор-М“. Те за щастие на джигитите работят на Доплеровия принцип и могат да бъдат улавяни от детектори, но пък имат много други скрити сили. Локализират и снимат до 16 автомобила едновременно във всички ленти в двете посоки. От тях за момента няма данни за повредени и извадени извън строя.

Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 17 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове