Несъобразената скорост е една от основните причини за множеството катастрофи у нас, както в самите градове, така и по магистралите. За съжаление, страната ни остава на едно от първите места в Европа по брой инциденти и загинали на пътя, съобщи БНР.
През последните години държавните институции опитват с различни мерки да спрат войната по пътищата, но без успех. В борбата за ограничаване на високите скорости по пътищата и съответно намаляване на катастрофите ще влязат и камерите на ТОЛ системата. Досега те следяха само за неплатени винетки, но скоро ще засичат и нарушители, каращи с превишена скорост, на които ще бъдат налагани глоби. Системата вече се тества от няколко седмици, а за този период са били уловени стотици нарушители.
Системата действа, изчислявайки средната скорост на автомобила между две ТОЛ камери, обясни Диан Драганов от Съюза на българските автомобилисти, който приветства новата мярка. В първата точка и в следващата се засича регистрационният номер на автомобила. Ако се установи превишаване на скоростта, то метаданните и снимката, доказващи нарушението, ще се изпращат към МВР от националното ТОЛ управление за налагане на глоба.
От Европейския център за транспортни политики също приветстват системата, но председателят на организацията Диана Русинова изрази съмнение относно нейната ефективност. По думите на Русинова са възможни манипулации.
"Ако нарушителя кара твърде близко до колата пред него, камерата няма да може да засече регистрационния номер. Освен това, този който кара бързо, после може да спре на някоя бензиностанция да пие кафе, отново няма да бъде отчетен момента, в който е карал с превишена скорост", коментира Диана Русинова.
Експертите изразиха съмнение и доколко МВР ще успее да обработи толкова много глоби, а Диан Драганов напомни, че и сега от вътрешното министерство изпитват затруднения по отношение на обработването и събираемостта на санкциите.
Въпросителните обаче не спират дотук.
"За да заработи системата, софтуера на ТОЛ трябва да бъде доработен. Дали обаче новия софтуер ще бъде собственост на държавата или на частна фирма?", попита Диана Русинова.
"В момента се питаме и какво точно означава понятието "средна скорост", допълни Диан Драганов.
Преди няколко дни, директорът на Националното ТОЛ управление Георги Темелков заяви, че успоредно с тестването на системата, се подготвят и законови промени, за да бъде регламентирано, че камерите, които следят за неплатени винетки, ще могат да установяват и нарушители на ограниченията за скорост. Мярка, която се приема добре и от повечето шофьори, които обаче не знаят кога ще заработи.
Очакванията са да започне да действа след не по-рано от 4 месеца.
Системата е въведена в редица европейски държави, но се оказва, че вече не се ползва с толкова голямо доверие и дори се е обсъждало нейното премахване.