Отидете към основна версия

8 631 18

Какво да очакваме от промените в Закона за етажната собственост

  • закон за етажната собственост-
  • промени

Повишават се задълженията на управителя и това е желателно и необходимо. В предходната версия на закона те не бяха добре и детайлно разписани. Сега се въвеждат норми, които го задължават да праща месечен отчет за приходи и разходи, да обръща внимание на поддръжките, като и да се грижи за сигурността на сградата, коментира адвокат Иван Марчев, председател на Асоциацията на дружествата, управляващи държавната собственост

Снимка: БГНЕС

Какви са промените в Закона за управление на етажната собственост? С промените и въвеждането на регистър ще отпаднат ли нелоялните фирми и домоуправителите измамници? Ще се постигне ли по-добра комуникация между лицата от етажната собственост и по-засилено присъствие на общите събрания? Ще бъдат ли създадени условия за по-справедливо разпределение на разходите за управление и поддържане на общите части? Законът за управление на етажната собственост имаше нужда да приведен в съответствие с мерките на Националния план за възстановяване и устойчивост.

Коментар в "Законът и Темида" по БНР правят адвокат Иван Марчев, председател на Асоциацията на дружествата, управляващи държавната собственост, и Лилия Чолакова, член на УС на Асоциацията.

Адвокат Иван Марчев обясни какви са основните промени в Закона за управление на етажната собственост:

"Значителни са промените – почти целият закон е реформиран. Това е най-голямата реформа на този закон, откакто е приет през 2009 г. С тези промени се цели да се подобри управлението на етажната собственост, да се улесни възможността за осъществяване на поддръжки, улеснява се участието в Общото събрание, вкл. и дистанционно от собственици чрез онлайн връзка.

Въвежда се Регистър на дружествата, които управляват етажната собственост, и на търговците, които се занимават с тази дейност по занятие – това ще доведе до регулация на тези дейности на професионалното управление. Всичко това е с идеята да се подобрят управлението и поддръжката в сградите, за да може да се осъществяват всички необходими ремонти действително и ефективно.

Законът трябваше да се приведе в съответствие с обществените отношения в сферата на поддръжката на сградите в момента – при 30% необитаеми имоти е трудно да се свика Общо събрание с предвидените преди промените високи кворуми и мнозинства за вземане на решения. Така че реформата в частта за намаляване на кворумите и мнозинствата, от една страна, както и с въвеждането на възможността за смесен режим на работа – и присъствено, и онлайн чрез видеовръзка, и от трета страна, възможността за гласуване чрез декларация дистанционно – всичко това дава възможност да се направи Общо събрание, достатъчно гъвкаво, че да могат да участват всички собственици.

Повишават се задълженията на управителя и това е желателно и необходимо. В предходната версия на закона те не бяха добре и детайлно разписани. Сега се въвеждат норми, които го задължават да праща месечен отчет за приходи и разходи, да обръща внимание на поддръжките, като и да се грижи за сигурността на сградата. Когато бъде сезиран от някой собственик за проблем, той трябва да реагира. Остава фигурата на касиера. Така управителят може да се занимава с дейностите по управлението, касиерът да се занимава с финансово-отчетната дейност. Ако се затруднява, може да се обърне към Дружеството за професионално управление на етажната собственост. Няма изискване за образование на тези длъжности.

Регистрационният режим за фирмите на професионални управители ще влезе в сила в близките месеци, като той върви паралелно със създаването на Единната информационна система към МРРБ. В нея се предвиждат два регистъра – единият е за професионалните управители, а другият е за сградите в режим на етажна собственост – там ще се регистрират и сдруженията и управителните съвети на сградите, които нямат сдружения. Касае се за публични регистри.

Законът вече е обнародван в Държавен вестник (29.09.2023), като са предвидени четири различни дати на влизане в сила на промените. Промените, които касаят Общото събрание, намаляването на кворума, въвеждането на новите задължения за собствениците да се регистрират при управителя, въвеждането на електронната домова книга – навлизат сега и вече са валидни. Други – като например дистанционното гласуване (т.нар. "неприсъствено гласуване") – тези норми ще влязат в сила от 31.12.2024 г. А Регистърът и Централната информационна система се очаква да заработят в края на 2024 г."

Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 21 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол