С промените в Конституцията на страната парламентът отговори на предизвикателствата, преди които страната ни бе изправена през последните години. Това коментира в "Добро утро, Европа" адвокат Александър Кашъмов. По думите му, с реформата се ограничават правата на две основни фигури - главния прокурор и президента.
Ето какво още каза той:
Процесът не върви толкова прозрачно, колкото се очакваше. Съботно-неделно да се работи на коляно е проблематично. Вчерашното заседание мина относително спокойно при едно достатъчно голямо присъствие на народни представители в Комисия, на специалисти. На второ четене бяха приети почти всички изменения от предлаганите за промени на промените спрямо първо четене. Приеха се предложенията на Христо Иванов и народни представители от мнозинството. Промяна не може да се очаква на този етап спрямо предложенията на опонентите.
Как ги мериш тези 18 месеца уседналост не знам как ще се мерят за доказателство. За магистратите не се допуска двойно гражданство, а за депутатите се допуска. За мен след като възниква такава нужда - нека да се върви напред, но да не се създават казуси за затруднения.
Някои хора се притесняват дали чисто намаляването на мандата на главния прокурор на 5 г. ще бъде противоконституционно. Аз лично мисля, че мандата му трябваше да бъде намален на 3 г. Иначе надзора на законност не е особен проблем. Не се е доказал кой знае какъв проблем засега. По-скоро прокурори атакуват актове на кметове, общински съвети, те пробват да се месят в политиката на страната. Но като изключим това не мисля, че това е толкова важно.
По отношение на колегиите, които вече ще бъдат съдийска и прокурорска, както и намалението на квотите на парламента - трудно можем да видим как може да се гарантира независимост на прокурорската колегия. Това което е важно е да няма по-голяма бройка от прокуратурата, защото за разлика от съда там има единоначалие.
Парламентът отговаря на предизвикателствата пред които държавата беше изправена в последните години. Главния прокурор се доказа в няколко десетилетия като фигура, която трябва да бъде реформирана, другото е ВСС. Там също трябваше да има баланс.
Експертите от обществения съвет взеха отношение. Безспорно е, че при кратък списък от хора, които могат да се избират за служебен премиер би пречило.
За конституционната жалба имаше също обсъждания. Сега няма да има посредничеството на председателите на върховните съдилища. Това не е типичната конституционна жалба за Европа, където директно се изпращат тези жалби, когато ги има, но все пак е по-добре от варианта да ги няма.