"Малкото потребление на горива у нас може да се осигури с няколко танкера на месец, дори не трябва да работи рафинерията, за да се осигури българското потребление, и то на цени - близки до средните на тези в ЕС. Да, може да има леко поскъпване на цената на горивата, защото "Лукойл" поддържа изкуствено по-ниски цени, за да потиска конкуренцията, но в никакъв случай няма да се говори за шоково поскъпване... Имаше едно неформално споразумение между българското правителство и "Лукойл" да регистрира компания у нас, която да генерира тази свръхпечалба от разликата на двата вида суров петрол, като тази печалба да се облага и данъчните приходи да постъпват във фонда за енергийна сигурност, а оттам да бъдат разпределени към уязвимите потребители на горива. Нищо от това не се случи". Това каза в ефира на БНР Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията. Той е категоричен, че в момента няма физическа пречка за напълно заменяне на руския петрол или горива у нас. И определи като "сериозно подвеждащи" твърденията, че в Босфора има пренаселване с кораби и таксите за преминаване са високи, което би оскъпило цената.
"Разходите за транспортиране на суровия петрол формират не повече от 2-3% от крайната цена на суровината. Въпреки покачването на таксите за преминаване през Босфора оскъпяването е в рамките на 1% и категорично не може да се говори за шоково поскъпване на цената", допълни Мартин Владимиров.
Според него не е необходимо затваряне на рафинерията при изтегляне на "Лукойл", тъй като тя е една от най-модерните в света.
"България като суверенна държава може да поеме контрол над нея, защитавайки своята енергийна сигурност, дори да се случи във временен порядък, както направи Италия. Пазарът на горива у нас може да функционира и без участието на "Лукойл", като държавата може да оперира рафинерията".
"Монополният доставчик на горива на пазара на едро и единствен собственик на рафинерия в страната, която произвежда финални горива, се възползва от дерогация, предоставена от Европейския съюз, за да внася руски петрол, който се котира на 15 долара за барел по-ниски равнища, отколкото са средните. Тази разлика в цената на суровия петрол се превръща в огромна печалба до крайната дестинация - бензиностанцията, тъй като крайните цени на горивата у нас, въпреки че са по-ниски от средните за ЕС, са значително по-високи, отколкото би позволила отстъпката, която получава "Лукойл" от вноса на евтин руски петрол", допълни експертът.
И поясни, че когато има монополен доставчик, който използва специално регулаторно третиране, той трябва да бъде по-строго контролиран от Комисията за защита на конкуренцията и да не му се позволяват монополни печалби, базирани на този ексклузивитет.
"Когато "Лукойл" предоставя отстъпка от около 10% на пазара на дребно, то никой друг играч на пазара на практика не може да се конкурира с "Лукойл". Така компанията постига свръхпечалба заради разликата в цената на суровия петрол и едновременно с това не позволява на конкуренцията да заеме пазарен дял".
В "12+3" Владимиров даде пример със страни от Евросъюза, които веднага са наложили ембаргото и са прекратили вноса на руски петрол, въпреки че са били 100% зависими от него, при тях не е било регистрирано шоково поскъпване на цените на горивата, защото европейският пазар на горива е залят с евтини горива, които идват от Близкия изток или Индия, например.