Заради лошото време в района на Камен бряг операцията по разтоварването на заседналия кораб се отлага с няколко дни, предаде БНТ. Очаква се времето да се подобри в началото на следващата седмица и това да позволи провеждането на акцията. От транспортното министерство казват, че плавателният съд е добре укрепен с три котви и въжета и няма опасност бурното море да го размести.
Силен вятър, вълнение от 4 бала и двуметрови вълни, които заливаха вчера палубата и кърмата на "Вера Су". Това създаде впечатление, че корабът потъва, но всъщност той вече е заседнал в задната си част на дъното, а в предната на скалата. Това, което за момента го спасява да се разбие в каменистия бряг, са укрепителните котви и въжета.
Корабът е построен през 1989 година. След удара в скалите има пробойни в пет от баластните контейнера в носовата част. Но тези пробойни са само на външния корпус. Вътрешният е здрав и това предпазва от неконтролируемо изтичане на азотен тор в защитената местност.
Според експерти, корабът е стар и не е имал т. нар. черна кутия, която да помогне за изясняване на причините за инцидента. Основната версия, по която се работи, е човешка грешка. На вахта е бил само един моряк- вторият помощник-капитан. По неофициална информация и предупредителната аларма за промяна в курса на кораба е била изключена, капитанът преценил, че курсът от Украйна до Варна е кратък.
Ако на мостика на "Вера Су" е имало дежурни, те със сигурност са щели да чуят повикванията на операторите от Службата за контрол на морския трафик, казва капитан Свилен Трайчев от Българската морска камара.
Доколко пък този, който е там, е говорил английски, понеже комуникацията е на английски език в морските среди. Доколко е разбирал какво му се говори, това също е под въпрос.
Освен човешка небрежност, капитан Крайчев допуска като възможна причина за инцидента временна техническа неизправност.
Аз лично съм имал такъв случай с жирокомпаса, който се следи от автопилота и когато изтърве, корабът тръгва в друга посока. Излязохме също на едни скали, но бързо го видях, това е моят личен опит.
Ако лошото време и силните вълни разбият "Вера Су" той ще последва съдбата на "Муун Лейк", който заседна преди близо 20 години в акваторията на Паша дере край Варна. След като стана ясно, че не може да бъде изтеглен, плавателният съд стана собственост на Община Варна, а по-късно беше продаден на търг за старо желязо.