Присъединяването на България в еврозоната за бизнеса може да струва и над 500 милиона лева, като само смяната на софтуера би струвала около 3 милиона лева. Тази прогноза в студиото на Bloomberg TV Bulgaria направи изпълнителният директор на Асоциацията на търговците на нехранителни стоки адвокат Галин Попов.
Той предупреди, че липсата на нормативна рамка би създала сериозни затруднения за бизнеса около приема на България в еврозоната – компаниите ще се сблъскат с нуждата от пренастройване на софтуерите си и обмена на валута, за които предвидените срокове са кратки.
Според него разумната дата за присъединяването в еврозоната изглежда 1 юли 2025 г., „за да може да се изчистят всички проблеми, които може да възникнат“.
„Нужна е сериозна подготовка за влизането на България в еврозоната, като бизнесът се интересува от предвидимостта и наличието на нормативна рамка, за да може процесът на приемане да се случи по нормален начин, посочи Попов. – Вижда се старание от държавата, която започва процеси, свързани с изпълняване на инфлационните критерии, но бизнесът се притеснява, че нормативната рамка няма да е готова в удачен срок."
По думите на адвоката друга голяма спънка за бизнеса са заложените срокове, в които ще може да се обмени лев към евро.
„Това е предвидено да се случи в рамките на две седмици преди присъединяването на България в еврозоната, обясни Попов и пресметна, че ако това се случи на 1 януари 2025 г. двете седмици ще са значително по-малко заради наличието на много почивни дни и празници в края на декември. – Един месец след приемането на еврото ще има дуализъм в търговските обекти, като ще може да се заплаща и в двете валути, но рестото задължително ще трябва да бъде връщано в евро, което би създало усложнения за бизнесите, ако не са успели навреме да конвертират“.
Адвокатът напомни, че в закона е заложено, че никой търговец няма право да вдига цените при въвеждането на еврото, ако няма обективни причини за това. „Мярката предпазва от изкуствено надуване на цените", отбеляза Галин Попов и обясни, че думата „обективни“ е много широка и няма конкретно заложено значение.
Той е на мнение, че това може да създаде казуси, в които даден бизнес е принуден да вдигне цените вследствие на реални фактори, но проверяващите може да не сметнат това за „обективна“ причина.