Местата в синята зона в София са по-малко от продадените винетни стикери за живеещите в центъра на града. Намирането на свободно място за паркиране, дори през август, отнема повече от 30 минути, разкрива "Нова телевизия".
Обяснението на Центъра за градска мобилност звучи логично, поне откъм числа. В синята зона има близо 12 000 места, а продадените стикери за постоянно живеещите са над 14 000. Разминаването е от над 2 000 места. В тези числа обаче не се включват хората, които работят в центъра на града или тези, които идват за малко с автомобилите си.
Местата в зелената зона са близо 19 000, а стикерите малко над 20 000. Зелената и синята зона са разделени на подзони. От Центъра за градска мобилност признават, че в някои от подзоните стикерите са два пъти повече от продадените места.
Свободно място в синята зона на бул. „Христо Ботев” се освобождава. Часът е малко след 12 на обяд. Минута по-късно на мястото паркира Ирена Мирчева.
„Много трудно се намира в центъра на София място за паркиране и зоните са пълни. Всичко е пълно”, твърди Ирена Мирчева, жител на гр. София.
Признава, че дори през август е трудно да намериш място. „Между 30 минути и 10 минути. може за 10 минути. Може за 30 минути. Зависи от зоната и свободните места”, посочва жената.
В тази част от синята зона на София - стикерите на живеещите за паркиране отдавна са повече от местата. „Всъщност голяма част от колите в центъра не са на живеещите, те са на идващите. Тук над 50% от трафика е транзитен в центъра”, посочва архитект Любо Георгиев, "Екипът на София".
Замерванията на Центъра за градска мобилност показват, че в центъра на града запълняемостта на зоните е между 98 и 99 процента. „Вероятността да си намерите място в центъра на София да паркирате действително е малка и ще отнеме време”, категоричен е Димитър Дилчев, изпълнителен директор на ЦГМ.
В опит да отговори на нуждите на столичани за повече паркоместа, част от тях влизат в противоречие със закона. Това показа пред NOVA - бившият директор на общинското "София План" - арх. Любо Георгиев, който ръководеше екипа, изготвил програмата за развитие на града. „Това, което виждаме в момента е паркирани от 2 страни на улицата, което е незаконно. На практика по този начин се осигуряват повече паркоместа да събират все повече такси, да, но правим уличното пространство отново за коли вместо за хората и за по спокойното придвижване”, твърди архитект георгиев.
Планът за устойчива градска мобилност на Столичната община предвижда при подобна запълняемост въвеждане на червена зона с по-висока цена. „Това може да реши само Общинският съвет. Центърът за градска мобилност изпълнява решенията на Столичния общински съвет във всичките му части. Разбира се, в предизборна ситуация е трудно някои решения да се вземат”, категоричен е Дилчев.
Решението според експертите - изграждане на квартални паркинги, преосмисляне на зоните, техните граници и по-добре организиран градски транспорт, които да е привлекателен за хората.