Новата транспортна схема в центъра може да увеличи този проблем на отровителство на населението в града. Намеренията са добри – велоалеи, тротинетка-алеи. Подкрепям да ги има, защото повече от 40 години, до ден днешен, карам колело. Обаче, не по този начин. Инициаторите вкарват лондонския модел – едно платно за колите и съпътстваща велоалея на пътя. Използването на работещи чужди модели е хубаво като политика, но винаги трябва да е съобразено първо с местната специфика.
Това коментира на страницата си във Фейсбук за ремонта на бул. "Патриарх Евтимий" политологът Калоян Методиев.
Ето и още от неговия пост:
Всяка зима, от много години, пиша една и съща статия. За въздуха в София - замърсен в пъти над нормата, с последващи бронхити, астми, ракови заболявания на първите места в Европа. Това е тихият убиец. И не случайно българите живеят средно с 10 години по-кратко от мнозинството жители на ЕС. От декември до март софиянци много често виждат какво дишат. Деца и възрастни са най-уязвими. Това е ключов проблем за здравето на всеки – богат или беден, млад или стар, здрав или болен. За всички!
Новата транспортна схема в центъра може да увеличи този проблем на отровителство на населението в града. Намеренията са добри – велоалеи, тротинетка-алеи. Подкрепям да ги има, защото повече от 40 години, до ден днешен, карам колело. Обаче, не по този начин. Инициаторите вкарват лондонския модел – едно платно за колите и съпътстваща велоалея на пътя. Използването на работещи чужди модели е хубаво като политика, но винаги трябва да е съобразено първо с местната специфика. В Лондон има едно нещо, което го няма в София. Нарича се Гълфстрийм. Под нулата температурата там не пада, сняг няма, а океана и Темза проветряват града. Колело може да се кара целогодишно. У нас от ноември до края на март пада и до минус 20 градуса, има сняг, студ. Повече от 5 месеца няма условия за каране на колела и тротинетки. Карат се коли. Новата организация гарантира повече задръствания през зимните месеци, повече отровни газове, по-мръсен въздух, повече болни, повече вреди за икономиката и в крайна сметка влошаващо се качество на живот с по-ниска продължителност. Въздухът в София няма да се прочисти с неизползваеми алеи за мнозинството жители през половината време от годината. Ще имаме набутани в колони автомобили, пъплещи на първа скорост, а някои ще търсят с часове места за паркиране. Преди да се прави нещо трябва да се мисли, да се обсъжда, да се съобразява с нашенските условия. Хубаво е решението да се ревизира. Здравето на хората е преди всичко!