Какви са промените в Закона за управление на етажната собственост? С промените и въвеждането на регистър ще отпаднат ли нелоялните фирми и домоуправителите измамници? Ще се постигне ли по-добра комуникация между лицата от етажната собственост и по-засилено присъствие на общите събрания? Ще бъдат ли създадени условия за по-справедливо разпределение на разходите за управление и поддържане на общите части? Законът за управление на етажната собственост имаше нужда да приведен в съответствие с мерките на Националния план за възстановяване и устойчивост.
Коментар в "Законът и Темида" по БНР правят адвокат Иван Марчев, председател на Асоциацията на дружествата, управляващи държавната собственост, и Лилия Чолакова, член на УС на Асоциацията.
Адвокат Иван Марчев обясни какви са основните промени в Закона за управление на етажната собственост:
"Значителни са промените – почти целият закон е реформиран. Това е най-голямата реформа на този закон, откакто е приет през 2009 г. С тези промени се цели да се подобри управлението на етажната собственост, да се улесни възможността за осъществяване на поддръжки, улеснява се участието в Общото събрание, вкл. и дистанционно от собственици чрез онлайн връзка.
Въвежда се Регистър на дружествата, които управляват етажната собственост, и на търговците, които се занимават с тази дейност по занятие – това ще доведе до регулация на тези дейности на професионалното управление. Всичко това е с идеята да се подобрят управлението и поддръжката в сградите, за да може да се осъществяват всички необходими ремонти действително и ефективно.
Законът трябваше да се приведе в съответствие с обществените отношения в сферата на поддръжката на сградите в момента – при 30% необитаеми имоти е трудно да се свика Общо събрание с предвидените преди промените високи кворуми и мнозинства за вземане на решения. Така че реформата в частта за намаляване на кворумите и мнозинствата, от една страна, както и с въвеждането на възможността за смесен режим на работа – и присъствено, и онлайн чрез видеовръзка, и от трета страна, възможността за гласуване чрез декларация дистанционно – всичко това дава възможност да се направи Общо събрание, достатъчно гъвкаво, че да могат да участват всички собственици.
Повишават се задълженията на управителя и това е желателно и необходимо. В предходната версия на закона те не бяха добре и детайлно разписани. Сега се въвеждат норми, които го задължават да праща месечен отчет за приходи и разходи, да обръща внимание на поддръжките, като и да се грижи за сигурността на сградата. Когато бъде сезиран от някой собственик за проблем, той трябва да реагира. Остава фигурата на касиера. Така управителят може да се занимава с дейностите по управлението, касиерът да се занимава с финансово-отчетната дейност. Ако се затруднява, може да се обърне към Дружеството за професионално управление на етажната собственост. Няма изискване за образование на тези длъжности.
Регистрационният режим за фирмите на професионални управители ще влезе в сила в близките месеци, като той върви паралелно със създаването на Единната информационна система към МРРБ. В нея се предвиждат два регистъра – единият е за професионалните управители, а другият е за сградите в режим на етажна собственост – там ще се регистрират и сдруженията и управителните съвети на сградите, които нямат сдружения. Касае се за публични регистри.
Законът вече е обнародван в Държавен вестник (29.09.2023), като са предвидени четири различни дати на влизане в сила на промените. Промените, които касаят Общото събрание, намаляването на кворума, въвеждането на новите задължения за собствениците да се регистрират при управителя, въвеждането на електронната домова книга – навлизат сега и вече са валидни. Други – като например дистанционното гласуване (т.нар. "неприсъствено гласуване") – тези норми ще влязат в сила от 31.12.2024 г. А Регистърът и Централната информационна система се очаква да заработят в края на 2024 г."
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ха ха
Коментиран от #4
14:00 06.10.2023
2 Мнение
Уж причината за тези промени била, че това се прави в услуга на хората, а в крайна сметка се оказа, че натоварват живущите (самоинициативните от входа, не юридическите лица) с допълнителни глупости, тип падар, банкер и финансист!
Трябвало всеки да се регистрира при домоуправителя, иначе глоба?!
Искам някой от "гениалните" умове, писали тия поправки на тоя закон, да ни обясни, как ще задължиш наемател, който е на нощувка (примерно) днес, а утре го няма, да се регистрира където и да било???
Домоуправителя, охрана на входа ли ще го правите?!
А нима той си няма личен живот???
Или целта е да няма управители от етажната собственост, а само такива от професионалните ("нашите"), които постоянно да искат още и още пари за най-различни неща???!!!
Лично аз бях вече касиер и мога да ви кажа, че при съвестно вършене на работата и сплотеност в съответната етажна собственост, не само нещата се получават, но и остават не малко пари в касата!
Държавата в лицето на "сглобката", ако няма капацитет да помага, то поне да не пречи на живущите!
Коментиран от #3, #7, #8
14:03 06.10.2023
3 Крум
До коментар #2 от "Мнение":
Няма закон ,които е приет от евроатлантиците който да не е бръкнал директно в джоба на хората.Коментиран от #5
14:13 06.10.2023
4 Собственик
До коментар #1 от "ха ха":
Освен управител ще има ли на Всеки етаж поличай пожарникар лекар и адвокат За да не сигубим времето по тези институции И кога да очакваме изменение на закона по пътищата в всяка кола катаджия14:31 06.10.2023
5 Въпрос
До коментар #3 от "Крум":
Живея в двуетажнакооперация отдаёт семеиства Откъдеще търсим трети човек че при гласуване да се приемат предложенията с пълна единодушиеКоментиран от #12
14:34 06.10.2023
6 Демократ
14:37 06.10.2023
7 умен
До коментар #2 от "Мнение":
да ви се чуди човек. Хем ревете по бай Тошо, хем като ви карат да правите като по бай Тошо ревете. По бай Тошово време беше задължителна домовата книга. И пеленачетата се вписваха в нея! Нали утре ако стане нещо(земетресение, пожар) да се знае горе долу колко човека във всеки апартамент има, да има телефон за контакт.14:53 06.10.2023
8 Тони
До коментар #2 от "Мнение":
Виновен е Желю! Ако се беше запазило жителството, домовата книга, регистрацията в Районното, нямаше да има кражби, обири, нощни шкафчета и екшъни. Сега един цървул в блока трови атмосферата и не можеш да го изхвърлиш!Коментиран от #9, #14, #16
15:04 06.10.2023
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Тахумба
16:45 06.10.2023
12 Троян
До коментар #5 от "Въпрос":
Купи си собствен имот вместо ревеш като вдовица. Във Хамбург е по евтино. Селяка си е селяк. По всички земни кълбета17:21 06.10.2023
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 СДС"НеЕ"Чума
До коментар #8 от "Тони":
Желю беше предател, страхливец и послушен шебек - слуга на Козяците .18:19 06.10.2023
15 Всеки вход трябва да има банкова сметка
В всеки вход трябва да има пожарогасители пред входа на тавана и на мазето и до електротаблото
18:52 06.10.2023
16 Новобогаташите които им дават
До коментар #8 от "Тони":
Куфарчета с пари не дразнят този който две три поколения да родени в даден апартаментНоводомци ремонт до тухла обзавеждане нови коли и дават под наем да си легализират куфарчетата с пари
18:57 06.10.2023
17 Новобогаташите новодомци така са
19:05 06.10.2023
18 Джи
20:57 06.10.2023