Като цяло липсва "маркетинг" на цялата ни държава. Много е трудно да се идентифицира България като инвестиционна дестинация.
Това мнение изрази пред БНР Весела Тодорова-Мозеттиг, директор на Френско-българската търговска и индустриална камара.
Предстои камарата да представи проучване на бизнес средата у нас, което е част от проекта ѝ "Бяла книга за България".
Идеята е да представим България на френските компании и инвеститори, които не я познават, обясни Мозеттиг.
"Има мостове много. Страшно много прилики и кореспондентни области между френската и българската икономика – индустрия, земеделие и храни – традиционни сектори. Виното, производството на млечни продукти. Традиционно Франция е много индустриална, много иновативна държава, тези сектори ги има и в България. Може би България не е достатъчно позната във Франция. Исторически не е имало много връзки, макар че е между две страни, които французите познават много добре – Румъния и Гърция."
Изследването е проведено в края на 2023 г. Повечето респонденти дават положителна оценка за позициите и присъствието им в България. Преодолян е песимизмът от 2020 г., когато е било реализирано предишното проучване – тогава е имало доста несигурност в очакванията, изтъкна Весела Тодорова-Мозеттиг.
Сега има нагласи да се инвестира в повече обучение на съществуващия персонал. Забелязва се нужда от повишаване на компетенциите на работната ръка – както на вече наличните, така и на новонаетите кадри, допълни тя.
В проучването са се включили 72 участници – както големи, така и малки и средни компании. "Като палитра, сектори и участници е абсолютно представителна анкетата", уточни Весела Тодорова –Мозеттиг.
Очаквания за бизнес средата се разполагат спрямо политическата стабилност и дигитализацията, отбеляза още тя. Цената на труда е фактор на несигурност, а корупцията не заема първото място, допълни Мозеттиг.