Плановете на Столична община да ограничи карането на електрически тротинетки в много части на града предизвикаха сериозното недоволство сред собствениците и ползвателите на екологичните превозни средства и сред концесионерите на услугата. Множество критични становища са качени на сайта на кметството в срока за обществени консултации по предложенията за промени в ресорната наредба, внесени от управляващите в София- коалициите ГЕРБ-СДС и ВМРО-"Атака". Преди около месец шефът на Столичния общински съвет Георги Георгиев от ГЕРБ изчисли, че в града има вече около 10 000 тротинетки, от които 2 000 се дават под наем. Той поясни, че промените се правят с цел да се повиши безопасността на движение и допълни, че други държави също въвеждат рестрикции къде може да се карат новите е-возила, съобщи в. "Сега".
Предложенията предвиждат забрана за каране на тротинетки в паркове, градини, площади, тротоари и в пешеходни зони. Движението там може да става само чрез бутане. СОС планира да задължи операторите на тротинетки да ограничат софтуерно скоростта им до 5 км/ч. в зоните, в които е забранено движението, а навсякъде другаде тя да е до 25 км/ч. Освен това се забранява паркирането им в паркове, градини, детски и спортни площадки, зелени площи, пешеходни пространства, спирки на градския транспорт, входове към метростанции, входове на сгради, рампи за хора с увреждания с изключение на определените от Столичната община места, които към настоящия момент са 200, поясниха от "Московска" 33. Ще се въведе 50 лв. глоба за физическо лице за неправилно паркирана тротинетка, за движение без бутане в пешеходни пространства и за каране с над 25 км/ч. Ако ограниченията бъдат приети, те би трябвало да се отнасят и за велосипедите в София, тъй като те и новите превозни средства са приравнени в Закона за движение по пътищата.
Общото в реакциите на ползващите тротинетки е, че според тях Столична община се опитва да регулира движението им само чрез рестрикции, а не чрез изграждане на подходяща инфраструктура и насърчаване на употребата им. Собствениците на електрически возила смятат, че вносителите на промените манипулират софиянци с твърденията, че със сходни мотиви други държави също въвеждат ограничения за тротинетките. "Вносителите дават примери с други европейски столици, но забравят да споменат, че в градове като Виена, Берлин, Париж и др. велосипедната инфраструктура (по която тротинетките могат да се движат) е с десетки пъти повече километри. Живеем в 2023 г, когато в София, една европейска столица, няма нито една свързана велосипедна алея с друга. Говорим за почти 100 км. велосипедна инфраструктура, от която една голяма част е или в окаяно състояние или не е изградена спрямо стандартите", се казва в едно от критичните становища. "Невъзможността водачите на тротинетки да преминават през парковете ще ги принуди да се влеят в трафика, което ще застраши допълнително тях самите. Масов мотив за преминаване през парковете е, че това е единственият безопасен начин да се стигне с тротинетка от точка А до точка Б", пише още в него.
"Много семейства с деца карат колела в парковете за забавление, а с посочените промени това на практика ще им бъде забранено. Нещо повече - единствената възможност децата да карат колела ще се окаже на улицата. И това е в името на безопасността?", пита друг автор на становище.
Собствениците на тротинетки смятат още, че намаляването на скоростта до 5 км/ч. в пешеходни зони ще откаже повечето от тях да се придвижват с тротинетки. "Бих подкрепил ограничаване на скоростта в парковете на 15 км./ч (това е скоростта на добър бегач). Пълна забрана обаче е неприемлива както за мен, така и за много други решили да инвестират в индивидуално електрическо превозно средство, да слязат от колите и да направят града една идея по-зелен, въпреки липсата на адекватна инфраструктура за това", пише човек от София.
"Създаването на зони с намалена скорост е чудесен начин за повишаване на безопасността за всички жители. Предлагаме скоростта в тях да бъде ограничена до около 8 км/ч., колкото е скоростта на бързо вървящ или спокойно бягащ възрастен човек. По-голямо забавяне или дори пълното спиране на тротинетките в тези зони е вероятно да доведе до изоставянето или захвърлянето им от водачите в началото на тези зони, което може да създаде предпоставки за инциденти, блокиране на улици и подходи. Не е реално и не е правилно ограничението на скоростта да бъде по-малко от упоменатата скорост на придвижване на ходещ човек", пише в общо становище на трите фирми, които предлагат тротинетки под наем.
Очакванията са Столичният общински съвет да разгледа и гласува внесените от ГЕРБ-СДС и ВМРО-"Атака" текстове преди лятната ваканция.