Факт е, че изоставаме по отношение на пътната ни инфраструктура. Изграждането на инфраструктура между населените места трябва да е приоритет. Сухопътният Шенген е от изключителна важност за нас като български граждани и за транспортния бизнес у нас. Това заяви Николай Рашков, кандидатът за евродепутат от ГЕРБ - СДС и член на експертната група по транспорт в Европейската комисия, в ефира на Нова телевизия.
По думите му българската държава отговаря на всички критерии, за да е пълноправен член на Шенген. "Липсва експертиза на тема "Транспорт и логистика" в ЕС. Това, което мога да направя аз е - да сложа тази експертиза на масата. Трябва да се преборим за нашия национален интерес. Темата вече е изключително политическа, няма техническо естество. Нашите гранични пунктове отговарят на изискванията. Темата е достатъчно политизирана и се използва от нашите западни съседи в различна полярност", заяви Рашков.
"Нестабилното политическо управление на България е основен фактор за редици проблеми, не само за Шенген. Това, което мога да заявя като български гражданин е, че транспортният бранш трябва да има представителност в Европа, за да може той да се развива правилно", категоричен е експертът.
"Мога да потвърдя, че моите колеги не само конкурират, но и превъзхождат другите превозвачи от Европа. Имаме средно изчакване от 17 часа на граница, което е проблем за бранша", обясни Рашков.
"ГКПП "Дунав мост" има предписание за ремонтни дейности от доста време. Това, което е специфичното там е, че има много голям проблем със затварянето и осигуряването на алтернативни маршрути. Затова се решава на момента кога да се затвори", обясни той.
"Има заплаха нашият транспортен бранш да продължи да съществува в България. Българските и румънските шофьори към днешна дата са шофьорите с най-висок разполагаем доход спрямо икономическата ситуация в страната. Ние нямаме експертиза, която да защити техните права. Това, което се случва е, че се променя фискалното законодателство в Европа, което тече на няколко етапа. Това ще вземе допълнително от техния доход спрямо европейските бюджети. Тук е мястото техните права да бъдат защитени и те да продължат да инвестират свободните си пари в българската икономика", категоричен е Николай Рашков.
Запитам дали трябва да се плаща повече за поддръжката на пътища у нас, той заяви: трябва да си зададем въпроса доколко е ефективна нашата ТОЛ система и тогава да се търси начин за справедливото ѝ заплащане. В Европа ТОЛ системата е единна и ще е спрямо генерираните емисии, а не колко е тежкотоварно едно превозно средство.
"Аз ще отида в Брюксел само, ако има преференциална подкрепа както на транспортния бранш, така и на българските граждани, които припознават моите действия като качествени. Сигурността на европейските граждани е много важна", обясни Рашков. По думите му той се надява Европа да е сигурно място за него, за неговите деца и за бизнеса.
"Военните действия на Русия бяха осъдени и България трябва да подкрепя Украйна така, както го е правила досега", каза още той.