Една от най-големите обществени поръчки по Националния план за възстановяване и устойчивост – за закупуването на нов подвижен състав на железницата, закъснява сериозно.
По първоначален график транспортното министерство вече трябваше да подписва договори, а процедурата изобщо не е обявена. Това е един от сроковете, който е свързан с третото плащане по плана за възстановяване и устойчивост, но България още не се е справила с изискванията за второ плащане. По официалния график трето плащане следваше да се иска в средата на 2023 г.
Това показа справка на „Сега“ по заложените инвестиции в плана за възстановяване за тази година. Основна причина за забавянето е политическата криза и сложността на поръчката, както и неприключили консултации с Брюксел на документацията.
Обществената поръчка ще бъде разделена на четири обособени позиции, с много голямо прогнозно финансиране. По процедурата се очаква да бъдат закупени 42 мотрисни влакове – 7 двуетажни и 35 едноетажни, за редовно тактово влаково обслужване (тип S-bahn) в крайградските райони на София, Пловдив, Русе. Влаковете ще имат максимална скорост 160 км/ч и се очаква да повишат значително интереса към железопътния транспорт заради по-добрата услуга за крайградско пътуване. Само тази позиция се очаква да възлезе на около 532 млн. лв. без поддръжката - 372 млн. еврофинансиране и 160 млн. лв. национално съфинансиране, а отделно за поддръжка ще са необходими 200 млн. лв.
Отделно от крайградските мотриси ще бъдат закупени 20 едноетажни пуш-пул състава за дълги разстояния с максимална скорост на движение 200 км/ч, като тук стойността е около 467,5 млн. лв. европейско и национално финансиране. Отделно за поддръжка ще са необходими 215 млн. лв. Предвидено е и закупуването на 18 електрически маневрени локомотива, като стойността по тази позиция е по-малка – близо 22 млн. лв. Общите разходи по проектите възлизат на 1,4 млрд. лв. с националното съфинансиране.
Пазарната консултация за тази поръчка бе обявена още през май, м.т., като към нея имаше сериозен интерес и докладът бе готов през юли. По официален график поръчката следваше да е обявена второто тримесечие на 2022 година. Спрямо този график проектът вече върви към 1 година закъснение.
След падането на кабинета Петков работата стартира отново, като по информация на транспортното министерство комисиите за изготвяне на документацията са били сформирани през септември. В края на декември от ведомството отговориха на питане на „Сега“, че поръчката предстои да бъде обявена през януари и се бави заради предварителен мониторинг в Брюксел. В началото на март процедурата още не е открита.
Източници на „Сега“ коментираха, че проектът още е на етап съгласуване. Няма официално изискване за предварителен мониторинг на поръчката в Брюксел – както съществува при други проекти, но подобни консултации се правят на добра воля от страните-членки за повече сигурност при провеждане на процедурата. Предвидено е собственик на новите влакове да е транспортното министерство и собствеността да не може да се прехвърля, а машините само ще се ползват от съответното предприятие.